Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (15352 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ulf Lögdberg skrev:
Magnus Karlsson skrev:
När du fått stil på locken så har jag en motorhuv att göra en kopia på...

Hmmm... Blir inte den 4 mm för hög jämfört med orginal?

Ah! Så elakt att påminna mig!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Ulf Lögdberg skrev:
Magnus Karlsson skrev:
När du fått stil på locken så har jag en motorhuv att göra en kopia på...

Hmmm... Blir inte den 4 mm för hög jämfört med orginal?

Ah! Så elakt att påminna mig!

/Mangan


Jag är född elak...

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Nice en till (aktiv) 44'a i östergötland!

Nu måste jag verkligen börja med min egna pärla (så jag får ut den när säsongen börjar)..
Så får våldgästa hos både dig o Magnus ngn gng så jag får massor av inspiration!


och kom gärna förbi shell macken i Åtvidaberg i sommar också, så jag får ngn glädje på jobbet

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



P.P. skrev:
Andreas Ingemarson skrev:
Trevlig bil du skaffat Ulf! Jag är inte förvånad över ditt val. Utan att ens ha kört bana med 944 (än) så vill jag ändå påstå att som ban-/glassätarbil så är den i sin prisklass svårslagen! Är snarare förvånad över att det inte finns fler av dem här på forumet.

Hoppas vi ses på någon bana i sommar!


Åja, så få är vi väl ändå inte? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6965&highlight=


Hehe, ok! Vi är nog några fler än jag trodde. Det är dock väldigt många som inte presenterat sin bil ännu. Vad väntar alla på!? Jag vill ju läsa om och bli inspirerad av fler transaxelporschar som används/ska användas på banträffar m.m. Stig fram i ljuset!
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Jahaja. Så har det åter inte blivit som det var tänkt. Har ägnat större delen av vintern åt att jobba istf att vara i garaget Trist men så blir det ibland. Har därför ägnat den mesta energin åt rätt onödiga saker som ändå är skoj men som kan göras lite då och då, d.v.s. pillat med mestadels utseendet på kärran.

Popup-locken och plåten därimellan var väldigt ful i lacken. Det verkade som att färgen reagerat med något underliggnade lager. Föga förvånande visade det sig när jag slipade ner den (Den var alltså svart från början):



Minst tre lager färg, kanske fyra för jag är osäker på om den röda under den metallic-blå är grundfärg eller inte, om den är det så har locket varit rött, blått, rött igen och svart. Blev rätt fint när jag slipade det iaf! Funderade svagt på att klarlacka och behålla det ena som ett monument över recycling... Nu är det iaf svart igen, hyggligt blanksvart t.o.m.! Dessvärre visade sig plåten mellan lysena vara från samma bil(ar?) så det var lika illa på den. Får ju slipa så fruktansvärt mycket då lagren är rätt rikligt lagda också...

Har även blingat lite i kupén. Var ju inte glad över de trendigt gula siffrorna som Porsche begåvade 944 med i början. Tyckte det såg ut som sju svåra år. Dock insåg jag en stor fördel med färgen när jag tog fram min OMP-ratt:



Bestämde mig därför för att lacka instrumenthuset i samma nyans som rattekrarna för att få en snygg enhet. Fick dock inte tag i rätt färg så det blev en ljusare, faktiskt en ljusgrön Volvofärg... Ganska rätt färgskala iaf. Passade på att spackla bort de fula "skruvhålsattrapperna" som fanns på huset innan lack. Tycker att de gula visarna/siffrorna kom helt till sin rätt i detta sällskap!

För övrigt har jag börjat banka på "kylluftstyrningar" till frambromsarna. Är ju lite svårt att göra sånt i en lägenhet helt utan tillgng till bra arbetsytor/redskap men med lite fantasi gick det rätt bra. Ska väl omedelbart erkänna att jag snott idén och formen av FSN och hans stiliga 924S. Tror att plåtarna kan bli bra, det svåraste återstår dock då man måste få dit ett rör att fästa luftslangen i. Så här blev det iaf:

Med sticksåg, tving, en brädstump och hammare är man sin egen plåtslagare även om resultatet blir lite sisådär:





Stabil som sjutton blev den! Ska dock inte bocka flänsen 90 grader som på prototypen, tror att det kan hindra luftflödet lite så den ska bli mer konisk. I andra änden av kyluftslangen tänkte jag göra trattar för att ta in luft. Tänker gjuta upp i glasfiber och montera där dimljusen satt. Första försöket att göra en plugg gick dock överstyr då jag vaxade för lite så byggskummet jag tänkte använda fastnade lite väl hårt och jag fick kassera allihop. Ska göra fler försök!

Har också beställt stålomspunna slangar från nioelva.se. Kommer nog inom någon vecka. Då ska även oken få en match med nya glidytor, packningar och lite färg.

Sammantaget tror jag att bilen kommer ut ungefär som tänkt, i tid räknat, däremot kommer den inte vara så klar som jag ville... Får väl se det som att det då finns potential till fler härliga kvällar i garaget även efter vintern.

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Va? jobbar du istället för att skruva!!

Hursom haver ser jag fram emot att bli inbjuden att provåka!
Har för liten erfarenhet av tyska bilar för att inte vara intreserad

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Hej!

Sisådär en uppdatering i kvartalet är rätt lagom med mitt tempo...

Lindgren, börja förbereda dig på att klämma in din Norrländska lekamen i en liten shoppingbil för nu ska den snart ut... Då kan vi passa på att lyssna på din B20 från kupén samtitidgt

Jag har fått upp lite tempo nu iaf så nu har det hänt lite sedan 1:a mars

Bromsarna har fått sig en omgång. Såg ut så här innan:



Inte så sexigt (Tyvärr ser resten av bilen fortfarande ut ungefär så under) men inget som inte en roterande stålborste och lite mattsvart värmefärg kan lösa. Nu ser det ut så här:



Nu vore nog ju en idiot om man bara gjorde utsidan på oken fin. Tidigare ägare sa att ett ok kärvat så att en skiva slagit sig. Tog i sär oken och kunde konstatera att det sannolikt funnits en viss, icke obetydlig, risk att hans uttalade stämde. Lite varsam behandling med ett 1200 våtslippapper löste dock problemet (hoppas jag). En efter & före-bild:



Honade samtidigt upp cylindrarna (tack för lånet Mange!) så att de såg lite skapliga ut. Passade givetvis också på att packa om oken och montera nya dammtätningar. Enkelt, billigt och förhoppningsvis bra!

Har inhadlat bromvätska (Motul RBF 600), nya skivor hade jag sedan innan och stålomspunna slangar likaså. Klossarna fram blev Ferrodo som egntligen är till Sierra Cossie -86 som Utzon rekommenderade. Krävdes lite pyssel (Återigen: Tack Mange!) för att få dit men ser bra ut nu. Ska bara hänga på allt nu så är det klart sedan.

Upptäckte en trist grej vid monteringen av en bromsskiva. En av anliggningsytorna mellan nav och skiva hade oxiderat duktigt (aluminium...) så den var ganska "svullen". Detta gjorde att skivan slog ganska rejält. Slipade ner svullnaden ritigt försiktigt för hand och nu är skivan så rak att jag inte ser att den slår om jag mäter mot ett anhåll (har ingen mätklocka). Får duga just nu.

När jag ändå hade rivit i framvagnen passade jag på att byta bussningar för länkarmarna. Hade lite pyssel innan jag fick loss de gamla. En alldels för lång gängad stång (var för ivrig för att hinna såga av den ), en insats till ett 3"-avgas, lite träbitar och några muttrar gav en väl fungerande avdragare :



Så på med lite färg och nya Poly U-bussningar och mycket fett:



Blev ju fint. Det sura nu är att länkarmen passar lika bra mot resten av bilen som en snubbe i kostym och slips i en kolgruva... OM bilen visar sig frisk så blir det mer blingbling på underredet...

Har också gett vika och motsäger ett tidigare uttalande i denna tråd: Mina Cookie Cutters får stanna på bilen. De är lätta och jag har vant mig vid utseendet. Fick dock köpa två till då jag hade 2 st 6" och 2 st 7". Vill ha 7" runt om. Hittade ett par på Jämtlands bildemontering i Östersund. Bra pris och finfin service! Tack för det! Återstår bara att fräscha upp dem lite. Lite segt när man inte har någon bra lokal. Lackade allt på balkongen. Grannarna jublar sannolikt.

Först slipa:



Sedan grunda. Köpte all färg på "Autoexsprätten" (Duplicolor) och är djupt imponerad av den så här långt. Grunden var extremt bra, fyllde ut repor osannoliktk bra! thumbs up) Färgen var också den mycket lätt att lägga. Hoppas den sitter nu bara...

Jo, grunda alltså:



osså lite färg och klarlack. Var ute efter SAAB:s Steel grey men den fanns inte så jag tog något likande. Än har jag inte listat ut vad det är för nyans men den blev som jag ville iaf. Är riktigt nöjd med resultatet:



Bara tre fälgar kvar nu då... Lyckligtvis är det skoj att lacka, slipa däremot. Blä...

I övrigt är inredningen i princip klar. Har inte köpt något ny stol och gör inte det innan premiärturen heller. Däck har jag inte heller köpt. Det lär jag göra innan jag tar ut den men grubblar lite på vilken dimension jag ska ha. Måste bestämma mig rätt fort nu. Den ska ut innan första helgen i juni är det tänkt. Till detta kommer lite mer lackjobb på plåten men det ska väl gå att fixa lite raskt.

Det var väl allt för nu. Längtar stort efter att få ut skrället nu!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du är bra på att få puts på grejjerna Ulf! thumbs up

Vågar offra en påse ostkrokar på att bromsarna kommer kännas som nya och bättre än så efter din lilla behandling.

Kul att du tycker det är kul...det är därför man ska hålla på.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Du är bra på att få puts på grejjerna Ulf! thumbs up

Vågar offra en påse ostkrokar på att bromsarna kommer kännas som nya och bättre än så efter din lilla behandling.

Kul att du tycker det är kul...det är därför man ska hålla på.


Tack! Gillar att pilla isär saker och kolla om det går att fräsha upp...

Mitt lilla dilemma är bara att jag gärna gräver ner mig i detaljer vilket gör att det:

A -Blir för stort för att orka med och/eller
B -Tar låååång tid och/eller
C -Blir något enstaka välputsat regalskepp mitt i ett hav av förfall

Jaja, kul är det som sagt. Terapi för kontorsråttesjälen...

/U

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1015



Heja Ulf!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Hej!

Long time, no uppdatering... Har inte haft så mycket att säga, och har väl inte det nu heller men bilen rullar iaf. på gatan nu! Tog ut den för en och en halv vecka sedan. En riktigt härlig känsla!

Har bara hunnit med fyra småturer ännu. Längre turer lockar inte då det visade sig att värmekranen är paj. Har FULL värme hela tiden. Passar sådär sommaren -05 Ny kran är beställd och kommer nog i början av nästa vecka. Kollade inte värmeregleringen i Nov-Dec då jag köpte bilen. Kan vara värt att komma ihåg kanske...

Magnus K bistod med svetsen när bromklossarna från Sierra Cosworth skulle modifieras, visade sig att vårt första modifieringsförsök innehöll ett kraftigt tankefel av mig så det blev lite omarbete. Tack Mange!!

Bromrören gick åt fanders (rost) på några ställen då jag skulle byta bromsslangarna bak så det fick bli nya. Var inte så skoj att trä över den som går över transaxeln men det gick till slut. Var rädd att jag skulle få riva hela drivlinan ett tag.

Däckfrågan löstes genom Dudes utförsäljning av TOYo-däck, så nu sitter det Trampio 881 i 205/55 R15 på bilen. Har inte kört speciellt mycket fort med dem men det verkar lovande så långt. Mönstret är ju minst sagt lustigt (undras vad farbror blå skulle säga? Bäst att inte fråga dem tror jag...). Så här någonting ser de ut på bilen:



Lacken på bilen ser ut som skräp så den ska poleras upp. Kommer ändå finnas repor och lite skavanker, men om jag byter skärmar och huv mot plastditon och lackar dem så blir den nog riktigt skaplig (händer dokc inte i år, nu är det provkörning samt bromstrim till vintern). Den duger hursom helst till banåka och det är prio 1. Är iaf nöjd med utseendet med de nymålade hjulen. blev som så här:



Sedan vore det ju fiiiint med 17" men, detta är mer ekonomiskt och lär funka fint också.

Efter att ha stått i ett halvår så var det som att sitta på en skenande massagebänk att åka i den. Vibrationerna var enorma och ALLT vibrerade och förde väsen. Beställde omedelbums nya motorkuddar. Det löjliga är att nu är den mycket bättre. Vibrationerna finns där men har minskat kraftigt efter några få mils åkande. Någon som fattar varför? Är ju hydrauliska motorkuddar. Kan de har beckat ihop och nu skakat loss? Jaja, det kommer bli ändå mycket bättre med nya kuddar.

Nu är det bara en sak som saknas och det är någonstans att köra bilen!!! Det är lååångt till 11/8 då det är Sviestad nästa gång . Får bli lite goa kvällsturer när värmen är avstängd i kupén.

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Ulf Lögdberg skrev:
Hej!

...



Lacken på bilen ser ut som skräp


Haha, jag trodde först att det var sprayat graffitti på sidan och att det var det du syftade på!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



Ulf Lögdberg skrev:
Hej!

Long time, no uppdatering... Har inte haft så mycket att säga, och har väl inte det nu heller men bilen rullar iaf. på gatan nu! Tog ut den för en och en halv vecka sedan. En riktigt härlig känsla!
M.v.h. Uffe


Gött Ulf! Ser ju riktigt bra ut thumbs up tycker jag, rejsigt värre med R-däcken på, men ser framemot en utförlig
redovisning om hur dom funkar på din bil vid hög belastning.
/Martin

_________________
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
insomniac skrev:
Ulf Lögdberg skrev:
Hej!

...



Lacken på bilen ser ut som skräp


Haha, jag trodde först att det var sprayat graffitti på sidan och att det var det du syftade på!!


Hahaha! Det tänkte jag inte alls på men när du säger det så! Hade den sett ut så hade så hade jag inte vågat polera den!

Martin L skrev:

Gött Ulf! Ser ju riktigt bra ut tycker jag, rejsigt värre med R-däcken på, men ser framemot en utförlig
redovisning om hur dom funkar på din bil vid hög belastning.
/Martin


Tack! En utförligare beskrivning av hela bilen uppträdande kommer när den har fått, öhhhh... uppträda. Tyvärr tror jag inte att orginal (läs: halvslut) fjädrar/dämpare kommer att göra däcken rättvisa men de lär vara bättre än de dubbfria 205/65 R15 som satt på...

M.v.h. Ulf

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Härligt härligt! .. Och jag tycker jag känner igen den där grafittin.. Linghem?


Ang. däcken så kan frabror blå bråka hur mycket de vill, de är trots allt gat-legala!
11/8 .. då kommer jag att åka till sviesta för att se hur de går thumbs up

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Pierre Broberg skrev:
Härligt härligt! .. Och jag tycker jag känner igen den där grafittin.. Linghem?


Nope! Gissa igen! Det är i "kolhamnen" i Norrköping, där det finns massor av bra fotobakgrunder!


Pierre Broberg skrev:

Ang. däcken så kan frabror blå bråka hur mycket de vill, de är trots allt gat-legala!
11/8 .. då kommer jag att åka till sviesta för att se hur de går thumbs up


Råder nog delade meningar om det, men lagen är så luddig på den punkten vad jag förstår så det ska nog gå bra!

Vad då "komma för att se"? Komma för att köra samtidigt menar du väl?? Svart mot vitt, blir som Spy vs. Spy...

P.s. (OT) Funkar bilen den 16:e så kommer jag nog förbi och säger hej i garaget!
D.s.

M.v.h. U

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 631



Ser ju kanon ut thumbs up

Alltid snyggt med en svart 944:a

_________________
/Patrik Rylander
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Trevligt att se att du iaf får lite mektid...
Har själv infört att efter att frun gått och laggt sig, så smyger jag ut i garaget och mekar till 1-2 på natten.
Sen kliver jag upp och låter som en lärka på morgonen när frun väcker mig....

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Ulf Lögdberg skrev:
Vad då "komma för att se"? Komma för att köra samtidigt menar du väl?? Svart mot vitt, blir som Spy vs. Spy...

P.s. (OT) Funkar bilen den 16:e så kommer jag nog förbi och säger hej i garaget!
D.s.

M.v.h. U


Synd att man inte kan hinna allt här i livet... hade velat köra min räser på Sviesta 11/8, men då är det planerat Norrlandssemester... bilen bör iaf vara klar (fixa startmotor och kylarproblemet) till dess då jag satsar på att köra Challenge 6/8 på Tullinge (kom gärna dit och kör/titta ni också!).

Angående Trampio R881 så är det sådana däck som sitter på min räser och jag tycker de verkar funka kanon, väldigt bra grepp tycker jag.

De vill dock gärna ha lågt (tycker jag som är van med vanliga gatdäck) kalltryck för att funka helt bra.På Challenge har jag kört med 1,8-1,9 kilos kalltryck då däcken inte hinner bli så varma med den korta tid man kör åt gången på Challenge. Vet dock att Goran när han körde MGCC med bilen och dessa däck låg på kalltryck runt 1,5-1,6 kilo. Första varven på Challenge jag körde i våras så hade jag missat släppa ut luft ur däcken från "gattrycket" på 2,5 kilo och då var bilen ganska orolig och släppte lätt i bakändan. Kom på att släppa ut lite luft (ner till motsvarande 1,8-1,9 kalltryck) och då blev bilen helt neutral! Så prova dig fram till vad som passar din bil, den är nog lite tyngre än min räser så helt lika är det nog inte även om det nog inte skiljer så mycket.

[OT]om inget oförutsett händer så ses vi hos Broberg den 16:e! Men då åker vi (jag och frun) nog 924 Cabben[/OT]

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279


Trådstartare
Hej!

Patand: Tack för inputen om däcktryck! Har funderat lite på var man ska börja och nu har jag ju lite riktvärden.

Lindgren: Jodu, man får passa på nu. Om några veckor blir det klart svårare att få loss tid...

Har ägnat delar av den nu påbörjade semestern åt Porschen. Har bytt värmekran så att jag nu har att välja på luft med utetemperatur i kupéutblåsen istf. utetemp +30 grader eller mer. Nya motorkuddar åkte också i och det var ingen dum uppgradering! Nu har jag en någorlunda sval och väsentligt vibrationsfriare kärra än innan. Nu går den, om inte silkeslent, så iaf frotté-lent . Innan var det ver som en bastu monterad på en Dynapac...

Passade även på att nå halvvägs (d.v.s. ena sidan) med mitt Blingprojekt; att bygga "RS-paneler" till dörrarna. Ena sidan är klar. Orginal är ju inte så stilig eller rejsig:



En plan glasfiberskiva, lite vadd, vinyl med läderlook, en gummigenomföring, en kapad nylonrem och en strippad orginal föstervev (varför har Porsche satt på den fula plasten över en så fin vev???) gjorde susen! Rejsigt men ombonat:



Blev mycket bättre än jag vågade tro! Detta enbart tack vare min händiga flickvän som basade över vinylmonteringen. (Tack Älskling! ) Det enda sura är att den nog inte är lättare än orginal... Det skulle jag vilja ändra på, sååå:

Är det någon som kan tipsa om ett skivmaterial, 2-3mm tjockt, lätt och starkt nog att kunna hålla uppe en klädd dörrsida (d.v.s. inte jättestarkt). Den papp som används till "alla" bilar i orginal i slät skiva på 1 kvm vore ju det bästa men var finns sådan? Kanske skulle Divinycell funka? Har aldrig sett sådan så jag vet inget om hur det håller utan GF-armering? Tillsvidare kör jag med den i GF som jag har nu. I Vinter kanske man kan göra en ny. Vore ju skoj med form OCH funktion. Att jag sedan egentligen borde lägga energi på väghållning istf inredning är sekundärt, det känns fort med en minimerad inredning...

M.v.h. Ulf

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Varsågod (angående däcktryck)!

Ser helrätt ut din dörrsida! thumbs up

Angående lätt skiva till dörrsidan... kolfiber är lätt... ganska dyrt dock... Men sätter du i det så behöver du ju inte vinylen för att det ska se bra ut...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (15352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande