Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (20346 totalt) |
Det är ju inte säkert att du ska göra. Om du t.ex. har stor familj och alla vill åka med på Superstage så kan det ju vara bra att ha. Dessutom så får resten av oss stå och klia oss i huvudet utan att förstå någonting när du gör dina tider. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Stämmer bra. Jag har en lite lättare variant. En kopia på SE vingen. Men den är långt ifrån så lätt som dom i kolfiber. Så en sådan är man ju rätt sugen på. Men det blev redan för dyrt med huven och fronten. |
||||
Nu när jag håller på att byta batteri så måste byta kabelskor på originalkabeln. Men det verkar lite overkill att ha 50mm2 kabel genomhela bilen och sedan bara M6 anslutningen på batteriet.
Så frågan är om man klarar sig med 25mm2 eller liknande? Kan man på nåt sätt veta vad som krävs som absolut minium på kabelarea? Det borde göra rätt rejält skillnad på vikten om man byter ut en 5m lång 50mm2 till nåt tunnare. Det finns lättare material än koppar. |
||||
|
||||
Här finns en sida men data på lite kablar http://www.batteriunion.se/datablad/ Startmotorn till e30m3 -87 är enligt realoem på 1,4kw det blir ju 1400w vid 13,8 volt blir det ca 100 Amp Jag avrundade kabeln till 3,5m för enkelhetens skull. Då får vi följande 50mm2 3,5*0,000386 ohm per meter = 0,001351 ohm * 100amp =0,1351 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 13,5W 35mm2 3,5*0,000554 ohm per meter = 0,001939 ohm * 100amp=0,1939 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 19,4 W 25mm2 3,5*0,000780 ohm per meter = 0,00273 ohm * 100amp=0,273 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 27,3W Strömmen & spänningen kan variera lite upp & ned men det är ju väldigt små föluster med alla kablarna( alla kablar har inte samma spec värt att tänka på om man köper men skillnaden brukar vara försumbar vid dessa grovlekar) Vikter en 25mm2 väger i 3,5m 0.9kg Vikter en 35mm2 väger i 3,5m 1,2kg Vikter en 50mm2 väger i 3,5m 2,4kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Tack. då har jag alltså 1,5kg att hämta på kabeln. Blir nog endel jobb att byta. Men många bäckar små. Samtidig blir det hemskt krångligt och fult att ha 50mm2 och pyttesmå kabelskor.
Jag tänker samtidigt använda mig av ett extern startbatteri i garaget och och de gånger det behövs. Om jag då tar grejerna jag har tillradicalen så är det färdigt med batterihandske och kabel. Den är på 10mm2 men man behöver ju inte så lång kabel där. Räknar jag enl. dig så har en 1m meter 10mm2 kabel ungefär samma förluster som en 35mm2 kabel. Mao ingen fara med en bit 10mm2 dom få gånger man måste ha extra batteri. Jag ser att det är exakt likadan twinflex kabel i PDF:en som jag har. Så den verkar ju bra. Sen va mitt största problem kontakten där fram som ser ut som en batteripol. Men det verkar va precis en sådan som också fanns på bilden där. Då man kanske ska ringa dom och beställa en färdig kabel. |
||||
Vad har du fått ner vikten på dim M3:a till den väger väl in på 1360 kg från början.
Såg den på banan på mantorp så riktigt fin ut. Får at & kika närmare vid nästa tillfälle & hälsa lite _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Den väger 1133kg med cirka 30-40liter soppa i tanken. Så drar man bort 10-10-10-2-2-2,5-1,5 så är man nere på 1095kg. 1095/300hk = 3,65kg/hk Nuvarande 1133/270hk = 4,2kg/hk |
||||
|
||||
Med LiFePo-batterier (2.8kg för 12Ah) kommer ju vikterna ned såpass att man kan börja fundera på kabellängden för att spara vikt. Du har ju pulat såpass att du du inte har så stora problem att uppväga bristen av blyvikt balansmässigt. Men LiFePo-batterier är ju inte allmängods, än. Och priset kunde gärna gå ner lite |
||||
tjänstevikt 1360 - 70kg förare - 10 kg bränsle = 1280 - 1133 = 147 kg Tomvikt (utan förar & bränsle) ca 1100 kg Inte illa då har du lättat bort ca 150 kg Den vikt som inte måste accelereras måste ej heller bromsas _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Man kan ju testa med biltema gel batterier 12V 19Ah 6,62kg (kenson kör sånt i sin ultima så det funkar att starta en v8 med ) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Grymt snygg!! Det är nästan så att jag ångrar e36köpet och funderar på om man skulle satsat på e30 istället Vad är det för fälgar? Dom är snygga och ser lätta ut.. Jag kanske får för mig att härmas |
||||
Smakprovsbild från den andra M3an...
Syns om en liten stund _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
|
||||
Får man gissa på dessa?
http://www.turnermotorsport.com/html Jag har fått upp ögonen för dem med och såg därefter att de passar finfint på Samuels bil. PEAN har agenturen i Sverige. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Det ser ut som dem ja! och nu när jag sökt runt efter info verkar de rekommenderas för m3 e36:or om man vill ha lätta 17"fälgar. Tack! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (20346 totalt) |