Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 -94 - SÅLD! | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 46429 besök totalt |
|
||
Idag hämtade jag ett paket på posten:
och i bakluckan på Saaben ligger det här: dvs 4 st 15" Yokohama R-däck... väntar på fälgar!! _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
||
...och nu är de monterade. Tog 5 timmar och då gjorde jag det helt ensam, ute på parkeringen. När jag bytte stötdämpare hade jag min bror till hjälp, tryckluft, billyft mm mm och den operationen tog 2½ timme. Men jag är väldigt nöjd med mig själv, jag anser mig inte vara en särskilt erfaren mekaniker och jag trodde knappt att jag skulle klara det själv så jag hade bokat Bader att hjälpa mig imorgon, men nu kan man se fram emot att kunna ta en trevlig tur istället.
Hursomhelst, här är bilderna: Nya fjädrar samt nyinköpta fjäderspännare (98 kr på biltema - läs vidare!) Eh, jag vet att det inte är välputsat men nu är det såhär att bilen är rostskyddsbehandlad undertill och då blir det lite skitigt när man kör ut i grusen och dammet fastnar i det klibbiga rostskyddet... Baders ovärderliga Kamasa hylsnyckelsats och ett styck dämpare med fjäder, en kvart efter att jag började Det gick undan att montera ur bakfjädrarna! ..och en halvtimme senare är första hörnet klart: Sen orkade jag inte ta fler bilder, efter nästa hörn (höger bak) blev jag tröttare och mer stressad (jag stod ute på parkeringen, det var kvavt, jag svettades som en gris och hade varken tagit vatten eller mat med mig ut...) och fram var hela arbetet lite mer komplicerat. Först lossade jag alla bultar - inga problem med det eftersom de var isär för ett par månader sedan. Jag tog bort det lilla staget mellan krängningshämmaren och under bärarmen för att kunna flytta dämparen bakåt. Pressade jag ihop fjädern med fjäderspännarna och så pressade jag ner under bärarmen (med kroppstyngden) och så lirkade jag ut den. Eftersom jag var lite trött / törstig / hungrig så gjorde jag lite mer jobb än jag behövde, men om någon ska prova själv så gör som jag skriver - det är inte ens lönt att prova utan fjäderspännare. Montering gjorde jag på samma sätt fast baklänges dvs ihop med fjädern först innan man stoppar in den.. Sista momentet är att lyfta bärarmen med en domkraft så att man kan spänna alla bultar. Och så ska man se till att man inte glömmer en fast nyckel någonstans så att den trillar ut när man kör provturen... Allt som allt tog jobbet ca 5 timmar, hade jag inte gjort fel ett par gånger och fått göra om ett par moment (dvs prova slita ut fjädrarna utan att spänna ihop dem t.ex) så hade det tagit cirkus 3-3½. Bilen känns mycket tightare nu - men jag har iofs inte kört den hårt än. Det jag hoppas på är att jag slipper räta ut stänkskärmarna efter varje bankörning - hittills har ytterkanterna på framdäcken tagit i skärmkanterna i de tighta kurvorna på Sturup, oavsett om jag haft 14"-däck (185-60-14) eller 16" (205-45-16) // andreas _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Hejhopp
dags för en uppdatering ser jag. Följande har hänt: 2005-07-20 - Byte av bromsbelägg fram Efter sista körningen på Sturup såg beläggen ut såhär: 2005-07-30 - Byte av fjädrar Mina Lesjöforsfjädrar fick ge sig och ersattes med en sats från Flyin'Miata - hårdare och 5 mm längre. Passar bra ihop med Konidämparna... 2005-08-22 - Nya fälgar och däck Fick tag på en uppsättning 195-50-15 Yokohama A539 från Fredrik C här på Rejsa, sedan letade jag länge och väl efter en uppsättning passande fälgar och till sist blev det 4 st Hartge-fälgar. Dessa kommer att användas mest till vardags men ska hålla ett par banträffar också. Däcken som sitter på originalfälgarna är ganska slut, greppet är inget vidare. Det märks direkt att de nya är mycket styvare och greppet, främst vid inbromsning, är otroligt mycket bättre. Tidigare har jag haft 16"-fälgar med 205-45-16 däck för gata men det blev för stort och tog i skärmkanterna när jag körde bana, och bilen var "sladdrig" och spårkänslig på vanlig väg. Att det tog i skärmkanterna berodde förmodligen på att fjädrarna var lite för mjuka också. Med de nya däcken är bilen helt stabil i farter upp till 150... Till nästa säsong (läs: när jag får tillräckligt med $$) blir det förmodligen lättare OZ-fälgar, och till bana funderar jag på att behålla 14"-fälgarna och sätta R-däck på dem... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Sätt på båge på bilen nu innan du börjar gasa för mycket - vi har sett miator rulla och det är inte kul utan båge
Dina uppgraderingar av bilen gör att du nu når högre farter -> ökar risken för att rulla. Även om folk har klagat på CC-bågarnas passform så är det bevisat att de klarar en rullning. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Det är faktiskt nästa modifiering som kommer - jag fyller år om ca 6 veckor och mor och far har blivit förvarnade om att jag vill ha bidrag till en båge som present... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Jag kör också med A539 och tycker de funkar ganska bra på bana med Miatan, iaf för att vara gatdäck.
Mina är dock slut nu (enligt Bilprovningen) efter lite mer än ett år med vad jag har för mig 11 bankörningar, 3 konbanekörningar och någonstans mellan 1500 och 2000 gatmil. Så jag är ganska nöjd med hållbarheten också. De kostade dessutom under 500 kr/st på Däck online. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Bågen från Ingemar i Gunnarsjö (efter mycket strul med schenker) hemma i verkstan, så nu har jag helgen räddad.
Men det verkar saknas lite fästplåtar Fick bara med en bit plattjärn (den som är fasttejpad överst, gul i änden) som är böjt ca 90 grader med ett hål i varje ände |
||
bågebygget framskrider, får lite fästplattor fixade tills imorgon så jag kan svissa litta
Brorsan: nu är din bil totaldemolerad |
||
Jaja inga problem, jag har ju fina sömlösa klassade rör liggandes överallt i verkstan... |
||
Den bågen ser ju nästan lika lustig ut som Gussbågarna för Miatan.
Huvudbågens lodräta del går ganska långt in så att man sitter med vänsteraxeln utanför bågen (Guss har ju nästan rören mitt bakom sätet). Av den enda rullning jag sett så tog kröken på bågen hela smällen och då är det bra om det är en bit från huvét. Det är inte så lätt att få till en bra fastättning av en bred huvudbåge framför bältesrullarna men det går. |
||
Nu börjar det arta sig, tyvärr inga bilder idag då batteriet i kameran är slut och laddaren ligger hos morsan
Men hursomhelst så funderar jag lite på hur jag ska göra fastsättningen så kraftig som möjligt mot karossen. Detta har jag kommit fram till. Är M10 tillräckligt? EDIT: Har kollat i SBF reglemente och såg att det räcker med M8, så M10 blir bra. Plattorna som är bockade 90 grader är 13x13 cm 3mm tjocka, så det är tillräckligt enl. SBF normer. Är det någon som har synpunkter på fastsättningen så skriv för guds skull! Men efter vad jag kollat i SBF så ska det här vara fullt tillräckligt. |
||
Bara för att förvilla lite mer så har jag aldrig hittat några referenser till GT när det gäller bågar för RoadSport. Att följa GT är ju inte fel men det verkar inte vara krav.
Det går ju bra att köra med en båge av sugrör om man kör sjua iaf... Den vinkel du gjort kan ju även bultas i en förstärkningshylla (box) som svetsat på bakväggen framför/nedanför bältesrullens infästning. Nu kräver ju det en bredare båge samt gör det krångligt med 3punktsbältet, men det är en annan lösning på samma problem. En bredare båge ger även möjligheter till dörrsträvor framöver (det ser lite jobbigt ut med den bredd på båge du valt nu). |
||
pillat lite mer:
Nu är bågen iväg på pulverlackering, får väl den imorgon igen. Sen är det bara att skruva ihop allt igen :work |
||
du kan ju kanske passa på att sätta i kablar + hål till ett par 6.5" på båda sidor om tanken kanske
Skojar bara, det där ser hur bra ut som helst Själv hade jag _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 -94 - SÅLD! | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 46429 besök totalt |