Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (22783 totalt) |
olika typer av signal. Antingen bygger man en liten elektronik box och använder den gammla hastighetsmätaren, eller skaffar men en mätare från en 75:a och opererar in. Det enda som strular är reset knappen för trippmätaren, annars är det bara att bulta rakt på! Växellänkaget är lite fetare så man får banka lite för att få plats med det i en tidigare GTV6:a Jag bytte motor till en 3.0:a också men tycker nog att TS-lådan gör bilen lite väl surrig i motorvägs fart, men det funkar bra på bana! Vem är det som byggt din bil matfo? _________________ Martin Engström |
||||
Tack till nick-nyc och triple för info om hastighetmätaren!
![]() Din -84:a ser väldigt fin ut nick-nyc, noterar dock att rutan på passagerarsidan är öppen vilket jag nog inte skulle rekommendera vid banåkning. ![]() Det är Jesper Marcusson som har ägt, byggt och tävlat med min GTV6:a tidigare. Jag tror att han har tagit MT-motor i Uppsala till hjälp en hel del oxå. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
När man åker "track day" här i Staterna så måste man ha fram rutorna öppna... Jag tycker att det är lite lustigt också men regler är regler...
Det är en fin '85a du har. _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||||
MÅSTE??? ![]() Det låter som om dom har lite annat tänk!? men varför? Tycker att det låter bra att man måste ha rutan stängd så man inte får ut en arm vid rullning!? (Vi får väll se, jag flyttar dit i början av oktober!) (ursäkta offtopic...) _________________ Martin Engström |
||||
![]() _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Ursakta kapningen.
Men jag tror att det har nagot att gjora med att ta sig ur en rullad bil... Och har i Staterna sa ar ju NASCAR med sina fonster nat stora. Nastan alla sedan klasser kor med oppna fonster, vissa specar "arm-restraints" och vissa specar fonster nat. (Pa jobbet har jag en PC som jag inte kan klura ut hur man kan gjora o-prickar pa) _________________ Niclas Ericson 1969 Alfa Bertone | 2006 SAABaru 9-2X Aero | Snart 2016 Alfa 4C |
||||
Nu har jag varit på Gotland Ring för första gången och kan bara säga att det är en superfin och rolig bana.
Hade tyvärr lite problem med bromsarna. Fick ta om trycket på pedalen för att få full bromseffekt. Provade även att lufta frambromsarna utan skillnad. Det var bara att gilla läget och pumpa en gång med vänsterfoten innan jag släppte gasen och bromsade inför kurvorna. Detta inträffade redan på andra varvet och bromsvätskan är nybytt så det lär inte bero på kokande bromsvätska. Misstänker att huvudbromscylindern läcker igenom, får plocka ner den och kolla hur det ser ut. Foto: Mikael Lindqvist ![]() Fler bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=22705 Som rubriken säger så söker jag efter en mekplats i Stockholmstrakten, PM:a gärna om ni har några tips. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Tidigare i somras hade jag grymma problem med bromsarna på 75:an, efter ett tiotal varv var pedalen i botten. Jag vidtog då alla åtgärder som tänkas kunde. Bytte bromsvätska till RBF 600, plockade bort dimljusen, plockade bort bromssköldarna, men hade fortfarande samma problem. Jag spolade tom hela systemet med ny vätska mellan passen, inte heller det hjälpte. På Knutstorp med CAR gick det tom så långt att det kokade i huvudcylindern så att vätskan kokade över och rann ned på grenröret med en lättare motorbrand som resultat. Det var efter detta kokande som jag faktiskt insåg att det var hc:n det handlade om. Den blev såpass upphettad av grenrören att hc:ns packningar inte ville vara med längre. På Kinnekulle provade jag något så enkelt som en ölburk uppskuren längs ena sidan som jag sen monterade under hc:n med lite silvertejp och hade inga problem alls. Om du nu inte har avskärmad hc, prova detta.
Nu kommer jag inte ihåg om du har bromsvåg, men är det så att du använder original hc kanske denna inte räcker till för dina monstruösa sexkolvsok. Tack för M8-bulten och brickor/muttrar på GR, lyckades ju få fast grenröret igen och köra vidare. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Hmm, det kanske kan ide' att montera en avskärmning i vilket fall. Men anledningen till att jag misstänker HC:n är att bilen stått i ett par år. När jag sedan börjat använda den så kanske packningarna har torkat eller blivit deformerade eller så har det funnits vatten i bromsvätskan som legat i HC:n och gjort att det korroderat eller nåt i den stilen. Jag har en ställbar bromsreducering till bakbromsarna. Har oxå hört teorin om att HC:n skulle vara för liten vilket den mycket väl kan vara, men samtidigt så har ju bilen använts och tävlats med tidigare med dessa bromsar. om HC:n är dålig så kommer jag nog att försöka sätta dit en större, ska tydligen funka med en från VW Caravelle tex. Ang. skruv och mutter så är det ju självklart att man hjälper till om man har möjlighet, nästa gång är det jag som behöver hjälp av dig eller någon annan. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Det kan ju vara så att du har glapp i hjullagren fram också, då kommer skivan skeva och trycka in beläggen i oket = trycka en extra gång för att få ut beläggen till skivan.
Det är väldigt viktigt att ha rätt inspända hjullager fram och ändå är det otroligt ofta man ser folk som följer verkstadshandbokens helt vansinniga instruktion (normalt sett är det ju bra att följa VHB iof.) med tokglappa framhjulslager som resultat... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Man lossar fettkoppen och saxpinnen sen monterar man en fälg på navet (glappfritt givetvis) utan centrumkåpan så man kommer åt navmuttern med fälgen på plats.
Sen drar man åt medans man snurrar hjulet, jag brukar dra åt tills det går relativt trögt och sen backa tills det går lätt igen. Alternativt kan man dra åt i små, små steg till det inte glappar när man känner efter på hjulet (detta är omöjligt att känna om man inte har hjulet på plats, man får ingen kraft alls om man rycker bara i navet) men detta brukar bli lite för hårt, rullar hjulet fortfarande lätt så är det väl ok annars får man släppa efter lite. Det brukar i princip ändå bli att man får lossa lite eftersom saxpinnen skall in igen och det finns ju inte såå många möjligheter. ![]() Efter några gånger får man en rätt bra känsla för vad som funkar och inte. observera att detta brukar medföra att man spänner in lagret med ett vansinnigt mycket högre moment än verkstadshandboken... Men det är klart, hundra ggr noll är fortfarande noll. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Tyvärr hinner jag inte förrän till helgen tidigast pga av tjänsteresa till "baksidan" ![]() _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Nu har jag justerat hjullagren men tyvärr märks det ingen skillnad.
![]() Verkar som att jag får gå till plan B och kolla om huvudcylindern är i behov av renovering eller byte. Eller finns det förslag / teorier om andra felkällor? ![]() Bifogar en bild på ok+skiva, borde ju inte vara några problem att få stopp på bilen med dessa tycker jag. ![]() _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Tyvärr har jag inte hunnit göra någon djupare analys av innehållet men jag tycker det verkar vara bra. Får nog användning av den när jag ska prova att justera bakbromsarna som är det hetaste tipset för att åtgärda mitt bromsproblem för närvarande. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (22783 totalt) |