Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf VR6 -93
<<   1, 2
12720 besök totalt
Birger
Falun
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Barbapappa skrev:
När får man chansen att bli frånkörd av denna fina räsern för första gången i år tro? Blir det redan på Sturup i början av maj tro?


Det blir nog inget Sturup. Blir lite långt att åka speciellt när det ligger på en söndag, och det är jobb dan efter. Blir lite jobbigt att åka hem 70 mil efter en dag på banan. Blir spännande att se din nya räser, dom är snabba i böjarna Luposarna.

_________________
Erik Birgerson
//Golf vr6 -93
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Fick du till kopplingen?

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Birger
Falun
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Nej jag fick inte till kopplingen. Förstår inte varför det inte finns nåt tryck alls i den. Hade bort kopplingscylindern men tyckte mig inte se några konstigheter. Jag ska undersöka vidare.

//Erik

_________________
Erik Birgerson
//Golf vr6 -93
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Tjena Erik.
Jag har fått hittat en tillverkare på skärnar och huv till våra bilar.
Framskärmar och breddare bak ca 6000:-
Huv ca. 4000:-

Jag har redan fantiserat iväg å kollat på billiga vr6'or på blocket.
Har bilderna i högre upplösning hemma men du väl ingen mail?




_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Birger
Falun
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Bilen har nu rullat ett femtiotal mil och allt fungerar fint efter kamkedjebyte mm. Har även passat på att slänga ut lite vikt, bland annat ac:n som vägde hela 11 kg. Fint att få bort i fronten. Nu är det plast på div ställen som gäller härnäst, rutor och huv bland annat.

Har även fått dit ett nytt spakställ. Efter en del justerande sitter nu alla växlar som dom ska. Hade problem med att när jag hade backen fick jag inte i femman och tvärtom. Men nu är det fixat och växlarna går att sopa i med skön mekanisk känsla.

Bifogar en bild på skapelsen. Bara hålet där gamla stället suttit kvar att täppa igen.



//Erik B

_________________
Erik Birgerson
//Golf vr6 -93
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Det var en fin knopp.

Stiften är bytta.
Mätte även kablarna men dom var det inga fel på.

Den går som den ska nu i alla fall.
Ska tvätta filtret någon dag i veckan.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Koma187
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17



tjena.

Skit fränt bygge måste jag säga får ju hoppas att man kan göra något liknande någon dag. Är själv en dok nybliven vr6 ägare en golf 3 -94. Såg att du hade fjäderbenstag där bak också att det åkte ur när buren kom i men det var vell meningslöst efter som bur är kopplad till fjäderbenen. Har hört massa om att fjäderbenstag är onödigt osv men hur funkar dom på golfen ger det något. har själv kollat på fjädrar och kränghämmare bak som jag fick rekomenderat för att få lite roligare bil. Är även sugen på några DRC kammar som man har hört mkt bra om har inte kommit så långt som att bestämma duration. Men har du några tips på vad man kan göra på golf chassiet för lite bättre väg hållning på bana o väg använder min i jobbet också

_________________
Johan Henriksson
Citera
Birger
Falun
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Koma187 skrev:
tjena.

Skit fränt bygge måste jag säga får ju hoppas att man kan göra något liknande någon dag. Är själv en dok nybliven vr6 ägare en golf 3 -94. Såg att du hade fjäderbenstag där bak också att det åkte ur när buren kom i men det var vell meningslöst efter som bur är kopplad till fjäderbenen. Har hört massa om att fjäderbenstag är onödigt osv men hur funkar dom på golfen ger det något. har själv kollat på fjädrar och kränghämmare bak som jag fick rekomenderat för att få lite roligare bil. Är även sugen på några DRC kammar som man har hört mkt bra om har inte kommit så långt som att bestämma duration. Men har du några tips på vad man kan göra på golf chassiet för lite bättre väg hållning på bana o väg använder min i jobbet också


Hej!
När det gäller väghållningsbiten skulle jag satsa på ett par nya dämpare och fjädrar, om du kör orginal. Det gör en hel del. Ställbara eller ett "vanligt" kit så att säga. Om du kör på vintern är ställbart sämre då det är lätt att det rostar ihop i gängorna. När det gäller fräderbensstag och dyl. är det svårt att säga om det blir någon skillnad. Sen är nya bussningar i främst framvagnen ett lyft när det gäller väghållningen. Så satsa på bra dämpare och fjädrar ev. nya bussningar och bra bromsar så kommer du att känna en väldig skillnad och ha kul på bana.

//Erik

_________________
Erik Birgerson
//Golf vr6 -93
Citera
Birger
Falun
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Uppdaterar lite vad som hänt. Alla rutor förutom framrutan har bytts till 3mm polykarbonat, med en viktbesparing på ca 13 kg som följd.



Sticksåg för att såga till de nya rutorna.


Gamla högen av rutor




Hade ett verktyg för att ta bort bakrutan hel, men men det small till och så blev det en miljard bitar.




Klart!


//Erik B

_________________
Erik Birgerson
//Golf vr6 -93
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Trevligt Birger!!

Var köpte du det någonstanns?
Har oxå varit lite sugen på att byta ut mina...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Birger
Falun
Här sen Sep 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
golf666 skrev:
Trevligt Birger!!

Var köpte du det någonstanns?
Har oxå varit lite sugen på att byta ut mina...


Jag köpte det på Allt i Plast, det ligger mellan Borlänge och Torsång. Kostade 780:- för en skiva som var, om jag inte missminner mig 125x205mm. Det räckte till alla rutor.

//Erik B

_________________
Erik Birgerson
//Golf vr6 -93
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nej inte ännu mer trim. Jag kommer ju aldrig komma ikapp på banorna.
Limmade du dit rutan bak eller fäste du den på nåt annat vis också?
Försämrades 'komforten' (om det nu fanns nån innan ) i bilen efter bytet, tänker på ljudnivå och annat skrammel.
Hade du förresten tänkt att åka på VACN på Rudskogen?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Kul med uppdateringar

Jag har sparat en baklucka med ruta som kanske blir tillsalu när Erik ska besiktiga.
Växelspaksknoppen var har du köpt den?
Hade du inte fått tag på ett annat spjällhus också?
Vi får nog ta ett snack i helgen

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf VR6 -93
<<   1, 2
12720 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande