Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (41097 totalt) |
Tackar! Jag hoppas också att det går bra och att jag slipper för stora missöden. Jo, den är helt klart fin tycker jag men jag har inte haft någon annan så jag har inte så många att jämföra med. Sweanders verkar tycka att den är fin och han verkar ha mer referenser till att bedömma skicket. Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Vet inte om frågan var riktad till mig men jag har ägt följande: 944 S2 944 84 944 86 944 85b 944 87 944 turbo Cup Har bruksat men ej i min ägo: 944 turbo 944S (med 968 motor) 944S2 944 84 Jag tycker att 944 är en trevlig driftsäker bil som ger väldigt mycket körglädje! Även 928:an jag hade var underbar men drifkostnaderna var nog tusan dubbla. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Juletider betyder att man ska pyssla lite...
Har kommit ytterligare en bit på vägen i skruvandet. ![]() Upptäckte att en av balansaxlarna satt en kugg fel så det var ytterligare en förklaring till avvibrerade saker... ![]() Demonterade balansaxel- och kamrem, spännare osv. Hade lite problem med att få loss stora skruven på veven men det gick till slut med egenfixat mothåll. ![]() ![]() Sen var det dax för toppen att åka av och oljepumpen likaså. Tillslut åkte kolvar och stakar ut. Inga konstigheter här och det visade sig som jag trodde att det bara var tvåans vevstakslager som var slitet. Dom andra såg helt ok ut. ![]() Sen kom jag till det som var mest spännande! Skulle jag behöva lämna in veven för bearbetning av lagertapparna? Plockade ur veven, rengjorde den , inspekterade och mätte och kom fram till att jag inte behöver lämna bort den! ![]() ![]() Så nu står det på att göra listan: 1. Beställa lager och kolvringar 2. Slipa in ventilerna och byta topppackning, ventiltätningar osv 3. Rengöra och kolla igenom alla lösa delar Det var allt för nu! ![]() Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Kul att du slipper mer än bara 2ans lager. Hade ju kunnat vara mycket värre än så med lite otur. Nu är du ju nästan ute på vägarna
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Javisst, det blir mer pengar över till andra roliga grejer... sparar lite tid på att jag slipper bearbeta veven så jag blir säkert färdig nästa vecka, inte! ![]() Vill ha: stol, båge, bälten, licens osv... Räcker det med 2000 spänn fär ett sånt paket??? ![]() ![]() Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Idag kom det ett paket från www.pelican-parts.com med lite godis till motorn. Tack vare att en polares flickvän som skickade hem grejerna från staterna blev det ett kanonpris!
![]() Packningssats, ramlager, vevlager och kolvringar står på menyn! Ser fram emot att komma hem och börja sätta ihop grejerna så smått till helgen! ![]() Har använt biltemas bromsrengöring med gott resultat hittills men vet inte hur jag ska göra rent blocket utan att kladda ner överallt då jag har liten yta i garaget? Tips mottages! Ha det gott alla! /Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
I princip är alla delar rengjorda och det är nästan förberett för ihopmontage. Kan säga att dete inte var speciellt upphetsande att rensa blocket med avfettning och trasor... men det börjar som sagt bli rent!
En liten obehaglig erfarenhet med ursprung från förra helgen: Märkte först på onsdagen när det skulle sovas att ena ögat svullnade upp och började rinna. Upptäckte till min förskräckelse att det satt någonting i ögat! ![]() Kontentan är: Var försiktig med era ögon och använd skyddsutrustning och var försiktiga när ni mekar!! Jag använde skydd men man är bevisligen inte säker för det. Det gick bra den här gången. Lev väl alla! _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Det var allt ett tag sen det uppdaterades här!
Det som har hänt är att jag har börjat plocka ihop motorn och än så länge har jag fått in veven, kolvar och stakar tillsammans med nya ram- och vevlager. Balansaxlarna har hittat hem igen och det har även oljepumpen. Ventilerna har polerats och slipats in och dom ska härnäst hitta tillbaka i toppen med nya tätningar osv. Så här ser det ut för tillfället med den biten: ![]() Däcken jag köpte i höstas har jag sålt och köpte likadana fast i 15". Till dessa har jag skaffat 15x7" Coockie Cutters, lätta och bra men inte speciellt snygga. Dessa ska fixas till och lackas när jag hinner. ![]() Kom gärna med förslag på vad som kan vara nice färgmässigt till vit bil! ![]() Det får bli allt för den här gången! MVH _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Kul att det rör på sig. Mantorp 30:e ? Kan kanske bli svårt att hinna...Men det är alltid kul att ha ett mål,
Angående fälgarna så tycker jag att svart med "blank" rand runt, som mina, ser ballast ut. Letar själv efter sådana cookie cutters fast till min turbo.. Lycka till med resten av motorn ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Har funderat på detta, är riktigt snyggt till vitt och så är det ju lite orginalfärger dessutom... Var hittar man bra röd fälgfärg? ![]() _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Kanske sån här vulgär fälgfärg passar till vit vagn? Har inte moderna vita porsche tävlingsbilar liknande färg på fälgcentrum?
![]() Finns på biltema... 79 kr, man behöver två burkar Mest utseende-praktiskt på en bil som går på bana är mörkmörkgrått eller svart... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Har ju ingen koll direkt, men passar dessa på nya modellen? Härligt att följa tråden! /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
Trevlig vagn!
Jag skulle dock avråda från biltemas sprayer, sämre skit finns nog inte, tyvärr. Köp riktig fälglack från Multona lr liknande så slipepr du änvaända 12 burkar som jag fick på mina vita fälgar! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Har faktiskt redan köpt två vita biltemaburkar men har börjat ändra mig åt det röda hållet... Vitt är ju minst praktiskt smutsmässigt. Hittade ingen bättre bild på kort tid... ![]() Vitt, snyggt iofs, är det bilen som gör det och att det är feta fuchs? ![]()
Nya ET är från -86 tror jag. Pärs gamla bil på bilden är en -85/2 om jag inte minns fel så det ska passa. Härligt att ni läser! ![]()
Får se hur jag gör, om det blir vitt så har jag färgburkar och kommer använda dom. Blir det annan färg så blir det av annat fabrikat. Kul att du gillar bilen! Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Håller med om att deras vanliga sprayfärger täcker dåligt. Fälgfärgen tycker jag däremot bra om, lite halvdåligt täckning iof men mycket stryktålig! _________________ Pär Hylander |
||||||||
Naturligtvis, min är ju en 87:a så de funkade ju inte så bra på min! Biltemas svarta fungerade perfekt, bara man väljer rätt nyans. Vitt kan ju vara lite jobbigt. /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
Jag tror att 7" fälgar med lågt ET (för äldra bilar) passar nyare bilar rätt bra. Jag hade nämligen 30 mm spacer bak (på bilden) med 215/60 däck och det tog inte i skärmkant. Fram tror jag man kan ha 20 mm spacer vilket motsvarar den längre bärarmen som nyare bilar har. Skrubb blir visserligen ändrat, men den går från lite negativ till lite positiv om jag fattat rätt så det funkar nog. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Försöker göra ett ryck nu de närmsta veckorna genom att pendla 20 mil om dagen... det blir inte många timmar över till mek men vad gör man inte för att det ska bli klart i tid. Siktar på att få klart bilen till efter påsk! Viktigt att sätta upp ett mål i alla fall!
![]() Stötte på lite problem när jag skulle sätta ihop toppen. Bland annat hade en inre ventilfjäder gått av så den måste bytas. Fjäder och oljepickup ligger och väntar hos Peter Sandén så när dom bitarna är hämtade saknar jag nog igentligen inga delar längre. Det var ju pga avbruten oljepickup som hela renoveringen av motorn startade. Har efter en de övertalning fick jag isär orginalfjäderbenen och detta pga att jag behövde topplagringarna till mina bättre fjäderben med justerbara konisar och odefinierade sänkfjädrar. Fjärdarna kommer säkert inte hålla måttet för banåka men jag måste få utvärdera prylarna jag har. ![]() Det var kvällens mek... Mer kommer! Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Jaha!
Toppen är numer nästintill klar, var tvungen att mäta in fjäderlängden och lägga in brickor/shims under ventilfjädrarna. Eftersom jag hade blandat ihop alla brickor och att dom var olika tjocka gjorde att det blev lite pill med att få det rätt. Det är nu gjort och idag var jag och hämtade en ny oljepickup och en ny ventilfjäder hos Sandén. Kan bara rekommendera den mannen! ![]() ![]() Har oxå på gång nya stålomspunna bromsslangar som ska tillverkas inom kort. Köpte dessutom på mig två halvlitersflaskor Motul RBF 600 i fredags så bromsarna ska nog hålla måttet ett litet tag i allafall. Får se om jag hinner bygga bromskylning i år och frågan är hur bra orginalbelägg håller? Den som lever får se helt enkelt, vore ju tråkigt att "fixa" allt på en gång! Jag ![]() Mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
Sakta men säkert går det framåt!
Har fått på toppen och kamaxeln och det börjar likna motor! ![]() Började göra rent diverse detaljer och då upptäckte jag att gummidamasken till en bärarm var kass vilket har resulterat i gegg snarare än fett runt kulan. Som tur är verkar den inte vara sliten så det blir till att göra rent, fetta in och ny damask på det! Damask hade Sandén så förhoppningsvis kan jag åka förbi nästa vecka och hämta! ![]() Det var allt för denna gång! Nästa meksession blir efter helgen! Jo, penslade in fälgen från längre upp i tråden med gammal bromsvätska. Får se hur det tar på färgen tills jag är tillbaka! Hej! ![]() _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (41097 totalt) |