Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (27648 totalt) |
Nu vet jag hur jag ska montera skärmbreddare på S2an iaf. Kapa ur en plåtremsa av valfri bredd ur en tunna, svetsa fast den med några snabba punkter på skärmen, förstärk med plattjärn ![]() ![]() Min humor ![]() Grattis till bilen iaf-jag har provkört en likadan, och måste medge att det gav ett enormt habegär-skitroliga på vägen ![]() ![]() Hoppas det löser sig med verkstan! _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Jaha, nu när man inte har bilen hemma så har jag börjat filura lite på att köpa lite vinterutrustning till vagnen, nej inte några snöskyfflar och extraljusramper nu alltså.
![]() Ny vecka och förhoppningsvis ska verkstaden hinna kolla på bilen snart vilket jag verkligen hoppas på. ![]() ![]() 140mil och fler lär det bli, 120 mil på snart en vecka. Dax att tvätta den snart. ![]()
Det hoppas jag också, och framförallt att det gör det snart. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Nu slipper min bil smutsa ner sig under vintern men när den gjorde det rullade den på 15". Tror inte att något mindre går på då skivorna är 280mm?
Hoppas Volvoverkstaden snart orkar titta på din jobbiga Renault ![]() ![]() _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
Tjohoo! Precis efter lunch ringde dom från Bil Nilsson och bilen var klar för hämtning, 'aggregatremmen' och dess spännare var det som var problemet. Han sa att remmen hade små spår i sig på den sidan som remhjulen löper på och på ett av hjulen så hade den hoppat åt sidan ett hack, detta gjorde att det lät lite mystiskt. Så remmen byttes och spännaren, gratis och bra var det också.
![]() MEN, sa han herrn som lämnade ut bilen till mig att kamremmen bör du byta snarast. Den ska tydligen bytas efter 12000mil eller 5 år, bilen är 5 år den tionde oktober enligt lappen jag fick med mig. ![]() ![]() Det kanske mest intressanta var väl att kamremsbyte på denna bilen kostade i runda slängar 10k hos denna verkstaden... ![]() ![]() ![]()
Det blir nog svårt att få på nåt mindre kan jag ju säga nu när jag har fått hem bilen och undersökt möjligheterna. Ingen som har några vettiga orginalhjul att sälja? ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
10k låter normalt, bilia ville ha 12k när jag kollade! Kolla vad de tar för materialet och jämför med Autofrance.se. Jag köpte kamremsats och aggregatrem för ca 1500kr med Renaultklubbens rabatt och jag har för mig att de kostar minst 2500kr hos en Renaultverkstad.
Har tyvärr inga fälgar att sälja då r-däcken sitter så fint på originalfälgarna ![]() _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
Surt sa räven, men jag ska kika runt lite på delar och dess priser plus tänkbara kamremsbytarfirmor. Då vet jag på ett ungefär vad man får ge. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Idag har jag varit och hört med två firmor för att se vad dom skulle ha för att byta kamrem + vattenpump och vissa andra delar som enligt uppgift tillkommer. Snackade med en väldigt liten verkstad först som är auktoriserad Volvoverkstad, dock tog dom även in en hel del Renault också. Han hade aldrig bytt på en Sport nån gång men det skulle nog inte vara några problem sa han då konstruktionen enligt honom tydligen skulle vara väldigt lik Lagunan som han hade utfört arbetet på några gånger. Det verkade vara en väldigt käck och jag ordentlig firma, ordning och reda i verkstan och ett gott rykte har dom, utan problem en firma jag skulle kunna tänka mig att anlita. ~8700:- ville han ha efter att ha ringt runt och kollat på vad delarna skulle kosta. 800:- kostade vattenpumpen t.ex.
Sen var jag på Bilia i Sävedalen och dom ville ha 8-blankt för jobbet inkl delar, bra pris det också om man jämför med 10 där jag köpte bilen ![]() ![]() ![]() I morrn ska det eventuellt åkas och kikas på däck om arbetet tillåter sådana utsvävningar. Finns tydligen nån firma ut på Hisingen som får en väldans massa däck från Volvo som är fullt funktionella, vissa är begagnade från testbilar och vissa skulle tydligen vara nya. Kompisen var där och kikade igår och gubben som jobbade där tyckte att 150:- däcket monterat och klart var en vettig prissättning överlag, men då fick man komma dit med lösa fälgar. ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Är det nån garantigrej som hindrar att du gör jobbet själv?
5-6000 för skruvjobb är ju en del (om det nu inte är "franska" verktyg och metoder som behövs förståss), det kan ju bli en Rdäcksuppsättning istället. |
||
Garanti och garanti, det är väl alltid en liten skäerhet ifall det skulle gå fel att man kan skylla på nån annan. ![]() ![]() ![]() Du kan nog vara lugn för r-däck måste det ju bli till nästa säsong ändå, även om jag så ska behöva ta på mig lackstövlarna eller nåt för att få fram pengar till det. ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Har bevakat din tråd ett tag och väntat på retur av bilen. Äntligen kan man väl säga, men kallsupen med kamremmen var mindre roligt att höra. Är det så förbenat dyrt med kamremsbyte på Renault? Kan ju inte vara svårare(pltsbrist avräknat) än annan modell. Tror prislappen hänger ihop med "sport"emblemet på baken. Eller är det generellt 10 lapps-arbete på Renault oavsett modell?
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Så kan det ju i.o.f.s. vara, men som jag förstått det så är det höga priset satt till antal timmar att utföra arbetet på motivet. Gubben på verkstaden där jag hämtade ut bilen från igår sa att mekanikerna på firman lade upp det som en 8 timmars lång seans, med andra ord en arbetsdag. ![]() ![]() Att det generellt sett inte är ett tiolapps arbete på övriga Renaultbilar kan jag avfärda genom att min mor som färdas i en Clio 99 med 1,4L maskin fick betala ganska så precis 5k på en auktoriserad verkstad. _________________ Peter Karlsson |
||
På ex. megane med tvålitersmotor kostar det ungefär lika mycket som cliosporten har jag hört, det är ungefär lika trångt och nästan likadan motor. Det byttes rem på min bil för en månad sedan och det tar förbannat lång tid. Han som gjorde min bil har bytt på många renault förut och skulle nog klara det på fyra timmar, det är ganska mycket som måste demonteras för att kommå åt öht och särskillt agg. remmen...
Ska man byta själv bör man ha tillgång till specialverktyg för att låsa kamaxlarna osv.. finns ingen krysskil på veven utan rätt moment krävs .... mao ganska krångligt.. Ska du åka på r-däck kränger bilen utav bara f*n. Som du har påpekat är det en komfortabel bil jämfört med många andra gti-bilar. Kul att det nu finns en till som kommer använda bilen iaf. _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
Barbi>> Hörde lite med kompisen på OB om kamremsjobbet och han skulle nog kanske kunna göra det på en helg men frågan är om det blev mycket billigare än vad bilia erbjöd.. Han kan kolla lite nogrannare på det om du vill för lite pengar till att spara finns ju.
|
||
Kan meddela att det kostar minst 10k att byta på gamla modellen av Clio Sport (Clio 16V). Anledningen till det antar jag själv är utrymmet. Jag bytte själv på min. Kamrem, vattenpump och toppackning. Något Volvo ville ha 14k för. Folk påstod att det gick att göra med motorn på plats men jag valde att lyfta ur motorn, därefter var det som på vilken bil som helst.
![]() _________________ Mattias Nordenström |
||
Helt plötsligt känns Aukt. Honda ÅF:s kamremsbytespris på 3600kr helt rimligt, gör allt i och för sig själv på min bil, men för dem med mindre motivation eller kunskap är det ju positivt.
Tillbaka till trådens ursprung. Vad ligger närmast i planeringen runt bilen?(roliga saker då, inte underhåll) _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||
Man känner ju redan att den kränger något vid lite hastigare rondellkörning, inte mycket krängning vi snackar om direkt men ändå. Det fungerar väldigt bra på gatan i.a.f. sen vad som händer när man tar ut den på banan har jag inte en aning om, men jag hade hoppats på att få reda på det helst denna säsongen så man kan greja lite i vinter i mån av ork. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
OB ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Jag misstänker att om jag skulle gjort jobbet själv så hade jag nog försökt plockat loss motorn också, bör ju bli något behändigare. _________________ Peter Karlsson |
||
Hehe det är sant, det har blivit lite mer min bruksbilstråd än min banåkarbilstråd över det hela nu... ![]() Jag hade ju hoppats på att få prova bilen nån gång denna säsongen på bana, men säsongen börjar verkligen närma sig sitt slut. Helgen är ju tyvärr också fullbokad på söndagen (då det möjligvis hade funnit ett bra tillfälle annars enligt rykten) p.g.a. hökörning åt far min, man får ju ställa upp med lastbilen de två gångerna på året han frågar om hjälp. ![]() Innan jag har provat den på bana vet jag ju inte så mycket vad som inte håller måttet, men säkert än så länge är att jag måste köpa mig en uppsättning r-däck samt göra en hjulinställning på det, för de tuffa komfortinriktade puckarna som sitter på nu verkar ha en del att önska när det gäller grepp överlag. Fjädrar och dämpare kanske kan bli aktuellt, eventuellt en annan stol beroende på hur denna verkar. Stolen är nog inte det egentliga problemet kanske, det är mest körställningen som är helt kass i dessa bilarna, man sitter verkligen jättehögt upp i bilen och det känns väldigt underligt. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Den funkar skitbra på gatan i standardskick och helt OK på bana. Mer grepp än vad man kan tro och otroligt justerbar i böjarna. ,men den blir trebent i nästan varje kurva så jag har bytt till Eibach Pro-line fjädrar. Fortfarande för mjuka och jag kommer köpa H&R eller KW coiloverben när jag har råd. Lite mer camber har jag också ordnat för r-däckens skull.
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
Gråbo kanske... Vet du inte vad ställena du besöker heter? ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (27648 totalt) |