Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMGII -2003 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (17597 totalt)
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Qvisfr skrev:
LotecM3 skrev:
Hej, fin bil, såg den på annons för ett tag sen.
Men vågar mig inte på SMG än då jag vet att det brukar strula.



Pratade med en tysk VLN mek förra veckan ang. SMG lådan. Han berättade att det fanns en bil som kört VLN 2 säsonger med SMG lådan utan några komplikationer......


Nu är jag ingen expert på SMG lådor, men jag har en i min M3a. Jag har inte haft några problem än, men som jag ser det är det väll mer hydraliken som kan strula och inte själva lådan i sig. Känslan att köra med SMG är värd alla rykten om strul så fort man tycker att bilen tappar kraft i en feldoserad sväng eller på annat tokigt ställe är det bara att växla och ha gasen i botten, lådan möter upp i en perfekt växling varje gång och undviker kast.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Camberstag bak?
Menar du Turnermotorsports armar så man kan ställa cambern eller?Jag är oxo sugen på att byta lite såna prylar, men vet inte riktigt vad som är bäst

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
LotecM3 skrev:
Camberstag bak?
Menar du Turnermotorsports armar så man kan ställa cambern eller?Jag är oxo sugen på att byta lite såna prylar, men vet inte riktigt vad som är bäst


Japps, typ de som Turner säljer. Mina är Eibach men funktionen är samma.

Märkte på sulorna att jag behöver mer camber vid körning på ringen..

Snodde en bild från Anders för att visa (hoppas inte du tycker på Anders)


_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Daniel Gudmundsson skrev:
Qvisfr skrev:
LotecM3 skrev:
Hej, fin bil, såg den på annons för ett tag sen.
Men vågar mig inte på SMG än då jag vet att det brukar strula.



Pratade med en tysk VLN mek förra veckan ang. SMG lådan. Han berättade att det fanns en bil som kört VLN 2 säsonger med SMG lådan utan några komplikationer......


Nu är jag ingen expert på SMG lådor, men jag har en i min M3a. Jag har inte haft några problem än, men som jag ser det är det väll mer hydraliken som kan strula och inte själva lådan i sig. Känslan att köra med SMG är värd alla rykten om strul så fort man tycker att bilen tappar kraft i en feldoserad sväng eller på annat tokigt ställe är det bara att växla och ha gasen i botten, lådan möter upp i en perfekt växling varje gång och undviker kast.


Vi har smg i våran och har använt den tre säsonger på bana och har inga problem. Lådan är väl densamma som manuell, det är väl bara en hydraulisk koppling. Vi kör minst 10 träffar/år och har kört närmare 30mil på flera av träffarna. Våran är dessutom utrustad med kompressor från ESS och har drygt 500hk i motorn (438 på bakhjulen) och det borde ju inte vara till det positiva för lådan

_________________
/Petter Ledin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2743



Jag är inne på min tredje låda, den tredje har just börjat strula igen, har nog bara haft otur
Det märkliga är att i S5 läget funkar den helt ok, men vem vill köra där, de är ju kärring läget

Jag har bara kört S6 i tre år på bana(hårdaste, snabbaste läget som bara kan används om all ESP kopplas helt ur). På väg till banan eller i stan då jag från och till(väldigt sällan) kör bilen på gatan, ja då glider jag i automat läget. På äldre dar är det allt mindre inspirerad körning på gatan, men det händer, givetvis då i S6.

Enligt ingenjören som byggt lådan körde de den 800 mil i S6 på ringen utan problem, därefter ansågs den skottsäker. Det är endast i S6 som en SMG är snabb, det är en väldig skillnad på växlingarna mellan S5 och S6.
De utreder nu min bil i Tyskland och de kör uteslutningsmetoden eftersom de är inne på 3 lådan vill de nog lösa det nu
De testar allt innan killarna i vita rockar bemödar sig att komma upp från M fabriken för att personligen testa och fixa. Nåväl de har ju hela vintern på sig

De är nu inne på att flöda hydraliken, kan ev finnas för lite vätska eller luftbubblor(själv är jag tveksamm)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Göte RS6 Sjögren skrev:
Jag är inne på min tredje låda, den tredje har just börjat strula igen, har nog bara haft otur
Det märkliga är att i S5 läget funkar den helt ok, men vem vill köra där, de är ju kärring läget

Jag har bara kört S6 i tre år på bana(hårdaste, snabbaste läget som bara kan används om all ESP kopplas helt ur). På väg till banan eller i stan då jag från och till(väldigt sällan) kör bilen på gatan, ja då glider jag i automat läget. På äldre dar är det allt mindre inspirerad körning på gatan, men det händer, givetvis då i S6.

Enligt ingenjören som byggt lådan körde de den 800 mil i S6 på ringen utan problem, därefter ansågs den skottsäker. Det är endast i S6 som en SMG är snabb, det är en väldig skillnad på växlingarna mellan S5 och S6.
De utreder nu min bil i Tyskland och de kör uteslutningsmetoden eftersom de är inne på 3 lådan vill de nog lösa det nu
De testar allt innan killarna i vita rockar bemödar sig att komma upp från M fabriken för att personligen testa och fixa. Nåväl de har ju hela vintern på sig

De är nu inne på att flöda hydraliken, kan ev finnas för lite vätska eller luftbubblor(själv är jag tveksamm)



Tre lådor med samma fel tyder ju på att felet ligger någon annanstans. Låter inte helt otroligt med luftbubblor, kanske skulle du lämna bilen till någon som är expert på hydralik i stället för någon som bara byter vad datorn föreslår Hoppas att jag slipper dessa problem, hoppas att dom får ordning på det till nästa år.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Göte RS6 Sjögren skrev:
Jag är inne på min tredje låda, den tredje har just börjat strula igen, har nog bara haft otur
Det märkliga är att i S5 läget funkar den helt ok, men vem vill köra där, de är ju kärring läget

Jag har bara kört S6 i tre år på bana(hårdaste, snabbaste läget som bara kan används om all ESP kopplas helt ur). På väg till banan eller i stan då jag från och till(väldigt sällan) kör bilen på gatan, ja då glider jag i automat läget. På äldre dar är det allt mindre inspirerad körning på gatan, men det händer, givetvis då i S6.

Enligt ingenjören som byggt lådan körde de den 800 mil i S6 på ringen utan problem, därefter ansågs den skottsäker. Det är endast i S6 som en SMG är snabb, det är en väldig skillnad på växlingarna mellan S5 och S6.
De utreder nu min bil i Tyskland och de kör uteslutningsmetoden eftersom de är inne på 3 lådan vill de nog lösa det nu
De testar allt innan killarna i vita rockar bemödar sig att komma upp från M fabriken för att personligen testa och fixa. Nåväl de har ju hela vintern på sig

De är nu inne på att flöda hydraliken, kan ev finnas för lite vätska eller luftbubblor(själv är jag tveksamm)


Har din nya låda redan börjat krångla Den har du väl inte haft länge om jag minns rätt. Jag kör självklart också alltid i S6 läget på bana och till vardags så brukar den gå i S5. Det måste ju vara något annat som spökar för dig som gör att lådan rasar

_________________
/Petter Ledin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2743



Första gick 4200mil, andra nya gick 100mil, den tredje gick 70 mil sedan började det strula på samma sätt som tidigare. Givetvis kan man dra slutsaten att det är nåt annat fel, men ingen kan tills nu hitta nåt.

Felet kommer endast vid just växlingstillfället, alltså när jag dra i padeln. Dock ej i S5
Den första lådan byttes och då öppnade vi belhouse som var helt sönderslaget(edit små hack i innanmäter)
Det går ju utmärkt att köra i alla lägen förutom S6.

Den andra lådan gick 100mil på ringen utan problem i S6, just efter 100mil började det igen.
Tredje lådan gick helt ok i S6 även den dock i 70 mil på ringen, sedan samma sak. Senaste gången nere på ringen körde jag då endast i S5 efter de 70 milen då det började igen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
Liten Uppdate :

Samuels finfina ställbara topplagringar fram monterade .. Kanon passform o perfekt funktion

Camberområde .. ca -2gr till -4gr





Nästa vecka ska det bytas bussningar , H&R krängarna ska på samt bakre camberstaget. Sen är det bara att invänta MAJ månad för att komma till "paradiset" igen

Har även köpt 2st 9,5x19" M3 orginal bakfälgar så att det går att åka 265:or runt om

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Då blev det ingen CSL mao, så du kör vidare med din M3 i år?


_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Vad trevligt med inställningsmöjligheter men måste du lyfta på hjulen för att justera eller går det göra medan bilen står på alla 4?

Jobbar du i helgen eller ledig?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Då blev det ingen CSL mao, så du kör vidare med din M3 i år?



Nix, e lite snål Tycker inte CSL:en är 200-250k bättre/snabbare än en bra modifierad "vanlig" M3. Men ska inte säga för mycket då jag aldrig kört eller åkt CSL ( Fegade ur på åkturen med Gaute på NS i höstas;) ) Men tänkte kan kunde få åka med Gudmunsson till våren för att få en uppfattning..

Jag skruvar på de grejerna jag har liggande (H&R krängare,bussnigar osv) och åker ett tag till. Vi ska ha tillökning igen till sommaren så bilåkandet kommer nog få stå åtsidan iår.. lite iaf

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
LotecM3 skrev:
Vad trevligt med inställningsmöjligheter men måste du lyfta på hjulen för att justera eller går det göra medan bilen står på alla 4?

Jobbar du i helgen eller ledig?


Mycket trevligt Jo man får lyfta hjulet för att släppa på belastningen för att justera (går att justera nedsänkt på hjulinst maskinens glidplattor) ..

Vi Lyxdäcknissar jobbar aldrig helger

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Hittade några bilder på din bil idag:






Man blir ju inte minder sugen...

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
Inte nog med att du förstör min vardag med att komma hit med din skruttbil nu ska du förstöra min helg oxå

Tack för dem Daniel, nu längtar man enormt mycket

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Houke skrev:
Inte nog med att du förstör min vardag med att komma hit med din skruttbil nu ska du förstöra min helg oxå

Tack för dem Daniel, nu längtar man enormt mycket

Henrik



Du får väll supa bort det i morgon

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Hej Houke,
när har du tid att ställa in hjulen på Hartgen?

Ställde på den igår och vill gärna ha rätt camber både fram och bak.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
LotecM3 skrev:
Hej Houke,
när har du tid att ställa in hjulen på Hartgen?

Ställde på den igår och vill gärna ha rätt camber både fram och bak.


Slå en pling dagtid 07.00-16.00 så ordnar vi en tid till dig.
040-290766

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Tjo

Har du köpt CSL eftersom du säljer en massa åka fort delar???

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717


Trådstartare
Fredrik Larsson skrev:
Tjo

Har du köpt CSL eftersom du säljer en massa åka fort delar???


*Skrattar* Det vet man aldrig

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Lyfta en bmw och många andra bilar är fy fy vid hjulisntällning, detta är min erfarenhet

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMGII -2003 *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (17597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande