Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
256 besök senaste veckan (14248 totalt)
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
Tack, det uppmuntrar. Att lära mig är halva resan, jag räknar med att det tar en stund att få klart den.

Kvarstående arbete (plus ev. motorbyte) ser ut att vara:
- Svetsa diverse fästen (motorhuv+kaross, bränslesystem, golv, bälten m.m.)
- Torpedvägg
- Växelmek
- Gaspedal
- Bromsledningar (bara en snutt kvar, plus reservoar)
- Karosseri (+ golv)
- Elsystem (rubbet!)
- Bränslesystem (tank finns)
- Kylsystem (typ två rör, resten klart)
- Drivaxlar (svetsa ihop mx-5 med audi, ok för kanske 165hk men med en 2.7t blir det till att beställa)
- montera ner allt, lacka, montera ihop igen!

Axel Ridderstolpe från SFRO i Västerås kommer och tittar på den inom kort, blir säkert lite uppdateringar därefter.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



Kul bygge!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1270



Kan inte bidra till motorvalet, men komma med lite allmänna heja-rop!

_________________
Johan Lekås
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Finns även en låda som heter 01x som har mellanhus i alu. Inte lika eftertraktad men tror inte den är klenare. satt på samma motorer som 01e, lite vanligare att den suttit bakom en bensinare också så du slipper drevning för 470kmh

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
Cassius skrev:
Finns även en låda som heter 01x som har mellanhus i alu. Inte lika eftertraktad men tror inte den är klenare. satt på samma motorer som 01e, lite vanligare att den suttit bakom en bensinare också så du slipper drevning för 470kmh


Jag som tänkte 470kmh i supersjua vore svinballt!

Tack för tipset, jag läser på om den

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 898



Jag tror inte att den låga utväxlingen i diesellådorna är något större problem. Bilen kompenserar genom låg vikt. När andra bilar ligger på 4:an kommer du att ligga på 3:an... Skillnaden uppstår ju bara i starten vid start på 1:an. ...Men, det du förlorar i för hög utväxling på 1:an kompenseras av den låga vikten. Din bil är ju ett ton lättare än A6:orna som lådan kom från.

_________________
Magnus Falk
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
Byggbesiktning #1 avklarad med gott resultat, far och son Ridderstolpe var här. Mycket trevligt. Inga konstigheter med undantag för 20kW/100kg.

Motorvalet känns nu spikat även det: 2.7L biturbo V6 modell AZA eller AJK, till en 01e eller ev. 01x för lite sportigare utväxling.

Jag räknade lite lätt på utväxlingen och vilka hastigheter det blir. Ettan skiljer sig marginellt, likaså tvåan. Över 4an lär jag sällan vara i någon av lådorna.



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5336



Gunnarsson skrev:
Du kanske vill ha en v6 men en 1.8t från vw är ju också enkel i och med 01e-lådan, den kan du rätt lätt få ur 500 hästar med bytta ventiler och vevstakar.


Skoj bygge och instämmer med ovan. 1.8T satt i allt från VAG i ca 20år så delar och kunskap finns i drivor och en motor kostar inte mycket.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 898



Även om detta är ytterst subjektivt, men jag kan tycka att en V6:a passar bättre i en super7:a. Även om effekten säkerligen går att skrämma ur en 4:a lika enkelt, och den är säkerligen lättare.

Frontmotor 7:a = 4:a

Mittmotor Super 7:a = V6:a


_________________
Magnus Falk
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
stilldouble skrev:
Även om detta är ytterst subjektivt, men jag kan tycka att en V6:a passar bättre i en super7:a. Även om effekten säkerligen går att skrämma ur en 4:a lika enkelt, och den är säkerligen lättare.

Frontmotor 7:a = 4:a

Mittmotor Super 7:a = V6:a



Jag håller ju med där. Och helt ärligt, är inte detta paket lite sexigt?




Intercoolers passar utmärkt på varsin sida, och jag kan få dit en ordentlig ljuddämpare med korsande rör bakpå efter turbosarna (vad är Turbo i bestämd plural?). Originalpiporna har inte heller den där enorma dumpventil-återmatning-ellervaddetnuär-tjofräsen som syns i bild ovan.



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 898



Cressell skrev:
stilldouble skrev:
Även om detta är ytterst subjektivt, men jag kan tycka att en V6:a passar bättre i en super7:a. Även om effekten säkerligen går att skrämma ur en 4:a lika enkelt, och den är säkerligen lättare.

Frontmotor 7:a = 4:a

Mittmotor Super 7:a = V6:a



...Originalpiporna har inte heller den där enorma bypass-återmatning-ellervaddetnuär-tjofräsen....

[/img]



Näeee....Wastegates är bara för tunnisar...


_________________
Magnus Falk
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
stilldouble skrev:
Cressell skrev:
stilldouble skrev:
Även om detta är ytterst subjektivt, men jag kan tycka att en V6:a passar bättre i en super7:a. Även om effekten säkerligen går att skrämma ur en 4:a lika enkelt, och den är säkerligen lättare.

Frontmotor 7:a = 4:a

Mittmotor Super 7:a = V6:a



...Originalpiporna har inte heller den där enorma bypass-återmatning-ellervaddetnuär-tjofräsen....

[/img]



Näeee....Wastegates är bara för tunnisar...



Varför kasta bort trycket man kämpat så mycket för att bygga upp liksom?

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 898



Cressell skrev:
stilldouble skrev:
Cressell skrev:
stilldouble skrev:
Även om detta är ytterst subjektivt, men jag kan tycka att en V6:a passar bättre i en super7:a. Även om effekten säkerligen går att skrämma ur en 4:a lika enkelt, och den är säkerligen lättare.

Frontmotor 7:a = 4:a

Mittmotor Super 7:a = V6:a



...Originalpiporna har inte heller den där enorma bypass-återmatning-ellervaddetnuär-tjofräsen....

[/img]



Näeee....Wastegates är bara för tunnisar...



Varför kasta bort trycket man kämpat så mycket för att bygga upp liksom?


Exakt! Det heter ju "Waste...." Dessutom kan man ju köpa vevstakar i 12-pack...

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Fränt projekt, helrätt med V6a, nån trött 1.8 fyra är ju inte alls lika spännande

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
Något som inte syns på bilderna ovan är hur nära ramen motorn sitter. Det är ca 6mm luft mellan oljetråg och de tre fyrkantsrör som passerar undertill, hur mycket brukar vara vettigt att ha?




Motorn sitter på original vibrationsdämpare, växellådan sitter på något storleken några gånger mindre.



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 898



En motor vrider sig en hel del... Googla "shaker hood" så får du en uppfattning om hur mycket?

Upp och ner borde den inte röra sig så mycket om kuddarna är fräscha. 6mm frigång känns dock läskigt lite. Notcha balken under 1 cm?


_________________
Magnus Falk
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
Även om den kanske är lite lugnare än den i videon har du rätt i att 6mm känns för lite. Planen blir som du föreslår att plocka bort lite ur rören under.

Frågan är hur mycket. Magkänslan säger att rören blir ordentligt försvagade av urgröpningen, även om man svetsar igen hålrummen efteråt. Sånt där med spänningskoncentrationer där geometrin förändras. Vridstyvheten är säkert OK men last mot snittets normalriktning kan jag tro blir lite känsligare. Och det är bland annat de rör som bär motorns vikt.

Har vi några synpunkter på att plocka bort enligt svart markering på röret i första bilden i mitt förra inlägg? Utan skarpa kanter, och svetsa igen håligheten efteråt.

Blir ju samma sak på motsatt sida motorn, samt det rör som går längsmed hela bilen i mitten. Typ vid röda markeringar nedan:


_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 898



Vore inte det bästa att vänta med dessa modifieringar av chassit, tills du har rätt motor och låda? Dessa kanske ser helt annorlunda ut?

_________________
Magnus Falk
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
stilldouble skrev:
Vore inte det bästa att vänta med dessa modifieringar av chassit, tills du har rätt motor och låda? Dessa kanske ser helt annorlunda ut?


Nä det vore ju snopet om nya motorns oljetråg ser annorlunda ut och jag förstört mina rör i onödan Ingreppet sker nog inte förrän jag demonterar hela bygget för lackering. Skulle jag däremot behöva förstärka ytterligare på något håll vill jag nog göra det i ett tidigare skede, därav planeringen.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 194


Trådstartare
Svarade på min egen fråga med lite enkla simuleringar, med rostfritt (jobbet jobbar inte med E235 eller annat kolstål) och 1kN last över hela ytan. Kan förfinas med punktlast och mer korrekt infästning, men utifrån resultatet så är det inte vidare relevant. Bara skära och svetsa igen!



_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Flytta upp paketet 4mm och använd skummare kuddar så är du hemma

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
256 besök senaste veckan (14248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande