Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (19002 totalt) |
Äh, det är väl inget att skämmas för. Det hände ju på rätt ställe och inte på någon landsväg. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Rätt ställe men kanske inte rätt tillfälle, uppvisningskörning inför en massa publik... ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
För övrigt hemma igen efter "växlande" väder under helgen. Men Söndag eftermiddags sol och kraftig bris (eller vad vindstyrkan heter som äter partytält som de vore Polly) är ju det man vill minnas.
Bara för att lägga lite lök på laxen så var det stopp på E6an på vägen hem så efter en halvtimmes köande på åsen så blev det avfart vid Båstad och via Laholm mot Halmstad. Jag vet inte vad som hänt men det såg ut som Lagan var "lite" större än normalt, kanske störde det E6an så det bara fanns en halv fil eller nåt. Körningsmässigt så fungerade fredagen kanon, det var blött och fint och det blev att runda många bilar. Att ha ABS nedför backen mot Liton är ju bara sååå härligt (men fusk enligt många ![]() Det är ju meningslöst att jaga tider i vätan men att träna balans och samspel människa-maskin fungerar utmärkt. Dessutom blev det några tillfällen att träna på att sticka in nosen och se hur den framför reagerar. Tidsträningen på lördag morgon var inte lika blöt som fredagen och för oss i Roadsport så var det ett torrt spår på den snabbare delen av banan. Men hårnålen ("Idioten") till ut på långrakan var fuktig och halkig. Mellan Lito och Bäcken var det riktigt snorhalt. Det gick inte så illa som jag befarat och klarade av att kvala 4 tiondelar före Magnus Dahlin (jag fick plats 11 av 24 kvalande med en del B och A bilar bakom) Vid Race1 på Lördag em så var det ännu torrare än under kvalet och jag stod i det högra ledet (där ingen kör). Jag missade lite varv i starten och sen spann det ganska mycket också. Dahlin gjorde en kanonstart och var långt för mig till första sväng, dessutom kom det en några B- och A-bilar som skjutna ur kanoner bakifrån så jag missade 4 platser innan första sväng. Sen blev det lite kamp med Max Lindblom som klämde sig förbi med TR2an innan krönet men lämnade dörren på vid gavel vid inbromsningen på kortrakan ![]() ![]() Jag var dessutom uppe före Anders Eriksson i en B-Caterham nåt halvvarv efter att han misslyckats meden omkörning i första svängen. När alla snabbare krånglat sig förbi så blev det att kämpa för att inte Dahlin skulle försvinna i fjärran. Det var ju forfarande lite fuktigt så det är inte omöjligt att ett misstag kan kosta 50 meter (och då gäller det att vara tillräckligt nära för att kunna dra nytta av det). Nu gjorde inte Dahlin nåt större misstag (halkade bara ut i Liton lite vid ett tillfälle) och det var inte halkigt nog för att jag skulle kunna dra nytta av ABSen. Det blev 2a i mål i C. Söndagens Race2 skedde på heltorr bana som dessutom fått se solsken stora delar av dagen (men det blåste som sagt friskt). Nu startade vi efter placering i Race1 (så det blev som en rödflagg över natt), så nu hade jag Dahlin före mig men jag startade fortfarande i högra led (men nu var det ju torrt iaf). Eftersom race1 också var torrt så slapp jag nu startraketer bakom mig (dvs fullt fokus framåt och bromsa sig förbi Dahlin mao). Nu blev första halvan av Race2 enormt spännande . Vi var sex bilar som höggs om placeringarna efter en vilt stängade Morgan. Jag och Dahlin bytte platser några gånger och körde i bredd genom många kurvor. Det hela slutade med att Warg i Paganon råkade putta till Morganen på kortrakan så den kom över gräset på insidan och backade sen över banan mitt framför allihop. Jag kom ut som tvåa ur högen men tappade snabbt lite placeringar. Dahlin kom så småningom om mig efter långrakan och sen var resten av racet stabilt och fint. Det kröntes dessutom med nytt personligt rekord på Knutan (1.13.63), så helt missnöjd kan man ju inte va med andraplatsen i klassen (resultaten på vått har kanske fått girigbuken att växa lite för mycket iofs) ![]() Under detta race lärde jag mig mer om omkörningar och close racing än all annan körning hittils. Det går ju att justera spår och lämna plats fast man ligger nära max i satsning (eller fegar jag för mycket kanske). Att vara en svans på sex bilar är ju inte så vanligt så man får njuta av tillfällena. Nu ska jag klippa och Youtuba filmerna från racen, jag tycker de är sevärda... |
||||||||
Amen kom igen nu, det var ju en synnerligen festlig uppvisning på ett uppvisningsvarv. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
oj, många bilder blev det... Kommer upp klassvis vartefter jag fotade spektaklet.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Även små däck har mycket grepp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
|
||||||||
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Hej alla
Premiär för mig i en tävling i SPVM Fick för några veckor sedan ordnat vagnbok och anmälde mig till SPVMs körning under SSM på Knutstorp Fredagen var det kraftigt regn hela dagen, bilen fick stå under det nyinköppta Biltema partytältet Lördagen var det tidsträning på upptorkande bana, fick en tid runt 1.17, körning i väta är inte min starka sida, hade Niklas Falk i ändan mest hela tiden tyckte jag Race 1 gick på efttermiddagen samma dag och min tid räckte till en niondeplacering i heatet som bestod av Rodsport A, B och C bilar Starten gick bra och jag paserade en Porsche Boxter på innern efter rakan (om jag minns rätt) Porschen jagade mig hela Racet, som var på 10 varv, han var förbi mig en gång Jag knep en åttonde plats till slut, snabbaste varv för dagen 1.11.12 Söndag Jag körde publik från 12.00 men fick oljud i motorn efter ca 40 minuters körande (bla Anna E åkte en sväng, hur var det Anna?) Race 2 blev ett sorgligt kapitel, höll först på att missa starten, trodde att det var vid 16.00 tiden men det var ca 13.40 i stället Startade 4e bil till vänster bakom an Alfa, 5000 varv, upp med kopplingen och ut till höger om Alfan, Alfan styr höger ut och blockerar min framfart. Får släppa gasen och motorn kommer ner under sitt fn magiska vartal, 4000 varv, och den dör fullständigt Varg kommer som ett jehu på gräset innanför mig och övriga bilar far iväg ifrån mig. KATASTROFSTART Eter knappt ett varv kommer banket i motorn, kör av banan efter rakan, snöpligt slut Ändå nöjd med debuten i SPVM Får kolla motorn senare, huset ska ha ny panel / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||
och han klarade sig precis från räcket! Svårt att ta sig ut ur bilen när förardörren står en decimeter från räcket ![]() _________________ Mattias Stahre |
||||||||
Hej Bengt, det var jättekul. Att köra Automobils "smurfen" under publikkörningen senare kändes tämligen lugnt i jämförelse även om mina medpassagerare tyckte att det gick snabbt ![]() Hoppas att du får ordning på motorn ![]() _________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
||||||||
|
||||||||
Fina bilder ni lägger ut bla Niklas, Andreas mfl, kul video också men var är tidsträningen på lördagen?? Niklas
Anders Hofvander, var finns dina bilder Ingen beklagade sig av dem som åkte publikåkningen (ingen åksjuka eller skrik) men tusan vilken skillnad det blir i min bil om man sätter 100+ kilo bredvid mina Tar bara barn / damer i fortsättningen ![]() 2005 när jag körde publik senast på SSM fick jag en dam / flicka i bilen, hon började skrika högt redan innan vi lämnat ban depån, jag fick sakta öka farten efterhand så hon inte märkte ökningen så mycket, rena tivoliskriken ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||
Eller så följde han instruktionen att sitta säkert i bilen istället för att promenera runt i gruset där fler kan komma farande? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Han höll nog på ett tag ![]() Jag var dödstrött efter 2 dagar som flaggvakt med koncentrationen på topp och alldeles för lite sömn i ett antal nätter, så jag gick bort på parkeringen och kollade om ni var kvar, sa hejdå till Falken och satte mig och körde hem och packade det sista av sakerna i gamla lägenheten, körde bort dem till garaget, sen iväg till min temporära bostad (flyttar in i den nya lägenheten den 1 augusti) och gick och lade mig 23 (väldigt tidigt för mig). Är lite piggare idag. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
![]() |
||||||||
Vad är det du gör med backspegeln Niklas? Hoppar den ur läge eller?
Sen är du ju jättesnäll mot curbsen. Jag kör ju på curbsen hela tiden när jag kör. ![]() ![]() |
||||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (19002 totalt) |