Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta EVOluzione 1992
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14107 totalt)
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
Kika gärna in på sidan och ta en titt.....

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18715



Vad skall du kasta ut för att få ner en M62?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
MaZ skrev:
Vad skall du kasta ut för att få ner en M62?


Allt som behövs....

Blir troligtvis bara servopumpen och en bit ur torpeden.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
Har inte uppdaterat på länge nu.
Får försöka komma i kapp lite på tråden nu.

Det har inte stått helt still i garaget i alla fall.

Som jag skrev tidigare i tråden var Parner stakarna beställda men det blev inte mycket mer heller.
Efter att ha skjutit upp leveransdatumet 4ggr blev jag sur och gick till en annan leverantör.
J**ligt tråkigt när man legat på för att han skulle ta upp stakarna i produktion.

Glöm det nu... Dem nya stakarna kom, men då var det ju helt kört att kunna köra något denna säsongen.
och glöden att gå ner och skruva lyste med sin frånvaro.

Blocket polerades invändigt.



Sedan skickades blocket i väg för planing och o-ringning.

Bilder kommer.

Toppen portades lite lätt



Nu är det på "G" att lämna in vevstakarna för att planslipa överfallen på stakarna och horna storänden till rätt mått.

Samtidigt byggs extraktor grenrör och fästen till kompressorn.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18715



Behöver du maskinbearbeta helt nya stakar? Blev det Parner ändå alltså?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
Nej, men andra No name stakar allt annat är kanon men storänden ligger typ 2 tiondelar utanför spec.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Varför polerar man blocket, vad ger det för fördelar?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Calle gsi skrev:
Varför polerar man blocket, vad ger det för fördelar?


olja rinner ner lättare i tråget.

_________________
// Jani Hast
Citera
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
...

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
Hittade lite bilder från första vintern här kommer en.


Här år en bild på den spartanska förarplatsen.

Det ska göras om lite här...
Förhoppningsvis kommer jag hinna lätta och få instrumentbrädan flockad snart.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8116



Evo Niklas skrev:
Hittade lite bilder från första vintern här kommer en.


Shit vilken bil!
Det blir inte mycket snyggare än såhär! thumbs up

Följer denna tråd med spänning!

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
Citat:
Shit vilken bil!
Det blir inte mycket snyggare än såhär! thumbs up

Följer denna tråd med spänning!

Kul att du gillar den.

Flyttade karrossen till ny ort i helgen.


Står säkert inne i värmen nu. (Var inte så bra värme i förra garaget.)


Nu kan jag lägga all energi på att få till motorn.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004
Inlägg: 50



hur går det för dig niklas? fått fart på monstret ännu? Vore kul att se nya bilder från ditt bygge, men helst live och in action

MVH

_________________
Mikael Olsson
Citera
EVO Niklas
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 27


Trådstartare
Jodå ozze det händer grejer...

Men det har vart mycket problem med delar etc.

Receptet blir där emot lite annorlunda... Har byggt en 16v topp nu.... ska se om jag kan lösa några bilder på det.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta EVOluzione 1992
Landrover Defender 110 HCPU (Dragbil)
Citera
niklas.johansson
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 31



Tänkte att jag måste uppdatera min gamla tråd, (såg att det var 5 år sedan sist)

Den slutgiltiliga specen på bilen inför 2011 blev:

Motor:
Polerat, o-ringat orginalblock (kopparpackning)
Borttagna balansaxlar
Standard kolvar
H-profilstakar
Tillsnyggad topp
Specialtillverkade topplocksbultar från TG racing (M12)
Ställbara kamdrev
Garret GT40 med separat wastegate
Eaton M62 kompressor
Egentillverkat insug liknande MIS
1680cc spridare
Oilon bussningar till alla motorfästen
Nira I3+ motorstyrning

Chassi:
Oilon bussningar i framvagn
Standard orörd bakvagn

Bromsar:
Orginal skivor och ok
Bromsvåg
Stålomspunna slangar

Kaross:
Glasfiber Huv, framskärmar och främre stötfångare (Lätta prylar inte snygga)
Nytt elsystem
Glasfiber instrumentbräda (flockad)

Bilder från provkörning och grundmappning

Precis avlastad




Redo för start


Varmkörning


Testar lite superstage på eftermiddagen


En intressant dag som gav en ny "att göra lista inför 2012"

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta Evolution 1992
Ford Capri 1970
Citera
niklas.johansson
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 31



Som jag skrev blev det en lite "Att göra lista" efter provkörningen sent 2011.

# Uppdatera hjulupphängning !!!
# Byte turbo, den gamla vaknade alldeles för sent och gav mindre fina rökmoln efter acceleration.

Orginal hjulupphängning


Nylackade golvet


Bort med det!


In med nya tankar


Bygger ny bakvagn


Nya D2 ben


Lite skillnad


Bakvagnen pulverlackad och ihopmonterad



_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta Evolution 1992
Ford Capri 1970
Citera
niklas.johansson
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 31



Byter ut den gamla trötta GT40'in mot en Precision 6262 Billet med v-band in och ut.

Påbörjar nerplockning


Rensar fronten


Monterar den nya turbon


Nu är det bara dem sista ny stagen till fronten som ska tillverkas innan det blir provkörning.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta Evolution 1992
Ford Capri 1970
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Fiffig placering av soppatankarna! thumbs up För övrigt GRYM bil!

_________________
Magnus Helin
Citera
niklas.johansson
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 31



mhelin skrev:
Fiffig placering av soppatankarna! thumbs up För övrigt GRYM bil!

Tackar, jag hoppas att tankplaceringen ska fungera.
Förhoppningen är att det ska gå att suga bränslet ur den högra tanken som ligger ca 4cm lägre än den vänstra tanken och att den vänstra fyller upp den högra bara genom höjdskillnaden.

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta Evolution 1992
Ford Capri 1970
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



VILL HA !!! byte mot megane rs 2010 ???

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
niklas.johansson
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 31



rscliosport skrev:
VILL HA !!! byte mot megane rs 2010 ???

jag håller mig nog till 4wd...

_________________
Niklas Johansson
Lancia Delta Evolution 1992
Ford Capri 1970
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta EVOluzione 1992
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande