Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro Iroc-Z -89 | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (46137 totalt) |
IROC-Z fanns väl ändå inte med något annat alternativ än 350/th700r? z28orna fanns ju dock med 305,350cui och med th700r och t5 manuella lådan, men t5'an fanns endast bakom 305orna pga att gm visste att dom aldrig skulle hålla bakom 350in.. om det faktiskt finns riktiga IROC's med 305or så blir det helt plötsligt ännu jävligare att hitta en äkta.. Och inte en z28 inkognito... _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Det verkar ju vara 1LE från 88 som man ska snubbla över (fat chance) http://www.edmunds.com/insideline/do |
||||
Man ska inte överdriva vikten av att det sitter 350 motor i.
Så stor skilnad är det inte.....och 305an är faktiskt snålare på bränsle. Därmot är det viktigare att det är rullkansmotorn. Det viktigaste är att det är en fin bil. byta motor gör msn på en halv dag....och all kringutrustning passar rak på. TPI är heller inget att stå efter....då den har rejäla begrensningar. Jag tror man får ut betydligt mer efekt med TBI. Den bästa motorn för ett sånthär prodjekt, borde vara GM's egen Polismotor. 350, rullkam, TBI......ca 300 hk....på USA's soppa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
ofan så det är så "illa" att man inte kan gå efter att det ska vara en 350 för att det ska vara en iroc..
då är det bara vin nummret och regbeviset då antar jag (eller det kanske inte står IROC i regbeviset heller?) _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Hej igen(särskilt Lennart som jag snackat med några ggr på Lunda/Tullinge)vilken diskussion det blev
Irocen kom 85 och det som skilde dom från en vanlig Z28 var,saxat från Camaroklubbens hemsida: ------------ Det nya tillvalet IROC-Z, som kunde beställas till Z28, hade 16 x 8 aluminiumfälgar, P245/50VR-16 Goodyear Gatorback däck, dimljus, grill med namnet Camaro, 0,5 tum lägre fjädring, karossfärgade sidokjolar och frontspoiler, Delco-Bilstein gasdämpare bak, unika stötdämpartorn, hårdare fjädrar, ökad casterinställning, förstärkt framram, avstämd styrning, grövre krängningshämmare bak med hårdare bussningar, IROC-Z dekaler på dörrarna, tvåfärgad stripe nedtill och IROC emblem på instrumentbräda. ------------ För att säkerställa att man hittat en äkta Iroc(flesta sena åren är omlackerade=annan lång historia)sätter man sig i förarsätet öppnar facket mellan sätena kollar efter bilens options lista som sitter klistrad från fabriken och spanar efter en 3 bokstavskod som heter "B4Z" bingo en Iroc om inte denna klisterlapp finns är det nåt skumt med bilen för det står tydligt "Do NOT REMOVE" på den gäller åren 1985-1987,f o m 1988 så var alla Iroc märkta med "Z28" i stället för "B4Z" på denna optionlista. Tillägget kostade 600usd cirka på den tiden det kunde bara beställas på en bas Z28 det var alltså inte ett motorval utan ett xtra tufft väghållningspaket med en hel del kosmetika,modellen kunde ha både 305 och 350 men 350 kom först 87,för att var säker kollar man chassinummer och klisterlappen i facket för att säkerställa objektets identitet det finns en del "wannabes" i omlopp,som Håkan säger det viktiga är att motorn har rullkam original det ger helt andra förutsättningar,att utrusta ett vanligt standardblock med rullkamdrivning går annars på runda slängar mellan 6-8000sek däremot om man kan få tag i en Iroc med 350 så är det inget att tveka emellan välj den bilen dom med 305er känns ljumma på begmarknaden en med 350 är klart mer lättsåld dom blir sålda fort om bilen är i bra skick,jag kollade 2 överprisade lik innan jag hittade min som jag tycker är i ett bra skick och inte sönderskruvad av klåpare vilket inte är helt ovanligt med dessa vagnar då dom har hafts av bara åka över sommaren slit och släng klåpare som sen sålt på hösten min har haft 4 ägare på 15år men se upp med antal ägare 1LE paketet som Niklas Falk påpekar slog igenom 89 till viss del med 111 tillverkade bilar hade följande tillägg utöver standard Iroc-Zan,1LE paketet fanns t o m 92 då cirka 1900 ex hade tillverkats totalt.. - IROC-Z basnivå 1 med 5.0 TPI(LB9) motor med 5-växlad manuell eller 5.7 TPI(L98) med automat - Dubbelt avgassystem med dubbla katalysatorer, 10 hk extra (N10) - 16 x 8 tums fälgar (N96) - P245/50ZR-16 Goodyear Gatorback däck (QLC)' - Diffspärr (G80) - Skivbromsar bak (J65) - oljekylare motor (KC4) - Borttag av dimljus - Aluminiumkardan (JG1) - Specialkalibrerade stötdämpare - Aluminiumreservhjul med litet däck (N64) - Större skivbromsar fram (11.86 tum) med Girlock PBR aluminium ok och dubbla kolvar - Special bensintank (skvalpplåtar) och pickup - AC delete = C41 vanlig kupefläkt 1LE bilar betingar höga priser det finns mig veterligen inte många ex i Sverige,den var en gatversion av dom bilar som användes i Iroc serien,bättre än pengarna på banken. Puuh blev mycket det där men några frågetecken uträtade och lite tips för att hitta rätt Iroc i begagnat djungeln mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Mats,
Jag trodde du skulle hänga kvar vid den gamla bilen så jag blev lite förvånad när jag såg att du hade sålt den. 3:d gen är väl fortfarande populära i USA så tillgången på prylar lär väl vara god. 4:th gen verkar inte falla folk i smaken på samma sätt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo jag var inställd på att behålla den länge men jag vet inte det kändes inte lika roligt längre att åka bara rakt fram bara och frugan och ungarna(när jag gasade lite lätt med grabben bredvid så börja han grina och blev alldeles skakig då har det gått för långt)ville inte åka med i bilen längre den hade blivit för mycket åt illegal gatbil jag hade gått för långt helt enkelt den hade dessutom krävt oerhört mycket plåtjobb när jag sedan fick chansen att byta till en Iroc för samma pengar så var valet enkelt när jag nu kände att jag ville ha en bil som man faktiskt skulle kunna ta ut en sväng på en konbana,banträff osv utan att skämmas livet ur sig. Det finns hur mycket eftermarknadsprylar som helst till 3gen så man behöver inte oroa sig bara pengar som är problemet..... Hur är det RS cupen börjar det komma några datum eller Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
jag anser att 4th gen är för mycket som alla andra bilar, ja menar en 1st gen camaro tar inte ens min morsa fel på att det skulle kunna vara en japps.. men 4th gen camaro's ja dom är mycket plastigare s.a.s utsende mässigt.. mats: IROC köp är inte intressant förns nästa år.. måste bli fast anställd etc innan... skulle suga rätt hårt att vara tvungen att sälja pga en liten ekonomi miss.. men 07.. då jäklar.. då blir det en IROC.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Hej igen !
Efter lite strul med leveransen så har trots allt lite delar ramlat in från Summit i staterna slutade på cirka 6000 med frakt skatt moms till det lokala utlämningsstället. Fjäderbensstag från Edelbrock,panhardstag och nedre kontrollarmar för bakaxeln från Lakewood. Bränsletrycksmätare från Accel monteras direkt på soppalinan vid sprutet detta ihop med ställbar hemmabyggd regulator gör det möjligt att ställa upp trycket från 42-43 original till vad man nu vill. Sen blev det olje luftfilter från KN oxå plus en gratiskeps och klistermärken samt gratiskatalog från Summitracing :^) Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Har monterat skinnklädsel till bilen från en 97ans Camaro dom stolarna är mer skålade bättre nackstöd samt tryck i lädret med 30års logga jubileum och håller en högre finish än den original tygklädsel som satt i tidigare här ser man även hur Irocen ser ut utan T-topen som är ett allvarligt problem då hela karossen lätt vrider sig som en korkskruv får se om jag hinner råda bot på det i sommar.
väntar nu bara på varmare väder så ska inköpta delarna på samt nya däck på runt om tyvärr blir det en budget lösning med lite halkiga däck i år. Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Fjäderbensstaget på plats blev riktigt trångt under huven.
Här ser man oxå att motorn inte är centrerad utan sitter aningen förskjuten i sidled mot passagerarsidan. Den har oxå fått nya däck runt om 245/50/16ZR BF Goodrich comp T/A aningen halkiga antagligen. Härnäst blir det panhardstag och kontrollarmar som ska på innan liscenskurs på Mantorp 20april och den 22april blir det Lazzat RS på Lunda Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Panhardstag på plats...
Kontrollarmar på plats... oxå har det monterats "catback" system singel 3tums pipa efter kataalysatorn som sedan efter dämparen går ner till 2½ tums dubbelt system,självklart ska det vara kromade slutpiper på en jänk som har tillverkarens namn instansat,systemet kommer från Flowmaster,hade jag inte dragit av en bult på katen så hade det gått på en under en timme men alltid är det ju nåt som j-las. Slutligen har bilen även fått ett hemmabränt styrchip från en duktig chipsbrännare i Bromölla. Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Men....för guds skull.........vänd klamorna så du inte rycker bort hela systemet, om du kör över en rot...eller något... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Fixat,ingen fara med markfrigång så det hade varit lugnt men det ser bättre ut med klammerna åt rätt håll ändå hade lite bråttom
Den klammern som sitter mitt under bilen är inget vidare var risk att den gick mot kardan fick byta till en annan Biltema jag hade liggande. En bild till på panhardstaget som är justerbart. Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Tjena !
Är ny här på forumet, men tänkte bara tala om att jag har ägt en IROC-Z årsmodell -88 som hade 350 tpi motorn med manuell 5 växlad låda. Den var special beställd i USA av en svensk som hade tänkt använda den i camaro cup. Han upptäckte sedan att reglementet inte godkände 350 motorn. Den hade även ett road holding kit på. Om jag har kvar några uppgifter ska jag lägga upp dom. _________________ Per Blomqvist |
||||
Yep stämmer det finns varianter bland annat så levererade eftermarknads företaget som byggde om karosserna till cabriolet och T-top bilarna på GMs uppdrag,dom gjorde oxå samtidigt på uppdrag av köpare om bilar på beställning till manuella lådor och trimmade motorer och bytte ut dessa från 305er till 350 osv så det finns objekt därute men då är dom ombyggda på eftermarknaden och inte levererade från GM med den utrustningen alltså kommer inte chassinummer/byggspecifiktaion stämma överens med hur bilen såg ut när han fick den....men en sådan här specialbyggd vagn har ju ett samlarvärde så den bör förvaltas och tas om hand samtidigt har säkerligen Camaroclub Sverige intresse av att dokumentera såna här exemplar om det inte redan är gjort,om du har mer info om just denna vagn så tar jag gärna emot det och för det vidare till CCS Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Bilen har i år gått i Lazzat RS samt nån banträff men annars sparsamt ska bli mer nästa år har jag tänkt.
Länge sedan det hände nåt här men planerna för nästa år börjar ta form och en del saker har trillat in redan nu som t ex. Koni gula Eibach fjädrar Eibach fjädrarna sänker bilen med cirka 1 tum mot original fram och 1½ tum i bak och betydligt stramare sättning mot original så klart,det här inte nått eget påfund utan en patenterad lösning som fungerar bra och alla jag pratat med är mycket nöjda med denna fjäder/dämpar kombination. Kommer oxå att ramla in stålomspunna bromslangar,annan växel förare,ny tändspole plus nya tänddelar såna saker som kan behövas nytt efter 13år kan tänkas,bromsarna kommer få en översyn men lär inte ha råd med nya större LS1 skivor/ok till nästa säsong tyvärr Det ska oxå bytas ut ett stag som går mellan den solida raka bakaxeln och växellådans strut i bakkant,det nya staget kommer att gå mellan bakaxel och sitta bultat i kardantunneln i stället något som förbättrar fästet för bakdäcken vid gaspådrag både från stillastående och acceleration ut ur kurvorna. På motorsidan så var dessvärre injektorerna i dåligt skick så det får bli ett helt nytt set till motorn passar även på att gå upp i storlek då det ska trimmas en del framöver,något som innefattar nytt insug och runners som det kallas på TPI motorerna. Headers och ny kat kommer oxå att monteras för att bättra på andningen. Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra då pengar är en bristvara(surprise....)skulle hemskt gärna vilja byta järntopparna mot aluminium men det är rätt dyrt får se vad som händer kanske kan hitta nåt beggat,men detta är ett litet problem då många olika insugskombinationer finns mot gamla/nya toppar osv samt att man måste ta hänsyn till avgasrening med EGR och allt vad det är. mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Var ju ett tag sedan med uppdateringar så nu var det dags igen med lite bilder och vad som har hänt sen sist och vad som kommer att hända framöver
Konis och eibach fjädrar på plats samt vissa delar polybussat i framvagnen,riktigt lätt att jobba med. Riktigt trångt mellan fjäderbensstaget och TPI insugets plenum,SLP runners siamesportade för att öka flöde och plenumvolym så motorn kan jobba högre upp i varvtal. Aluminium kardan var tillval och ingick inte original utan då satt det en i stål och dessa är inte riktigt bra hamnar lätt i vibration i högre farter och väger dessutom ett par kg xtra i drivlinan. Här ser vi originalbromsarna som INTE är nåt att hänga i julgranen blotta 10.5tum/26cm och ska stoppas av enkolvsok som dessutom är i gjutjärn med andra ord en kraftig inbromsning och sen så är det inte roligt längre så nu ska det uppgraderas till Camaro 98- ans bromsar som är 12tum och och har fetare 2kolvs aluok skiverna kommer att bli Baer Eradispeeds,här nedan ser vi aluoken. Kanske kommer behöva en sån här oxå,ovanstådende är tydligen en Wilwood bromsvåg historia som bär Jegs namn. Uppgraderingen av bromsar brukar kallas "LS1" bigbrakeupgrade och innebär att man tar bromsok från en 98-02 Camaro spelar ingen roll om det är en V6a eller LS1a sedan gör man egna fästen,moddar spindeln med nya hål för okena svarvar ner huben så att dom nya skivorna går på och voila så har man en riktigt bra bromsuppgradering. Bilen har även fått nya headers/grenrör och en 3tums fullflödes kat plus lite andra småmoddar. Mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Kul att flera börjar satsa på 3gen!
Har smiskar min stackars V6-variant på lite träffar och det är ju en väldans rolig bil att köra, även om det känns som att man försöker navigera ett slagskepp på göta kanal ibland.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Som du säger hoppas fler upptäcker gen3 Camaron fram för mer hockeyfrillor "mullets" Gen 3 Camaron är riktigt lättkörd men samtidigt lite lömsk,när det släpper då släpper det j-lar i mig snabbt Att du åker V6a behöver inte vara nån nackdel snarare tvärtom på inte så snabba banor,satsa lite på chassi/bromsar/däck så ska du se att den kommer överaska ännu mer positivt mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro Iroc-Z -89 | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (46137 totalt) |