Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75, med 2.0 16v *såld*
<<   1, 2
14 besök senaste veckan (38380 totalt)
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



i väääälidigt många fall... volvos 1031 med LSD...
Sen finns det juh stålstrutar,men...dom håller och sisådär...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Fräscha skruvar och rätt moment borde räcka ganska långt, folk använder ju trots allt axlarna i rally.

_________________
William Ekström
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Stålstrut är ju original på Ascona/Manta A, så den har jag inte bytt bort.
Nu har jag monterat ihop allt igen, det förstärkta enligt tyskarna kallade "motorsportgummit" till stödlagret i struten kändes betydligt styvare än det 32-åriga originalgummit...

Nya 12.9 skruv monterade, de gamla va återanvända beg. så de va förmodligen lite sträckta redan innan testkörningen.
Sen har jag sänkt växellådsfästet genom att byta till volvo valp motorkudde, det gjorde 15mm vilket behövdes efter att motorn sänktes vid monteringen av Lexmaulinsuget. Detta va definitivt felkällan till de avbrutna bultarna, kardanstången kunde nämligen ta i kardantunneltaket o det ena ledde till det andra samtidigt som någon flög med bilen utan o släppa höger pedalen också..
Jaja, nu är den färdig för lite åka igen.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Onka
Moheda
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



Tjena Henrik !
Jag har en liten fråga
Har du några ritningar på bussningarna till framvagnen?
om du har det. thumbs up
Vad kostar det att ta del av dessa?

_________________
Mvh
Per-Anders Eklund
Skoda Octavio RS 03
Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93
Opel Ascona 75 Projektbil
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Kan nog ha lite ritningar. Om inte de försvann i en tidigare datakrasch... Skicka mig ett mail på henrikowen@bredband.net så ska jag kolla om dem finns kvar.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Onka
Moheda
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



Hej igen !
Jag orkade inte titta efter men jag vet att det går att använda minst två olika v-lädor till konventeringen.
Så nu kommer min fråga.
Vilken låda eller vilka lådor mer än R25 kan man använda?
Anledningen till att jag undrar är att jag inte vill ändra tunneln när man sätter dit en R25:a

_________________
Mvh
Per-Anders Eklund
Skoda Octavio RS 03
Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93
Opel Ascona 75 Projektbil
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708



Finns en låda som brukar kallas getrag 230, vilket är en getrag 240 fast med sprängkåpa för ohc. Den lådan är dock inte helt lätt att få tag i och brukar vara ganska dyr (i jämförelse med r25:or som är nästan gratis (jag fick min gratis). Lådan har suttit i 1.8l rekorder vill jag minnas, som aldrig sålts i sverige. Kanske även i Manta B 1.8, var nu de såldes.

r25:an har dessutom fördelen att det finns en kraftigare variant som har samma(eller i alla fall utvändigt likadant) hus. Den lådan kallas r25/r28 och är alltså en r28 i r25-hus.

För att sätta r25 på en XE behövs LET-lamell, pilotlager(det som sitter i veven) från omega och ett på något sätt framflyttat urtramingslager (för att kompensera för omegans tjockare svänghjul).

_________________
Markus Ålind
Citera
Onka
Moheda
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



Hejsan !
om det skulle vara som så att ni vet om någon Getrag 230 / 240 så är jag inresserad av att köpa en sådan.
PM:a mig eller skicka ett mejl till p-a.eklund@ipbolaget.com
Tack och hej

_________________
Mvh
Per-Anders Eklund
Skoda Octavio RS 03
Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93
Opel Ascona 75 Projektbil
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708



onka skrev:
Hejsan !
om det skulle vara som så att ni vet om någon Getrag 230 / 240 så är jag inresserad av att köpa en sådan.
PM:a mig eller skicka ett mejl till p-a.eklund@ipbolaget.com
Tack och hej


Nu blev det lite fel, getrag 240 passar INTE c20xe. 240'n är den "vanliga" cih-lådan, 5vxl som sitter i mantor och rekorder mm. 230 är den ovanliga varianten som har sprängkåpa för ohc.

Nu blev det väl mycket off topic här kanske. För vidare information så står en hel del i Opelsportclub.com forum. Lite ihärdigt sökande där kommer du ha nytta av när du ska sätta igång.

_________________
Markus Ålind
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
onka: Vill du inte kapa o svetsa i karossen för att få dit växellådan till xe konvertering rekomenderar jag getrag 240 med kopplingskåpa som passar ohc/dohc motorerna. Getrag 240 finns bla i Manta B, Rekord E, Bmw E30 etc olika motorer, olika bultmönster på kopplingskåpan. Den lådan du vill ha finns i Opel Manta 1.8 o Opel Rekord 1.8 med 5vxl. Rekorden såldes endast i några enstaka exemplar i sverige. Men det fanns desto fler av rekorden o manta 1.8 i danmark o norge. Leta efter en låda på de danska skrotarna, kommer lådan från en 1.8 o är 5vxl så passar den med xe motorn.

http://www.dataophug.dk/autodatalager2sprog/index.asp

Lycka till på lådjakten!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342




Kom du ut något på bana med bilen i år??

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Rsjerry skrev:

Kom du ut något på bana med bilen i år??


Har haft för mycket o göra med hus o jobb o allt annat, så jag har faaan inte hunnit med det!
Däremot har jag som tillfällig bromsmedicin för min svåra banåka-abstinens, valt krokiga vägar i första hand vid alla transporter!
Men det är mer som ett bamseplåster istället för nikotinplåster för storrökare...

ska snart ställa av lilla Opeln, justera lite smågrejer i vinter o sen finns det inga ursäkter längre. Måste ju åka lite bana...

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
2007 blev ju ännu ett sabbatsår för mig utan bankörning. Mycket husrenovering o lite bilåka. Idag kom 2008 att bli ett bättre år!

Har varit på kinnekulle under eftermiddagen idag o avverkat 93 varv . Som gick problemfritt om man bortser från stundtals väldigt varma gatdäck o originalbromsar som jag fick försöka låta bli att använda...

Den här asconan klarade banpremiären med bravur, 93 varv va svettigt o köra men jävligt roligt!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Provkör rejsa-appen. Sorry, för felkörningen!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Som vanligt skit bakom spakarna...

Ibland önskar man att fellagda inlägg går att radera.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75, med 2.0 16v *såld*
<<   1, 2
14 besök senaste veckan (38380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande