Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta HF integrale EVOluzione 1992
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8871 totalt)
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
MaZ skrev:
Tobbe Holst skrev:


Förra året led bilen av otillräckliga bromsar. Mot slutet av säsongen, med andra belägg och kylslangar fungerade de åtminstone dåligt hela stinten (utan att försvinna efter halva menar jag..) Men till i år var det hög tid att göra något åt det


Det är inte så att det inte hinner bygga vacuum när du kör bara fullgas då? Det hade jag problem med på min Delta, helt plötsligt hade man bara stum pedal och noll bromsar...
Men du kanske har byggt bort servot?


Nej, min uppfattning är att det var temperaturberoende. Med kylslangar på kalla hösten hade jag ganska jämnt "dåliga" bromsar under ett stint (tex 15 varv på Sviesta). Intressant idé annars, det har jag inte tänkt på thumbs up .
Nu sitter servot, lastavkänningsventilen och ej fungerande ABS kvar på bilen, så det finns en del kvar att göra. Jag vill dock köra med nya bromsarna och ordentligt testa dem först innan jag rör något. Jag försöker mecka efter mottot "rör inget som redan fungerar" .

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Nu har jag försökt köra in bromsarna, 10mil på tre kvällar statstrafik. Jag hoppas att det räcker inför söndagens säsongsdebut med Challenge.Nu på Lunda. Förutom bättre bromsar märks det tydlig skillnad på väghållningen med stabiliteten i kurvorna. Och då var den ju inte direkt vinglig förra året.. . Förutom "förstyvningen av chassit" testar jag nu med 3,0 grader camber fran och 2,0 bak (förra året 2,4 och 1,5). Noll toe både fram och bak (-0,6mm fram och -2mm bak, per sida, ifjol). Jag har svårt att avgöra vilken av mina förändringar som har gjort mest nytta. Det skall bli riktigt kul att se hur den går när vi får sträcka ut ordentligt på Lunda. Stockolms vägarbete- och tjälskadade gator är inte riktigt optimalt för min bils chassi sättning..

Tvättad och fin, klar för avfärd mot banan.


Attack hjulvinklar


Uppsynen som skall få framförvarande att gå åt sidan..

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Stratos skrev:
Tjenis igen Tobbe!

Det börjar nästan likna en liten lanciaklubb här inne! Var fick du tag på ledlagren till de bakre längsgående bärarmarna? Standardmått? Krävdes bearbetning? Jag har själv planer på att ersätta gummibussningarna i de tvärgående länkarmarna till kulleder. Fick tips om att detta var ett enkelt ingrepp som endast krävde att man tillverkade ett par hylsor för att de skulle passa i originalhålen. Men det blir ett projekt till vintern, nu är det ju sommar och då vill man ju bara köra.


Tja Fredrik! Till den bakre lagringen till längsgående staget (som sitter pressad i spindeln) har jag använt Mercedes (C & Gamla E-klassen) bussning som sitter på samma plats på Mercorna, det är ett rejält ledlager med bra dammtätning (finns bl.a. hos Mekonomen artnr 09-70877). Det passar fint att pressa in i spindeln!
Som främre lagring till samma stag använde jag ett "standard" Rodobal Motorsport ledlager från Mecmove (med distans mellan lager och skruv). Jag har inte bytt lagringarna på de tvärgående länkarmarna än men jag har haft bort dom och mätt, så jag vet vilka lager från Mecmove som jag skall beställa. Mått/artnr har jag i garaget, jag kan posta det senare

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Tobbe Holst skrev:
Jag har inte bytt lagringarna på de tvärgående länkarmarna än men jag har haft bort dom och mätt, så jag vet vilka lager från Mecmove som jag skall beställa. Mått/artnr har jag i garaget, jag kan posta det senare
Lysande info! Då är det läge att byta rubbet i bakvagnen till vintern. Tydligen så finns kulleder som passar till tvärlänkarna i vårt reservdelssortiment på jobbet. Ska fixa fram artikelnummer på dessa så jag kan ta fram pris på dom sen. Du kanske har bra priser på Mecmove så det spelar kanske inte så stor roll?

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Stratos skrev:
Tobbe Holst skrev:
Jag har inte bytt lagringarna på de tvärgående länkarmarna än men jag har haft bort dom och mätt, så jag vet vilka lager från Mecmove som jag skall beställa. Mått/artnr har jag i garaget, jag kan posta det senare
Lysande info! Då är det läge att byta rubbet i bakvagnen till vintern. Tydligen så finns kulleder som passar till tvärlänkarna i vårt reservdelssortiment på jobbet. Ska fixa fram artikelnummer på dessa så jag kan ta fram pris på dom sen. Du kanske har bra priser på Mecmove så det spelar kanske inte så stor roll?


Nej, jag har bara handlat av Mecmove en gång, även om jag har känslan att det kommer att hända fler gånger så nej, några specialpriser har jag inte. Hittar du bra grejor för rätt pengar är jag alltid intresserad thumbs up

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Sådärja, nu var säsongens första körning avklarad! Challenge.nu med ny bansträckning på Lunda. Banan var bra lagd med variation och tempoförändringar, låg- och mellanhög hastigheter.
Jag fich ett bra kvitto efter vinterns justeringar. Nya bromsarna fungerade mycket bra, men banan var inte så bromskrävande, så dom kunde inte testas helt. Men jag bromsade ofta för tidigt (svårt att lära gamla hundar sitta ) Bilen är fortfarande för understyrd för mitt tycke, även om den var klart bättre än ifjol. Den styr in bättre och känns allmänt vassare och mer direkt i sitt uppförande.
Till nästa gång skall jag testa med lite mer camber fram, max caster och sätta krängningshämmaren bak ett snäpp styvare. På önskelistan står också lite bredare däck (kör med 205'or nu) och ett nytt avgassystem (med förhoppning om ett snabbare gassvar).

Tiden blev 1,23,10 som bäst, lite drygt 2sek långsammare än den snabbaste. En kul grej hände efter första varvet: när jag gick för att se tiderna fick jag veta att jag med 1,25.29 (?) hade snabbaste tiden, 1,5sek snabbare än Chriss ("the man to beat" i dessa kretsar). Jag blev lite förbryllad eftersom jag kände att jag kunde kört fortare. Jag lät mig dock inte invaggas i någon tro att jag verkligen var snabbast, och mycket riktigt förbättrade alla (inkl jag) sina tider väsentligt under dagen. (Edit:) Min sluttid blev 7 snabbast tillslut.

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Kn@sen
Västerås
Här sen Dec 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Den är jäkligt snygg..

Det är synd att man inte har råd att köpa en evo

Får väl se vad det blir av min 8v

_________________
Thomas Lindgren
Lancia Delta HF Integrale -88
Fiat Croma 16v -95
Ford Mustang cab -71
Volvo 745 T -86
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket tyvärr, all fritid går åt till hemrenovering och semesterresor (hårt liv.. ) Det var skoj och se att bilen fastnat på bild i senaste Automobil 7.07 till artikeln om Challenge på Lunda sist. Kul rubrik med "Cirkus i stan!" och min bil med röd Lancia HF-elefant ovanför, fyndigt skrivet Lasse Falk! (även om det är 11mil från "stan" ).
Nu är bilen i stort behov av nya däck, och för att här påminna mig själv, skall jag samtidigt som däckbyte passa på att:
-Justera bakre kränghämmaren 1-2 snäpp styvare.
-Justera bromsbalans, mindre bak.
-Byta plåtarna till camberplattorna fram för max caster (tack för lånet av de gamla, Samuel på Millway!).
-Ställa hjulvinklar, lite mer neg camber klarar den, och förhoppningsvis äntligen cornerweighta.

Jag återkommer när meckandet är igång. Avslutningsvis en bra bild från Lunda tagen av Grid:

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Gör fin Lancia!!
Var någonstans har du programmerat sprutet? Vad ligger du på i effekt (Hk/Nm)?

Var inte denna kärra ute på försäljning på Blocket ett tag eller hade nån snott en bild på din bil? Jag hittar inte annonsen längre så........kanske har sett fel

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Gör fin Lancia!!
Var någonstans har du programmerat sprutet? Vad ligger du på i effekt (Hk/Nm)?

Var inte denna kärra ute på försäljning på Blocket ett tag eller hade nån snott en bild på din bil? Jag hittar inte annonsen längre så........kanske har sett fel


Tack! Ultra Motors har mappat (ej original sprut, Ultras eget), deras uppskattning är runt 290hk/400Nm. Min bil har inte varit ute till försäljning. En kompis gula 94:a var ute på blocket i våras (original utom fälgarna) det kanske var den du såg, men han hade sin egen bil på bilden.

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Sorry Tobbe. Det var inte din bil jag såg. Blandade ihop den med en annan .

Vad kostar en mappning?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Vad kostar en mappning?


Det beror helt på hur lång tid det tar, hur "lättjobbat" sprutet är osv, så det går nog inte att svara på riktigt. Men jag tror inte det är ovanligt med 10-15 timmars jobb.

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta HF integrale EVOluzione 1992
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande