Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Instabil vid inbromsning | << 1, 2 2 besök senaste veckan (8490 totalt) |
OK, Danne. Med risk för att få på huvudet av alla SAABofiler(jag kan inget (absolut inget) om SAABar) så undrar jag: - Har du sänkt bilen????? (jag antar det eftersom du bytt fjädrar och dämpare) I så fall skulle jag kolla följande: 1) Många bilar har en bromsjusteringsventil som sitter på bakaxeln. Denna mäter hur mycket bakaxeln rör sig vid inbromsningar. På torrt väglag rör sig bakaxeln mycket (bilen reser sig mer i baken) och på vått väglag mindre. Vid liten rörelse fördelas mer bromsverkan bakåt för att ge bättre broms på vått underlag. Om man sänker bilen tror bromsjusteringsventilen att det är blött ute och fördelar mer kraft till bakvagnen. Om det nu inte är blött ute (utan torr asfalt på en racerbana med lagom varma däck) så innebär detta att innebär detta att bakvagnen låser upp först vilket ger instabil/slingrig inbromsning). Även om du inte låser upp bak så tar du mer grepp från bakhjulen vilket gör att den blir instabil om man bromsar i/på väg in i kurvan. 2) Kolla hjulinställningarna 3) Prova att höja bilen lite och se om det blir bättre (bättre hjulupphägningsgeometri) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Tarox fram och Biltema bak hade nog gett stabilare inbromsning, tvärt om däremot, hujeda mig..... Påminner mig om en kille med en Viper R/T 10 som körde på Knutstorp med R-Däck fram och gatdäck bak. (man behövde två händer för att hålla reda på avåkningarna=) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
[/quote]
Påminner mig om en kille med en Viper R/T 10 som körde på Knutstorp med R-Däck fram och gatdäck bak. (man behövde två händer för att hålla reda på avåkningarna=)[/quote] va den röd med gula hjul ????? _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Påminner mig om en kille med en Viper R/T 10 som körde på Knutstorp med R-Däck fram och gatdäck bak. (man behövde två händer för att hålla reda på avåkningarna=)[/quote] va den röd med gula hjul ?????[/quote] Behöver jag svara???? Killen som körde verkade dock ha kul, Tror han är från Malmötrakten och finns med på rejsa.nu, känner du honom? Hoppas att han hittat R-däck, måste vara svårt(dyrt) med 335or eller vad det var. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
>>porschedriver
Bra tips.. ska kolla upp hur det ser ut i bakvagnen i morgon. Ska köra på mantorp på söndag så då tänkte jag laborera med däcktrycket och se om det tillfälligt går att få bukt på problemet. Annars kör jag i alla fall som det är... känns rejsigt när det lingrar sig vid tuffa inbromsingar Framöver så ska jag försöka få tag på en justerbar reduceringsventil. Det om inte annat löser ju problemet. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
va den röd med gula hjul ?????[/quote] Behöver jag svara???? Killen som körde verkade dock ha kul, Tror han är från Malmötrakten och finns med på rejsa.nu, känner du honom? Hoppas att han hittat R-däck, måste vara svårt(dyrt) med 335or eller vad det var.[/quote] jo jag känner honom! vet ej om han hittat R-däck!! _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Låter som att du har en bil som bromsar precis som den ska. Ska inte kännas som "söndagskörning" när det går fort.
Något som däremot skulle kunna hjälpa din bil är lite hårdare dämpning fram, eller ännu hellre, mjukare returdämpning bak. Det hjälper iaf i första skedet + när du har ojämnheter i banan. Lite lägre däcktryck bak kan ge stabilare inbromsning (men kan också orsaka ngt ändrad balans i kurvorna). Toe-out fram är överlägset för att göra bilen instabil (eeh), men då vandrar ratten rätt mycket också av sig självt. Toe-out bak (bakvagnen kan ha det inbyggt, eller fått stryk av långvarigt vägbruk) är känsligt. Någon mm märks direkt och är bromsbalansen satt för ett fast mått kan det ge upphov till instabilitet vid inbromsning. VW Golf hade redan tidigt (85-86 eller nå't) en lastavkännande ventil som ändrade bromsbalansen. Så med mycket folk i bilen, dvs sänkt karossläge bak, så bromsade den mer bak. Du kan ev ha samma pryl i Saaben, och har du då sänkt bilen så har du fått ökad bromsverkan bak. Mekanismen gick ej på bilens lutning, utan höjdläget från "bakaxeln" till undersidan av karossgolvet. Kör du "heel and toe" vid broms/nedväxling? Lite trix med körtekniken är ju annars en väg att få bilen att bli mer som man vill. Så länge bilen är bra i böjarna och bromssträckan är bra så tycker jag att det bara är till att vara glad och leva med "problemet" (föredrar att kalla det karaktär). Good luck! |
||||
Som Carl R var inne på, det kan ju vara lite att tacka för att känna att en framtung bil är lite orolig i baken under inbromsning. Ger en chansen att dröja kvar "lite för länge" med foten på bromspedalen under instyrning och snabba på processen och hämma understyrningstendenser. Saaben är ju oxå en ganska lång bil med lång hjulbas, så det borde vara hyfsat kontrollerbart?
Kan man jämföra lite med rallyåkare som lättar baken och retursladdar sig in i kurvorna? Jag är ingen van banåkare, men tror att överdrivna "pareringsreflexer" kan ställa till med en del otyg. Instabilitet sett över en tiondels sekund kan visa sig stabilt över en hel sekund bara man ger sig till tåls den där sekunden, eller tre tiondelarna eller vad det kan handla om. När man t.ex. styr segelbåt i hård läns med spinnaker är man ju sin egen värsta fiende, om man börjar parera och kompensera en instabil situation (pendling) med för stora roderutslag för snabbt förstärker man pendlingarna och skär till slut omkull. Håll still och försök förutse vad du ska göra nästa sekund i stället, för att den totala situationen ska vara stabil. Köra bil snabbt handlar väl mest om snabba reaktioner, men jag ställer frågan om det inte gäller att avvakta lite ibland också? Detta i instabila situationer som DanneT16 beskriver och tex vid "lätta" släpp? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
>>Pär
Det kan nog stämma. Ska som sagt köra på mantorp på söndag så då får vi se hur det känns. För övrigt var det inga problem att få ut häcken på bilen.. bara att snudda en anings aning på bromsen så kom den farande _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Körde med lägre lufttryck idag på mantorp. 2,5 fram och 2,3 bak. Har ju ganska hög profil.
Va riktigt stabil vid inbromsning. Och kurvorna gick också bättre med det lägre trycket. Va kul det är med bankörning!!!! _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Sparade trådar/FAQ Instabil vid inbromsning | << 1, 2 2 besök senaste veckan (8490 totalt) |