Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (9995 totalt) |
Tack för tipset. Ska slå en kik på den sidan. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
I första inlägget hade jag hade faktiskt en tanke på att rabbla en massa info om bilen, men de flesta värkar redan har koll på modellen. (Faktiskt mer koll än mig.) Det är ju inte första gången en 106 Rallye förekommer på Rejsa. Även om de börjar bli ovanliga nu. (Under 50st i Sverige enligt car.info)
Men kort sammanfattat så har den en 1,6 liters motor (TU5J2) på strax över 100hk. Den hederliga 8-ventilaren varvar en bit över 7000rpm och låter fantastisk i högre register. Den är kopplad till en slapp 5-växlad slumpgenerator, vars länkage kanske skulle behöva en översyn. Men trevlig utväxling gör att bilen nästan gör 100m/h på tvåan. Största förtjänsten är väl frånvaron av vikt, vilket gör den ganska kvick trots låg effekt. Att göra listan är inte jättelång men högst realistisk. Eftersom garaget är blockerat måste allt gå att göra ute på uppfarten. * Ratten står inte rakt, så en framvagnsinställning behövs. * Bromsarna behöver en genomgång. * Såklart ska det till en service. * Göra något åt den gamla stereon som inte är inkopplad (sitter nu bara inskjuten i panelen). * Gamla hårda däck behöver bytas ut. * Servot (elektriskt) saknas. Grymt tungstyrd i låg fart, som citybil kan det vara bra att ha. Fler punkter kommer säkert framöver. Vi börjar med framvagnen. Ratten stod snett när jag köpte bilen, så jag tog den till Rejsa profilerna på Bandhagens däck för att få rätsida på det. Diagnosen var dessvärre dåliga yttre styrstag. Ena sidan satt dessutom så hårt att inte ens Danne lyckades rubba den. Beställde hem nya SKF styrstag. Ena sidan satt verkligen sjukt hårt fast. Var tvungen att gå på med gasen för att få den att släppa. Som tur var hade jag ett M14 gängsnitt hemma som kunde fräsch upp invändiga gängorna. Väl tillbaka hos Danne på Bandhagens däck fick vi ordning på hjulvinklarna. Inte mycket som går att ställa, men Toe står rätt nu och övriga mått ser fina ut. Skönt att veta att bilen inte verkar ha varit krockad tidigare. Jag är grymt impad av deras helt digitala hjulinställning. Den till och med läser av vilken bil man har och ger rekommenderade värden direkt. Skönt att köra hem med en bil som inte slingrar sig som en segelbåt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Så det verkar finnas elservo på en del. Men det bör väl gå att konvertera bort hydrauliken i styrväxeln (loopa slangar eller tom pilla bort mellanväggen), så det går normaltungt? |
||||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Dom "bästa" mossarna jag gjorde på den jag hade var övre och nedre fjäderbensstag, extraktorgrenrör och brickor i främre bussningen i länkarmarna för att få bort flex vid hård inbromsning.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||
Lillebror plockade ut 160hk ur en sådan bil.
TU5JP4 botten med allt TU5J2 topp med några lite vassare cat cams Raceland extraktor 42mm jenveys Man får fräsa ur kolvarna lite för att kunna köra med vassare kam, speciellt med JP4-botten. Med den bottendelen så blir det lite högre komp. Tänk bara på att det är lite annorlunda motorfästen och jag minns inte riktigt hur det löstes. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||||
Jodå, Niklas har rätt. Det fanns ett elektriskt servo. I min bil finns avklippta kablar och pluggade slangar. Men att den skulle dra mer ström än generatorn laddar låter lite konstigt. Det är inte så att det går tokigt tungt just nu, sådär som det kan göra om remmen hoppar på ett hydrauliskt system. Troligen har styrväxeln blivit tappad på vätska. Folk har bara vant sig med att man kan ratta en stillastående bil för moderna bilar har så bra servoverkan. Alla som har kört gamla bilar vet att det räcker att bilen rullar bara lite för att det ska gå mycket lättare att vrida på ratten. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Precis. Det mesta stämmer bortsett från att det är skivor runt om, inte trummor bak. Där framgår det också att det bara finns 46 bilar kvar med denna motor, som bara satt i Rallye S2. Yaris GR är rena dussinbilen i jämförelse med 148 bilar enl. samma källa. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Jag hänger med på att övre och undre fjäderbensstag kan göra nytta. Samma sak med extraktorgrenrör. Men vad är det för brickor i främre länkarmsbussningen du snackar om? De känner jag inte till. Borde nog kolla upp det. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Ballt att kunna höja effekten 60% med "bara" dom moddarna. Men för min del kommer det aldrig att hända. Inte ens extraktor eller annan kam står på min önskelista. Jag vet hur det blir om man ska göra en "liten" mod. Allt runt omkring måste också uppgraderas för att hålla jämna steg. Sen står man där med en motor som din brorsas. Men det skulle vara kul att höra hur den låter med ITB och extraktor på fullt varv. Den borde gå riktigt bra med den effektökningen. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Som bussningen är designad så finns det ett glapp mellan gummit och infästningen, även om stålhylsan i bussningen går hela vägen. Det ger ett glapp på 4-5 mm som bärarmen kan röra sig i när man bromsar. Brickan i typ delrin fyller ut det glappet. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||
I lördags morse kl 06:00 hade tidningen Klassiker säsongens sista Frukostklubb, Bil & Bulle, denna gång vid Drottningholm.
Första "riktiga" bilträffen för Småfranskan. Kul folk (från Rejsa också) och stor variation av bilar. Fantastiskt att köra genom stan utan massa störande "medtrafikanter". Skön känsla att kunna varva ut vid 7000rpm över Tranebergsbron. Det kan man leva på länge. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
I stand corrected! Fick bara för mig att rallye inte hade servo men minnet sviker väl
Jäkla trevlig den blev med plåtisarna! De gör sig verkligen på den bilen även om de inte är originalplåtisarna. Enda som slår dem är väl speedline Sl434 _________________ Emil Jönsson |
||||||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Galet roliga bilar det där, så himla kul att komma med lite för hög fart in mot en kurva, släppa gasen och fånga upp med ratten
Om du har tänkt att böka med bakvagnen i något annat syfte så kan det vara idé att ta en titt på lagren eller smörja upp dem iaf. Det är rätt vanligt på gamla Peugeoter att det blir stumt _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||||||||
Flera av er tyckte att bilen skulle skos med plåtisar, och gärna vita sådana. Jag tycker likadant. Några uppmärksammade också att jag fått på det inför Klassikers träff i helgen.
Men då nån tidigare ägare tyckt att alu var tuffare och bytt, är original väck. Och att hitta beg original är inte bara svårt, de är omotiverat dyra också. Speciellt som de troligen också skulle behövt renoveras. Den enkla vägen var att beställa en omgång nya plåtisar i rätt storlek och med rätt ET. Sen lämnade jag in dom på lack för att få bra finish. I samma veva beställde jag nya däck också. Nu sitter det Nankang NS-2R på 6x15". De fyller upp hjulhusen riktigt bra. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Var jag vid Flempan förra veckan sa du? Inte omöjligt då jag bor inte så längt därifrån.
Jag har hört att bakvagnarna är känsliga för att kärva. Tror att min funkar, men har inga planer på att skruva med den i nuläget. Det är en bil som används och måste rulla. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||||
Kul med en Rallye. Undra om det inte var den jag såg i rondellen vid Stuvsta för nån vecka sedan, man reagerar ju när man ser nått annat än en gråmetallic crossover
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye -97 Småfranskan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (9995 totalt) |