Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Speedster skrev:
Så här kan det gå om man köper en bred Clio...
http://www.b0g.org/wsnm/articles/Burn+out+%21



Nu vet jag hur jag ska montera skärmbreddare på S2an iaf. Kapa ur en plåtremsa av valfri bredd ur en tunna, svetsa fast den med några snabba punkter på skärmen, förstärk med plattjärn . Plasta upp en snygg design... (Kolla bilen längst ner)

Min humor

Grattis till bilen iaf-jag har provkört en likadan, och måste medge att det gav ett enormt habegär-skitroliga på vägen thumbs up thumbs up
Hoppas det löser sig med verkstan!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Jaha, nu när man inte har bilen hemma så har jag börjat filura lite på att köpa lite vinterutrustning till vagnen, nej inte några snöskyfflar och extraljusramper nu alltså. Däremot så skulle jag behöva köpa vinterdäck och fälgar eftersom det inte fanns några sådana att få med, har herrarna Aldebo och Falk eller nån annan måhända några tips om hur små hjul som man får plats med över oken på sådana här vagnar, eller kör ni med lagstadgade 195/50-15"?

Ny vecka och förhoppningsvis ska verkstaden hinna kolla på bilen snart vilket jag verkligen hoppas på.

140mil och fler lär det bli, 120 mil på snart en vecka. Dax att tvätta den snart.

Tobbe... skrev:
Hoppas det löser sig med verkstan!

Det hoppas jag också, och framförallt att det gör det snart.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Nu slipper min bil smutsa ner sig under vintern men när den gjorde det rullade den på 15". Tror inte att något mindre går på då skivorna är 280mm?

Hoppas Volvoverkstaden snart orkar titta på din jobbiga Renault

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Tjohoo! Precis efter lunch ringde dom från Bil Nilsson och bilen var klar för hämtning, 'aggregatremmen' och dess spännare var det som var problemet. Han sa att remmen hade små spår i sig på den sidan som remhjulen löper på och på ett av hjulen så hade den hoppat åt sidan ett hack, detta gjorde att det lät lite mystiskt. Så remmen byttes och spännaren, gratis och bra var det också. thumbs up

MEN, sa han herrn som lämnade ut bilen till mig att kamremmen bör du byta snarast. Den ska tydligen bytas efter 12000mil eller 5 år, bilen är 5 år den tionde oktober enligt lappen jag fick med mig. Detta var just en grej som jag frågade när jag var och kikade på bilen, och då fick jag till svar att den skulle bytas nu till våren.

Det kanske mest intressanta var väl att kamremsbyte på denna bilen kostade i runda slängar 10k hos denna verkstaden... Då kommer en fråga till Clio experterna, är detta ett pris som är normalt, tycker det lät bra saftigt. Ska givetvis höra runt lite i morgon på priserna för att se hur andra verkstäder står sig mot detta pris. ( timmar var det arbetet beräknat att ta sa han. En heldag för ett proffs för att byta en kamrem, verkar ju nästan vara smartare att lyfta ur motorn i så fall om det är p.g.a. platsbristen som det ska ta sån tid.

Lars Aldebo skrev:
Nu slipper min bil smutsa ner sig under vintern men när den gjorde det rullade den på 15". Tror inte att något mindre går på då skivorna är 280mm?

Det blir nog svårt att få på nåt mindre kan jag ju säga nu när jag har fått hem bilen och undersökt möjligheterna. Ingen som har några vettiga orginalhjul att sälja?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



10k låter normalt, bilia ville ha 12k när jag kollade! Kolla vad de tar för materialet och jämför med Autofrance.se. Jag köpte kamremsats och aggregatrem för ca 1500kr med Renaultklubbens rabatt och jag har för mig att de kostar minst 2500kr hos en Renaultverkstad.

Har tyvärr inga fälgar att sälja då r-däcken sitter så fint på originalfälgarna

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
10k låter normalt, bilia ville ha 12k när jag kollade! Kolla vad de tar för materialet och jämför med Autofrance.se. Jag köpte kamremsats och aggregatrem för ca 1500kr med Renaultklubbens rabatt och jag har för mig att de kostar minst 2500kr hos en Renaultverkstad

Surt sa räven, men jag ska kika runt lite på delar och dess priser plus tänkbara kamremsbytarfirmor. Då vet jag på ett ungefär vad man får ge. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Idag har jag varit och hört med två firmor för att se vad dom skulle ha för att byta kamrem + vattenpump och vissa andra delar som enligt uppgift tillkommer. Snackade med en väldigt liten verkstad först som är auktoriserad Volvoverkstad, dock tog dom även in en hel del Renault också. Han hade aldrig bytt på en Sport nån gång men det skulle nog inte vara några problem sa han då konstruktionen enligt honom tydligen skulle vara väldigt lik Lagunan som han hade utfört arbetet på några gånger. Det verkade vara en väldigt käck och jag ordentlig firma, ordning och reda i verkstan och ett gott rykte har dom, utan problem en firma jag skulle kunna tänka mig att anlita. ~8700:- ville han ha efter att ha ringt runt och kollat på vad delarna skulle kosta. 800:- kostade vattenpumpen t.ex.

Sen var jag på Bilia i Sävedalen och dom ville ha 8-blankt för jobbet inkl delar, bra pris det också om man jämför med 10 där jag köpte bilen Gubben där i Alingsås som jag snackade med när jag hämtade bilen tyckte inte ens det var nån idé att kolla runt på vad andra firmor i Göteborg tog, ''där i stan är ju allting alltid mycket dyrare, runt 11k skulle jag tro att det blir tight att komma undan med'' var vad han sa. stämde ju inte riktigt kan man ju konstatera nu... I deras pris på 10' så ingick inte heller vattenpumpen vilket nog är lika bäst att byta när man ändå håller på trots att han i Alingsås inte tyckte det var nån större vits med det, kanske hade varit bra och byta den samtidigt så man inte åker på ett byte av den för lika mycket pengar som rembytet om ett halvår eller nåt.

I morrn ska det eventuellt åkas och kikas på däck om arbetet tillåter sådana utsvävningar. Finns tydligen nån firma ut på Hisingen som får en väldans massa däck från Volvo som är fullt funktionella, vissa är begagnade från testbilar och vissa skulle tydligen vara nya. Kompisen var där och kikade igår och gubben som jobbade där tyckte att 150:- däcket monterat och klart var en vettig prissättning överlag, men då fick man komma dit med lösa fälgar. thumbs up 17" fälgar till nyare Volvo för 1000:- uppsättningen. Finns det nåt i mina storlekar så lär jag nog bli stamkund.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Är det nån garantigrej som hindrar att du gör jobbet själv?
5-6000 för skruvjobb är ju en del (om det nu inte är "franska" verktyg och metoder som behövs förståss), det kan ju bli en Rdäcksuppsättning istället.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Är det nån garantigrej som hindrar att du gör jobbet själv?
5-6000 för skruvjobb är ju en del (om det nu inte är "franska" verktyg och metoder som behövs förståss), det kan ju bli en Rdäcksuppsättning istället.

Garanti och garanti, det är väl alltid en liten skäerhet ifall det skulle gå fel att man kan skylla på nån annan. Jag ska erkänna att jag inte har speciellt stor koll på hur länge man har garantier och sånt på dessa bilarna. Men om man säger så här, det som hindrar mig lite är att det verkar så himla invecklat och bökigt att arbeta med denna maskinen plus att jag inte kan skryta med alldeles för många sådana här jobb utförda av mig själv, har bara bytt på Caddyn och Golfen min, och den typen av bilar framstår ju som helt gudomliga bilar att meka med om man har kikat på en Clios motorutrymme. Trångt är bara förnamnet, till och med proffsen vill ju knappt åta sig jobben.

Du kan nog vara lugn för r-däck måste det ju bli till nästa säsong ändå, även om jag så ska behöva ta på mig lackstövlarna eller nåt för att få fram pengar till det.

_________________
Peter Karlsson
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Har bevakat din tråd ett tag och väntat på retur av bilen. Äntligen kan man väl säga, men kallsupen med kamremmen var mindre roligt att höra. Är det så förbenat dyrt med kamremsbyte på Renault? Kan ju inte vara svårare(pltsbrist avräknat) än annan modell. Tror prislappen hänger ihop med "sport"emblemet på baken. Eller är det generellt 10 lapps-arbete på Renault oavsett modell?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
M Scotte skrev:
Tror prislappen hänger ihop med "sport"emblemet på baken. Eller är det generellt 10 lapps-arbete på Renault oavsett modell?

Så kan det ju i.o.f.s. vara, men som jag förstått det så är det höga priset satt till antal timmar att utföra arbetet på motivet. Gubben på verkstaden där jag hämtade ut bilen från igår sa att mekanikerna på firman lade upp det som en 8 timmars lång seans, med andra ord en arbetsdag. Å andra sidan hade han ju fel om en del annat också...

Att det generellt sett inte är ett tiolapps arbete på övriga Renaultbilar kan jag avfärda genom att min mor som färdas i en Clio 99 med 1,4L maskin fick betala ganska så precis 5k på en auktoriserad verkstad.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



På ex. megane med tvålitersmotor kostar det ungefär lika mycket som cliosporten har jag hört, det är ungefär lika trångt och nästan likadan motor. Det byttes rem på min bil för en månad sedan och det tar förbannat lång tid. Han som gjorde min bil har bytt på många renault förut och skulle nog klara det på fyra timmar, det är ganska mycket som måste demonteras för att kommå åt öht och särskillt agg. remmen...

Ska man byta själv bör man ha tillgång till specialverktyg för att låsa kamaxlarna osv.. finns ingen krysskil på veven utan rätt moment krävs .... mao ganska krångligt..

Ska du åka på r-däck kränger bilen utav bara f*n. Som du har påpekat är det en komfortabel bil jämfört med många andra gti-bilar. Kul att det nu finns en till som kommer använda bilen iaf.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Barbi>> Hörde lite med kompisen på OB om kamremsjobbet och han skulle nog kanske kunna göra det på en helg men frågan är om det blev mycket billigare än vad bilia erbjöd.. Han kan kolla lite nogrannare på det om du vill för lite pengar till att spara finns ju.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Kan meddela att det kostar minst 10k att byta på gamla modellen av Clio Sport (Clio 16V). Anledningen till det antar jag själv är utrymmet. Jag bytte själv på min. Kamrem, vattenpump och toppackning. Något Volvo ville ha 14k för. Folk påstod att det gick att göra med motorn på plats men jag valde att lyfta ur motorn, därefter var det som på vilken bil som helst.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Helt plötsligt känns Aukt. Honda ÅF:s kamremsbytespris på 3600kr helt rimligt, gör allt i och för sig själv på min bil, men för dem med mindre motivation eller kunskap är det ju positivt.

Tillbaka till trådens ursprung. Vad ligger närmast i planeringen runt bilen?(roliga saker då, inte underhåll)

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Ska du åka på r-däck kränger bilen utav bara f*n. Som du har påpekat är det en komfortabel bil jämfört med många andra gti-bilar. Kul att det nu finns en till som kommer använda bilen iaf.

Man känner ju redan att den kränger något vid lite hastigare rondellkörning, inte mycket krängning vi snackar om direkt men ändå. Det fungerar väldigt bra på gatan i.a.f. sen vad som händer när man tar ut den på banan har jag inte en aning om, men jag hade hoppats på att få reda på det helst denna säsongen så man kan greja lite i vinter i mån av ork. Vad kör du för fjädrar och dämpare på din, är det nåt annat gjort i chassieväg på den?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Junfors skrev:
Barbi>> Hörde lite med kompisen på OB om kamremsjobbet och han skulle nog kanske kunna göra det på en helg men frågan är om det blev mycket billigare än vad bilia erbjöd.. Han kan kolla lite nogrannare på det om du vill för lite pengar till att spara finns ju.

OB Vart ligger detta tro? Alla förslag välkomnas som sagt. thumbs up Har han provat förut?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Norden skrev:
Kan meddela att det kostar minst 10k att byta på gamla modellen av Clio Sport (Clio 16V). Anledningen till det antar jag själv är utrymmet. Jag bytte själv på min. Kamrem, vattenpump och toppackning. Något Volvo ville ha 14k för. Folk påstod att det gick att göra med motorn på plats men jag valde att lyfta ur motorn, därefter var det som på vilken bil som helst.

Jag misstänker att om jag skulle gjort jobbet själv så hade jag nog försökt plockat loss motorn också, bör ju bli något behändigare.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
M Scotte skrev:
Tillbaka till trådens ursprung. Vad ligger närmast i planeringen runt bilen?(roliga saker då, inte underhåll)

Hehe det är sant, det har blivit lite mer min bruksbilstråd än min banåkarbilstråd över det hela nu...

Jag hade ju hoppats på att få prova bilen nån gång denna säsongen på bana, men säsongen börjar verkligen närma sig sitt slut. Helgen är ju tyvärr också fullbokad på söndagen (då det möjligvis hade funnit ett bra tillfälle annars enligt rykten) p.g.a. hökörning åt far min, man får ju ställa upp med lastbilen de två gångerna på året han frågar om hjälp.

Innan jag har provat den på bana vet jag ju inte så mycket vad som inte håller måttet, men säkert än så länge är att jag måste köpa mig en uppsättning r-däck samt göra en hjulinställning på det, för de tuffa komfortinriktade puckarna som sitter på nu verkar ha en del att önska när det gäller grepp överlag. Fjädrar och dämpare kanske kan bli aktuellt, eventuellt en annan stol beroende på hur denna verkar. Stolen är nog inte det egentliga problemet kanske, det är mest körställningen som är helt kass i dessa bilarna, man sitter verkligen jättehögt upp i bilen och det känns väldigt underligt.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Den funkar skitbra på gatan i standardskick och helt OK på bana. Mer grepp än vad man kan tro och otroligt justerbar i böjarna. ,men den blir trebent i nästan varje kurva så jag har bytt till Eibach Pro-line fjädrar. Fortfarande för mjuka och jag kommer köpa H&R eller KW coiloverben när jag har råd. Lite mer camber har jag också ordnat för r-däckens skull.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Barbapappa skrev:
OB Vart ligger detta tro? Alla förslag välkomnas som sagt. thumbs up Har han provat förut?


Gråbo kanske... Vet du inte vad ställena du besöker heter?

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande