Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) STCC 1600 | << 1, 2, 3 >> 11899 besök totalt |
Därtill däcksbegränsningarna. Håkan Johansson har ju gjort sig gällande i Fyndbörsen med en nyare bil och just BMW E46 kanske har ett format som passar 7.5 kg/hk bra och ett bra grundchassi. Men om jag ska snöa in på Peugeot så skulle en 206 GTi kanske bli aningen för tung för däcken och en 206 RC bli alldeles för tung. En 206 XSi skulle man inte kunna lätta ner till 7.5 kg/hk. Kanske detta är vad som förhindrar att nyare bilar kommer in i tex Fyndbörsen? Dvs i första hand däckbegränsningarna men också i nästa hand att bilarna blir tyngre i strukturen? Kanske dags att ge upp kraven på fullbur för vissa nyare bilar? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||||
Ang. SM-status så ska det vara så enl. deras skryt blad. (står dels på omslaget + i första meningen ) Men du kanske menar SM-status som i Svarta "Såga allt nytt Mörda alla som stavar fel och inte att förglömma. e'ru positiv din djävel" Masken . Lika bra att erkänna att jag brukar läsa regelbundet på den sidan och det mesta är kul MEN vissa är lite väl negativa _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
Då minns jag rätt då...
SM läser jag inte alls numera. Nivån är ibland skrämmande trots seriösa spelare... Men visst, ibland är där saker av godo. Angående Håkans tyngre bil så kan man väl säga att han har haft svårare och svårare att hävda sig ju nyare (läs: tyngre) bil han åkt med. Men det visst väl alla att en 318is är det optimala så... |
||||||||||||
Pär, hur långt ifrån ligger det här reglementet fyndbörsens?
Har aldrig läst fyndbörsens regler. Kan en nybörjare som vill börja köra racing komma med en sådan här bil som han har köpt för ca 100 papp om 3 år. Får han köra där och har han någon möjlighet och hävda sig? _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
För att inte tala om vad ointressant det är att läsa om gnäll på div. diskussionsämnen. (gnäll på gnället är däremot jätteintressant...) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||
Långsamt störtlopp=Super-G _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||
Haha! Gärna fler inlägg i detta högintressanta ämne, så att AL får lite mer substans bakom sitt gnäll. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||
|
||||||||||||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||
Jag skulle gissa att detta (själva motivationen till Prod 1600) är ett känt problem hos SSK, detta att tex Fyndbörsen inte drar till sig nyare bilar. Fine by me, vara potentiellt konkurrenskraftig med t.ex. en gammal 205 GTi är spännande för mig som privatfinansierad. Däremot är ju inte Fyndbörsen-stuket särskilt intressant för generalagenter, eftersom de inte tror att tex 205 säljer 206. De vill ha in en volymmodell i motorsport. Peugeot Sverige prioriterar heller inte banracing, så jag är faktiskt förvånad att 206 XSi ens är anmäld. Jag tror iofs att det går att bygga en konkurrenskraftig racer på bilen, men jag blev bara överraskad. Jaja, varför kommer det inte in några 206 RC, CliOSport, Civic Type-R o.dyl i dagens racing? Jo, för att GrpN är dyrt inledningsvis och att det inte finns ngn uttalad serie för "moderna GrpN-bilar". En stark sprint-serie för sådana skulle behövas! KW Bruun , kanske dags att kliva in på racing-arenan också? Drivkraften verkar vara mycket större inom rally och rallycross, åtminstone inom Peugeot-sfären, vad gäller standard-racing. Är vi som gillar banracing nördiga idealister i sammanhanget, eller? För att bli konkret - Peugeot har drivit Peugeot original Cup med GrpN-306:or under många år. Oplar, Folkvagnar och Hondor m.m. finns i överflöd. Jag fattar faktiskt inte varför vi inte kan driva Grp E - N - H på ett tydligt sätt inom banracing? Dessutom: om man ökade max däcksbredd och KANSKE tillät GrpA-bromsar i Fyndbörsen, så kanske den serien skulle överleva och växa också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||||
om du slutar att gnälla själv en stund och skiter i om den här klassen har SM-status eller inte. Tror liksom AL att det krävs en budget på ca 300-400000, och ett "lågbudjet" team ca 250000. Du brukar ju oftast vurma för att det ska komma fram nya talanger. Vilken klass ska dom välja i Sverige för dom pengarna? _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
om frågan var till mig så tycker jag att de skall köra ICC för pengarna istället, då kan de både köra i Sverige och på några EM-tävlingar samt ha mycket roligare under tiden. Chansen till fortsatt avancemang i racingkarriären är väl ungefär lika liten i båda fallen... Vill man ha en formelbilskarriär så tvivlar jag på att man så tidigt kan överge formelbilar och vill man köra touringbilar så är det väl ändå ganska få i toppen som inte har tidigare formelbilskarriärer bakom sig, även om det går utan. Men då är frågan varför Prod 1600 är bättre än t.ex. S40 C? Kan möjligen vara bra för att ta fram förare och team som kan fylla ut de bakre leden i STCC. Ähh, skittråkig klass och det enda intressanta med den var varför den fick SM-status. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||
Tror att du har både rätt och fel. Att köra ICC för dom pengarna kanske räcker till att köra i Sverige + någon utlandstävling, men du har ingen större möjlighet att få sponsorer till en sådan satsning om man inte redan är väldigt duktig på det området. 1600 klassen kommer nog att bli väldigt uppskriven och omskriven. Helt enkelt lättare att sälja. Trots mindre kunskap om sponsor världen, så borde det finnas en changs att få ut några slantar redan första året. Med lite tur så leder det till att med hjälp av dom nya kontakterna få möjlighet att gå vidare. Steget är för stort ekonomiskt sett mellan dom olika klasserna som finns i Sverige i dag och med i stort sett med inget stöd/utbildning från klubbar eller förbund inom motorsporten så har inte en duktig förare/mindre duktig affärsman något annat val en att gå till en sådan här snedstegs klass Förhoppningsvis så har den duktige föraren lärt sig hur man ska hantera sina kontakter och får möjligheten att köra någonting som han vill köra. Är också övertygad om att en bra förare kan vara snabb i en formelbil även om han börjar två år "försent" och ska man göra någon form av racing karriär så bör man nog ha kört det.
Vad är det för fel med det. Om någon inte lyckas fullt ut med sin satsning, men ändå anser sig ha råd och tycker att det är kul att köra Sveriges "huvud"klass på ett eller annat sätt så ska han väl göra det. Det blir ju rätt tråkigt med bara fyra bilar som susar runt på banorna. _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
Jag tycker det verkar kunna bli en toppenklass!
Det hade vart det perfekta steget från R5 o Fyndbörsen för mig. När det gäller karriären: karting vs banracing... Att köra länge i karting är bara av ondo. Det ger inget att lägga ut massor av pengar på tex. en EM-tävling (förutom en tom plånbok och ev. fina minnen). Är man i sverigetoppen vid 15 års ålder är det bättre att börja köra racing, eller iaf gå vidare i karriären. Se bara på Johnny Mislevic, både europa- och världsmästare -97 vid typ 23 års ålder. Efter det ett floppår i tyska F3 och senare gokartuthyrare i Kristianstad. Det är inte många i F1 som är kartingvärldsmästare (Trulli??), även om de flesta börjat karriären med karting. en trött anders[/b] _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||||||||
Jag hade nog inte helt oväntat satsat på Lupon Numera är det ju bara 3L tdi'n som saluförs av svenska VW, FSI'n som står listad slutades säljas som nybil förra året har jag för mig tillsammans med de andra 4 modellerna. När det gäller bromsar så är FSI'n begåvad med 239mm ventilerade skivor framtill och skivor även baktill som jag inte vet måtten på. Framvagnen är av McPhersontyp som tillåter ungefär 3grader negativ camber och bakvagnen nån torsionsaxelshistoria med separata fjädrar och dämpare... _________________ Peter Karlsson |
||||||||||||
Den finns med 1600 motor också, Gti'n är på 1,6L och 125hk den väger 980kg och har lite större bromsar framtill (256mm) _________________ Peter Karlsson |
||||||||||||
Låter ju bra men av någon anledning så har dom klassat in den med 1400 motorn. För övrigt så undrar jag hur dom skall kontrollera alla dom olika bilmärkenas motortyper. Det är flera bilmärken som finns med 10-15 hk mera i andra länder (andra kammar eller boxar ) som ändå har samma betäckningar på bilarna i Sverige. _________________ S tefan Ir lander |
||||||||||||
det är väll inget fel . det värkan inte vara en så dyr klass och det är nog det svensk bilsport behöver. även fast stcc har blivigt billigare så kan inte många åka den ändå... Och även om det inte är något roligt att kolla på från utsidan så är det nog lika roligt som de flesta klasser innefrån... och speciellt om det blir tät racing _________________ aha?? |
||||||||||||
Elitracing (åskådarracing) STCC 1600 | << 1, 2, 3 >> 11899 besök totalt |