Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Puma -98
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18030 totalt)
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Nu har bilen rullat några fler varv på bana. Är nöjd med hur bra den går trots det lilla som är gjort med den.

Bild från FMCS banträff på gelleråsen där den kördes senast:

_________________
MatsWalhberg
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



sköna bilar dedär !!

gokart helt enkelt !!

måste hålla med om vxl-lådan med !
störtskön !


har en polare med likadan, men han har slängt på en jäkla massa plst, baslådor å skit, men jag håller på att bearbeta honom för banåkning

lite mer knuff i spisen så är det kalsas thumbs up

keep it up !!

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Sesång 2008 börjar närma sig.

Har inte gjort så mycket med bilen förutom att köra den. Dock så tog däcken slut förra året så i år behövs det nya.

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Däcksproblemet löst. Valet föll på Toyo Proxes R888 (till höger på bilden).


_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Hittade en gammal bild från 2006. Nu vart jag bra sugen på vår!


_________________
MatsWalhberg
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Trevligt med udda bilar, o bra färgval med

Tänkte bara fråga vad du gjord åt ditt chassi innan du byter till R-däck?

_________________
Robert Pettersson
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
EDC skrev:
Trevligt med udda bilar, o bra färgval med

Tänkte bara fråga vad du gjord åt ditt chassi innan du byter till R-däck?


Tack.

Jo det är lite kul att ha en bil som är ovanligare än Porschar och Lotusar på Banträffarna

Chassiet har jag bytt ut bustningarna på för att få det lite styvare. Sen har jag också sparco sänkfjädrar på den tillsammans med orginaldämparna. En lösning som har fungerat bra fram tills nu. Letar dock efter lämplig chassie sats. Hoppas hitta en innom kort!

Nya R-däcken är nu monterade och provkörda. Även fast det varit ganska kallt när jag testat dom så har dom greppat bra. Återstår att se hur 17" R-däck kommer fungera på puman för bankörning.


_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
För någon vecka sedan när jag var ute och körde så började bilen låta välldigt mycket. När jag tittade efter varför den lät så såg jag att det var hål i Simons avgas systemet (Endast 3år gammalt!) och när jag tittade lite närmare och rörde lite på systemet så gick det rakt av aldeles innan slutburken.

Hade ingen lust att köpa det annpassade Simons systemet igen när det har så kort livslängd.
Fick av en kompis veta att biltema har universalavgasdelar ända upp till 3".
Åkte dit och köpte grejer och började sedan bygga ihop ett eget system. 2,5" från kat. Och bakåt. Fick enligt egen utsago till det riktigt bra! Så nöjd. Kostnaden vart ungefär en tredjedel av Simons systemet och jag tror inte att det kommer kunna hålla sämre. Dessutom vart ljudet ut mitt system mysigare än simons systemet.

Ska bli kul att se hur det fungerar i längden, men hittils är jag så nöjd!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Var en stund sedan denna tråd uppdaterades. Dåligt av mig!

Förklaringen är att ingen tid har funnits till banåka i år. Ett annat projekt, i form av husköp har tagit all tid.
Bilen finns dock kvar! Den har dessutom fått tillbaka sin gamla roll som bruksbil tillfälligt. Ett jobb som den återigen bemästrat ypperligt. Bilen har i år fått rulla på en del och har nu kommit upp i knappa 10 000mil.

Nyligen så började dock kopplingen att trilskas lite när man gjorde lite snabbare växlingar. Kopplingen visade sig sjunga på sista versen, vilket inte förvånar mig nämvärt.
Koppling beställdes och för att slippa göra fler nedmonteringar av växellåda (det är en stor låda i en liten bil = trångt är bara förnamnet) etc. innom en snar framtid så byttes även urtrampningslager och slangar ut, allt för att få hela systemet tipptop.
Växellådsoljan byttes även den nu när lådan var lättilgänglig. Bytte till Castrols Trans TAF-X helsyntets olja vilken skulle vara bra och göra skillnad. Det gjorde den också. Hela lådan känns (ännu mer) smidig och lättväxlad. Njuter för varje växling.

Då det till husköpet ingick ett stort garage så kommer till hösten en riktig bruksbil köpas in och då är tanken att Puman ska få bli konbanebil/banbil på heltid. Tyvärr kommer det inte bli nån bankörning i år. Men ser det som ett viloår och tror att den redan nästa år kommer att hitta ut på banorna igen. längtar duktigt!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Så är det då 2010

2009 vart ett sabbatsår vad gäller bilen och bankörning för min del. Ja nästan i alla fall. Under året har jag testat på bankörning med mc, vilket var riktigt riktigt kul det med.

2010 har jag satt upp som mål för mig själv att komma igång igen. Bilen som numer är pensionär på heltid ska byggas om lite lätt, och framför allt köras på evenemang och annat bus.

Då våren brukar dyka upp fortare än man tänkt så var det lika bra att sätta igång på en gång.
Nya hyffsat lätta tecknomagnezio fälgar i 15" har införskaffats och dom är inlämnade på pulverlack. Vita ska dom bli tänkte jag då det är lite timeattack stuk jag är ute efter. Anledningen till att jag började med fälgarna är att däcken återigen tagit slut. Då 17" funkade sådär på denna motorsvaga bil så valde jag att köpa nya fälgar och denna gång göra rätt från början. 15" är standard size på Puman och däcken mäter orginal på 195/50. Detta annamar jag och har nu köpt nya Toyo R888:or i den storleken.

Nästa steg har jag tänkt blir att få bilen i mekaniskt toppskick. Det är inget egentligt fel på den men kamremmen ska bytas, och bromsarna bak behöver bytas ut då det är tunt med beläggning. Jag kommer säkert att hitta mer saker att byta när man börjar leta.

Sedan är planen att om det ekonomiskt i år är möjligt, att hitta en chassie sats och byta stötdämpare och fjädrar till diton mer anpassade för banåka. Något byggt för puman och gärna ställbart så man kan skifta och anpassa lite efter olika förhållanden. Med andra ord det lär kosta en del. Men jag väljer ändå att göra detta först för att inte hamna i ett läge där jag, beroende på vad jag väljer att hitta på med bilen framöver, har en klen grund att bygga vidare på.

om jag hinner med detta i år återstår att se men målet är i alla fall satt. Och Banåka året 2010 är påbörjat. Och det känns riktigt KUL!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Fälgarna innan de skickades på pulverlack och omsulning.


_________________
MatsWalhberg
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1827



Hej!

Hittade din biltråd vid en sökning och såg att den var rätt gammal så jag hade inga större förhoppningar om att den "levde" men sedan kommer man till sista sidan och ser att senaste inlägget är från idag .

Jag håller på att förbereda min Mazda MX-5 -99 som jag köpte i mitten av förra sommaren för lite bankörning och liknande till den här säsongen och nu har jag kommit till bromsarna. Det sitter nästan helt nya EBC Greenstuff belägg på nu som förra ägaren monterade tillsammans med slitsade originalskivor och jag funderade på om det räcker för nybörjarbankörning tillsammans med gatdäck med tanke på att bilen är ganska lätt och inte överdrivet motoriserad (1110 kg tjänstevikt, 140 hk).

Därför undrar jag om du har kört på Greenstuff hela tiden och hur du tycker de har fungerat (bett, fade, slitage)? Ford Puma borde vara i samma viktområde som en MX-5:a.

Med förhoppningar om en bra säsong på banorna! thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Victor. skrev:
Hej!

Hittade din biltråd vid en sökning och såg att den var rätt gammal så jag hade inga större förhoppningar om att den "levde" men sedan kommer man till sista sidan och ser att senaste inlägget är från idag .

Jag håller på att förbereda min Mazda MX-5 -99 som jag köpte i mitten av förra sommaren för lite bankörning och liknande till den här säsongen och nu har jag kommit till bromsarna. Det sitter nästan helt nya EBC Greenstuff belägg på nu som förra ägaren monterade tillsammans med slitsade originalskivor och jag funderade på om det räcker för nybörjarbankörning tillsammans med gatdäck med tanke på att bilen är ganska lätt och inte överdrivet motoriserad (1110 kg tjänstevikt, 140 hk).

Därför undrar jag om du har kört på Greenstuff hela tiden och hur du tycker de har fungerat (bett, fade, slitage)? Ford Puma borde vara i samma viktområde som en MX-5:a.

Med förhoppningar om en bra säsong på banorna! thumbs up


Tjenare Victor

Greenstuff verkar vara ett ämne som det råder mycket delade meningar om.

Jag tror att du kommer bli helt nöjd och belåten med dom på din bil. Det jag grundar det på är att dom håller bra för banträffar samtidigt som bettet i dom är bra. På gatan så har du dessutom en fördel i att dom inte gnisslar vid lätta inbromsningar. Något som värre saker gärna gör. Ingen viktig egenskap kanske men iriterande om du använder bilen nån semester tur eller så. Vad gäller fade så har jag bara fords orginal bromsbelägg att jämföra med. Dom beläggen tillsamans med orginalskivorna höll ok bromsverkan i ca4 fullgasvarv på gelleråsen. Sedan var bromsarna otäckt dåliga, och det kom fort. Med greenstuff beläggen (samt slitsade skivor, har inte testat dom utan då jag bytte skivor och belägg samtidigt) på samma bana så höll bromsarna utan problem för 3x30 minuters körning utan någon större avmattning. Det enda jag varit noga med är att kyla av bromsarna med några lugna varv, eller en lugn tur på sidan av banan, om passen varit långa.

Ser man på hur mycket bättre dom är än orginal bromsbelägg, även fast dom ofta kostar ingefär lika mycket, så är det svårt att säga annat än att dom är bra. Livslängden på dom har varit något lite sämre än orginalbeläggen. Men då har greenstuffsen gått hårdare.

Lycka till med bilen!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Fälgarna är tillbaka från Pulverlackering. Ser riktigt bra ut! Tiden får utvisa om de håller lika bra som det ser ut. Men finns i alla fall inte nu något som tyder på annat.
4st nya Toyo R888, denna gång i 15", köptes hos TWS Däck i Nacka. Utmärkt service!

Hade bara mobilen till hands men bilder är ju alltid att föredra framför bara tråkig text








_________________
MatsWalhberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare

Tänk vad åren går! Superkul att du hållt fast vid Puman. Hoppas det blir gott om banåka i år för dig thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Säga vad man vill om Ford, men dom är duktiga på att bygga chassin. Provkörde en Puma i slutet av 90 talet och mins att jag gillade den. Rå motor och härlig låda tillsammans med ett fint chassi. Men va höga dom ser ut original! Jag tittar lite efter en vettig Focus St 170 att köra bana med, istället för min Mondeo kombi som kom ut på bana förra året. Kul det med!

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Mr C skrev:
Men va höga dom ser ut original!


Jag köpte 17" fälgar till bilen innan jag sänkte den så i en vecka ungefär så körde jag med den osänkt och med större fälgar. SUV minst sagt! Pumorna är höga orginal, men svajigheten som brukar vara synonymt med mycket luft i hjulhusen finns inte där.

Ang. Ford och chassie så kan jag bara hålla med. När jag letade bruksbil förut så tittade jag lite på Volvo S40/V50 och Focus. Det är vad jag förstår "samma" bil vad gäller bottenplatta och motor (1,8 F). Volvon var tystare och mer komfortabel, men Focusen var mycket mycket roligare att ratta runt i kurvorna.

_________________
MatsWalhberg
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tänk vad åren går! Superkul att du hållt fast vid Puman. Hoppas det blir gott om banåka i år för dig thumbs up


Tack Magnus!

Detta är helt klart den bil jag ägt längst. Aldrig ägt en bil i mer än 2 år innan, men denna bil lyckas jag inte göra mig av med, trots att det varit uppe på tapeten ibland. Men nu är alla sälja tankar borta. Nu ska den utvecklas!

Vilket för mig in på nästa del i bygget. Stötdämpare.

Vilka kommer passa bäst för mig och min bil?

Lätt fråga va?
För att förenkla frågan så kanske det är bäst att man fördjupar sig lite.

Jag vill ha en bil som är skoj på bana och konbana. Det är där bilen är tänkt att köras nu och även om jag inte är någon förare av större rang så vill jag inte att bilen ska begränsa mig om det nu skulle bli så att jag blir bättre och bättre med tiden Tanken är också att bilen ska utvecklas mer och då vill jag inte behöva byta ut chassiet "igen" för att det blivit för klent.

Även om bilen ska användas främst på bana så kommer den köras dit och hem så milmässigt sett så kommer den rulla en del på vanlig väg. Komfort bryr jag mig inte om det minsta lilla. Däremot vore det ju trevligt om det gick att ställa in chassiet så man kan anpassa det till olika förhållanden.

Jag är jättenyfiken på att höra åsikter om vad man bör satsa på?

Jag har tittat på Koni sport vilka har ett välldigt trevligt pris och de kommer säkerligen att duga aldeles utmärkt för en amatör som mig?
Har också tittat lite på coilovers. Dyrare alternativ, men då det i sig inte gör mig något så satsar jag gärna på sånna. Men!!! Jag vill så klart inte lägga ut pengar i onödan. Är skillnaden marginell så spar jag heldre in lite pengar som då kan läggas på nån annan del av bilprojektet.

Alla svar/åsikter och funderingar är varmt välkommna!

_________________
MatsWalhberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Xmax skrev:
Alla svar/åsikter och funderingar är varmt välkommna!
Billigast: Köp "rätt" från början
Svårast: Att veta vad som är "rätt"

Puman har ju förekommit som tävlingsbil så det kanske går att gräva fram kombinationer av fjädrar/krängningshämmare som man kan använda till approximation (hitta helt fem olika tävlingssetups och dra sen en linje till original, placera dig sen på lagom plats längs den linjen). Men det går ju att räkna från vitt papper också om man tycker det är skoj

Hittar du trackday-rekomendationer så kan även de vara input till var du kan börja.

När du vet vilka fjädrar du vill ha (på ett ungefär) så är det bara att välja coliovers därefter. Vilken shimsning och vilken justering som ger mest multi-purpose finns det olika skolor om men väljer du rätt märken på dämparna så finns det gott om kunskap och service i landet (budgetcoilovers i grälla färger kan fungera fint, men det finns inte lika mycket support tillgänglig).

Det är dämparna som står för komforten, rätt avstämt kan du få bättre komfort än original med mer än dubbel fjäderkonstant.
Ett tips är att skaffa dubbla uppsättningar fjädrar runt den setup du tänkt dig, då har du lite att spela med (4st olika setups). Racingfjädrar har jättebra andrahandsvärde.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 77


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Xmax skrev:
Alla svar/åsikter och funderingar är varmt välkommna!
Billigast: Köp "rätt" från början
Svårast: Att veta vad som är "rätt"

Puman har ju förekommit som tävlingsbil så det kanske går att gräva fram kombinationer av fjädrar/krängningshämmare som man kan använda till approximation (hitta helt fem olika tävlingssetups och dra sen en linje till original, placera dig sen på lagom plats längs den linjen). Men det går ju att räkna från vitt papper också om man tycker det är skoj

Hittar du trackday-rekomendationer så kan även de vara input till var du kan börja.

När du vet vilka fjädrar du vill ha (på ett ungefär) så är det bara att välja coliovers därefter. Vilken shimsning och vilken justering som ger mest multi-purpose finns det olika skolor om men väljer du rätt märken på dämparna så finns det gott om kunskap och service i landet (budgetcoilovers i grälla färger kan fungera fint, men det finns inte lika mycket support tillgänglig).

Det är dämparna som står för komforten, rätt avstämt kan du få bättre komfort än original med mer än dubbel fjäderkonstant.
Ett tips är att skaffa dubbla uppsättningar fjädrar runt den setup du tänkt dig, då har du lite att spela med (4st olika setups). Racingfjädrar har jättebra andrahandsvärde.


Köpa rätt från början ja, så enkelt är svaret, huvudet på spiken där
Tack för ett mycket bra svar!
Dock verkar det som att vägen till "rätt" blir lite svår att hitta.
Har igår kväll spenderat några timmar på att leta efter spec. på Puma Cup bilarna. Det visade sig inte vara helt lätt. Hittade tonvis med bilder, hittade info om bromsarna, vad som var ändrat i motorn etc. etc.

Men vad gäller fjädringen så hittade jag bara att det var fullt justerbara bilstein dämpare som användes. Inte ett ord om fjädrar. Det verkar inte heller som att bilstein kittet gick att köpa löst då jag inte hittar något hos dom som är gjort för Puman.

Blir till att leta vidare.

_________________
MatsWalhberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Xmax skrev:
Blir till att leta vidare.
Det gick (går?) en Puma i SSK Fyndbörsen Cup, kanske går det att få tag på lite info därifrån?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Puma -98
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18030 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande