Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom S21 -2003 clubman racersportvagn
<<   1, 2
9528 besök totalt
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Märklig information, jag fick veta att jag inte fick andvända min motor till min clubman pga att jag balanserat veven. det var därför jag snickrade i hop en modsport bil i stället.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
RCM skrev:
Märklig information, jag fick veta att jag inte fick andvända min motor till min clubman pga att jag balanserat veven. det var därför jag snickrade i hop en modsport bil i stället.


Helt riktigt så får du inte bearbeta veven någonting. Däremot får du använda svänghjul enligt formel Ford reglemente. Detta är balanserat mot veven. Inte vevaxeln.

Klipper in reglementet från SBF vad det gäller motorn.

Ford 1800 cc, 16 ventiler (Fords kodnamn Zetec) 130 hkr. Motorn får ej trimmas.
Material får ej läggas till eller avlägsnas från motorn. Endast Ford original reservdelar får användas
med undantag av vad som nedan specificeras. Kamtider får ej ändras från original.
Förbättringar som Ford löpande tar fram för att tillförsäkra driftsäkerheten och som är upptagna i
officiella servicebulletiner får göras.
Följande ändringar i förhållande till original basmotor får göras:
Borrning av cylindrar till en överdimension i reparationssyfte (0,5 mm). Ford har ej med
överdimension, varför andra annat fabrikat, lika original, får användas.
Slipning av vevaxel till en underdimension i reparationssyfte (0,25 mm).
Planing av topplocket i reparationssyfte (0,5 mm).
original bränsleinsprutning, tändsystem och databox får ersättas med dubbla Weber 40 mm DCOE
förgasare med tillhörande insugningsrör och tändmodul från Dunnell, som begränsar varvtalet till
7.200 varv/min. Gjutskägg på insugningsröret får avlägsnas och öppningen mot cylindertoppen får
anpassas mot denna.
original avgasgrenrör få utbytas mot av SCR certifierat 4:1 system med innerdiametern 41 mm och en
längd från topplocket till där rören mötes i kollektorn på 685 - 700 mm.
Bearbetning av svänghjulet enligt Formel Ford reglementet.
Som alternativ kan 105 hkr motorn användas. Kamaxlar och ventilfjädrar får då utbytas mot dito från
130 hkr motorn. Samtliga delar från de båda motoralternativen får fritt användas och kombineras.
Alternativa kamaxlar är även 2-litersmotorns på 136 hkr (motorkod NGA).


Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
24-Seven skrev:
super7 skrev:
Lockarpsgokart.se skrev:
Gott med lite kommentarer! Zetec-motorn ger faktiskt betydligt mer än vad du tror. Min motor är en välbyggd grej där man har plockat identiska stakar och kolvar från ett gäng olika motorer samt balanserat svänghjulet tillsammans med veven. Den har en obalans på 7 gram (!). Vidare är insug och förgasare frammatchat under ett gäng olika bänkkörningar. Den ger enligt rototest-kalibrerad bromsbänk 174 hk på veven och 155 hk på hjulen! En stor effekthöjare är den tändbox som Dunnel bygger och som ska användas på clubmanbilar.
Intessant...
Vad får göras åt toppen då?
Vilket typ av grenrör kör du med, 4-2-1 eller 4-1?

// Nisse


Mycket intressant måste jag säga... Jag kör en zetec 1,8 (115ps orginal) Jag har Dunnels insugsrör för weber, spjällhus från en Suzuki gsxr 750 ca 42mm med 112mm trattar, orginal kammar, 4-1 grenrör omex sprut mappat på rullar. Och min motor ger 144hk vid enligt dessa rullar. Har inte viktmatchat kolvar eller balanserat veven.

Viktning/balansering ger ju några extra hk, samt gör att man kan varva lite mer, dock dör ju effekten ut efter stax över 6000rpm med orginalkammar så det är ju ingen idé att varva mer än max 7000rpm ändå.

På engelska super seven forum är det väldigt många som kör med Zetec 1,8an och den vanligaste uppgraderingen är just weber 40or och kent "fast road" kammar samt någon typ av eftermarknads tändbox. Denna behandling sägs ge 150 hk...

Jag har aldrig hört någon som har plockat 170hk utan vassa kammar och ordentligt portad topp tidigare ur en 1,8. Därför undrade jag över effekten...

Mvh Martin


Hej Martin. Det är svårt att jämnföra hk som kommer från olika bänkar. Det första som dock måste säkerställas för att diskutionen ska bli meningsfull är vilken typ av hk vi pratar om. Min motor ger enligt en ny rullande landsväg 152 hk (tror jag det var?) hjul hk och 174 hk vevaxel hk. Sen är jag inte insatt i om det är DIN eller vad det kan vara för hk. Det som är intressant när man kör i bänken är ju framförallt hur mycket man hittar genom att ändra blandningsförhållanden vilket vi hittade 10 hk på efter ca 10 repor och diverse olika idéer. Sen tror jag personligen att du skulle få bättre effekt med mindre trottelhus. Har själv GSXR 1000 trottelboddeis på min Seven tillsammans med en GSI 2.0 motor vilket fungerar fint. Sen vet jag inte vad det är för kammar på en 115 hk zetec. Vi åker med 130 hk motorn vilket borde betyda att den har bättre kammar. Kolla om det är skillnad för då har du nog receptet varför vi får ut lite mer pulver.

Mvh Petter

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Fredagens fria träning på Knutstorp bjöd på hällregn av monsunkvalité. Det formligen dränkte hela skåne och vägarna till Malmö var mer eller mindre avstängda under detta dygn. På banan var det körbart men det var inte speciellt motiverande att köra. Jag har lagt en hel del varv på denna bana eftersom det bara är ca 7 mil hemifrån så jag avstod helt från att åka på fredagen. Jag kunde konstatera att Stewart laursen och Flemming Bendixen var snabba i regn under den fria träningen. Under lördagens tidskörning så var banan också våt så det var regndäck som gällde. Jag har som sagt inget emot detta underlag och prestationen räckte till pole i finallen. Även RS-bilarna (2 liters motor och radical) blev avhängda så det var riktigt trevligt. Lördag eftermiddag körde vi vid 16-tiden och regnet höll på att avta. Heatet innan oss kom de första tecken på att banan höll på att torka på vissa snabba partier. Det var 50/50 chans att vilket vi skulle åka på. I sista stund bestämde jag mig för att gå ut på slicks eftersom det kändes som detta skulle vara rätt i slutet av finalen och mina regndäck var helt nya så de var jag inte speciellt sugen på att köra sönder om det torkade upp i den takt som jag trode. Våra recersportvagnar har en tendens att torka banan mycket snabbare än andra bilklasser. Troligtvis för att vi har mycket groundeffekt och en diffuser som "suger" upp vattnet från asfalten. När slicksen var på var jag inställd på att få starta från griden eftersom vi var sist till lineupen men det var en minut innan heatet skulle gå av stapeln. Väl ute på warm up kändes det som att valet av däck var något optimistiskt eftersom Knutstorp var helvått förutom rakan och NGK kurvan. Starten gick och jag släppte kopplingen. Friktionen var noll och jag stod nästan still. Bilarna accar 0-100 på ca 3-4 sek i torrt så känslan förstärktes väl en del av att se de regndäcksförsedda bilarna bara rusa förbi mig längs med rakan. In i första kurvan var jag åtta. Efter ett varv hade jag kommit förbi Peter Eriksson i han PRC RS-bil men då var tätklungan hela rakan före. Först på femte varvet fick jag kontakt igen och kunde känna att däcksvalet var ok. En efter en passerades bilarna och jag vann slutligen Clubman och kom trea efter två RS-bilar.

Söndagen race var torrt och bjöd inte på samma spektakel som dagen innan. Jag var på knutan måndagen innan och testade och var då nere en bra bit under varvrekordet för clubman d.v.s runt 60 sek. Starten gick fint och att som vanligt kommit efter de motorstarkare RS-bilarna så körde jag förbi Anders Berger i Radical, Peter Eriksson i PRC och Karinnen i Acid som fick tekniskt bekymmer. De andra Clubmanbilarna var långt efter men jag hade en fin fight med Tomas Nilsson i en PRC RS-bil. På dashen kunde jag se en rejäl putsning av av varvrekordet. Det nya lyder 1.00,2 för Clubman. Jag var riktigt nära på att göra en offensiv mot Tomas i samband med en varvning men höll mig med tanke på att han kör i en annan klass. Men fort gick det!

Summa summarum en kanonhelg och nu ser et riktigt lovande ut för en Sportvagnsmästerskapet-titel!

Hade onboard kamera så filmerna kommer så fort jag lagt över dem till datorn. Bilder kommer strax.

Mvh Petter Berger

_________________
Petter Berger
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Grattis Petter. thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Snygga bilder av Racefoto!




_________________
Petter Berger
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Lockarpsgokart.se skrev:
Snygga bilder av Racefoto!


Bra kört i helgen!
Men vad är det för något som sitter fasttejpat framför cockpit? Lunchlådan?

_________________
--
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Ja det är faktiskt en lunchlåda! Jag hade med mig mackor så jag inte skulle bli hungrig när jag väntade på de andra! Nä det är för att motorn inte ska dricka vatten i stora mängder när det är blött. (Behövde nog inte förklara det)

_________________
Petter Berger
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



nu måste ja bara fråga ungefär vad en sån där leksak kostar samt vad en normal säsong går på..

nu är det väl inte intressant på något år eller så men kan helt klart vara ett alternativ när man blivit några vintrar äldre

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Tjaba!

En riktigt bra bil som är konkurrenskraftig och som är frisk ligger på ca 200". Då får du en ca 5 år gammal bil av märke Phantom eller Mallock. Om du är sugen är t.e.x. vinnarbilen av SPVM -04,-05 och -06 till salu. Det är en Mallock mk31 2001:a med extra set fälgar och Stack logger. Det är den silvergrå bilen bakom mig på ett av fotona ovan. Denna begär Svein Langholm som kör bilen 250" norska kr för. Då är de bara att hoppa ner i sttbrunnen och träna som en galning för då är det dig skillnaden beror på om det inte går fort nog. En säsong kostar ca 15" i anmälningsavgifter, 20" för däck, 15" i resekostnad, 15" i övrig slitdetaljer såsom belägg mm + ca 20" i övriga kostnader. Så räkna grovt på ca 80" om du ska vara med och kriga. Då åker du i en bil som kör skjortan av en Stcc-bil!

_________________
Petter Berger
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Lockarpsgokart.se skrev:
Starten gick och jag släppte kopplingen. Friktionen var noll och jag stod nästan still. Bilarna accar 0-100 på ca 3-4 sek i torrt så känslan förstärktes väl en del av att se de regndäcksförsedda bilarna bara rusa förbi mig längs med rakan. In i första kurvan var jag åtta. Efter ett varv hade jag kommit förbi Peter Eriksson i han PRC RS-bil men då var tätklungan hela rakan före. Först på femte varvet fick jag kontakt igen och kunde känna att däcksvalet var ok. En efter en passerades bilarna och jag vann slutligen Clubman och kom trea efter två RS-bilar.


Snyggt kört! Jag var starter och såg från första parkett med stor förvåning att du kom rejält efter i starten; nu förstår jag varför.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Tack för komplimangerna!

Det är alltid lite kul att chansa! Kan man bara få upp lite temperatur i slicksen så har man faktiskt bättre fäste än regndäck när de är småvått. En kompis till mig som varit med i racingsammanhang i många år har en grundregel för vilka däck som man ska välja. Om det blir dimma efter bilen på rakan som är högre än bilen så är det regndäck som gäller. Om dimman är lägre än bilens höjd så är regndropparna så små att slicksen kommer att vara ett bättre val. Enkel regel att följa. Sen kan man ju inte förutse om det kommer mer regn under loppets gång så där gäller det att ha lite tur.

Dennis, du ska definitivt ta ett par säsonger hos oss. Det kommer du aldrig att ångra!

Ciao / P

_________________
Petter Berger
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Snyggt kört indeed thumbs up , skoj med lite tumregler för däcksval för diffuserbilar
Det behövs ju bara lite vind och uppehåll så fungerar ju era bilar som rena dammsugare för vatten, nåt som efterföljande heat kan dra nytta av (beroende lite på om man gynnas av torrt eller blött underlag ).

Ni verkar ha det förbaskat trevligt i Clubmangänget, det hördes ända upp till övre depån på lördagskvällen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Lockarpsgokart.se skrev:

Dennis, du ska definitivt ta ett par säsonger hos oss. Det kommer du aldrig att ångra!

Vi får se när jag hämtat mig från husbygget; budgeten höll inte riktigt, så där försvann med råge en Clubman-bil och ett par säsongers tävlande enligt din kalkyl längre upp.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Snyggt kört indeed thumbs up , skoj med lite tumregler för däcksval för diffuserbilar
Det behövs ju bara lite vind och uppehåll så fungerar ju era bilar som rena dammsugare för vatten, nåt som efterföljande heat kan dra nytta av (beroende lite på om man gynnas av torrt eller blött underlag ).

Ni verkar ha det förbaskat trevligt i Clubmangänget, det hördes ända upp till övre depån på lördagskvällen


Ja det är bra stämning i Clubmanklassen. Varje tävlingshelg har vi gemensam middag med allt ifrån värsta finsmakarmenyerna till hämtpizza. Det är också en klass där alla förare hittar bra fighter. Vi är ett litet gäng där framme och när vi varvar de sista så har de värsta fighten om att inte komma sist! Så det är kul som f-n. Nu finns det ett par riktigt vassa kärror till salu och jag hoppas att det kommer ett par yngre talanger i dessa bilar. Jag menar att detta är den enda klassen om man vill åka riktigt snabba varvtider till en kostnad som är försvarbar. 59,5 är inte omöjligt på Knutstorp. Så sälj era Roadsportkärror och köp ett riktigt racinginstrument. (no offense, jag körde roadsport A innan och vet vilka kostnader som är förknippade med detta så varför inte hålla samma budget och kör 10-15 sekunder snabbare per varv med 2,5 g i kurvorna?

Livet är kort och man måste prova allt man är intresserad av innan korsordlösande är enda aktiviteten

_________________
Petter Berger
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Lockarpsgokart.se skrev:
Jag menar att detta är den enda klassen om man vill åka riktigt snabba varvtider till en kostnad som är försvarbar. 59,5 är inte omöjligt på Knutstorp. Så sälj era Roadsportkärror och köp ett riktigt racinginstrument. (no offense, jag körde roadsport A innan och vet vilka kostnader som är förknippade med detta så varför inte hålla samma budget och kör 10-15 sekunder snabbare per varv med 2,5 g i kurvorna?

Livet är kort och man måste prova allt man är intresserad av innan korsordlösande är enda aktiviteten
Nja, några års harvande i RoadsportC får det allt bli först. Jag siktar på en driftbudget på under 30' totalt för året så skillnaden finns där (Roadsport A med nåt annat än sevens blir liite dyrare).

Vi har ju alla Ginettaklassen att tampas med för att locka förare också, förhoppningsvis snor vi inte förare av varandra (utan av andra ). Det finns iaf gott om plats för större heat.

Är det inte dags att göra en PR-kupp och köra skiten av Radical i Superstage snart? Men vem vill släppa ner Gullabo i sitt idrottsredskap?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Är det inte dags att göra en PR-kupp och köra skiten av Radical i Superstage snart? Men vem vill släppa ner Gullabo i sitt idrottsredskap?

Han kan nog inte växla med vänstran

_________________
Petter Berger
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 141


Trådstartare
Jaha då har enduron fått ta över racerbilsåkandet. Lika bra är det. Det är rätt gott att man har ett halvår mellan säsongerna. Det blir liksom roligare när man får längta lite. Säsongen slutade för mig på Falkenberg med ett Sportvagnsmästerskap. I första racet så startade jag kasst (kom på varför jag gjort det hela säsongen och ändrade en grej till andra racet) men efter ett antal varv så var jag förbi Stewart och Tomas Nilsson i Rs-bilen och hade en hyfsad ledning när jag brakade av banan i "tallkurvan". I ett försök att sätta ett nytt varvrekord så körde jag enligt loggern 127.7 km/h istället för varven innan ca 124-125 km/h, vilket räckte för en sladd. Just på detta ställe där jag gick av var mitt spårval på den vita kantlinjen så när väl sladden kom så var mitt ena bakhjul radan i gräset d.v.a omöjligt att hämta hem. Sjysst flax hade jag i alla fall för bilen kanade ca 150 meter i gräset och stannade efter otaliga snurror ca 30 cm från däcksbarriären.

I andra racet blev starten bättre när vi gett bakdämparna mer komressionsdämpning, mycket bättre t.o.m. Helt klart har det bara blivit däcksvibrationer innan i år. Det har känts som att starta på grusväg. Två klick på kompen och som en annan bil ur startgropen! Racet blev ganska ensamt tills en radical kom ikapp och som jag efter ett par varv inte kunde hålla på rakan. Men seger i clubman och totalseger i Sportvagnsmästerskapen och clubman cup 2007!!!

Har precis snackat med Marie Carlssons far Bertil som informerade om att Marie kommer att tävla i Clubman 2008 i en Mallock. Nu ska ni veta att denna tjej rastade samtliga Hyllinge Ms-förare inklusive Sturesson i gokart förra året när det hölls en uppgörelse på Klippan gokart ring. So watch out! Blir mycket spännande. thumbs up



_________________
Petter Berger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Phantom S21 -2003 clubman racersportvagn
<<   1, 2
9528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande