Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (21235 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jodå, Asconorna är riktigt roliga att köra, och väghållningen är bra, framförallt tycker jag balansen är bra, så det är enkelt att köra roligt med dem, de släpper inte så rysligt tvärt och överraskande. (beroende på däck och sättning förståss)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Nyss hemkommen ifrån garaget...

Nu har 1600motorn + den 4växlade lådan tagits ur bilen.

Rallystuket är näst intill fulländat med "400-ränder" på sidorna och baktill + mattsvarta "Rallykadett-fält" på huven.

Bilder kommer imorgon eftersom kompisen har dom i kameran just nu.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Nu blir jag nostalgisk
Min första bil var en Ascona A med samma snygga gul-bruna färg
Jag köpte den som femtonåring och började bygga om och laga rost på den varje kväll.
Plockade karossen ren, blästrade och lackade alla lösa prylar, svetsade skärmbräddare
kjolar, luftintag framför bakhjulen, satte på banfjädrar, och köpte en massa delar (som aldrig kom på plats) mm, mm, mm,
Sedan fyllde jag 18 då var orken slut. köpte då en annan ascona A och
den andra såldes 5år senare till en 17årig grabb för en symbolisk summa. Vad jag vet så blev den färdig byggd i allafall
(såg en annons i motorbörsen för 10år sedan) EZF-113 hette den

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Sliparn skrev:
Nu blir jag nostalgisk
Min första bil var en Ascona A med samma snygga gul-bruna färg
Jag köpte den som femtonåring och började bygga om och laga rost på den varje kväll.
Plockade karossen ren, blästrade och lackade alla lösa prylar, svetsade skärmbräddare
kjolar, luftintag framför bakhjulen, satte på banfjädrar, och köpte en massa delar (som aldrig kom på plats) mm, mm, mm,
Sedan fyllde jag 18 då var orken slut. köpte då en annan ascona A och
den andra såldes 5år senare till en 17årig grabb för en symbolisk summa. Vad jag vet så blev den färdig byggd i allafall
(såg en annons i motorbörsen för 10år sedan) EZF-113 hette den


Jo, ascona A var min första bil också för snart 15år sedan...

Här är en bild på den:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
ok, här kommer bilderna ifrån gårdagens mek:

Huven demonterad inför motorlyftet:



Passade på att lacka mattsvarta fält på huven då den ändå var demonterad:



Som alltid på dessa motorer så är det ett h**vete att få loss bultarna mellan främre rör och grenrör, här försöker jag en något udda teknik med kofoten



Tydligen så gick det bra



Någon som behöver ett bojsänke??



Klassiska "400-ränder" är alltid rally så det vara bara att börja maska/lacka för fullt..



Alltid viktigt att torrköra lite emellanåt..... hittade en gammal flygarmössa + handskar, tyckte att dessa passade bra till temat



Det blev även 400-ränder i bak:



Här är en sista helhetsbild:



Nu skall jag upp till garaget och fortsätta med den sista rosten undertill.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



snyggt! thumbs up
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Peter E skrev:
snyggt! thumbs up


Tackar

Rost har alltid en förmåga att bli mer när man börjar laga än vad man från början trott....

Dagens rostlagning:

Vänsterhjulhus fram:



Föredetta batterihylla:



Ny tvärbalk ditsvetsad:



Lite grundfärg på det jag hann med idag:



Det var allt för idag.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Idag på lunchen har jag varit och inhandlat 1mm aluminiumplåt för att sätta i hatthylla, ryggstöd bak och klädslar i bak.

Har även köpt en manta GSI tank + pump som skall monteras inuti bagaget istället för orginalet som sitter under bilen bakom bakaxeln.

Skall åka och kolla på en lite mer kramgo "sitta fast stol" i veckan.

Mer bilder framåt helgen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Fränt med Ascona A håller på att fixar en jag med, dock inte lika rostig .


_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Jobbar du på Stenbergs i Nyköping?

Din ser sjukt fin ut

Här kommer iaf bilder ifrån dagens rostlagning:

Ny batterihylla på plats



Hjulhus vänster fram helt och fint..



Nu är det bara lite rost kvar på en balk under bilen sedan är rostlagningen klar för denna gången

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Wärhner skrev:
Jobbar du på Stenbergs i Nyköping?



Japp,

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Richard Gustavsson skrev:
Wärhner skrev:
Jobbar du på Stenbergs i Nyköping?



Japp,


ok, då vet du vem jag är antar jag?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



"TeknikerPeter" jorå kände igen efternamnet.

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Nu har det jobbats ordentligt i garaget dom senaste dagarna.

All rost är numera upplagad

Här är den sista rosten som lagades på höger ramben:


Det har monterats aluplåt i bak, här är lite före efter bilder:

Före:



Efter:



Sedan har det fixats lite med oljetråget ifrån 1.6L motorn som skall flyttas över till 2.4L motorn:

Efter lite grovrengörning:



Riktning av några bucklor:



Efter blästring:



Lite svart värmebeständing färg:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
I söndags så monterades ascona oljetråget + oljepumpspickupen på omega 2.4L motorn ihop med ny trågpackning.
Även ny bakre packbox till vevaxeln sattes dit då den gamla var sliten.

Idag kommer Manta GSI tank + pump hämtas ut på bussgodsterminalen.

Nu väntar jag bara på att 2.0E svänghjulet skall anlända, sedan kan jag sammanföra 2.4L motorn med växellådan innan den monteras i bilen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Ser fint ut det där thumbs up
Ett tips kolla så motorn går runt innan du hivar i den i bilen,jag hade problem med att hjälpfästet till oljepickupen tog i veven,kommer inte ihåg om jag använde 2.0 fästet eller om jag vände på 2.4 fästet men värt att kolla iaf.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Jimmya skrev:
Ser fint ut det där thumbs up
Ett tips kolla så motorn går runt innan du hivar i den i bilen,jag hade problem med att hjälpfästet till oljepickupen tog i veven,kommer inte ihåg om jag använde 2.0 fästet eller om jag vände på 2.4 fästet men värt att kolla iaf.


Tack för tipset men jag har redan fixat det, fick böja om 2.4l fästet + punktsvetsa mot röret.

Angående diskutionerna vi hade om växellåda tidigare så har jag bestämt att köra med 4vxl pga att jag vill slippa det stora steget i utväxling emellan 2-3:ans växel som man får med både Getrag och R25 lådorna.

Ett till plus är att 4vxl lådor finns gott om när det väl går sönder.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Wärhner skrev:
Jimmya skrev:
Ser fint ut det där thumbs up
Ett tips kolla så motorn går runt innan du hivar i den i bilen,jag hade problem med att hjälpfästet till oljepickupen tog i veven,kommer inte ihåg om jag använde 2.0 fästet eller om jag vände på 2.4 fästet men värt att kolla iaf.


Tack för tipset men jag har redan fixat det, fick böja om 2.4l fästet + punktsvetsa mot röret.

Angående diskutionerna vi hade om växellåda tidigare så har jag bestämt att köra med 4vxl pga att jag vill slippa det stora steget i utväxling emellan 2-3:ans växel som man får med både Getrag och R25 lådorna.

Ett till plus är att 4vxl lådor finns gott om när det väl går sönder.


Var ju tur att du märkte det där med fästet iaf. Läste på OSC om växellåds valet,är nog ingen dum ide' körde själv med 4-pet förut å trimmad 2.2:a å den höll väldigt bra fast man va brutal i växlingarna,därimot så skottar man 5-petade Getrag 240 lådor på löpande band nu

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3550



Pallar 4-pet lådan vridet från 2,4an? Tycker inte de är så värst hållbara, min originalare som satt i Rekorden förut orkade förvisso med en 2,0E, men det började vina konstigt i den efter ett tag...
Fast det finns ju drösvis på skroten, och det är lätt att byta också. Man behöver ju inte lossa sprängkåpan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Pallar 4-pet lådan vridet från 2,4an? Tycker inte de är så värst hållbara, min originalare som satt i Rekorden förut orkade förvisso med en 2,0E, men det började vina konstigt i den efter ett tag...
Fast det finns ju drösvis på skroten, och det är lätt att byta också. Man behöver ju inte lossa sprängkåpan.


Inte ovanligt att dessa 4vxl lådorna läcker olja lite varstanns, detta resulterar tillslut i att det blir tomt på olja i lådan = brukar börja vina ordentligt.
Fixar man läckaget och har rätt nivå på oljan så brukar man slippa missljud thumbs up
Dock kan man rensa 2:ans drev om man är för brutal i växlingarna (dock oftast på asfalt) denna bil kommer nog gå mest på 3:an och 4:an på isen.

Tiden får visa hur länge lådan håller och som du säger så finns det gott om dessa lådor att få tag i.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454


Trådstartare
Jimmya skrev:
Wärhner skrev:
Jimmya skrev:
Ser fint ut det där thumbs up
Ett tips kolla så motorn går runt innan du hivar i den i bilen,jag hade problem med att hjälpfästet till oljepickupen tog i veven,kommer inte ihåg om jag använde 2.0 fästet eller om jag vände på 2.4 fästet men värt att kolla iaf.


Tack för tipset men jag har redan fixat det, fick böja om 2.4l fästet + punktsvetsa mot röret.

Angående diskutionerna vi hade om växellåda tidigare så har jag bestämt att köra med 4vxl pga att jag vill slippa det stora steget i utväxling emellan 2-3:ans växel som man får med både Getrag och R25 lådorna.

Ett till plus är att 4vxl lådor finns gott om när det väl går sönder.


Var ju tur att du märkte det där med fästet iaf. Läste på OSC om växellåds valet,är nog ingen dum ide' körde själv med 4-pet förut å trimmad 2.2:a å den höll väldigt bra fast man va brutal i växlingarna,därimot så skottar man 5-petade Getrag 240 lådor på löpande band nu


Jo Getrag 240 ifrån Manta GSI/Rekord är kraftigt överskattade.

BTW: har du några bra kopplingsscheman för 2.4L sprutet eller några bra instruktioner? det är ju inte så många kablar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A 1974 isbil/bus
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (21235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande