Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14101 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Bestämde mig för att lägga imellan med plåtar som är parallella med svänghjulet. 12mm tjocka så det inte blir sunkigt.
Tillverkade ett styrdon för så man kan hålla sprängkåpan på plats när man fipplar med plåtarna som ska ligga imellan. Lustigt material det där, trä.

Försökte svetsa med aluminiumtråd i mig'en ikväl. Det börjar med att svetsen envisas med att knöla ihop tråden i mataren istället för att mata fram den. Det fortsatte den med även sen efter jag justerat matarn. Det hjälpte dock att smörja tråden något. När det väl fungerade visade det sig att det inte var ett dugg lätt att svetsa alu med mig. Det bara fräser och knappt helften av lopporna fastnar någonstans. Ska dock bara loppa ihop delarna så att man kan ta bort allt från motor och låda och åka till nån med tig som kan hjälpa till och dra några snygga svetsar, så det kanske går att få till så det duger.

Svänghjulet är som tunnast 15mm nu. Kanske är rätt tjockt, men lite skraj är man ju . Ska borra 21st 22mm håll mellan tryckplattans infästningar hade jag tänkt.

Galant vette fan om det går dock, men vi får väl hoppas att det blir bra .

Imårn ska jag skaffa lite plåt så att jag kan gör plåtbitarna.





_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Fick ett par timmar över att att meka. Dock så kom en polare över som jag hjälpte med att blåsa ur kolvarna ur ett par ok (med tryckpluft), och klantig som man är fick jag på något sätt fingret i mellan (aj!), så nu är man lite handikappad både på tangentbordet och med att meka :\.
Lite hanns i alla fall med. Sågade ut första mellanbiten till sprängkåpan. Den sträcker sig från mitten på inre kåpan till mitten på yttre, så det blir ett fint hörn att svetsa i. Sågat med sticksåg i 12 mm 4212. Ska bli 4 bitar till pluss Lite pussel kring startmotorbulan.

Även en student har råd med lite godis . Liten hög med nya prylar blir det. Även ett par volvook ligger och väntar på ett par prelude-skivor.

Tryckplattan är en 618 från sachs motorsport (Köp genom Pers "gruppköp", Inget strul och enligt överenskommelse). Kartongen under är en orginalkopplning till 325:an för lamell och urtrampningslager. Brandsläckaren är rejsa-erbjudandet. Kartongerna är lyftare, och kam från crane och ny kamdrivning (med stål i stället för plastdrev).




_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Nu är alla mellanläggsbitar klara . Har sågat metervis med sticksågen, mätt, ritat, ritsatt och filat säkert 30 timmar. Viste det skulle vara lite drygt, men va fan. Nu är det klara iaf, blev ganska bra. Nu saknas bara ett sätt att loppa ihop alltihoppa så man kan ta med den till svetsaren (lite jobbigt att ta med motor och låda som utgör jiggen). Får hoppas att det passar sen.

Det blir bara skit när jag försöka loppa med mig'en. Vet inte om det är pga att det är mison i stället för ren argon (men det är ju mest argon i mison), eller om det är något annat






_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Nämen hej älskling!

Du blev klar igår alltså, tjevligt!

Ps. Har hittat billiga bussningar till din manta

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Ja, och det var fan på tiden (att jag blev färdig då ).

Billiga bussningar? Var?

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Nu är det slutmekat med rovermotorn på ett tag. Han göra klart svänghjulet (nästan, ska gängas och protchas också). Det gick precis upp i cnc-fräsen, var tvungen att montera ner ett geiderskydd och det var 4mm över på maskinens slaglängd , men både lätthål, stystiftshål och bulthål gick att göra i samma uppsättning. Svänghjulet nollades i mitten, och det bör vara rakt på 10:delen. . I svarven var det under en millimeter över. Efter de 21 22.5mm-hålen väger ljulet alldelles under 9kg enligt morsans köksvåg. Nya tryckplattan väger alldelles över 5. Dvs 14kg mot 25 förut, och dessutom är i stort sätt all vikt tagen längst ut, och masströghetsmomentet ökar ju med kvadraten av radien. Sista bilden är på spindelmotorns strömförbrukning, tungt att borra med så stor borr..

Jag har köpt en vikarie till mantan . En Porsche 924 som har gosat lite med sina medtrafikanter, så den är lite skrynklig och saknar blinkers, varsel/dimljus och kofångare. Vinterpulka av rang .





_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Efter lite uppehåll pga att Porshen tog lite mer tid än tänkt (oväntat ) har jag mekat lite med rovermotorn. Ingen rolig syn inte .


Dagens objekt. Såhär ser den ju rätt bra ut. Klägg och sotfritt.


Känns som en seriös motorrenoverare har varit i farten här... . Det står "***, så det så" under frampå blocket.


Inte så farligt här heller.


Honingsrepor kvar långt upp i loppen och inga vändkanter alls nästan .


Ajfan. Såhär ska det ju inte se ut. Förutom de grova reporna i mitten ser lagret väldigt nytt ut.


Samma lager som ovan.


Alla överfall. Alla lager är repiga och eller lätt skurna i olika omfattning.

oljekanalerrna i veven har misstänkta fasningar där de går ut i lagret. Någon som varit på och "fixat" och sen lämnat grader efter sig? Eller har de glömt att ha i olja när de starta första gången? Eller räcker kanske den tid det tar att fylla filter och kanaler med olja första gången man startar för att ställa till det sådär? Till saken hör att minst 4 vipparmar är helt slut i lagringen (som kunde läsas i annan tråd för ett tag sen). Även ventilstyrningarna är lite väl glappa, men varken jag eller far har riktig koll på hur pass kinkigt det är där.

Veven är ganska fin i lagerytorna. stakbultar är bytta nån gång (de har inte den märkning de som ska sitta i den där motorn från fabrik har). Kolvarnas kolvringsspår känns lite stort, men jag har inte mätt upp det. Annars är det kolvar som ger 10.5:1 vilket är lite trevligt.
Kamlagrena är ev slut även de.

Lite hårt. Bara loppen, veven och ev kolvar + stakar samt ventilerna som ev är friska i den nyrenoverade motorn...

Edit, Annat ord för penis fick man visst inte skriva här . (ang "***, så det så" ovan).

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
dubbel

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Löft ur gamla motorn och lådan i helgen då en polare behövde lådan och kopplningen. Upptäkte förutom rosten en del utmattningssprickor undertill tyvär. Skulle behövas en hel del frisk plåt i bilen :\.

Jag har dock mekat på bekvämare underlag än stenkross...



Har bestämt mig för att försöka få fatt i en rover v8 som går (med enda krav att den ska gå hyggligt). Och montera den, så kan jag renovera den gamla "sen". Borde gå att få fatt i tycker jag.

Så om någon har en liggandes får de gärna säga till .

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Nya tag!

"ny" motor införskaffad. En -85:as Rangerovermotor på 21000 mil. Säljaren går iaf i god för att den gick bra och inte blårök etc när den togs ur för ett par månader sen. Får hoppas att det stämmer. Denna ska sättas i orörd. Roliga kammen etc får vänta tills nästa år, eller så. Måste komma igång med bygget på riktigt. Nu är det bara att terminen och tentorna ska ta slut så kan jag åke hem och bygga sen .




2 beggagnade glasfiberstolar inhandlade också. Rätt smala, så även tunnisar som jag sitter stadigt (vilket kanske hindrar mer normalt byggda människor att åka med dock... ). Lätt också. Siktar på att hålla samma tjänstevikt som bilen hade när den lämnade bandet för 30 år sen . Mindre inredning, dubbelt så mycket motor och en bur, kanske går på ett ut.




Nu är även andra blocket, lådan och sprängkåpanebitarna hos en svetsare, så sprängkåpan har alla möjligheter att bli ihopsvetsad inom rimlig tid nu .

_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Nämen vad trevligt Mackan!

En ny spis satt ju som spiken i kistan, fast tvärtom

Fina stolar,jag ska gå på diet så jag kan få åka med en sväng oxå

Räkna med mitt och olivers 100%iga stöd när du kommer upp.

Det är inte lätt att va "polaren som behöver hjälp och delar, jämt" utan chans att återgälda, men snart så

Puss påre!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Äntligen! Blev ju riktigt bra (vad jag kan avgöra iaf). Hyggligt rakt också, och kåpan passar på motorn tom .
Fick plana av ca en mm på motorsidan och några tiondelar på lådsidan. Runt 4 meter svetsfog är det på kåpan nu .




Opellådans urtrampningslager passa inte mot bmw-sachs-tryckplattan, men jag hade ett nytt bmw lager från kopplingskitet jag tog lamellen från, men detta lager passa ju inte på lådan. Lite filande och sågande både här och där på kopplningsgaffel och en svarvad plasthyllsa ipressad så verkar det fungera . En mätning visade att det är ca 10mm över när kopplningsgaffeln justerad så långt bak som möjligt. Tur det.





Erik, ääh, du hjälper ju till när du kan iaf . Har ju våldgästat ditt garage och mekat sargad porsche flera ggr i vintras om inte annat. Du kan få agera motorlyft när motorn ska passas in sen (i helgen kanske?).

_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



A visst i helgen borde funka, ska eventuellt jobba lite, men motorlyft tackar man ju inte nej till att vara

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Det går inge bra. Har kapat och kapat, varit inne på fel spår så massa timmar gått om intet. När jag väl skulle sätta svetsen i rambenen och bygga motorfästen så upptäcker jag rostat-sönder-innifrån-sprickor i balkarna . Balkarna är för dåliga att bygga på. Jag vill inte kapa bort bärande delar som den står nu för att byta ut de mot rör. Dessutom osäker på hur jag ska göra. Lite tid går och sommarlovet är slut, dags att åka hem från föräldrarhemmet och bilen.

Ev skaffar jag bur och sätter i först, och bygger fram rör till främre framvagnsinfästningarna, så man håller koll på var de är.

Dessutom hinner vi med att sabba bilen ytterliggare innan jag åker därifrån .

om an gör såhär:



Blir det såhär, om man har otur att ha parkerat en bil där. Visst kunde det vara betydligt värre, allt utom bakluckan och vänster fram blinkersglas (den studsade in i lite bråte när den fick grävaren på sig) klarade sig hyggligt. Men endå, rätt surt. Den är stukad en del under bakluckan kring lysena dock.



Tänkte se om det går att få fatt i en lucka i plast för vettiga pengar. Den där är ju utom rikningsbarhet för att tjäna som gjutplugg så jag kan ju inte gjuta en själv som jag hade tänkt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005
Inlägg: 79



Usch så tråkigt. Men nu får du passa på att köpa en baklucka i glasfiber kanske...

http://www.rpglasfiber.com/

Edit: Fixad länk.

_________________
Erik Abrahamsson

Opel Manta -74
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Ja, det var tråkigt. Det var jag som välte grävaren på bilen.. Tråkigt när man sabbar andras saker även om det var väntat att något skulle hända, svår combo: entusiastbilsmek + byggarbetsplats.

Jag tror familjen kan lämna ett gemensamt bidrag till en ny plastbaklucka samt att vi med gemensamma krafter även kan åstadkomma en ok upprätning av plåten kring lysena.

_________________
David Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



ajabaja david

Ganska olyckligt men tur att det finns baklucka i glasfiber =)

Jag kommer förbi ngn dag och lånar tomas-kapen, ska bygga lite =)

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kul med Rovermotorn i en manta, ser ut att bli en rolig bil, men synd du har otur med lite saker.

Jag undrar hur bred är egentligen Rovermotorn, över topparna.?

och hor lång är den, från delningsplan mot lådan till remskivan på veven?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1711


Trådstartare
Var ute och mätte lite. Ca 67cm lång (från ytan som man skuvar sprängkåpan i till framkant på remskivan) och 51cm bred är den. Längden kan ju diffa lite beroende på vilken remskiva man har. Finns allt från enspåriga från 3500:an till de till rangerover med extra allt. Den jag mätte på har "halvstor" remskiva.

_________________
Markus Ålind
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Jag hoppas verkligen att du repar upp bilen trots alla plåtskador!..

förövrigt ÄLSKAR jag ditt regnummer! Vad vill du ha för de?? Jag betalar vad som helst! hehehe

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Hejja mackan hejja mackan!

vi vill se din manta på gatan snart så rappa på

Mvh oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (14101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande