Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75
<<   1, 2
9898 besök totalt
Robert Danielsson
Säffle
Här sen Mar 2004
Inlägg: 20


Trådstartare
Det var ett tag sen jag uppdaterade denna tråden, bilen har fungerat utan stora bekymmer och ser likadan ut i dagsläget.
Det har inte blivit så mycket kört med den de senaste åren, detta beror på ett par olika saker:
1. DB kraven på de träffar jag kört mest på har blivit tuffare, eller så är det bara det att de följs nuförtiden? Jag blev svartflaggad för hög ljudvolym lite då och då, insugsljudet var lite väl mycket för så kallade tysta dagar på banan.
2. De jag åkt på träffar med som tidigare körde bilar med liknande prestanda har idag bilar som hinner två varv när jag hinner ett

De senaste åren har jag roat med i en annan 242a med en enkel b230 turbomotor, och det är ju tyvärr så att det är ruggigt mycket lättare att plocka effekt med överladdning. Sen försvinner problemen med DB gränser också med turbo.

Tanken är att den blåa 242an till våren ska va utrustad med turbomotor med vissa delar från bilen nedan.

En actionbild på ersättaren/donatorn:


(kort från Bruze.nu)
Denna ska få donera en del delar till den blå, det sitter en gammal Grupp A IC i den och även justerbara fram fjäderben från sellholm. Jag har handlat ett gnistat gammalt mekaniskt k-jetronik sprut med sk. guldspridare till som ger en hel del bränsle. Fälgarna på bilden ovan följer nog också med till den blå.
Motor kommer förmodligen att bli en b230 med en 531a och vx3 kamaxel.
Turbo har jag inte riktigt bestämt ännu, jag har en std turbo från 740, ett utslitet 16t och ett nytt 19t kina agg. Det lutar åt std turbon från 740 för tillfället.
Växellåda är heller inte bestämt, jag har en M90 liggandes som skulle fungera. Ett alternativ är en gammal Bmw getrag ombyggd för volvomotorn.
När och om jag är klar med detta är det inte omöjligt jag säljer den, det står nämligen ett nytt projekt och väntar på uppmärksamhet:
[url]
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69251[/url]

Den kommer behöva betydligt mer kärlek och ömhet innan den rullar.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75
<<   1, 2
9898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande