Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V -91
<<   1, 2, 3   >>
13850 besök totalt
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



När du bytte dämparna och fjädrarna?
Har du även bytt stavarna där bak??

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
zkungen skrev:
När du bytte dämparna och fjädrarna?
Har du även bytt stavarna där bak??


Nej det är originalstavar än så länge, men jag har en bakaxel som ligger som troligtvis kommer från en Clio Cup bil, ska jämföra stavarna nu i veckan. I så fall byter jag dem när jag ändå ska sänka där bak, men första prio just nu är att få den färdig till besiktning!

_________________
Peter Vighagen
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Det här 2 liters blocket är väl det som sitter i Clio Williams också va?

Jävligt tuffa bilar det där. Lite habegär får man allt.

Finns ju en del sköna klipp på nätet också när Ragnotti kör full attack i sin Clio Maxi.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Lundin skrev:
Det här 2 liters blocket är väl det som sitter i Clio Williams också va?

Jävligt tuffa bilar det där. Lite habegär får man allt.

Finns ju en del sköna klipp på nätet också när Ragnotti kör full attack i sin Clio Maxi.


Jepp det är samma block i Williams och Megane, men olika toppar.

En bild på Ragnottis Clio Maxi: http://www.kitcarsweb.com/cars/2000/cliomaxi/clio-13.jpg

Riktigt häftig, drömmer lite om maxi-kittad Clio men det kitet kostar en hel del tyvärr.

_________________
Peter Vighagen
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Idag var det dags för besiktning och det gick fint förutom handbromsen som tog lite dåligt, är lite skumt på denna eftersom det är självjusterande ok men det ska nog gå att lösa. Är väldigt glad att allt annat gick bra i alla fall!

Så äntligen har man börjat få lite körtid efter att bilen stått i garaget i över ett år och det känns skitkul även fall där är en del kvar att fixa. En stor motivationskick!

Nästa punkt på listan är att fixa till bakvagnen med sänkning och eventuellt andra torsionsstag. Jag har en bakaxel liggandes som antagligen kommer från en Clio Cup bil men jag ska jämföra stagen och se om de är grövre, i så fall åker de på istället för original.

För övrigt ska jag också fixa ett väldigt irriterande glapp i ratten som tydligen är vanligt på dessa bilarna plus att framvagnen behöver ställas in ordentligt.

Här är i alla fall en bild på bilen med bruksfälgarna, till bana kommer jag antagligen att ha vita Speedline-fälgar med r-däck, kommer bilder på dem senare. Ser lite rolig ut nu när den är så hög i baken men det är på gång!


_________________
Peter Vighagen
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



thumbs up thumbs up thumbs up

Gött att du fick ihop den!
Grattis till besiktningen!

ha d

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
SSeb

Här sen Jul 2004
Inlägg: 4



Hur har det gått med glapp i ratten?

Var och köpte mig en 16V igår jag också för att kunna börja bygga en rolig bil av. Dock en del fix även på denna in bes.

Mvh

Sebastian

_________________
Sebastian Kemi
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
SSeb skrev:
Hur har det gått med glapp i ratten?

Var och köpte mig en 16V igår jag också för att kunna börja bygga en rolig bil av. Dock en del fix även på denna in bes.

Mvh

Sebastian


Trevligt Vad är det som ska fixas på den?

Rattglappet har jag inte hunnit kolla på än, men det ska tydligen sitta en sorts gummibussning strax ovanför knutkorset på rattstången som kan vara dålig och göra så att man får det här glappet. Ska kolla mer på det men du kan även höra med zkungen här på forumet om du behöver hjälp, han har fixat det på sin.

_________________
Peter Vighagen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



SSeb skrev:
Hur har det gått med glapp i ratten?

Var och köpte mig en 16V igår jag också för att kunna börja bygga en rolig bil av. Dock en del fix även på denna in bes.

Mvh

Sebastian


Sebastian

Berätta gärna mer om din bil.
Tycker det är kul att fler kommer med sina Clio 16v

Visa gärna en bild.


ZKUNGEN

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
SSeb

Här sen Jul 2004
Inlägg: 4



Hej!

Jag har nu fått igenom min Clio genom bes efter en massa fix.

Har även löst glappet i ratten. Här har du en sak du kan felsöka.

om du skruvar bort kåpan under ratten, sitter med 2st T27 el T30 torx. Sedan om du följer rattstången till den möter golvet så har du en stor gummikåpa/bussning där. Ta lös denna i govlet och skjut upp den. om du nu rör på ratten så kommer du se att den glappar i knut där nertil.

Jag gjorde så enkelt att jag svetsa några loppor runt för att få den att sitta i mitten och sluta att glappa. Blev kanonbra och bilen känns mycket roligare att köra.

Lycka till med din.

_________________
Sebastian Kemi
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



SSeb skrev:
Hej!

Jag har nu fått igenom min Clio genom bes efter en massa fix.

Har även löst glappet i ratten. Här har du en sak du kan felsöka.

om du skruvar bort kåpan under ratten, sitter med 2st T27 el T30 torx. Sedan om du följer rattstången till den möter golvet så har du en stor gummikåpa/bussning där. Ta lös denna i govlet och skjut upp den. om du nu rör på ratten så kommer du se att den glappar i knut där nertil.

Jag gjorde så enkelt att jag svetsa några loppor runt för att få den att sitta i mitten och sluta att glappa. Blev kanonbra och bilen känns mycket roligare att köra.

Lycka till med din.



Det va inga problem att svetsa det plats?

Jag hade hela min borta och satte 2 sprintar igenom. Känns mycket bättre i ratten.
Har dock inte haft möjligheten att köra med det ännu bara. >

Men jag vet sen min förra Clio att glappet där blev rejält stort till slut.
Lite otäckt att köra med den då det började gå lite fortare.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
SSeb

Här sen Jul 2004
Inlägg: 4



zkungen skrev:



Det va inga problem att svetsa det plats?

Jag hade hela min borta och satte 2 sprintar igenom. Känns mycket bättre i ratten.
Har dock inte haft möjligheten att köra med det ännu bara. >

Men jag vet sen min förra Clio att glappet där blev rejält stort till slut.
Lite otäckt att köra med den då det började gå lite fortare.


En gummimatta på golvet i bilen och sedan blåste jag dit lite med en MIG-svets. Blev riktigt bra och gick fort och smidigt. Härligt att få gocart känsla i bilen

Mvh

Sebastian

_________________
Sebastian Kemi
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



SSeb skrev:
zkungen skrev:



Det va inga problem att svetsa det plats?

Jag hade hela min borta och satte 2 sprintar igenom. Känns mycket bättre i ratten.
Har dock inte haft möjligheten att köra med det ännu bara. >

Men jag vet sen min förra Clio att glappet där blev rejält stort till slut.
Lite otäckt att köra med den då det började gå lite fortare.


En gummimatta på golvet i bilen och sedan blåste jag dit lite med en MIG-svets. Blev riktigt bra och gick fort och smidigt. Härligt att få gocart känsla i bilen

Mvh

Sebastian


Ja visst är det en härlig känsla att köra dom bilarna?
Köpte min första av Peter V här på forumet.
och nu har det blivit en annan...

När får vi se bilder på bilen då?

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Liten uppdatering: Har fixat till framvagnen med Powerflexbussningar samt bytt hela bakaxeln som jag tagit från en banbil som jag har ståendes. Gängorna i stavarna som satt på originalaxeln var nästan helt kassa så det var lika bra att byta axel helt och hållet. Dessutom är stavarna grövre på denna.

Jag ska nog höja den något snäpp för den blev nästan för låg i baken nu. Det blev väldigt stor skillnad att köra i alla fall, nu känns den riktigt bra!

Har fortfarande en del att fixa innan den är färdig för bana och nu drar skolan igång så det blir nog inte så mycket gjort de närmaste veckorna, men jag planerar att få resten gjort under vintern så den är redo innan nästa säsong.



_________________
Peter Vighagen
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



thumbs up

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Japp. där har vi ju en bild på hur det blev med den andra bakaxlen. thumbs up
Undras hur den är att åka i nu

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
SSeb

Här sen Jul 2004
Inlägg: 4



Hej!

Ser trevligt ut det där Peter och väldigt lik den jag har

http://seb.gbom.net/saab/clio5.jpg

Dock behöver nog min lite rostfix men ska försöka klara mig till våren.

Hur tycker du bilen blev med cupdämpare? Är den väldigt jobbig att köra med till vardags?

Mvh

Sebastian

_________________
Sebastian Kemi
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
SSeb skrev:
Hej!

Ser trevligt ut det där Peter och väldigt lik den jag har

http://seb.gbom.net/saab/clio5.jpg

Dock behöver nog min lite rostfix men ska försöka klara mig till våren.

Hur tycker du bilen blev med cupdämpare? Är den väldigt jobbig att köra med till vardags?

Mvh

Sebastian


Din ser ju fräsh ut, min är förvånansvärt rostfri faktiskt men jag har en ganska stor och ful bubbla på ena bakskärmen, det är ju vanligt på dessa tyvärr.

Bilen är väldigt stötig men det funkar att köra med till vardags tycker jag, fast på vintern kan det nog vara jobbigt, jag kommer dock att ställa av den då. Nu har jag även powerflex-bussningar, grövre stavar bak, hårdare topplagringar samt grövre fjädrar fram jämfört med vanliga sänkfjädrar, så byter man bara ut dämparna är det nog inte så farligt.

Beror ju lite på hur stora hjul du har också, jag kör med 15" så det är förstås mjukare än 16" eller 17".

Har du cupdämpare?

_________________
Peter Vighagen
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Hur går det med bilen?
Hunnit med att göra nåt mer på den nu?

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195


Trådstartare
Tänkte uppdatera lite... har haft lite otur med bilen eftersom växellådsfästet lossnade vilket gjorde att den trillade ner några centimeter och lade sig på balken undertill. Anledningen är nog helt enkelt att jag glömt att spänna muttern ordentligt när jag satte i motorn

Följden blev att drivaxeln kom tillräckligt långt ut vid diffen att ringarna som sitter där slogs sönder och nålarna som håller ringarna på plats trillade in i lådan.



Tömde lådan på olja och lyckades få ut en hel del nålar med magnet men tyvärr hjälpte det inte, det hugger rejält i lådan när man försöker att köra. Riktigt tråkigt för nu måste jag riva ut motor och låda igen Har dock fått tag på en reservdelsbil som jag tar lådan ifrån.

Jag hoppas att få den färdig så jag kan köra med den under sommaren och förhoppningsvis komma iväg på nån bankörning också.

Har även införskaffat en Volvo B18FT-motor (480 turbo) inkl större turbo och intercooler som jag hade tänkt göra nåt kul med, de passar i princip rakt i de här bilarna men det får bli ett framtida projekt.

_________________
Peter Vighagen
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



jobbigt... har varigt med om samma sak på sporten men jag lykades fiska ur allt...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 16V -91
<<   1, 2, 3   >>
13850 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande