Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -89 (Fyndbörsen Cup) *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (28689 totalt)
Zyxx
Ängelholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 216



jurkko skrev:
Citat:
Citroen C5 alu-plåtisar

Hur ser dessa fälgar ut?

Funderar nämligen på att skaffa mig lättare fälgar till banåkningen.

Mvh/T


Har bild av dessa fälgar som jag har till min 205:a

EDIT: Någon var före med bild...


_________________
www.framvagnsservice.se

Mikael Göransson
_____________________
Ford Roadster -28
Ford Pickup -32
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
jurkko skrev:
.........
Hur ser man om det är alu-plåtisar (serienummer eller dyligt)?........
De verkar inte stå som alu-fälgar i Citroens system, men när vi tittade på "steel wheels" under C5 hittade vi 6 x 15" ET18 pressade plåtfälgar för 536 kr/st inkl moms. Men vi kollade på en bil i hallen och den C5:an hade lika tjock plåt (kanske 4 mm?) i fälgen som på lill-räsern. Kan det vara drygt 2 mm gods i normala stålplåtfälgar? Så konklusionen var att detta förmodligen är alu-fälgar.

Tesen att dessa fälgar är av lättmetall stärks, tycker jag, av att 6.5 x 16" "steel wheels" till C5 kostade 517 kr/st eller däromkring. Kring hundringen billigare iaf trots att de är större.

Inget produktnummer är stämplat i fälgarna och jag drog det inte från systemet heller, men med ovanstående tips kan du nog hitta fram till dem.

Tack till BilDax i Gävle (Cittra - ÅF) för trevligt bemötande av en uppenbart olönsam och tjatig spekulant! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Man får väl gratulera än en gång!!

Ska försöka komma och heja fram dig på lördag, bara man får ut bilen ur verkstan nån gång

Fast det ska nog ordna sig! Du har redan en egen fanclub

Lycka till och hoppas att vi ses på lördag!!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Nu är premiären begången. Jag begick ju premiär i gott sällskap också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13306 . Vi kommer säkert att följas åt i våra respektive racing-karriärer!

Bumbis fina bilder (som jag refererar till nedan) hittar ni på: http://hem.bredband.net/b272126/gellerasen/index.htm

Klipper in en liten resumé som jag skrev på PSC:

Pär skrev:
Kul att det blev lite bilder! :thumbup: Tack till alla som kom och hejade på, det hade nog inte blivit bättre än 1:31.7 annars.

Bilen är nog kapabel till bara mycket bättre tider även om det finns lite finslipning att göra och det påvra resultatet (tidsmässigt, hade räknat med att bli sist som fältet såg ut) beror på att jag inte är inkörd på den. Det ska man nog inte räkna med att bli på en helg heller, men jag hade räknat med att slå skåp-tiden iaf. Men huvudmålet att komma i mål med hel bil klarade jag iaf.

Kort resumé av helgen:

To 2004-09-23.
15:00: Hem från jobbet och packa klart.
17:30: Lämnar Shell med släpet kopplat.
19:00: Anländer Alunda och avslutar köpet med Peo.
19:50: Lämnar Alunda med bilen lastad. Bäring mot Gelleråsen.
21:55: Har passerat Köping och ekipaget rycker till. Bromsar försiktigt och ser gnistor från vänster hjul på släpet. Punka på motorvägen ute i ingenting. Shell stänger 22, men jag hinner nå dem och får klartecken att anlita däck-jour.
23:30: På väg mot Gelleråsen igen.
Fre 2004-09-24
01:00: Framme vid Gelleråsen.
02:00: Somnar bak i bilen. Har fällt fram baksätet och ligger på luftmadrass, så det var riktigt behagligt. Kupévärmare hade jag också.
08:15: Vaknar av att kalendern i mobilen tror att jag ska på möte 8:30.
11:00--17:00: Tre träningstillfällen om 20 min.
Träning 1: Det regnar. Har riktigt skoj med bilen, men det går nog inte snabbt. Det effektivaste verkar vara att tvinga ut bilen i ställ och hålla den där med gasen. Får ingen bromsverkan inför hårnålen på ett av varven och får göra stoppsladd. Mycket halt, men hyfsat förutsägbart.
Träning 2 börjar med torr bana, tycker dock att det är ganska halt ändå. Ett lugnt regn börjar falla över delar av banan och det blir riktigt lurigt.
Träning 3: Störtregn! Jag har också sänkt trycket i bakdäcken. Försöker köra med samma taktik med milt ställ på bilen, men det går inte alls bra. Får "panoramavy" över tre kurvor totalt och självförtroende går i botten. Inte bra inför lördagen. Är förbannad på mig själv för att jag varit ofokuserad och det var nog största boven, men att sänka trycket i bak var nog inte heller lyckat, greppet blev för bra samtidigt som den blev väldigt vinglig i bak.
17:00-24:00: Totalt sex flaskor mellanöl slank ner under trevligt "depåliv" innan jag som en av de första slocknade bak i bilen.
Lördag 2004-09-25
08:25: Vaknar av högtalarmeddelande.
11:35: Tidsträning. Känner mig för under de första varven på riktigt torrt underlag med bilen. Efter 10-15 min släpper jag förbi en bil i depåsvängen. Kör över något som jag inte kan väja för..... sen jag passerat depåavfarten märker jag att de låter väldigt illa under bilen och får ta ytterligare ett var med, vad jag tror vara, något som fastnat under bilen. I maskindepån står Rash och upplyser mig om att avgassystemet hänger. Jalle och Rash rycker in och gör ett snabbjobb med att binda upp avgassystemet (stort tack!!!) så jag ska hinna ut igen (man får inte meka i rac-kläderna). När de precis är klara upplyser högtalarrösten oss om att Leif Blyberg tagit pole. Kul för Leif, men lite snopet för mig att bara ha fått sju varv på torrt! Ca 1:31 kör jag på och kvalar som väntat in sist. Alla resultat och tider kan man se på www.sskracing.com .
15:00 ca: Dags för race. Försöker ladda i bilen men den där riktiga nervositeten och laddningen vill inte riktigt infinna sig. Det är rullande start och den anför Leif sen pace-car släppt oss. Leif tar starten, jag startar näst sist eftersom en duktigare förar blivit diskad på kvalet efter att ha kört om under gulflagg. Han har en snabbare bil också, men jag håller igen eftersom jag antar att det kan sitta en rätt besviken men motiverad kille i den bilen.

Jag har viss kontakt med fältet under första varvet när det är klunga. Under andra varvet visar Reinhold Daubner (som kör an annan 205) solidaritet genom att ta ett långsamt spår över gräset och jag är bara näst sist för ett tag. Reinhold plockar sen fyra placeringar till.

Det blir ganska ensamt och jag försöker öka takten gradvis och tycker att jag har hyfsat flyt i de flesta kurvorna. I Trösen bromsar jag mycket tidigt (efter asfaltskarven) eftersom jag inte hunnit få ngn känsla för bromsarna och i depåsvängen tar jag det mycket försiktigt eftersom jag dammade av där under fredan (försökte förklara bilens utseende med att någon hade gått och kastat sand på bilen i maskindepån, men det kom bildbevis på mitt "jordbruk" sen ) annars tyckte jag att jag fick in hyfsat flyt även om det skulle gått pressa ytterligare.

Efter ungefär halva loppet dyker en prydlig och snabb 205 upp i ögonvrån. Den befinner sig i Ejes när jag gått genom hårnålen. I essen släpper jag förbi Blyberg och den förföljande Kangro. Sen blir det mycket släppa om ett tag. Jag tror det var tre som inte varvade mig.

Nittonde plats av 22 blev det. Tre fick bryta så av de som kom i mål var jag sist, men jag fick bilen med mig hem i det skick den var innan och det var det viktigaste. Lite mer förbättringspotential än jag räknat med finns det, men jag är inte nedslagen och räknar med att ha lite mer sällskap på banan nästa år och inte släppa iväg dem på detta sätt.

Kanske blir det "mekanikerrace" på Kinnekulle 9-10/10 innan vi går i vinteride också.


Bildbeviset som bidrog till att min förklaring att det gick omkring sandkastande vättar i maskindepån inte godtogs:





Jag tappade kontrollen mer än önskat på fredan, men var långt ifrån ensam om det och det var riktigt svåra förhållanden. Inte nåt bra läge för tempoökning. En sak jag är glad över är att jag iaf upptäckte att hyfsade reaktioner satt där när det gick åt h..e. Tillämpade både "when you spin - both feet in" (räddade förmodligen både en grön Suzuki och en röd/gul pegga på det) och att köra ur situationer (bild ovan). Har faktiskt aldrig tappat kontrollen förut vid bankörning, utom vid ett tillfälle där en dämpare jackade ihop sig vid RS-körning, men kan konstatera att idogt lekande från nioårsåldern på isbanor med diverse, ofta bakhjulsdrivna, bilar satt hyfsat användbara spår i ryggmärgen.

Nog om de där extraordinära händelserna. Spåren på Gelleråsen tror jag att jag har hyfsad koll på. Det som tog mest tid var de tidiga bromsningarna inför Trösen och Hårnålen. Dubbelbromsningen inför Ejes tror jag får sitta kvar, men mindre försiktigt. Essen, Ejes och hårnålen har jag nog bara att öka hastigheten marginell kvar att göra, medan jag får vänja mig vid bromsarna (har aldrig kört bana utan ABS!) innan det blir "femtimetersskylten" (????) i Trösen och en vettig bromspunkt och ingångshastighet i hårnålen.

I vänstern innan och själva depåböjen är det ren feghet som gör att det går sakta.

Trösen och Depåböjen är nog det som stjäl mest tid, varav depåböjen är både krångligast att få till och mest avgörande.

Mycket orerande, men analysen (av körprestationen i första hand) är iaf i full gång och jag är inte avskräckt. Siktet är inställt på nästa säsong!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



Mycket inspirerande läsning.

_________________

Stefan Sager
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8116



Citat:
De verkar inte stå som alu-fälgar i Citroens system, men när vi tittade på "steel wheels" under C5 hittade vi 6 x 15" ET18 pressade plåtfälgar för 536 kr/st inkl moms. Men vi kollade på en bil i hallen och den C5:an hade lika tjock plåt (kanske 4 mm?) i fälgen som på lill-räsern. Kan det vara drygt 2 mm gods i normala stålplåtfälgar? Så konklusionen var att detta förmodligen är alu-fälgar.

Tesen att dessa fälgar är av lättmetall stärks, tycker jag, av att 6.5 x 16" "steel wheels" till C5 kostade 517 kr/st eller däromkring. Kring hundringen billigare iaf trots att de är större.

Inget produktnummer är stämplat i fälgarna och jag drog det inte från systemet heller, men med ovanstående tips kan du nog hitta fram till dem.


okej, då tackar jag för den infon. Det blir väl till att ta med sig skjutmått och våg när man ska till att köpa fälgar till illbattingen nästa gång

Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Ett par av Bumbis bilder:


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Fredrik C:s bilder från Gelleråsen 2004-10-10:




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Larsson
Ryd, Småland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Kul att du har gjort slag i saken och börjat tävla. Lycka till, vi kollar resultatlistorna.

_________________
mera grus
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Per Larsson skrev:
Kul att du har gjort slag i saken och börjat tävla. Lycka till, vi kollar resultatlistorna.
Du funderar inte på nån variant med bättre grepp och där man kommer tillbaka till samma ställe flera gånger då?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6901

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ursäkta för att jag lånar lite utrymme i den här tråden, men...

Fälgfråga: visst är det bultdelning 4x108 på dessa aluplåtisar? I så fall kanske man skulle försöka sätta dem på banbusbilen...

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Kraniel skrev:
Ursäkta för att jag lånar lite utrymme i den här tråden, men...

Fälgfråga: visst är det bultdelning 4x108 på dessa aluplåtisar? I så fall kanske man skulle försöka sätta dem på banbusbilen...
Japp. Samt 65 mm centrumhål. Men de är som sagt bara 6" breda. A048 195/55-15 verkar vilja ha lite bredare iaf.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Larsson
Ryd, Småland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Pär Hansson skrev:
Per Larsson skrev:
Kul att du har gjort slag i saken och börjat tävla. Lycka till, vi kollar resultatlistorna.
Du funderar inte på nån variant med bättre grepp och där man kommer tillbaka till samma ställe flera gånger då?


Nix, ombyte förnöjer. Dessutom gillar jag att vara ute i naturen.

_________________
mera grus
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
I gott sällskap:





(Scannade bilder från Gelleråsen med Kolsva MK 2004-10-10)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Har hamnat i ett mindre bryderi med delvis estetiska förtecken ( ), funderar över två fälgmodeller, klicka för större bild:

eller..

Jag var inne på den första innan jag såg att den andra, femekrade, var ett halvt kg lättare, så det blir ju den femekrade (i svart) om det inte finns något annat att tänka på. Blir den typen av fälg lättare skev vid curb-kontakt eller nåt? Erfarenheter?

Det där med estetiken, gillar normalt femeker, men tyckte i detta fall att turbinmodellen var renare. Det spelar ju ingen roll egentligen, men vill kolla av att det inte finns tekniska nackdelar med en lätt (5.5 kg) femeker. Svart blir kulören oavsett modell.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Lillan har idag fått ett hem om 60/2 m²!

Var iväg och kollade ett garage idag och det verkade riktigt bra, en dryg km hemifrån, inga inbrott eller sattyg, balk för motorlyft i taket, gott garagesällskap mm.

Ingen som har ngt att invända mot femekrade fälgar, förresten?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Femekrat e ballt...
*jag har ju det..*

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
Stenis skrev:
Femekrat e ballt...
*jag har ju det..*
Men då så!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



nej
flerekrat o vitt

mer racing kan de inte bli!

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



lättast äger

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290


Trådstartare
oskar skrev:
nej
flerekrat o vitt

mer racing kan de inte bli!
Vitt är rally, hörru!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTi -89 (Fyndbörsen Cup) *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (28689 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande