Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (8871 totalt) |
Nej, min uppfattning är att det var temperaturberoende. Med kylslangar på kalla hösten hade jag ganska jämnt "dåliga" bromsar under ett stint (tex 15 varv på Sviesta). Intressant idé annars, det har jag inte tänkt på ![]() Nu sitter servot, lastavkänningsventilen och ej fungerande ABS kvar på bilen, så det finns en del kvar att göra. Jag vill dock köra med nya bromsarna och ordentligt testa dem först innan jag rör något. Jag försöker mecka efter mottot "rör inget som redan fungerar" ![]() _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Nu har jag försökt köra in bromsarna, 10mil på tre kvällar statstrafik. Jag hoppas att det räcker inför söndagens säsongsdebut med Challenge.Nu på Lunda. Förutom bättre bromsar märks det tydlig skillnad på väghållningen med stabiliteten i kurvorna. Och då var den ju inte direkt vinglig förra året..
![]() ![]() Tvättad och fin, klar för avfärd mot banan. ![]() Attack hjulvinklar ![]() ![]() Uppsynen som skall få framförvarande att gå åt sidan.. ![]() _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Tja Fredrik! Till den bakre lagringen till längsgående staget (som sitter pressad i spindeln) har jag använt Mercedes (C & Gamla E-klassen) bussning som sitter på samma plats på Mercorna, det är ett rejält ledlager med bra dammtätning (finns bl.a. hos Mekonomen artnr 09-70877). Det passar fint att pressa in i spindeln! Som främre lagring till samma stag använde jag ett "standard" Rodobal Motorsport ledlager från Mecmove (med distans mellan lager och skruv). Jag har inte bytt lagringarna på de tvärgående länkarmarna än men jag har haft bort dom och mätt, så jag vet vilka lager från Mecmove som jag skall beställa. Mått/artnr har jag i garaget, jag kan posta det senare ![]() _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
_________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||||
Nej, jag har bara handlat av Mecmove en gång, även om jag har känslan att det kommer att hända fler gånger ![]() ![]() _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Sådärja, nu var säsongens första körning avklarad! Challenge.nu med ny bansträckning på Lunda. Banan var bra lagd med variation och tempoförändringar, låg- och mellanhög hastigheter.
Jag fich ett bra kvitto efter vinterns justeringar. Nya bromsarna fungerade mycket bra, men banan var inte så bromskrävande, så dom kunde inte testas helt. Men jag bromsade ofta för tidigt (svårt att lära gamla hundar sitta ![]() Till nästa gång skall jag testa med lite mer camber fram, max caster och sätta krängningshämmaren bak ett snäpp styvare. På önskelistan står också lite bredare däck (kör med 205'or nu) och ett nytt avgassystem (med förhoppning om ett snabbare gassvar). Tiden blev 1,23,10 som bäst, lite drygt 2sek långsammare än den snabbaste. En kul grej hände efter första varvet: när jag gick för att se tiderna fick jag veta att jag med 1,25.29 (?) hade snabbaste tiden, 1,5sek snabbare än Chriss ("the man to beat" i dessa kretsar). Jag blev lite förbryllad eftersom jag kände att jag kunde kört fortare. Jag lät mig dock inte invaggas i någon tro att jag verkligen var snabbast, och mycket riktigt förbättrade alla (inkl jag) sina tider väsentligt under dagen. (Edit:) Min sluttid blev 7 snabbast tillslut. _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Den är jäkligt snygg..
Det är synd att man inte har råd att köpa en evo ![]() Får väl se vad det blir av min 8v ![]() _________________ Thomas Lindgren Lancia Delta HF Integrale -88 Fiat Croma 16v -95 Ford Mustang cab -71 Volvo 745 T -86 |
||||
Här har det inte hänt mycket tyvärr, all fritid går åt till hemrenovering och semesterresor (hårt liv..
![]() ![]() ![]() Nu är bilen i stort behov av nya däck, och för att här påminna mig själv, skall jag samtidigt som däckbyte passa på att: -Justera bakre kränghämmaren 1-2 snäpp styvare. -Justera bromsbalans, mindre bak. -Byta plåtarna till camberplattorna fram för max caster (tack för lånet av de gamla, Samuel på Millway!). -Ställa hjulvinklar, lite mer neg camber klarar den, och förhoppningsvis äntligen cornerweighta. Jag återkommer när meckandet är igång. Avslutningsvis en bra bild från Lunda tagen av Grid: ![]() _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Gör fin Lancia!!
![]() Var någonstans har du programmerat sprutet? Vad ligger du på i effekt (Hk/Nm)? Var inte denna kärra ute på försäljning på Blocket ett tag eller hade nån snott en bild på din bil? Jag hittar inte annonsen längre så........kanske har sett fel ![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Tack! ![]() _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Sorry Tobbe. Det var inte din bil jag såg. Blandade ihop den med en annan
![]() Vad kostar en mappning? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Det beror helt på hur lång tid det tar, hur "lättjobbat" sprutet är osv, så det går nog inte att svara på riktigt. Men jag tror inte det är ovanligt med 10-15 timmars jobb. _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
Nu till salu!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61515 _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (8871 totalt) |