Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9782 totalt)
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Har du nya däck igen?
Nya bromsar, nygjord TuV??

Imorgon landar 6 dosor GBG Rape Portion i HAhn!!

Kl 13.00 på måndag


Nya däck? Monteras måndag fm.
Nya bromsar? Skivorna är bra, beläggen har 300 mil på nacken.
TüV? Ja!
Snus? Kanoners!
Körsugen? Youbetya!!!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Jag tror snuset landade för en timme sen ihop med lite bromsbelägg

Jagar på så fort jag kan imorgon....

Håll tummarna för bra väder thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
bmw130 skrev:
Denna tråd hade jag missat Mer info behövs här tack thumbs up

Som du märker har jag i princip missat tråden själv också...

När jag läser igenom "dravlet" jag skrivit hittills inser jag dock att det är på sin plats att göra lite nya inlägg! Det har ju hänt en hel del sedan sist jag skrev och de nya erfarenheterna kan kanske vara intressanta även för andra än jag själv? Mer info kommer sålunda inom kort, watch this space!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Qvisfr skrev:
...ihop med lite bromsbelägg

Nya belägg? Då hör jag ju inte när du närmar dig bakifrån längre, stealth-effekten ökar påtagligt...

Qvisfr skrev:
Håll tummarna för bra väder thumbs up

Ser riktigt bra ut hittills!!! thumbs up

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



Christian Eick skrev:

Som du märker har jag i princip missat tråden själv också...

När jag läser igenom "dravlet" jag skrivit hittills inser jag dock att det är på sin plats att göra lite nya inlägg! Det har ju hänt en hel del sedan sist jag skrev och de nya erfarenheterna kan kanske vara intressanta även
för andra än jag själv? Mer info kommer sålunda inom kort, watch this space!


Bra att din kungliga hovleverantör av snus lyfte tråden litegrann då thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Alltså, jag märker nu när jag läser det jag skrev när det begav sig att det hänt en hel del med mig som person och förare. Från att då ha varit rätt grön på Ringen-körning med 28 varv har jag idag 269 varv och inbillar mig att jag nu kan göra mer substantiella uttalanden.

Bromsar
Detta kapitel stöts och blöts för jämnan på rejsa och åsikterna går isär. Personligen anser jag att de grejer som sitter på som original inte ska föraktas, oavsett bil. Ett gäng på hundratals/tusentals ingenjörer har räknat och testat och lutar sig dessutom tillbaka på mångåriga erfarenheter på området, de vet vad de gör helt enkelt. Med detta som bakgrund kan sägas att originalbromsarna på Clio Sport hänger med rätt bra. 2-3 varv på raken är inga problem och ser man bara till att kyla av bromsarna medelst kortare avsvalkningsrundor mellan passen är hållbarheten bra.

Jag gjorde dock felet att dunka i Castrol SRF bromsvätska, systemet som befann sig i jämvikt tiltade över och istället för att öka livslängden minskade den radikalt. Eftersom bromsvätskan tålde hur mycket värme som helst fördelades värmen till belägg och skivor och som en logisk följd blev de desto varmare och i Clions fall slog sig skivorna. 1 uppsättning fick jag på garantin (Was ist das? 200 km langsames fahren = Bremse kaputt. Nordschleife? Nein nein! ) och 1 fick jag betala själv...

I år uppgraderade jag till ATE Powerdisc-skivor med tillhörande ATE-belägg och gick ner till dot 4-vätska. Eftersom Zakspeed kör med dot 4 i VLN-Vipern tänkte jag att det duger åt mig också! Med dessa bromskomponenter befinner sig systemet i balans igen. Bettet är avsevärt mycket bättre än original, pedalkänslan förblir mer konstant under passen och behovet av nerkylningsrundor har minskat. 3-4 varv är helt okej och om det är blött kan man åka omkring och bromsa hela dagen utan att de mattas. Första uppsättningen belägg byttes för några veckor sedan efter 75 varv. För den körning jag ägnar mig åt räcker det gott och väl till, enda idén jag har nu är att eventuellt dra kylkanaler under fronten till bromsarna.

Däck
Kör man mycket Ringen går det inte att kana omkring på sunkiga gatsvålar.Ytterkanten på däcken svarvas av långt innan mönstret försvunnit och som en följd uppstår därmed obalans. Alltså måste man ha styvare däck som inte viker sig så mycket under belastning. Eftersom jag använder bilen som bruksare och inte har något vettigt garage med stuvutrymme ville jag inte gå på renodlade r-däck utan satsade på Kumho Ecsta MX (KU 15) i originaldimension 195/50-15. Jag tycker de funkat jättebra. Torrgreppet är enligt mina begränsade erfarenheter mycket bra och jag är mäkta imponerad över våtgreppet, viss uppvärmning krävs dock innan de börjar prestera. Vägljudet och komforten är givetvis sämre än med normala gatdäck, men det håller sig inom rimliga gränser. Livslängden får anses vara bra den med, ca 160 varv på Ringen + 1500 mils gatkörning är helt okej. I måndags bytte jag till en ny uppsättning av samma fabrikat och modell.

Chassi
Tjaa, vad ska man säga? I början tyckte jag den låg bra på vägen men efterhand är det klart att man märkt att den är rätt mjuk. Den tenderar till understyrning på gränsen och ju mer attack man har desto mer abuse understeer provoceras fram. En rundare mjukare körstil premieras helt klart. Däremot är greppet bra för att vara en liten framkrafsare med 169 hk, man kan gå på gasen väldigt tidigt i kurvan utan att innerhjulet börjar spinna eller liknande. Vid plötsliga gasuppsläpp förblir den mestadels neutral, ett och annat bakvagnskast har det dock blivit men inget som är omöjligt att hämta hem.

Ett minnesvärt ögonblick uppstod under ett varv i högerknäppen efter Angstkurve. En Alfa 75 låg till höger och blinkade och jag bestämde mig för att köra om innan krönet. Eftersom det regnat tidigare var ytterspåret blött och efter turn-in var bakvagnen delvis kvar på det blöta stråket och det resulterade i ett släpp som krävde 1/2 rattvarv motstyrning i ca 170. Reaktionen att fortsätta med fullgas var rätt och sladden hämtades lätt hem utan antydning till retur. Att pulsen steg en gnutta kanske är förståeligt eller som AJ Foyt sa: "That moment added a couple of extra dollars on my laundry bill..."

Efter att ha börjat åka med andra runt banan har jag dock börjat märka brister med bilen. Varven med Fredrik i GT3:an var förstås som att öppna dörren till en helt annan värld, men den jämförelsen vore orättvis. Även jämfört med 968:an förstår jag dock var jag tappar tid (förutom på rakorna förstås!): I ingången till kurvor. Med en äkta sportbil, om jag tillåts använda den termen, kan man kasta in fordonet med en helt annan attack med bibehållet grepp istället för att det ska börja kasa över framhjulen. Det är bara att acceptera att denna vassare turn-in och högre grepp inte finns hos Clion, men man blir bra sugen på att öka det!

Bilen har nu gått 10500 mil och framdämparna är aldrig bytta. Den stora frågan är nu om det ska bli något annat när byte sker eller om det ska fortsättas köra med originalpryttlar? Jag måste erkänna att en stor del av tjusningen med bilen är att den ser så diskret ut och trots detta hänger med en hel del snabbare bilar, jag gillar sleeper-effekten + att vetskapen att den i princip är 100% original är angenäm! Det har ju kommit fram en del folk och frågat vad jag moddat på bilen och det är alltid lika kul att svara att den är original! Vidare finns det naturligtvis fortfarande mycket kvar att lära sig angående körteknik och spårval och jag är också förtjust i tanken att kunna utnyttja bilens potential nästan fullt ut och dit är jag ju sakta på väg. Är osäker på vilket beslut som kommer att tas?

Konklusion
För en relativt billig penning fås en bil med relativt konceptet och motorstyrkan hög fortåka-faktor. Om jag tillåts spekulera lite i vad den kan prestera för varvtid på Ringen är väl den närmaste jämförelsen att titta på Mini Cooper S JCW i Sportauto. Med 200 hk och bredare däck körde Horst på 8.55. Denna tid är ouppnåelig men om vi lägger på 5-10 sek så närmar vi oss nog sanningen. Vill gärna inbilla mig att den slår Golf (IV) V6 4Motion på 9.09. Om vi drar bort 30 sek innebär detta att BTG-potentialen ligger runt 8.30-8.35. Hittills har det blivit ett 8.50-varv som bäst så det börjar friska på lite i byarna. En följd av denna utveckling är dock att jag börjar grunna på huruvida jag vill öka tempot så värst mycket mer utan att sitta skyddad av en bur, hälsan vill man ju gärna behålla...

Sedan är det ju den där idén om vassare turn-in också. Kanske ett H&R-kit, vettig camber, r-däck, sitta-still-stol, riva ur baksätet, montera bur osv osv. Hmm...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Hallo där, Hamburgese!!

Hur går det med Clion? Har det blivit nåt H&R kit?

Ryktet säger att den längtar till Eifel bergen?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



EN epok har gått i graven



Nu åker CE istället.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Haha, ja lite av en epok för mig personligen är det ju i alla fall! Så här i efterhand hade jag ju aldrig behövt starta en tråd om bilen då de senaste 2,5 åren handlat om min utveckling snarare än bilens! Klart står är att nöjdare kan man inte vara. Mer problemfritt ägande och varvtid/krona är nog svårt att hitta. Satt och räknade lite härom kvällen och kom fram till att jag nog spenderat ca 2,5 ggr bilens värde på att harva runt 458 varv på en tysk asfaltsslinga, men det har varit värt varenda krona!!! De insikter, reflektioner, erfarenheter, kunskaper etc som samlats har gjort mig till en öändligt mycket bilförare än vad jag var för 2,5 år sedan och det kan man inte sätta ett pris på! Att jag sedan kom hyfsat nära vad det går att plocka ut ur bilen prestandamässigt är bara en bonus, om än en välkommen sådan!

Inte bara körningen utan den sociala sidan har varit mycket givande också, otalet bekantskaper/vänskaper har etablerats och frodas. De garv, endorfin- och adrenalinutsöndringar som förekommit kan inte heller de varken räknas eller värderas, priceless som jänkarna säger!

Det roligaste av allt är att på något vis har allt bara börjat, nu har man byggt en bas att stå på så att säga. Vad som kommer framöver vet jag inte riktigt i skrivande stund men jag vet att det kommer att bli ännu roligare och gå ännu fortare! Väl mötta i Eifelbergen!


_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Christian Eick skrev:
Haha, ja lite av en epok för mig personligen är det ju i alla fall! Så här i efterhand hade jag ju aldrig behövt starta en tråd om bilen då de senaste 2,5 åren handlat om min utveckling snarare än bilens! Klart står är att nöjdare kan man inte vara. Mer problemfritt ägande och varvtid/krona är nog svårt att hitta. Satt och räknade lite härom kvällen och kom fram till att jag nog spenderat ca 2,5 ggr bilens värde på att harva runt 458 varv på en tysk asfaltsslinga, men det har varit värt varenda krona!!! De insikter, reflektioner, erfarenheter, kunskaper etc som samlats har gjort mig till en öändligt mycket bilförare än vad jag var för 2,5 år sedan och det kan man inte sätta ett pris på! Att jag sedan kom hyfsat nära vad det går att plocka ut ur bilen prestandamässigt är bara en bonus, om än en välkommen sådan!

Inte bara körningen utan den sociala sidan har varit mycket givande också, otalet bekantskaper/vänskaper har etablerats och frodas. De garv, endorfin- och adrenalinutsöndringar som förekommit kan inte heller de varken räknas eller värderas, priceless som jänkarna säger!

Det roligaste av allt är att på något vis har allt bara börjat, nu har man byggt en bas att stå på så att säga. Vad som kommer framöver vet jag inte riktigt i skrivande stund men jag vet att det kommer att bli ännu roligare och gå ännu fortare! Väl mötta i Eifelbergen!



Det är en så bra bil tråkigt att så få förstår det. Som jag förstått det hade du inte gjort speciellt mycket med din, men där finns ju en jätte potential med dessa bilar. Jag menar det finns ju hur mycket clio cup och Grupp-N prylar som helst att få tag på.

Hade varit intressant att se hur snabbt det skulle gå runt ringen med en erfaren förare med min Clio. Kanske måste tvinga dig att köra ett varv när jag kikar ner för första gången i vår

Hur som helst finns det bara en bil som gäller nu när du kört Renault i +2år. Du vet vilken

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Christian Eick skrev:
Väl mötta i Eifelbergen!


Förmodligen...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Ja, tänk vad 2 varv i en lånad "gunghäst" kan ställa till med!

Vi hoppas på många fortsatt trevliga möten i Adenååå.....

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Dignell skrev:
Som jag förstått det hade du inte gjort speciellt mycket med din, men där finns ju en jätte potential med dessa bilar. Jag menar det finns ju hur mycket clio cup och Grupp-N prylar som helst att få tag på.

Väghållningsmässigt gjorde jag faktiskt inte någonting alls med den! Powerdisc-skivor bromsmässigt och Kumho Ecsta MX däckmässigt var de enda "modifieringarna" överhuvudtaget. Fördelen med Ringen är att det är en snabb böljande bana så det funkar bra att åka original, kan dock tänka mig att de tajtare svenska banorna leder till däcksmördande understyrning med originalsättning.

Dignell skrev:
Hade varit intressant att se hur snabbt det skulle gå runt ringen med en erfaren förare med min Clio. Kanske måste tvinga dig att köra ett varv när jag kikar ner för första gången i vår

om det passar tidsmässigt skulle det vara jätteroligt att ses och åka lite Clio igen. Har ju "coachat" andra en hel del i år (med fantastiska resultat! ) så nog ska vi åtminstone kunna få ner dig under 9 min om så önskas!

Dignell skrev:
Hur som helst finns det bara en bil som gäller nu när du kört Renault i +2år. Du vet vilken

Jo, den är riktigt lockande som bil betraktat! Men som köpobjekt så är det mycket pengar det handlar om, speciellt om man ser till alternativkostnaden. Sedan är det nog så för egen del att det som Qvisfr nämner ovan är det som lockar mest. Mer effekt och bakhjulsdrift är den utmaning jag helst av allt skulle vilja ge mig i kast med nästa säsong!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Christian Eick skrev:
om det passar tidsmässigt skulle det vara jätteroligt att ses och åka lite Clio igen. Har ju "coachat" andra en hel del i år (med fantastiska resultat! ) så nog ska vi åtminstone kunna få ner dig under 9 min om så önskas!


Vilken fråga Klart man ska under 9min. Må så vara att jag inte kört ringen i verkligheten men jag har gjort hemläxan skulle jag tro. Säkert närmare 200 varv i GTR2 och GTR Evo + att man sett många filmade varv. Faktum är att Ringen i GTR Evo verkar stämma riktigt bra med de filmer jag sett. Så det borde inte vara omöjligt att sätta en skaplig tid, även om det knappast kommer vara prioriterat under första resan dit. Man behöver inte vara ett geni för att inse att man bör ha stor respekt för den banan.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Dignell skrev:
Christian Eick skrev:
om det passar tidsmässigt skulle det vara jätteroligt att ses och åka lite Clio igen. Har ju "coachat" andra en hel del i år (med fantastiska resultat! ) så nog ska vi åtminstone kunna få ner dig under 9 min om så önskas!


Vilken fråga Klart man ska under 9min. Må så vara att jag inte kört ringen i verkligheten men jag har gjort hemläxan skulle jag tro. Säkert närmare 200 varv i GTR2 och GTR Evo + att man sett många filmade varv. Faktum är att Ringen i GTR Evo verkar stämma riktigt bra med de filmer jag sett. Så det borde inte vara omöjligt att sätta en skaplig tid, även om det knappast kommer vara prioriterat under första resan dit. Man behöver inte vara ett geni för att inse att man bör ha stor respekt för den banan.


Ta med CE som coach, låt honom tom köra din bil ett par varv, så är du under 9 på nolltid

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



Qvisfr skrev:
Ja, tänk vad 2 varv i en lånad "gunghäst" kan ställa till med!

Vi hoppas på många fortsatt trevliga möten i Adenååå.....


Så finns det några klara officiella planer ännu för nästa säsong?
CE kan du inte skaffa en R26:a annars å hänga av gunghästen bara för å reta honom

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
bmw130 skrev:
Qvisfr skrev:
Ja, tänk vad 2 varv i en lånad "gunghäst" kan ställa till med!

Vi hoppas på många fortsatt trevliga möten i Adenååå.....


Så finns det några klara officiella planer ännu för nästa säsong?
CE kan du inte skaffa en R26:a annars å hänga av gunghästen bara för å reta honom

Med tanke på vad som är i görningen kommer det nog inte att räcka till med en R26R utan det är nog snarare kalibrar modell GT3/CSL som kommer att krävas för att hålla den röde bakom sig!!!


_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Christian Eick skrev:
bmw130 skrev:
Qvisfr skrev:
Ja, tänk vad 2 varv i en lånad "gunghäst" kan ställa till med!

Vi hoppas på många fortsatt trevliga möten i Adenååå.....


Så finns det några klara officiella planer ännu för nästa säsong?
CE kan du inte skaffa en R26:a annars å hänga av gunghästen bara för å reta honom

Med tanke på vad som är i görningen kommer det nog inte att räcka till med en R26R utan det är nog snarare kalibrar modell GT3/CSL som kommer att krävas för att hålla den röde bakom sig!!!




_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Med tanke på att en R26R med mycket små medel kommer upp i ~300hp så jag jag inte låta bli att undra hur vass den igentligen kan bli. Sub 8min tider på helvarv tror jag vore möjligt med en agressivare setup och mer effekt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



Qvisfr skrev:
Christian Eick skrev:
bmw130 skrev:
Qvisfr skrev:
Ja, tänk vad 2 varv i en lånad "gunghäst" kan ställa till med!

Vi hoppas på många fortsatt trevliga möten i Adenååå.....


Så finns det några klara officiella planer ännu för nästa säsong?
CE kan du inte skaffa en R26:a annars å hänga av gunghästen bara för å reta honom

Med tanke på vad som är i görningen kommer det nog inte att räcka till med en R26R utan det är nog snarare kalibrar modell GT3/CSL som kommer att krävas för att hålla den röde bakom sig!!!





Vad kokar ni ihop egentligen
En R26a går nog å speeda up lite till den med

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
bmw130 skrev:
Qvisfr skrev:
Christian Eick skrev:
bmw130 skrev:
Qvisfr skrev:
Ja, tänk vad 2 varv i en lånad "gunghäst" kan ställa till med!

Vi hoppas på många fortsatt trevliga möten i Adenååå.....


Så finns det några klara officiella planer ännu för nästa säsong?
CE kan du inte skaffa en R26:a annars å hänga av gunghästen bara för å reta honom

Med tanke på vad som är i görningen kommer det nog inte att räcka till med en R26R utan det är nog snarare kalibrar modell GT3/CSL som kommer att krävas för att hålla den röde bakom sig!!!





Vad kokar ni ihop egentligen
En R26a går nog å speeda up lite till den med

Kokar ihop och kokar ihop, Fredrik ska byta stötdämpare och köpa nya däck. Det räcker väl?!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande