Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -73 (såld) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (58488 totalt) |
Hej
Marky: Jag fuskade... Burton har det mesta. När en kompis ändå åkte över så ficka han plocka med en kardan hem. Slapp på så sätt frakten (och VAT:n för han fick grym rabatt...) therealpinto: Gamla kardanen är 119 cm mellan de yttre knutarna (när den ligger rak). Den nya är 109,5 cm. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Tack för måtten, då ska jag kolla mina bitar och se vad som går att lösa...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Sådär ja.
Det tog lite längre tid än jag trodde men nu har jag äntligen fått i motorn igen. Jag fick tillverka två distanser som jag fick montera mellan de nya växellådsfästena och karossen. Jag tog två aluminium bitar 30x30x70mm och borrade hål i dem för bultarna. Testkörningen gick bra. Nu slirar inte kopplingen längre. Blev istället slir på bakhjulen vid starterna... Bromreduceringsventlen gjorde även den vad den skulle. Nu låser jag framhjulen innan bakhjulen låser. Känns lite mer säkert. Jag ska ta med kameran nästa gång så ni får se hur växellådsupphängningen ser ut. Nu är det dags att ringa TS motor och beställa tid för förgasarinställning och bromsning. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Varför åka så långt ? Trollspeed är nära å bra ju _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
Nu har jag ÄNTLIGEN mätt vad jag behöver...en kardan som är runt 118-119 cm mellan knutarna. Var det rätt splines mot typ 9-låda på din gamla kardan? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej
Nu är jag tillbaka efter en dag på TS motor. Mycket bra ställe, och tack Svalle för jobbet med bilen. Tyvärr så föll det ju snö i Skåne denna helgen så någon provkörning på väg har jag inte vågat mig på. Under injusteringen så upptäcktes ett litet problem med motorn. När kolven är i övre vändläget (ÖD) så trycker den ihop elektroderna på tändstiften. Det fungerar om man säger så inte helt optimalt... Jag klarar av detta problemet med tändstift där elektroden kommer ligga klockan 12 när den är iskruvad i toppen. Nästa gång jag river motorn ska jag fräsa ett uttag för elektroden i kolven. Bilen ska nu även skos med Yokohama A048 sulor. 185-60-13 fram och 205-60-13 bak. En regbesiktning står nu på schemat. Ska boka en tid så fort som möjligt. Gustaf, jag ska kolla den gamla kardanen, men jag har för mig att det är 20 eller 21 splines på den. Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Hallå där! Varför inte sätta en packning/bricka mellan stiftet och toppen? Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||
Hej
Japp, det är i Åstorp. Angående packning mellan topp och stift så är tändstiften koniska, så det går tyvärr inte. Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Jag hade samma problem när jag var och bromsade min rallybil(escort såklart) hos trollspeed.
Tommy tog mina stift och slog ur innehållet så att bara gängan blev kvar(blev en bussning med andra ord), gängade inuti bussningarna och skruvade i ett mindre stift i varje "bussning". Problemet löst! Någon som förstog vad jag menade? _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Japp.
Nu har jag tillbringat större delen av helgen i garaget. Som vissa kanske vet, som läst min post angående bromsservo i skruva banåka bil, så har jag försökt registreringsbesiktiga bilen. Det gick ju sådär... Jag uppfyller inte alla krav som står nedskrivna i blprovningens papper angående motorbytet. Läs mer här om ni undrar vad tråden handlade om... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25018 Jag har på grund av detta varit i kontakt med SFRo angående besiktning som ombyggt fordon. Eftersom det kostar en slant så gäller det att bilen är färdigbyggd när besiktningen sker. Eftersom min plan var att så småningom bygga bur i bilen så fick detta "så småningom" bli nu. Eftersom jag ska anmäla mig till min första banträff med Fårrrden och köra på Mantorp den 29:e april så har jag lite att göra... Jag är ju varken snabb eller speciellt duktig på att meka, men man lär sig. Utan min kompis Henrik skulle jag inte ge mig på detta, fast utan hans inblandning hade det nog inte blivit en Ford överhuvudtaget. Tack Henrik för all hjälpen. För att få i buren och få den nära A-stolpen så var det bara att sätta igång med att demontera instrumentbrädan. Framrutan och sidobakrutorna har också demonterats. Liten sladdhärva går det allt att få även i en gammal 70-tals bil. När jag ändå har bort I-brädan så tänkte jag färdigställa en efterlängtad konvertering. Jag har tidigare fått tag på en 6-mätars bräda som jag tänkte sätta dit. Det blir lite modifierande i den befintliga för att få plats med det större mätarhuset. Men det kommer nog bli bra: Kopplingsmässigt ska det vara att bara sätta i den nya kontakten, men jag får väl se vad för modifieringar som måste göras. Trevligt att få en varvräknare mitt framför näsan nu. Har haft den snett till vänster innan utan belysning, så det har inte varit optimalt. En stol har jag även fått tag i. Det blev en Sparc Rev. Jag hittade en begagnad röd stol som jag slog till på. Ett svart 6-punktsbälte har jag även fått. Fler bilder kommer nog efter nästa helg. Då hoppas jag ha kommit längre med burbygget. over and out. _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Trevligt att se att det blir "på riktigt"!
Passa på att smörja länkaget till vindrutetorkarna och gärna kupéfläkten när du har fri åtkomst, det brukar löna sig att göra det... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jaha.
Lite slipande, passande, slipande, svetsande, kapande och skruvande senare så börjar rörhögen att likna en bur. Det tar tid att få det bra. Jag hoppas att både bilprovningen och SFRo också tycker den passar bra i bilen. Sedan kommer ju också orosmomentet om jag har byggt den fel på något sätt. Jag har lusläst de tekniska reglementena för historisk racing och jag tror att den är byggd enligt dessa regler. - 6 infästningar i karossen (stor plåtbit svetsad och liten plåtbit skruvad). - Diagonalsträva bak. - Dubbla dörrsträvor som är delbara. Fästanordningar enligt godkända FIA ritningar. Vi får se vad alla besiktningsmän säger... /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Hallå!
Jäkligt läcker escort, helskönt stuk! Kanske odla polisonger och skaffa W-jeans...? Såå sjuk jag blir... jobbigt att inse att jag har massor kvar innan jag kan ta ut och lufta min escort.. Fast det blev en sista runda runt kvarteret idag! Framskärmarna sitter bara fast i svetsen under strålkastarna...Vxl-lådan är slut, låter som en stenkross.. sätet var ur, så jag fick sitta på en plastdunk och köra... Men fan vad roligt det var..! _________________ Håkan Persson |
||
W-jeansen inhandlade och polisongerna påbörjade...
Nä, 70-talsstuket får nog bilen stå för. Jag har inte kunnat förlika mig med plysch overall... Nu är allt ihopskruvat igen. Än så länge har jag bara en stol i bilen, men en till ska sättas dit innan SFRo besiktningen. Jag har fått en tid nu den 7 april, så jag håller tummarna att allt är på topp då. Här der ni en bild på hur instrumentpanelen blev. Jag har som sagt bytt ut det gamla originalinstrumentet mot ett 6-dial dash instrument. Man ser även de främre stolparna till buren. Jag kommer inte ha sidosträvorna monterade vid vanlig körning p.g.a att de kommer sitta ivägen för bältesinfästningarna. Det är smidigt att ha demonterbara sidosträvor i sådana här lägen... Stolen är en Sparco Rev om jag har skruvat direkt i golvet. Golvet har jag målat med en liknande färg som bilen. Eftersom bilen har metallic lack och jag inte vill måla med det i inredningen fick jag hitta en liknande färg. Äntligen nere på sina egna hjul igen. Ska bli kul att köra den i sommar... _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Fasen vad bra det blev!
Det är en störtskön sleeper. Hur går den? Har du några effekt siffror? Är det ngt fel på plyschoverall? Gillar Farbror Barbros skarpt... Jag ser en ljusning på mitt eget escortande... ..fuskade och köpte en till! Vi borde dra ihop likasinnade petrolheads och träffas.. Vi ses på vägen! Så om ngn är sugen på ett MkI projekt, maila mig...Vaddå trådkapning!!! hpmk1@ektv.nu _________________ Håkan Persson |
||
Hmmm... Likasinnade... Jag som har en 70-tals sleeper som inte är en Ford vill också vara med. Vi kanske skulle skramla ihop ett gäng sleepers och ha lite mysigt tillsammans? "Gubbe-med-hatt"-bilar som går som själva fan är kul. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||
Bilen går rätt bra.
Jag har tyvärr inte kunna testa den sedan inställningen av förgasarna. Det blev strax under 170 hk. Bromsad på TS motor, Åstorp. De röda kurvorna var innan justeringen. Anledningen till det branta avslutet var att kolvarna trycker ihop elektroderna på tändstiften.... Lite mycket planad topp kanske... _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -73 (såld) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (58488 totalt) |