Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-07-07 SSM på Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (19002 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10253



Niklas Falk skrev:
FredrikÅ skrev:
Nillet skrev:
om någon har en film med en snurrande Ferrari 360 spider så är ägaren mycket intresserad av den.


Det var en ganska så märklig avsnurrning... Skönt att han stannade innan räcket.
Men hur i hela friden lyckades han tappa kontrollen i typ.. 60...?
Av nån anledning gick han inte ut och kollade hur det stod till (skämdes lite kanske)... Applåderna efteråt var ju lite lagom syrliga .


Äh, det är väl inget att skämmas för. Det hände ju på rätt ställe och inte på någon landsväg.

_________________
Anders Hansson
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
sweanders skrev:
Niklas Falk skrev:
FredrikÅ skrev:
Nillet skrev:
om någon har en film med en snurrande Ferrari 360 spider så är ägaren mycket intresserad av den.


Det var en ganska så märklig avsnurrning... Skönt att han stannade innan räcket.
Men hur i hela friden lyckades han tappa kontrollen i typ.. 60...?
Av nån anledning gick han inte ut och kollade hur det stod till (skämdes lite kanske)... Applåderna efteråt var ju lite lagom syrliga .


Äh, det är väl inget att skämmas för. Det hände ju på rätt ställe och inte på någon landsväg.


Rätt ställe men kanske inte rätt tillfälle, uppvisningskörning inför en massa publik...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



För övrigt hemma igen efter "växlande" väder under helgen. Men Söndag eftermiddags sol och kraftig bris (eller vad vindstyrkan heter som äter partytält som de vore Polly) är ju det man vill minnas.
Bara för att lägga lite lök på laxen så var det stopp på E6an på vägen hem så efter en halvtimmes köande på åsen så blev det avfart vid Båstad och via Laholm mot Halmstad. Jag vet inte vad som hänt men det såg ut som Lagan var "lite" större än normalt, kanske störde det E6an så det bara fanns en halv fil eller nåt.

Körningsmässigt så fungerade fredagen kanon, det var blött och fint och det blev att runda många bilar. Att ha ABS nedför backen mot Liton är ju bara sååå härligt (men fusk enligt många ), bara trampa och styra in när det biter i botten. Att man tar ett antal billängder i slutet poå rakorna är ju inte fel det heller.
Det är ju meningslöst att jaga tider i vätan men att träna balans och samspel människa-maskin fungerar utmärkt. Dessutom blev det några tillfällen att träna på att sticka in nosen och se hur den framför reagerar.

Tidsträningen på lördag morgon var inte lika blöt som fredagen och för oss i Roadsport så var det ett torrt spår på den snabbare delen av banan. Men hårnålen ("Idioten") till ut på långrakan var fuktig och halkig. Mellan Lito och Bäcken var det riktigt snorhalt. Det gick inte så illa som jag befarat och klarade av att kvala 4 tiondelar före Magnus Dahlin (jag fick plats 11 av 24 kvalande med en del B och A bilar bakom)

Vid Race1 på Lördag em så var det ännu torrare än under kvalet och jag stod i det högra ledet (där ingen kör). Jag missade lite varv i starten och sen spann det ganska mycket också. Dahlin gjorde en kanonstart och var långt för mig till första sväng, dessutom kom det en några B- och A-bilar som skjutna ur kanoner bakifrån så jag missade 4 platser innan första sväng.
Sen blev det lite kamp med Max Lindblom som klämde sig förbi med TR2an innan krönet men lämnade dörren på vid gavel vid inbromsningen på kortrakan . Sen missade han vid Liton så det tog utterligare några varv innan han kunde vråla förbi på långrakan, det är skoj med lite schyssta fajter mellan klasserna .
Jag var dessutom uppe före Anders Eriksson i en B-Caterham nåt halvvarv efter att han misslyckats meden omkörning i första svängen.
När alla snabbare krånglat sig förbi så blev det att kämpa för att inte Dahlin skulle försvinna i fjärran. Det var ju forfarande lite fuktigt så det är inte omöjligt att ett misstag kan kosta 50 meter (och då gäller det att vara tillräckligt nära för att kunna dra nytta av det).
Nu gjorde inte Dahlin nåt större misstag (halkade bara ut i Liton lite vid ett tillfälle) och det var inte halkigt nog för att jag skulle kunna dra nytta av ABSen. Det blev 2a i mål i C.

Söndagens Race2 skedde på heltorr bana som dessutom fått se solsken stora delar av dagen (men det blåste som sagt friskt). Nu startade vi efter placering i Race1 (så det blev som en rödflagg över natt), så nu hade jag Dahlin före mig men jag startade fortfarande i högra led (men nu var det ju torrt iaf).
Eftersom race1 också var torrt så slapp jag nu startraketer bakom mig (dvs fullt fokus framåt och bromsa sig förbi Dahlin mao).
Nu blev första halvan av Race2 enormt spännande . Vi var sex bilar som höggs om placeringarna efter en vilt stängade Morgan. Jag och Dahlin bytte platser några gånger och körde i bredd genom många kurvor. Det hela slutade med att Warg i Paganon råkade putta till Morganen på kortrakan så den kom över gräset på insidan och backade sen över banan mitt framför allihop. Jag kom ut som tvåa ur högen men tappade snabbt lite placeringar. Dahlin kom så småningom om mig efter långrakan och sen var resten av racet stabilt och fint. Det kröntes dessutom med nytt personligt rekord på Knutan (1.13.63), så helt missnöjd kan man ju inte va med andraplatsen i klassen (resultaten på vått har kanske fått girigbuken att växa lite för mycket iofs)

Under detta race lärde jag mig mer om omkörningar och close racing än all annan körning hittils. Det går ju att justera spår och lämna plats fast man ligger nära max i satsning (eller fegar jag för mycket kanske).
Att vara en svans på sex bilar är ju inte så vanligt så man får njuta av tillfällena.

Nu ska jag klippa och Youtuba filmerna från racen, jag tycker de är sevärda...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10253



Miataninja skrev:
sweanders skrev:


Äh, det är väl inget att skämmas för. Det hände ju på rätt ställe och inte på någon landsväg.


Rätt ställe men kanske inte rätt tillfälle, uppvisningskörning inför en massa publik...


Amen kom igen nu, det var ju en synnerligen festlig uppvisning på ett uppvisningsvarv.

_________________
Anders Hansson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator

oj, många bilder blev det... Kommer upp klassvis vartefter jag fotade spektaklet.











Även små däck har mycket grepp och vad de fick jobba över krönet varje varv, klart mest dödsförakt i fältet.








_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
sweracing
Karlskrona
Här sen Apr 2007
Inlägg: 25



Från där vi stog såg Ferrarisnurren lite småklantig ut. Men Subarun fixade ut den på banan igen. 4wd skall det vara;)




/Håkan

_________________
Håkan Linder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Film från Race1, Race2
Jag klippte vid 10 minuter (YouTubes uppladdningsgräns), det hände ändå inget efter det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Bägge elanerna åker baklänges

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator

Så rätt, så rätt. RHK-racen brukar bjuda på en del tokigheter, men i år var nog rekord i kul racing.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Niklas Falk skrev:
Film från Race1, Race2
Jag klippte vid 10 minuter (YouTubes uppladdningsgräns), det hände ändå inget efter det.


Det där ser sjukt kul ut! Vi följde dig från backen under lördagen. Spännande bana att följa från läktaren. Snyggt kört. thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Hej alla

Premiär för mig i en tävling i SPVM

Fick för några veckor sedan ordnat vagnbok och anmälde mig till SPVMs körning under SSM på Knutstorp

Fredagen var det kraftigt regn hela dagen, bilen fick stå under det nyinköppta Biltema partytältet

Lördagen var det tidsträning på upptorkande bana, fick en tid runt 1.17, körning i väta är inte min starka sida, hade Niklas Falk i ändan mest hela tiden tyckte jag

Race 1 gick på efttermiddagen samma dag och min tid räckte till en niondeplacering i heatet som bestod av Rodsport A, B och C bilar

Starten gick bra och jag paserade en Porsche Boxter på innern efter rakan (om jag minns rätt)
Porschen jagade mig hela Racet, som var på 10 varv, han var förbi mig en gång

Jag knep en åttonde plats till slut, snabbaste varv för dagen 1.11.12

Söndag

Jag körde publik från 12.00 men fick oljud i motorn efter ca 40 minuters körande (bla Anna E åkte en sväng, hur var det Anna?)

Race 2 blev ett sorgligt kapitel, höll först på att missa starten, trodde att det var vid 16.00 tiden men det var ca 13.40 i stället

Startade 4e bil till vänster bakom an Alfa, 5000 varv, upp med kopplingen och ut till höger om Alfan, Alfan styr höger ut och blockerar min framfart.
Får släppa gasen och motorn kommer ner under sitt fn magiska vartal, 4000 varv, och den dör fullständigt
Varg kommer som ett jehu på gräset innanför mig och övriga bilar far iväg ifrån mig.

KATASTROFSTART

Eter knappt ett varv kommer banket i motorn, kör av banan efter rakan, snöpligt slut

Ändå nöjd med debuten i SPVM

Får kolla motorn senare, huset ska ha ny panel

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Som förra året en fantastiskt rolig helg med tajt racing!

Några racebilder:


















Kul att se att vissa rejsar med "vanliga" bilar. Det visar en att det är en lättillgänglig sport.







_________________
Citera
Mattias Stahre
Sthlm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 89



Niklas Falk skrev:
FredrikÅ skrev:
Nillet skrev:
om någon har en film med en snurrande Ferrari 360 spider så är ägaren mycket intresserad av den.


Det var en ganska så märklig avsnurrning... Skönt att han stannade innan räcket.
Men hur i hela friden lyckades han tappa kontrollen i typ.. 60...?
Av nån anledning gick han inte ut och kollade hur det stod till (skämdes lite kanske)... Applåderna efteråt var ju lite lagom syrliga .


och han klarade sig precis från räcket!
Svårt att ta sig ut ur bilen när förardörren står en decimeter från räcket

_________________
Mattias Stahre
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Bengt Metz skrev:

Jag körde publik från 12.00 men fick oljud i motorn efter ca 40 minuters körande (bla Anna E åkte en sväng, hur var det Anna?)
/ Bengt Metz


Hej Bengt,
det var jättekul. Att köra Automobils "smurfen" under publikkörningen senare kändes tämligen lugnt i jämförelse även om mina medpassagerare tyckte att det gick snabbt

Hoppas att du får ordning på motorn

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Film från Race1, Race2
Jag klippte vid 10 minuter (YouTubes uppladdningsgräns), det hände ändå inget efter det.


litet tips bara..... använd Google Video så finns det inga sådana begränsningar...... enda du behöver är ett Gmail konto som ju är gratis.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
P.Hammarsjö
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 36



Snygga bilder, Andreas, Niklas mfl..

Att döma av bilden på Falk som packar ihop så måste vi missat dig (Andreas) med ett par minuter..?

// Per

_________________
Per Hammarsjö

Mazda MX-5 Miata 98:a, Roadsport C
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Fina bilder ni lägger ut bla Niklas, Andreas mfl, kul video också men var är tidsträningen på lördagen?? Niklas

Anders Hofvander, var finns dina bilder

Ingen beklagade sig av dem som åkte publikåkningen (ingen åksjuka eller skrik) men tusan vilken skillnad det blir i min bil om man sätter 100+ kilo bredvid mina

Tar bara barn / damer i fortsättningen

2005 när jag körde publik senast på SSM fick jag en dam / flicka i bilen,
hon började skrika högt redan innan vi lämnat ban depån, jag fick sakta öka farten efterhand så hon inte märkte ökningen så mycket, rena tivoliskriken


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18707



Mattias Stahre skrev:
Niklas Falk skrev:
FredrikÅ skrev:
Nillet skrev:
om någon har en film med en snurrande Ferrari 360 spider så är ägaren mycket intresserad av den.


Det var en ganska så märklig avsnurrning... Skönt att han stannade innan räcket.
Men hur i hela friden lyckades han tappa kontrollen i typ.. 60...?
Av nån anledning gick han inte ut och kollade hur det stod till (skämdes lite kanske)... Applåderna efteråt var ju lite lagom syrliga .


och han klarade sig precis från räcket!
Svårt att ta sig ut ur bilen när förardörren står en decimeter från räcket


Eller så följde han instruktionen att sitta säkert i bilen istället för att promenera runt i gruset där fler kan komma farande?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851


Trådstartare
P.Hammarsjö skrev:
Snygga bilder, Andreas, Niklas mfl..

Att döma av bilden på Falk som packar ihop så måste vi missat dig (Andreas) med ett par minuter..?

// Per


Han höll nog på ett tag
Jag var dödstrött efter 2 dagar som flaggvakt med koncentrationen på topp och alldeles för lite sömn i ett antal nätter, så jag gick bort på parkeringen och kollade om ni var kvar, sa hejdå till Falken och satte mig och körde hem och packade det sista av sakerna i gamla lägenheten, körde bort dem till garaget, sen iväg till min temporära bostad (flyttar in i den nya lägenheten den 1 augusti) och gick och lade mig 23 (väldigt tidigt för mig). Är lite piggare idag.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Bengt Metz skrev:
Fina bilder ni lägger ut bla Niklas, kul video också men var är tidsträningen på lördagen??
Jag kan nog fixa till några minuter film med din sotiga bakdel när jag kommer hem från jobbet. Kameran la av efter ett tag så jag är inte riktigt säker på hur mycket som kom med. Kanske fick jag med när jag "väckte" dig till liv .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Vad är det du gör med backspegeln Niklas? Hoppar den ur läge eller?
Sen är du ju jättesnäll mot curbsen. Jag kör ju på curbsen hela tiden när jag kör. (läääängesen... )

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Eftersnack
2007-07-07 SSM på Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (19002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande