Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona A -75, med 2.0 16v *såld* | << 1, 2 14 besök senaste veckan (38380 totalt) |
Stålstrut är ju original på Ascona/Manta A, så den har jag inte bytt bort.
Nu har jag monterat ihop allt igen, det förstärkta enligt tyskarna kallade "motorsportgummit" till stödlagret i struten kändes betydligt styvare än det 32-åriga originalgummit... Nya 12.9 skruv monterade, de gamla va återanvända beg. så de va förmodligen lite sträckta redan innan testkörningen. Sen har jag sänkt växellådsfästet genom att byta till volvo valp motorkudde, det gjorde 15mm vilket behövdes efter att motorn sänktes vid monteringen av Lexmaulinsuget. Detta va definitivt felkällan till de avbrutna bultarna, kardanstången kunde nämligen ta i kardantunneltaket o det ena ledde till det andra samtidigt som någon flög med bilen utan o släppa höger pedalen också.. Jaja, nu är den färdig för lite åka igen. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Tjena Henrik !
Jag har en liten fråga Har du några ritningar på bussningarna till framvagnen? om du har det. Vad kostar det att ta del av dessa? _________________ Mvh Per-Anders Eklund Skoda Octavio RS 03 Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93 Opel Ascona 75 Projektbil |
||
Kan nog ha lite ritningar. Om inte de försvann i en tidigare datakrasch... Skicka mig ett mail på henrikowen@bredband.net så ska jag kolla om dem finns kvar.
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Hej igen !
Jag orkade inte titta efter men jag vet att det går att använda minst två olika v-lädor till konventeringen. Så nu kommer min fråga. Vilken låda eller vilka lådor mer än R25 kan man använda? Anledningen till att jag undrar är att jag inte vill ändra tunneln när man sätter dit en R25:a _________________ Mvh Per-Anders Eklund Skoda Octavio RS 03 Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93 Opel Ascona 75 Projektbil |
||
Finns en låda som brukar kallas getrag 230, vilket är en getrag 240 fast med sprängkåpa för ohc. Den lådan är dock inte helt lätt att få tag i och brukar vara ganska dyr (i jämförelse med r25:or som är nästan gratis (jag fick min gratis). Lådan har suttit i 1.8l rekorder vill jag minnas, som aldrig sålts i sverige. Kanske även i Manta B 1.8, var nu de såldes.
r25:an har dessutom fördelen att det finns en kraftigare variant som har samma(eller i alla fall utvändigt likadant) hus. Den lådan kallas r25/r28 och är alltså en r28 i r25-hus. För att sätta r25 på en XE behövs LET-lamell, pilotlager(det som sitter i veven) från omega och ett på något sätt framflyttat urtramingslager (för att kompensera för omegans tjockare svänghjul). _________________ Markus Ålind |
||
Hejsan !
om det skulle vara som så att ni vet om någon Getrag 230 / 240 så är jag inresserad av att köpa en sådan. PM:a mig eller skicka ett mejl till p-a.eklund@ipbolaget.com Tack och hej _________________ Mvh Per-Anders Eklund Skoda Octavio RS 03 Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93 Opel Ascona 75 Projektbil |
||
Nu blev det lite fel, getrag 240 passar INTE c20xe. 240'n är den "vanliga" cih-lådan, 5vxl som sitter i mantor och rekorder mm. 230 är den ovanliga varianten som har sprängkåpa för ohc. Nu blev det väl mycket off topic här kanske. För vidare information så står en hel del i Opelsportclub.com forum. Lite ihärdigt sökande där kommer du ha nytta av när du ska sätta igång. _________________ Markus Ålind |
||
onka: Vill du inte kapa o svetsa i karossen för att få dit växellådan till xe konvertering rekomenderar jag getrag 240 med kopplingskåpa som passar ohc/dohc motorerna. Getrag 240 finns bla i Manta B, Rekord E, Bmw E30 etc olika motorer, olika bultmönster på kopplingskåpan. Den lådan du vill ha finns i Opel Manta 1.8 o Opel Rekord 1.8 med 5vxl. Rekorden såldes endast i några enstaka exemplar i sverige. Men det fanns desto fler av rekorden o manta 1.8 i danmark o norge. Leta efter en låda på de danska skrotarna, kommer lådan från en 1.8 o är 5vxl så passar den med xe motorn.
http://www.dataophug.dk/autodatalage Lycka till på lådjakten! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
|
||
Har haft för mycket o göra med hus o jobb o allt annat, så jag har faaan inte hunnit med det! Däremot har jag som tillfällig bromsmedicin för min svåra banåka-abstinens, valt krokiga vägar i första hand vid alla transporter! Men det är mer som ett bamseplåster istället för nikotinplåster för storrökare... ska snart ställa av lilla Opeln, justera lite smågrejer i vinter o sen finns det inga ursäkter längre. Måste ju åka lite bana... _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
2007 blev ju ännu ett sabbatsår för mig utan bankörning. Mycket husrenovering o lite bilåka. Idag kom 2008 att bli ett bättre år!
Har varit på kinnekulle under eftermiddagen idag o avverkat 93 varv . Som gick problemfritt om man bortser från stundtals väldigt varma gatdäck o originalbromsar som jag fick försöka låta bli att använda... Den här asconan klarade banpremiären med bravur, 93 varv va svettigt o köra men jävligt roligt! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Såld!
Dags o tag tag i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php istället! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona A -75, med 2.0 16v *såld* | << 1, 2 14 besök senaste veckan (38380 totalt) |