Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 E21 Eklund Motorsport
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (31032 totalt)
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Bygge i min smak.. thumbs up

Vad är det för dämpare,märke du byggt fjäderbenen med..ser ju riktigt bra ut!!

_________________
Jonas Götesson
Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005
Inlägg: 385



riktigt härligt bygge! thumbs up

_________________
Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO

Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny

Daniel Fredriksson
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Götesson skrev:
Bygge i min smak.. thumbs up

Vad är det för dämpare,märke du byggt fjäderbenen med..ser ju riktigt bra ut!!


Bilstein 40mm upsidedown dämpare.Hade i byggskedet 2st sådana liggandes i garaget,vet ej spec på dom men troligen är dom lite för hårda.om de inte funkar så ska jag prova med 320/120 dämpare.

_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
billy åkebrink
ryd
Här sen Nov 2005
Inlägg: 41



fint bygge!

_________________
billy åkebrink

Veemax super vee på bockar under uppbyggnad sedan bilen varit i lång dvala
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



bönni skrev:
Angående bärarmarna,har man bara hjulen på rätt plats så anser jag att man bara behöver topp justeringen för camber och caster.På uniballen längst ut kan man justera lite spårvid och camber om man behöver.
Man drunknar lätt i justeringar.

Rätt! Jag missade den yttre uniballen.
Bra fart ni har på mekandet thumbs up

_________________
Sten Isaksson
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Nymålad och fin,silver var den enda färgburken som det var tillräkligt mycke färg i för att räcka till hela bilen.Utsidan blir också silver med svarta fönsterrutor,kanske nån svart rand ev huv o baklucka svarta,den som lever får se.





Det blir inga knivhämmare,ska köra med mina gamla beprövade




_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Dags för en uppdatering,har börjat att montera hjulupphängningen både fram och bak.
Nya bromsrör är också dragna,samt diverse inredningsdetaljer såsom instrumentbräda och säte.
Sen måste jag fixa till difffen också,är det nån som har koll angående ramperna i diffen som nu ligger på std 90 grader,skall bli 120 gr. Om man kan utgå från botten av 90 gradersvinkeln och helt enkelt göra bredare vinkel.Bitarna som ramperna sitter på kommer ju då att gå närmare varandra.Vilket resulterar i???ja,kanske ingenting.om nån har koll på de så hör gärna av er.








_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Nu är all el färdigt dragen,så också broms rör.
allt tekniskt på bilen är i princip färdigt det som saknas är motor och kardanaxel.
Nya motorn börjar också bli klar för montering,sen när den är monterad ska tryckboxen och laddluftkylaren färdigställlas.



Nya fembultade framnav i aluminium



Högkomp turbomotor



e21 1,6 topp


_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45



hej hu går de? löst de sig me topp pakningen! va fikk ni fö numror då ni bänckade??

_________________
tomas blomstrom
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Eftersom vi blåste packningen på måndag och hade premiär i raahe på lördag så blev det lite bråttom.Problemet löstes provisoriskt med pinnbultar och skärkantspackning utan skärring,racebränsle och lägre laddtryck.Vi hann bara dra en repa i bänken,när packningen gick.Den gav då vid 0.7 bar 276 hk.
Tänker lägga upp lite bilder på den färdiga bilen.Vi var och testkörde lite i lördags och filmade en start,ska lägga upp filmen bara jag får hjälp att komma på hur
Hur går det med ditt projekt då?kör i sommar eller?

_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Detta borde vara en regel:

"Det är när man har kommit så här långt som allting börjar"











Vi skulle ha kört nu på lördag i kalajoki men den tävlingen blev inhiberad,så vi har anmält till seurahuone sprint i riihimäki på lördag 20.5 ,och på söndag 21.5 kör bmw club finland på ahvenisto i hämenlinna.

_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Bilen ser mycket potent och välbyggd ut, väldigt läcker! thumbs up thumbs up

Hoppas det funkar bar för dig utan haverier!

Fick du nån rättsida på rampvinkel i diffen?


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Jo jag fick hjälp med ritning från mobimech.Har ännu förspänning i diffen,jag ska prova utan förspännig vid tillfälle.

_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
slaup
finland (edsevö)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 45



nej tyvärr så blir det no inget turbå åka i sommar men nästa sommar ska vi hoppas att det går bätre det år no altför mycket o gjort ennu tyvärr!



quote="bönni"]Eftersom vi blåste packningen på måndag och hade premiär i raahe på lördag så blev det lite bråttom.Problemet löstes provisoriskt med pinnbultar och skärkantspackning utan skärring,racebränsle och lägre laddtryck.Vi hann bara dra en repa i bänken,när packningen gick.Den gav då vid 0.7 bar 276 hk.
Tänker lägga upp lite bilder på den färdiga bilen.Vi var och testkörde lite i lördags och filmade en start,ska lägga upp filmen bara jag får hjälp att komma på hur
Hur går det med ditt projekt då?kör i sommar eller?[/quote]

_________________
tomas blomstrom
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
En liten race rapport från riihimäki.Det regnade lite smått hela dagen så banan var ganska blöt , men de flesta körde ändå med oskurna slicks i hopp om att det kanske skulle torka upp.Det var första gången jag körde i riihimäki,en rättså bra bansträckning men ställvis lite ojämt.Efter första rundan så märkte jag att motorn gick lite för varm,samma sak även efter andra,jag misstänkte då att jag hade en sprucken topp.
Väl hemma i garaget testade jag kompressionen före jag plockade isär motor,det visade att jag hade avsevärt lägre komp på treans cylinder.
Med topp och kolvar demonterade så visade det sig att kolvtappen nästan hade nött hål i cylinderväggen(trasig kolv till höger i bilden).
Som en känd svensk lär ha sagt "det är bara att bryta ihop och komma igen"
Efter lite sökande fick jag tag i 150mm vevstakar till min gamla motor,så nuär den ihop och provstartad.
Nästa tävling är backe i iso syöte på midsommarafton.

_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Glömde bilden


_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Surt

Nån idé vad som hänt? Det ska väl inte vara några axialkrafter på kolbulten?

Såg att du körde med teflonpluggar istället för låsringar. Kan ojämn tätning av kolvringarna gjort att kolvbulten tryckts ut av gaskraften? När jag körde VW i varmansklassen så märkte jag att när kolvringarna blev slitna så slogs spåren för kolvbulten nästan sönder.

Lycka till med och med i Iso-Syöte!

_________________
Sten Isaksson
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
Race rapport från iso syöte.Anlände på torsdag och genomförde ett tränings åk i hällregn,bra fäste med sliks i regn thumbs down Motorn och bilen fungerade dock bra,men slammrar en hel del från kolvarna.
På tävlingsdagen såg vädret ut att bli bättre upplagt för en riktigt bra tävling.
När det sen blev dags för mitt första åk,vad får jag då se på vindrutan om inte regndroppar det kom dock inte så mycket regn.Samma sak hände före det andra åket,det kändes mycket halkigare i andra åket men körde endå bättre tid.placering 4:de i klass 10 och 8:de totalt i junior.

resultat från iso syöte:
http://www.netikka.net/oopsware/Sprint66/SYOTEspr2306res.htm
bilder:
http://www.fotohana.fi/kauppa/index.php?action=showgal&cat=829& . . . .



Angående haveriet med kolvtappen så andvände jag låsringar,orsak till haveriet okänd,trolig orsak vibrationer svängningar mm,mer trolig orsak glömd låsring???

_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare
En Race rapport från Raahe sprinten.

Några veckor återstod och nya motorn var fortfarande i molekyler, all motorbearbetning hade skett under vintern så de mesta arbetet bestod bara i rent monteringsarbete.
Tid för mappning av motorn ordnades till helgen före racet, vinterns arbete med motorn visade sej vara värt mödan. Jag hann inte testa mycket före det bar iväg mot raahe. tanken med raahe sprinten var att jag skulle testa om allt fungerade som det skulle med bilen, och körbarheten med nya motorn.
Nåja starten i första åket gick och när jag kom till andra kurvan var det bara att parkera, där satt jag med en lös växelspak i handen och ingen växel i.Det visade sej att spaket var full av sprickor, nå med lite hjälp av Nyman racingteam från övik och svetshjälp av åkeriet Keski-Korsu, så var vi redo för andra åket (låter lite som slalom dehär?).Den här gången kom jag längre dock inte imål, man upphör aldrig att förvånas spaken av IGEN! den här gången låssnade spaken från kulan under bilen= bogsering igen.
De var raahe sprinten de.




Nästa race som är inplanerat är 2.6 i Ikalis / 10.6 Jyväskylä / midsommar Backe i isosyöte

_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
bönni
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 128


Trådstartare


En incar bild före avresan mot ikaalis, vi filmade alla tre åken.
Tävlingen gick mycket bättre än i raahe inga växelspaksbrott denhär gången, slutade 3:a i min klass och 5:a totalt.
Jag tyckte att motorn gick lite för varm så inför sprinten nu på söndag så har jag monterat en fläkt till plus att jag tänkte prova water wetter.



0 bilen var intressant, 2 takt saab


_________________
Björn Eklund
" If you have no fear you're not fast enough "
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Coolt bygge

_________________
Martin Öberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 E21 Eklund Motorsport
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (31032 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande