Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Grenrör
<<   1, 2
6503 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



_coffe_ skrev:
för att ta upp denna tråd igen.... har fått ltie nya funderingar... Om jag skall bygga ett grenrör med uttag för en wastgate.... är det något speciellt man skall tänka på då?? vad bestämmer böjar, och hur stort det får vara???


Hej!

Visst är det kul att mecka motorer men det är som sagt mest banracingfolk som hänger här. Det är få som trimmar motorer på sina framhjulsdrivna kryssare med stel bakaxel. Du har inte sagt speciellt mycket men personligen låter det som ett ganska onödigt projekt. Det finns tre hundra saker som jag skulle vilja ändra på en SAAB 9000 innan jag gav in mig på grenröret. Visst blänker det fint när man öppnar motorhuven framför korvkiosken men det löser väldigt få problem. Kombination av svag växellåda, vridstark motor, rostkänslig och mjuk kaross och bakupphängning från forhistorien gör att ett egenkomponerat grenrör gör lite nytta.

Separat wastegate gör ännu mindre nytta om turboladdare du använder redan har ett inbyggt wastegate. SAAB-motorer har ganska hög avgastemperatur så jag rekomenderar att du använder rostfritt stål om möjligt.

Jag upprepar, det finns mycket snack om material och uppbyggnad i den här tråden:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7555

och jag är fortfarande övertygad att du kan få betydligt mer hjälp på STCS forum:

http://www.stcs.nu

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
hegge
München, Tyskland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 15



Finns det några tumregler eller rekommendationer för innerdiameter på grenrören ?

Jag förstår att det inte kan vara bra att ha mindre innerdiameter än avgasportens diameter, men finns det några nackdelar med att ha lite större ex Di=36 på rör och avgasport Di=32 ? Rören jag kollar på finns inte med önskad godstjocklek och diameter.

Eftersom avgasflödet är konstant blir avgashastigheten lägre (Q=konst Q=V*A), det inser jag är en nackdel med "grövre rör".

/henrik

_________________
Henrik Andersson
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
beepbeep skrev:
_coffe_ skrev:
för att ta upp denna tråd igen.... har fått ltie nya funderingar... Om jag skall bygga ett grenrör med uttag för en wastgate.... är det något speciellt man skall tänka på då?? vad bestämmer böjar, och hur stort det får vara???


Hej!

Visst är det kul att mecka motorer men det är som sagt mest banracingfolk som hänger här. Det är få som trimmar motorer på sina framhjulsdrivna kryssare med stel bakaxel. Du har inte sagt speciellt mycket men personligen låter det som ett ganska onödigt projekt. Det finns tre hundra saker som jag skulle vilja ändra på en SAAB 9000 innan jag gav in mig på grenröret. Visst blänker det fint när man öppnar motorhuven framför korvkiosken men det löser väldigt få problem. Kombination av svag växellåda, vridstark motor, rostkänslig och mjuk kaross och bakupphängning från forhistorien gör att ett egenkomponerat grenrör gör lite nytta.

Separat wastegate gör ännu mindre nytta om turboladdare du använder redan har ett inbyggt wastegate. SAAB-motorer har ganska hög avgastemperatur så jag rekomenderar att du använder rostfritt stål om möjligt.

Jag upprepar, det finns mycket snack om material och uppbyggnad i den här tråden:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7555

och jag är fortfarande övertygad att du kan få betydligt mer hjälp på STCS forum:

http://www.stcs.nu

Mvh.


så här ligger det till, det grenröret jag har nu har en spricka i sig... så det måste ju ändå göras något åt... turbon som jag har hittat, och kanske skall köpa har en extern wg, därför det separata uttaget....

men men

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Faktum är dock att man oftare får svar här än på STCS, känns det som.
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
om inte annat så verkar folk vara mycket mer kunniga på det här stället än på stcs.....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Kunskapen finns nog på STCS också.

Men jag skulle rekommendera ett bättre original grenrör med T3 fläns.
Ligger ett i mitt garage

och varför jag gör det är för att extraktorgrenrören till 9000 är dyra och ganska jobbiga att göra.
Dessutom, den där turbon, är den ganska stor?
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
just nu så har ja en originalturbo, garett T25, tror jag... men tanken finns ju där att det ska komma ett lite större och fylla upp motorrummet

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



_coffe_ skrev:
just nu så har ja en originalturbo, garett T25, tror jag... men tanken finns ju där att det ska komma ett lite större och fylla upp motorrummet


Du ska inte över 400hk va?
Isåfall rekommenderar jag fortfarande T3 grenröret, eftersom det är "grövre" än ditt T25 grenrör, dessutom är det 40mm kortare, vilket är bra om man ska skruva dit en stor turbo.

Finns något som heter "Fhinn-adapter" då kan man ha tex en TD04HL 19T#7 snurra.
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
å du har ju ett liggandes förståss ... va ska du ha för det? om du säljer det?

jag hade tänkt mig runt 400, vet inte ifall jag kommer över.... 300 räcker kanske....
men det kanske blir mer när jävulen kommer fram

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Skruva banåkabil
Grenrör
<<   1, 2
6503 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande