Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (21235 totalt) |
Jodå, Asconorna är riktigt roliga att köra, och väghållningen är bra, framförallt tycker jag balansen är bra, så det är enkelt att köra roligt med dem, de släpper inte så rysligt tvärt och överraskande. (beroende på däck och sättning förståss)
|
||||||
Nyss hemkommen ifrån garaget...
Nu har 1600motorn + den 4växlade lådan tagits ur bilen. Rallystuket är näst intill fulländat med "400-ränder" på sidorna och baktill + mattsvarta "Rallykadett-fält" på huven. Bilder kommer imorgon eftersom kompisen har dom i kameran just nu. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Nu blir jag nostalgisk
![]() Min första bil var en Ascona A med samma snygga gul-bruna färg ![]() Jag köpte den som femtonåring och började bygga om och laga rost på den varje kväll. Plockade karossen ren, blästrade och lackade alla lösa prylar, svetsade skärmbräddare kjolar, luftintag framför bakhjulen, satte på banfjädrar, och köpte en massa delar (som aldrig kom på plats) mm, mm, mm, Sedan fyllde jag 18 ![]() den andra såldes 5år senare till en 17årig grabb för en symbolisk summa. Vad jag vet så blev den färdig byggd i allafall ![]() (såg en annons i motorbörsen för 10år sedan) EZF-113 hette den ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||
Jo, ascona A var min första bil också för snart 15år sedan... Här är en bild på den: ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
ok, här kommer bilderna ifrån gårdagens mek:
Huven demonterad inför motorlyftet: ![]() Passade på att lacka mattsvarta fält på huven då den ändå var demonterad: ![]() Som alltid på dessa motorer så är det ett h**vete att få loss bultarna mellan främre rör och grenrör, här försöker jag en något udda teknik med kofoten ![]() ![]() Tydligen så gick det bra ![]() ![]() Någon som behöver ett bojsänke?? ![]() Klassiska "400-ränder" är alltid rally så det vara bara att börja maska/lacka för fullt.. ![]() Alltid viktigt att torrköra lite emellanåt..... hittade en gammal flygarmössa + handskar, tyckte att dessa passade bra till temat ![]() ![]() Det blev även 400-ränder i bak: ![]() Här är en sista helhetsbild: ![]() Nu skall jag upp till garaget och fortsätta med den sista rosten undertill. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
||||||
Tackar ![]() Rost har alltid en förmåga att bli mer när man börjar laga än vad man från början trott.... Dagens rostlagning: Vänsterhjulhus fram: ![]() Föredetta batterihylla: ![]() Ny tvärbalk ditsvetsad: ![]() Lite grundfärg på det jag hann med idag: ![]() Det var allt för idag. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Idag på lunchen har jag varit och inhandlat 1mm aluminiumplåt för att sätta i hatthylla, ryggstöd bak och klädslar i bak.
Har även köpt en manta GSI tank + pump som skall monteras inuti bagaget istället för orginalet som sitter under bilen bakom bakaxeln. Skall åka och kolla på en lite mer kramgo "sitta fast stol" i veckan. Mer bilder framåt helgen. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
||||||
Jobbar du på Stenbergs i Nyköping?
Din ser sjukt fin ut ![]() Här kommer iaf bilder ifrån dagens rostlagning: Ny batterihylla på plats ![]() ![]() Hjulhus vänster fram helt och fint.. ![]() Nu är det bara lite rost kvar på en balk under bilen sedan är rostlagningen klar för denna gången ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
||||||
ok, då vet du vem jag är antar jag? ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
||||||
Nu har det jobbats ordentligt i garaget dom senaste dagarna.
All rost är numera upplagad ![]() Här är den sista rosten som lagades på höger ramben: ![]() Det har monterats aluplåt i bak, här är lite före efter bilder: Före: ![]() Efter: ![]() Sedan har det fixats lite med oljetråget ifrån 1.6L motorn som skall flyttas över till 2.4L motorn: Efter lite grovrengörning: ![]() Riktning av några bucklor: ![]() Efter blästring: ![]() Lite svart värmebeständing färg: ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
I söndags så monterades ascona oljetråget + oljepumpspickupen på omega 2.4L motorn ihop med ny trågpackning.
Även ny bakre packbox till vevaxeln sattes dit då den gamla var sliten. Idag kommer Manta GSI tank + pump hämtas ut på bussgodsterminalen. Nu väntar jag bara på att 2.0E svänghjulet skall anlända, sedan kan jag sammanföra 2.4L motorn med växellådan innan den monteras i bilen. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Ser fint ut det där
![]() Ett tips kolla så motorn går runt innan du hivar i den i bilen,jag hade problem med att hjälpfästet till oljepickupen tog i veven,kommer inte ihåg om jag använde 2.0 fästet eller om jag vände på 2.4 fästet men värt att kolla iaf. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
Tack för tipset men jag har redan fixat det, fick böja om 2.4l fästet + punktsvetsa mot röret. Angående diskutionerna vi hade om växellåda tidigare så har jag bestämt att köra med 4vxl pga att jag vill slippa det stora steget i utväxling emellan 2-3:ans växel som man får med både Getrag och R25 lådorna. Ett till plus är att 4vxl lådor finns gott om när det väl går sönder. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Var ju tur att du märkte det där med fästet iaf. Läste på OSC om växellåds valet,är nog ingen dum ide' körde själv med 4-pet förut å trimmad 2.2:a å den höll väldigt bra fast man va brutal i växlingarna,därimot så skottar man 5-petade Getrag 240 lådor på löpande band nu ![]() _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
Pallar 4-pet lådan vridet från 2,4an? Tycker inte de är så värst hållbara, min originalare som satt i Rekorden förut orkade förvisso med en 2,0E, men det började vina konstigt i den efter ett tag...
Fast det finns ju drösvis på skroten, och det är lätt att byta också. Man behöver ju inte lossa sprängkåpan. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Inte ovanligt att dessa 4vxl lådorna läcker olja lite varstanns, detta resulterar tillslut i att det blir tomt på olja i lådan = brukar börja vina ordentligt. Fixar man läckaget och har rätt nivå på oljan så brukar man slippa missljud ![]() Dock kan man rensa 2:ans drev om man är för brutal i växlingarna (dock oftast på asfalt) denna bil kommer nog gå mest på 3:an och 4:an på isen. Tiden får visa hur länge lådan håller och som du säger så finns det gott om dessa lådor att få tag i. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jo Getrag 240 ifrån Manta GSI/Rekord är kraftigt överskattade. BTW: har du några bra kopplingsscheman för 2.4L sprutet eller några bra instruktioner? det är ju inte så många kablar. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (21235 totalt) |