Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 39948 besök totalt |
Wow!
Grp.A/DTM-bilar är så ![]() ![]() ![]() ![]() Men som vanlig ska rätt vara rätt... 16v har aldrig varit förbjudet i sverige inom racing. ![]() Däremot så var det mkt poppis att använda gammla frabriks Mercor och BMW som gått Grp.A/DTM inom klubbracing när det blev ny regler "ute i världen" och dessa bilar inte var konkurenskraftiga eller helt enkelt inte klassade in i de nyare reglerna. I Tyskland fortsatte man utvecklingen med DTM/Klass1/ITC och från UK fick vi 2l-reglerna som blev Super Touring. Hemma i Sverige var racingen rätt död just då men nga bilar lik dina köptes hem för att åkas med främst i SSK. Där var dock reglerna sådana att åkte man 16v så fick man lasta i mer barlast och en 2,3 16V skulle väga runt 1450 kg vilket alla inser inte går att åka med. Lösningen var då att stoppa i en B230 med 8v topp. En del (Familjen Dahlgren och Henrik *minns inte efternamnet*) vägrade sådana dumheter och lät bygga vassa 8v med allt annat från DTM-bilen. Bror Jaktlund har gjort samtliga av dessa modifieringar vill jag minnas och resultatet är imponerande. I samma veva drogs STCC igång och för att få ihop startfält tilläts gammla Grp.a-bilar om de tog ner motorvolymen till 2l vilket ganska många med BMW gjorde. Andra allternativet var att åka 2,5 8v i en Grp.A-bil elelr så åkte man fullt ut efter Super Touring-reglerna. En underbart kul tid inom Svensk racing med en massa kul bilar. ![]() |
||||
jag har alla autograferna så det blir rätt igen.
vidare åkte eric persson 2,3l 8v volvo i sin dtm merca 1a året med stcc & vann ett race men 2a racet vann Janne Flash detta var 1996 tror jag. sen är jag 99% säker att ssk tillät 16v men endast 2L och det var inte aktuell att ta ner mercorna till 2L. enl förare från den tiden henrik _________________ henrik rosengren |
||||
Ja dom var många som åkte Volvo-motorer i SSK/STCC på den tiden...det jag menade var dock att få (allt för få) gjorde som Dahlgren och byggde om till 8v. En Mercedes ska inte ha Volvomotor... ![]() Att 16v skulle vara otillåtet är som jag sa inte sant och nga volymsgränser för de samma har aldrig funnits. Däremot var reglerna skrivna så att man inte kunde bygga en konkurenskraftig maskin för SSK om det inte var en 8v. SSK baserade/baserar sina regler på motorvolym * en shabloneffekt per liter beroende på motorspec. Så visst kunde man åka 2l 16V i SSK och vissa gjorde, men bilarna fick blyas med flera 100 kg. Även en 400hk 2,5 16v hade varit oki, men med en slutvikt på 1500kg+ är det inget allternativ. Har kompisar som haft 2 st DTM-Mercor innan...undra om de har ngn av dom kvar? ![]() Hade det varit M3:or kunde man lagt ett skambud isf...kanske. ![]() |
||||
vilka är kompisarna ? jag har köpt upp istort sett alla.
jag har kanske någon av deras bilar stående eller under renovering & återställning. jag samlar gärna info & historia även om de bilarna som kördes i ssk förut. henrik _________________ henrik rosengren |
||||
Imponerande detta, DTM Mercorna är verkligen häftiga.
Såg att du kommer från Norra Vram, där kommer jag också ifrån. Numera bosatt i Landskrona/Lund. Far min har haft om prästgården och kyrkan i Norra Vram dock, så man har ju vart där en del. ![]() Mvh Linus _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||||
Tänk om jag kunde säga det samma om all de M3or som figurerat i detta land...idag är det mer än ovanliga och hittar man en är priset därefter. ![]() ![]() Men en dag så kanske, kanske... *drömmer* De bilar jag pratade om innan är en tidig -87:a tror jag som Biela körde. Evo2:an minns jag inte status på. Dessa framfördes av familjen Lundström i SSK. Numera hittar man dom i Camaro Cup. Den första av dom bilarna byggde dom bla om till 15" hjul och åkte nga race med i dåtidens Yokohama Cup. Inget ska dock vara sabbat så det inte gick att återställa. Båda dessa bilar hade Volvomotorer och EVo2:an vill jag minnas begåvades med en Tractivelåda (sekventiell) på slutet. |
||||
Instämmer! ![]() ![]() ![]() Hoppas även självklart på att få se bilarna på banorna i framtiden! ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||
Är jag ej helt vilse har Lundström sin evo2 kvar med volvo motor etc men det är en Snobeck bil
och den har inget med fabriks AMG bilarna gemensamt för utom aerodynamik paketet som de fick låna fråm AMG. Snobeck blev av med sitt sk fabriks stöd hösten 1990 men körde lite även 1991. henrik _________________ henrik rosengren |
||||
Minns inte årsmodell på den... ![]() Så det är annan bur i den jämfört de andra bilarna? Annan hjulupphägning osv osv??? Eller hur mkt skiljer? |
||||
Imponerande samling
![]() Var det du som hade en svart M3 E30 som skulle byggas om till racebil....?? Var nämligen och tittade på delar från den ute i Barsebäck nån gång vintern 2001-2002 _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
på snobeck bilarna skiljer bur - hjulställ -v.låda- bromsar- stryning- dämpare även innerskärmarna fram & bak etc dessutom var bilarna tyngre & ej så låga som amg bilarna men det ska tillägas att snobäck trots det var konkurens kraftiga.
hade jag hittat en snobäck 1990-91 hade jag köpt den , bara för intressets skull. jag har verkstad även i barsebäck men ska under 07 helt gå över till den nya i n.vram. bmw e30 m3an är 95% färdig, det har avsomnat ett tag med arbetet på den, men ska färdigställas 07 till 100%. Jag fick tag på en komplett bil 2005 utan kaross dvs alla delar från en orginal DTM e30 1992a som bmw motorsport i tyskland hade. _________________ henrik rosengren |
||||
Ååå tusan! Kul att lära sig mer saker om dessa klassiker...själv är man ju klart Merca-okunnig och M3-skadad.
Detdär låter ju jättetrist...INTE! ![]() ![]() Har du köpt loss en äkta kaross som du monterar allt på? När kan vi få se bilder? |
||||
nä - jag har köpt en hel bil utan kaross dvs alla delar utom kaross. kaross har jag redan , köpte en gatbil och slakta men efter som jag komöver alla lös delar from bmw motorsport i tyskland så kopierade jag fabriks kaross&bur.så det färdiga resultatet är en 99.9% orginal fabriksbil. (nu talar vi M3 e30 alltså ,bara för att förtydliga.) lösdelarna är från någon av de sista m3 e30 1992 dtm.
henrik _________________ henrik rosengren |
||||
Hej Henrik - God Jul på dig !
Jag bor i Kvidinge några kilometer från dig bara på andra sidan åsen. Har aldrig ens hört talas om dig förrens nu ![]() ![]() Kanske kunde komma förbi med far min & ge han en liten extra julklapp en kvälls du har tid ? Jag brukar ge fassan lite udda presenter... senast var det en åktur i Eriks Gallardo - några år innan det var det en åktur i en Koenigsegg m.m _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
rs1800 ,,, fler bilar är på gång , förhandlar med Zakpeed om 2st 190E, en klasse1 & 1 evo2 , men det är lite utdraget för vi kommer ej riktigt överens om priset .
AE 86,,, vill ni komma går det bra när ni vill , men kontakta mig innan. henrik _________________ henrik rosengren |
||||
Evo2 an är en diebels 1992. broder bilen till den jag har under renovering. som tidigare stod som tom
kaross när ni var här och tittade. Inga evo1 på g, hade en i nov en 1988 grA som var ombyggd till evo1 men ägaren var troligtvis galen med tanke på priset kontra skick så jag la ner det. henrik _________________ henrik rosengren |
||||
Ja vill veta mer om ETC C-Classen om vi kommer ner med de skiftande vikterna!!
G o d J u l Henrik ![]() (är broms bänken optimerad för 16v motorena ännu??) isf kommer ja å mikael ner å "testar" lite prestandad,,, _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 39948 besök totalt |