Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Midlana: V6 Mittmotorbygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 256 besök senaste veckan (14248 totalt) |
Tack, det uppmuntrar. Att lära mig är halva resan, jag räknar med att det tar en stund att få klart den.
Kvarstående arbete (plus ev. motorbyte) ser ut att vara: - Svetsa diverse fästen (motorhuv+kaross, bränslesystem, golv, bälten m.m.) - Torpedvägg - Växelmek - Gaspedal - Bromsledningar (bara en snutt kvar, plus reservoar) - Karosseri (+ golv) - Elsystem (rubbet!) - Bränslesystem (tank finns) - Kylsystem (typ två rör, resten klart) - Drivaxlar (svetsa ihop mx-5 med audi, ok för kanske 165hk men med en 2.7t blir det till att beställa) - montera ner allt, lacka, montera ihop igen! Axel Ridderstolpe från SFRO i Västerås kommer och tittar på den inom kort, blir säkert lite uppdateringar därefter. |
||||||||
Finns även en låda som heter 01x som har mellanhus i alu. Inte lika eftertraktad men tror inte den är klenare. satt på samma motorer som 01e, lite vanligare att den suttit bakom en bensinare också så du slipper drevning för 470kmh
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Jag som tänkte 470kmh i supersjua vore svinballt! Tack för tipset, jag läser på om den |
||||||||
Jag tror inte att den låga utväxlingen i diesellådorna är något större problem. Bilen kompenserar genom låg vikt. När andra bilar ligger på 4:an kommer du att ligga på 3:an... Skillnaden uppstår ju bara i starten vid start på 1:an. ...Men, det du förlorar i för hög utväxling på 1:an kompenseras av den låga vikten. Din bil är ju ett ton lättare än A6:orna som lådan kom från.
_________________ Magnus Falk |
||||||||
Byggbesiktning #1 avklarad med gott resultat, far och son Ridderstolpe var här. Mycket trevligt. Inga konstigheter med undantag för 20kW/100kg.
Motorvalet känns nu spikat även det: 2.7L biturbo V6 modell AZA eller AJK, till en 01e eller ev. 01x för lite sportigare utväxling. Jag räknade lite lätt på utväxlingen och vilka hastigheter det blir. Ettan skiljer sig marginellt, likaså tvåan. Över 4an lär jag sällan vara i någon av lådorna. |
||||||||
Skoj bygge och instämmer med ovan. 1.8T satt i allt från VAG i ca 20år så delar och kunskap finns i drivor och en motor kostar inte mycket. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Även om detta är ytterst subjektivt, men jag kan tycka att en V6:a passar bättre i en super7:a. Även om effekten säkerligen går att skrämma ur en 4:a lika enkelt, och den är säkerligen lättare.
Frontmotor 7:a = 4:a Mittmotor Super 7:a = V6:a _________________ Magnus Falk |
||||||||
Jag håller ju med där. Och helt ärligt, är inte detta paket lite sexigt? Intercoolers passar utmärkt på varsin sida, och jag kan få dit en ordentlig ljuddämpare med korsande rör bakpå efter turbosarna (vad är Turbo i bestämd plural?). Originalpiporna har inte heller den där enorma dumpventil-återmatning-ellervaddetnuär-tjofräsen som syns i bild ovan. |
||||||||
Näeee....Wastegates är bara för tunnisar... _________________ Magnus Falk |
||||||||
Varför kasta bort trycket man kämpat så mycket för att bygga upp liksom? |
||||||||
Exakt! Det heter ju "Waste...." Dessutom kan man ju köpa vevstakar i 12-pack... _________________ Magnus Falk |
||||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Något som inte syns på bilderna ovan är hur nära ramen motorn sitter. Det är ca 6mm luft mellan oljetråg och de tre fyrkantsrör som passerar undertill, hur mycket brukar vara vettigt att ha?
Motorn sitter på original vibrationsdämpare, växellådan sitter på något storleken några gånger mindre. |
||||||||
En motor vrider sig en hel del... Googla "shaker hood" så får du en uppfattning om hur mycket?
Upp och ner borde den inte röra sig så mycket om kuddarna är fräscha. 6mm frigång känns dock läskigt lite. Notcha balken under 1 cm? _________________ Magnus Falk |
||||||||
Även om den kanske är lite lugnare än den i videon har du rätt i att 6mm känns för lite. Planen blir som du föreslår att plocka bort lite ur rören under.
Frågan är hur mycket. Magkänslan säger att rören blir ordentligt försvagade av urgröpningen, även om man svetsar igen hålrummen efteråt. Sånt där med spänningskoncentrationer där geometrin förändras. Vridstyvheten är säkert OK men last mot snittets normalriktning kan jag tro blir lite känsligare. Och det är bland annat de rör som bär motorns vikt. Har vi några synpunkter på att plocka bort enligt svart markering på röret i första bilden i mitt förra inlägg? Utan skarpa kanter, och svetsa igen håligheten efteråt. Blir ju samma sak på motsatt sida motorn, samt det rör som går längsmed hela bilen i mitten. Typ vid röda markeringar nedan: |
||||||||
Nä det vore ju snopet om nya motorns oljetråg ser annorlunda ut och jag förstört mina rör i onödan Ingreppet sker nog inte förrän jag demonterar hela bygget för lackering. Skulle jag däremot behöva förstärka ytterligare på något håll vill jag nog göra det i ett tidigare skede, därav planeringen. |
||||||||
Svarade på min egen fråga med lite enkla simuleringar, med rostfritt (jobbet jobbar inte med E235 eller annat kolstål) och 1kN last över hela ytan. Kan förfinas med punktlast och mer korrekt infästning, men utifrån resultatet så är det inte vidare relevant. Bara skära och svetsa igen!
|
||||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Midlana: V6 Mittmotorbygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 256 besök senaste veckan (14248 totalt) |