Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



C Upp skrev:

Lindgren--> om jag skulle välja kaross till en B20-racemotor säger jag bara... P1800! Fast om du sålt 140-karossen för att ha råd med annat så har du nog inte råd med en P1800


P1800?
neh! inte en bil i min smak.
fast iofs så är bilar i min smak sällan den bil som man bör bygga på....

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Det jobbiga med att tänka en massa och inte ha pengar eller tid för att vara i garaget så mycket är att man kommer på en massa dumma idéer...
Just nu går planerna mot en Lysholmkompressor, närmare bestämt 1200AX. Kör jag den med 1:2 drevning så skulle den räcka till 1,0 bar och vara mycket mer bantrevlig än en turbo.

Problemet är priset såklart. Men motorn är ju långt ifrån Prio 1 nu, så när jag väl kommer dit kanske det känns dumt att sätta i en turbomotor jag aldrig kommer vara nöjd med, när jag vill ha kompressor.

Tiden får utvisa. De goda nyheterna är att jag idag fick "arslet ur" och betalade in de sista pengarna för krängningshämmarna. Ska ringa killen på klubben i veckan och åka förbi och hämta dom. Han bor visst i närheten av mitt garage, vilket bara gör det enklare.
Tänkte också ringa Guss i veckan och se vad han ska ha för en racingbur till 142:an. Är det inte alltför dyrt så beställer jag nog en på en gång... Sen är nog pengarna slut, men förhoppningsvis får jag tid över att och

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Före:



Efter:



FLIPPFRONT!!!
Lite gjutskägg kvar som måste bort, sen ska låtsasskarvarna spacklas bort och fästen byggas. Men det ska bli kul



Lite hög i fram, men men. Tror motorn på runt 150 kilo kommer sänka den en bit. Nu i veckan ska jag försöka få arslet ur och hämta krängningshämmarna också, så har jag lite att sysselsätta mig med :P
Har också pratat med en kille i USA som bygger kompressorkitt till den här motorn. De är lite för svaga för min smak, men han bygger med AutORotors skruvkompressorer, så han har rätt idé i alla fall. Ska nog anlita honom för att svarva mig ett remhjul till vevaxelhjulet.

TACK! Till Jörgen Nilsson (RED44 på forumet) för att han sålde sin flippfront till mig. Resan Uppsala-Skåne-Uppsala gick bra, och inga skador blev det på fronten heller, trots presspassningen

_________________
Conny Uppvall
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



det va bra den kom fram hel och det är kul att den kommer till användning thumbs up

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Som sig bör så har jag photoshoppat! Tänkte mig en lite racigare front med uttag för InterCoolern. Men jag är väldigt orolig för att det bara blir fult. Så bygget blir nog aldrig av (tyvärr säger säkert nån galning). Men jag tänkte dela med mig i alla fall.

Tänkte också fixa uttag på sidorna om ICn för kylning till frambromsarna. Men jag övergav idén innan jag orkade
Skit samma. Bilen får se ut som en vanlig 140 utan kofångare!

edit: en blå/svart version också

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Var iväg och hämtade mina krängningshämmare idag (äntligen). Importerade från det stora landet i Väst (Varför de nu gör delar till 30+ år gamla Volvobilar är över mitt förstånd, men jag är tacksam för det).
De är ju "ganska" grova. Den främre mäter 25mm och den bakre 19mm. Orginal Fram är 17mm och bak finns det faktiskt ingen från fabrik. Så det här kommer nog bli grymt, när det väl blir klart.

Bilder, lade dit en orginal till vänster så ni kan jämföra med den nya i mitten



Tack till 140-klubben för importen!

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Sådärja... Nu har jag varit duktig och köpt mig en kompressor....





Dreven jag fick med är till och med gjorda för min motor! Woohoo! Tror den är lite för kraftigt drevad dock... ~1:2 i (eller hur blir det) drevning (kompressorn snurrar dubbelt så snabbt som motorn) är lite för mycket...
Ska även bytas lager i bakre delen av kompressorn, resten var bytt redan.

Hörde ryktas av han jag köpte den av att den suttit på en Opel som kört Rally för många år sen. Han kom 400 meter på första sträckan innan han la bilen på taket... Han var van vid turbo... Det bådar gott

_________________
Conny Uppvall
Citera
Banana_Man
Visby
Här sen Aug 2005
Inlägg: 38



det ser nice ut alltså, hoppas att allt kommer gå bra sen bara...

_________________
Niklas Nilsson

Volvo 142 bantaxi
BMW 528i -84
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Tja vi får se... Kompressorn är ju lite smågammal egentligen. Den är från 50-talet. Och två lober per rotor är ju inte heller det mest effektiva... Över 0,5 bar kommer den nog mest värma luften. Men problem är till för att övervinnas. Jag omorganiserar lite under huven och monterar en enorm Intercooler i fronten så ska det nog gå bra. Så ställer jag den så den laddar 1,3 eller nåt så även om den tappar lite tryck så räcker det nog ändå.

Jag är så sugen på att komma igång ordentligt... Måste bara göra två saker först:

-Köpa buren och få den installerad
-Borra motorn till 2,1 liter

Sen kan jag komma igång med lite byggande äntligen. Först en garagelack, och sen montering.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



bus killen!

Coolt att du äntligen börjar närma dig dom roliga timmarna...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Crulle
Uppsala
Här sen Jan 2005
Inlägg: 30



Shit va du ligger i conny thumbs up ! Vart är den blåa 140 då?.. måste bara se monstret

_________________
Christoffer Zetterborg
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Crulle skrev:
Vart är den blåa 140 då?

Skrotade den förra veckan... *snyft*

_________________
Conny Uppvall
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Häftigt projekt!
Tänker följas

_________________
/David Johansson
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



C Upp skrev:
Crulle skrev:
Vart är den blåa 140 då?

Skrotade den förra veckan... *snyft*



Neeeej skrotade du den? Jag är iaf en stolt ägare till en liknande vinterpulka *host*volvo*host*

Går rätt bra faktiskt!

Lycka till med bygget!

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Jodu CeDEe Det tog emot att skrota den kan jag säga... Jag älskade den bilen när det begav sig. Men det var bara för mycket rost... Men det som gick till skroten var ju iofs bara en kaross på hjul... Allt som jag kan behöva/använda har jag ju sparat
Måste ju få se din vinterpulka nån gång i också... Var det den du hade på gång förut?

Jag vill också meddela att jag är mästare på att inte planera vad jag gör... Jag har nu börjat leta runt efter en billig skruvkompressor igen... Hittar jag en så är S.Co.T-blåsaren till salu.

_________________
Conny Uppvall
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Jo jag kan förstå det

Kom till IKEA ikväll då! =) Runt 20-21 tiden. Skickar ett PM med mitt mobilnr. Jepp det är samma bil som jag hade på g förut!

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Idag så blev jag galen och köpte en Autorotor 3133-kompressor istället.


Priet var helt okej och det kommer ju bli mycket bättre slutresultat med den istället för S.Co.T:en.

Målet är detsamma dock. Bara det att jag bygger rakt emot det istället för att ta en omväg med Roots-kompressor först. ~300hk, bra väghållning och en rolig bil att köra bana med.

Så nu är S.Co.T:en till salu ifall nån är intresserad

_________________
Conny Uppvall
Citera
Steiner
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 93



C Upp skrev:




edit: en blå/svart version också



Ser lite ut som en jänke med den grillen

_________________
Victor Steiner

www.VombsMotorsport.com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



tycker du ska bygga fronten som på bilderna. tufft. vad kostade kompressorerna och var får du dom ifrån..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Fronten på bilderna är ju inte direkt svår att göra. Vi får se om det blir nånting, men det lutar mot att köra med orginallooken (tills bilen är "klar" i alla fall). Grillen kan nog bli verklighet. Den är baserad på en tillbehörsgrill som faktiskt fanns att köpa på Volvo back in the day.

Kompressorerna har jag fått tag genom att hålla ögon och öron öppna. S.Co.Ten fick jag tag på genom en gammal kompis som jag träffade på en mack på väg till jobbet. Och Autorotorn såldes faktiskt på annons här på rejsa thumbs up

_________________
Conny Uppvall
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Nej, nu är vi sugna på och se om det hänt något på ditt bygge!

Länge sedan du uppdaterat


Mvh Rickard Broman

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande