Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Video:Nytt Ringenrekord 7:15,63 min. Porsche åter på tronen | << 1, 2 10215 besök totalt |
Är filmklippet från rekordvarvet?
Härlig bil, men jag blev inte direkt imponerad av föraren. Tiden kan kapas med över 10 sek. Dels är han låångt ifrån gränsen väldigt ofta och sen är det ju några omkörningar som stör framfarten. Nu säger jag inte att jag skulle gjort det bättre, men ett rekordvarv borde köras på absolut max, överallt. När ett rekordförsök görs, går det inte att få banan för sig själv under de 7 minuter som körs? _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
Det jag reagerade på är att han inte håller fullt ända fram till "Gantry" utan låter bilen mer eller mindre rulla in under ställningen.
Man brukar ju inte släppa av förrän man passerat ställningen, om man tar tid. och hur kommer det sig att dom får filma, under en turistkörning, när ingen annan får det. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Filmen är inte från rekordkörningen. Rekordet sattes under en privat/sluten körning på nordslingan. _________________ Anders Dauner |
||||||
Nu tror jag iofs inte att de hade tillstånd, men det går ju att köpa sig ett sådant för att få filma. 500 euro eller något åt det hållet. _________________ Anders Dauner |
||||||
Hur är det med effekten i Alzen-Porschen egentligen? I senaste Sport Auto kör de ju ett Tracktest med den och Reinhold Schmirler hävdar bestämt att det inte är en endaste ynka hk över 600 i den sedan laddtrycksreduceringen infördes i början av säsongen. Men Herr Schmirler kanske är en klassisk "Tiefstapler"...? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Det kanske inte är mer än 600 hk på hjulen? |
||||||
Vad för typ av laddtrycksstyrning har Alzen i bilen, med elektronik kan man ju reglera ganska firskt med bland annat olika laddtryck beroende på växel... Den kanske bara har 600 hästar på 1-3 växel men betydligt mer på högre växlar? Spekulationer men tekniken finns ju lättillgängligt.
_________________ Anders Hansson |
||||||
Kollade artikeln igen och där står det att 2003, utan begränsningar, så gav motorn 740 hk och 900 Nm, men det var problem med att få däcken och kraftöverföringen att palla. I år med 0,95 bar som max laddtryck anges 600 hk och 680 Nm. Med andra däck, förfinad aerodynamik och ändrad chassigeometri så går det ändå fortare i år tidsmässigt om än inte på rakorna. Vi får väl ta uppgifterna för vad de är, just uppgifter i en tidning, men intressant att notera är att Porschen åter når över 300 km/h på Döttinger Höhe, vilket den tydligen inte gjorde i början av säsongen...
För att inte hamna för mkt off topic så kan det ju konstateras att gatbilsrekorden närmar sig racebilarnas alltmer tidsmässigt, vilket talar för att försöksbilarna blir mer och mer kompromisslösa och mindre gatbilsmässiga. Släng på ett par slicks på Edo-Porschen så hänger väl 7 min-vallen löst och då skiljer det bara ca 15-20 sek på de snabbaste racebilarna... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Grym film .. Bara att mysa. Gillar även filmen på bilsport's hemsida, när puppan's porsche rastas på Superstage *mumma*
|
||||||
Det är Rudi Stegemöllers (Edo Competition's delägares) dotter Nadine (en riktig pingla) som rattar den GT2 liknande 993an som är baserad på en 993 Turbo. Både far och dotter är kända för att trycka både MC och bilar av banan.
Ciao, Johannes E. GT3 CS _________________ Johannes Ericson ///M |
||||||
Nürburgring Video:Nytt Ringenrekord 7:15,63 min. Porsche åter på tronen | << 1, 2 10215 besök totalt |