Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu.
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (50076 totalt)
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 250



Hej!

Försökte mig på att rita lite i paint men det var redigt svårt, så gick över till 3D och det vart lite bättre

om vi tänker att detta är orginal framvagn....

... så får man ju säga att den inte direkt optimal för fortåka


gjorde en liten skiss på ombyggnad:


Alltså skrota lösningen som är orginal att dämparen sitter i bärarmarnas infästningar och sätt dit en "coilover"/"fjäderben" med fast övre infästning och nedre infästning på undre bärarm.
Vidare sänk övre infästningen på övre bärarm så den kommer ner i linje med övre infästning i spindel, vet inte om det går att fästa som på min bild för det är lite svårt att se hur det är på bilen med rambenet där ... Sen ska väll ärligt talat infästningen för coilovern vara lite rejälare men orka inte ...

Sen har väll bilen inga kränghammare heller så kanske skulle börja fundera på det också

Vad säger Johan om det jag tror, thumbs down eller thumbs up eller mittimellan?
Eller är det nåt jag bör ändra kan jag enkelt fixa det o ploppa ut en ny bild ...

Mvh, otto


Ps. Nu kanske du varken vill, kan eller orkar göra så stora förändringar på bilen men ska det bli nån ordning på det där lär du få göra om rätt mycket. Som det är nu suger verkligen, enligt mig ... DS

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Visst finns det krängningshämmare. Fästörat syns på bärarmens framkant alldeles bredvid genomslagsgummit.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Leffler skrev:
Hej!

Försökte mig på att rita lite i paint...


oj. Tack för hjälpen, har varit på MC-semester en vecka så det har inte hänt något i garaget.
Får ta en lång fundering på vad som ska hända med framvagnen, jag tar tid på mig.. (true)

Jag tackar alla som visar intresse.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Leffler:
Hmm det är väll mig du kallar Johan, eller?

om ja, så är det det nog på väg i rätt rikting.
Jag tror övre bärarmen(öb) bör vara längre.

öb/ub borde kanske ligga runt 0,6-0,7

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Jag söker efter pinnbultar till framvagnen som ser ut så här:



Då jag ersatt bromstrumman med en skiva måste splines vara 5mm längre än std för att
kompensera tjockleken på skivan och därmed pressas in i navet som sitter framför.
Std bult är 43mm så totallängden bör vara kring 50mm och längre gör ju ingenting.

Längden på splines ska vara kring 17mm och diametern 16mm. Knurl .648 är något större än 16mm.



Har hittat vad jag söker i EIS -94 katalog men den här pinnbulten finns inte i datorerna här i kring Umeå.

Nu lyser jag den här. Pinbulten heter som ni ser EISD7370.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Är tanken att de splinesade pinnbultarna ska hålla fast skivan mot navet också? Så ofta byter man ju inte skiva att splinesen slits ut, men jag skulle nog hellre skruva skivan mot navet. Så är det på gamla oplar, och då måste det ju vara världens bästa lösning... om man bortser från att man tappar yttre hjullagret i gruset när man ska byta skiva förstås...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Är det inte mer regel än undantag att man låter hjulbultarna hålla ihop nav och skiva?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Hejhej.



Lillhemsken står stadigt på alla fyra.. delar till framvagnen har jag fått tag på. Pinnbultar dök till
slut upp och bromsok från 240 kommer nog att användas. Avslutande blästring och glutta på lite
färg så blir det där kanon. En lite bisak kan nämnas, och som ni även kan se i bakgrunden här nere.
Så har jag bytt ut busan mot en ny.... :Yippey:


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Nicke Lindgren skrev:
Lillhemsken står stadigt på alla fyra..

Kul att det händer lite saker emellanåt thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



dags för en uppdatering?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
lindgren skrev:
dags för en uppdatering?


Njae, dra upp en sådan gammal tråd. Har inte nå mycket att visa.

Lite plåtjobb kvar på tunneln, fäste för växelchpaken.
Sedan slipa skarvar och kladda på färg.
och så är det bara resten kvar...




Det kommer mer uppdateringar framöver

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hej kommer den att rulla i sommar vore kul att se den igen.

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
anton7 skrev:
Hej kommer den att rulla i sommar vore kul att se den igen.


Eeeh, nej. Men vinterns kommande arbete ska göra underverk..
________________________________________________________________________

Måste anpassa bilen efter däcken nu.

Men jag tror inte det är så mycket funderingar kvar vad det gäller bakaxeln från 240'n som ska hängas upp.
En tanke jag har är att montera nav från v70 och beställa drivaxlar, avlastade så jag inte tappar mina fina fälgar.
och kör i diket..


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Skor att växa i.


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Mja, så här har det sett ut ett tag, en slags kompromiss.


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Hände det något mer med detta projekt ?

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Projektet är till salu.

Kaross står i nuläget EJ på hjul.

Diverse delar som finns tex:

2x Sellholm fjäderben bak. (NYA)

2x Gängade fjäderbenstorn. (NYA)

Sellholm knivkrängare komplett fram & bak. (NYA) *Såld.

Sellholm MPG växellåda. *Såld.

2x Sellholm avlastade drivaxlar, komplett sats. (NYA)

2x Recaro framstolar vikbara ryggstöd.

2x Compomotive MO5. 8x15" med slicks.

2x Compomotive MO5. 10x15" med slicks.

2x Öhlins 2-vägs stötdämpare fram.

1x Nyrenoverad lamelldiff från bakaxeldelar.se.

1x Motor 2.7L 16V byggd av Gunnar Lundström +290hk.

2x Original kamaxlar B234.

1x B23-block 96mm borr med 86mm vev och M-stakar.

1x Stående pedalställ komplett med cylindrar.

1x Styrväxel m.servo (Ej el) från Opel Corsa B.

4x Lappi rallydäck 7mm dubb på std PV fälgar.

1x Std M47. (volvo 5vxl)

Skicka PM för frågor, bud och priser, det kommer upp annonser senare med tiden.

Länk till några få bilder på fejjan

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu.
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (50076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande