Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20346 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Citat:
Föresten ska man plocka ut baksätet också kanske?


Det är ju inte säkert att du ska göra. Om du t.ex. har stor familj och alla vill åka med på Superstage så kan det ju vara bra att ha. Dessutom så får resten av oss stå och klia oss i huvudet utan att förstå någonting när du gör dina tider.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3655



Själva bakvingen är rätt tungt, går det inte att hitta lättare variant av den? Fast den kanske är redan utbytt?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Abbe_M3 E30 skrev:
Själva bakvingen är rätt tungt, går det inte att hitta lättare variant av den? Fast den kanske är redan utbytt?


Stämmer bra. Jag har en lite lättare variant. En kopia på SE vingen. Men den är långt ifrån så lätt som dom i kolfiber. Så en sådan är man ju rätt sugen på. Men det blev redan för dyrt med huven och fronten.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Nu när jag håller på att byta batteri så måste byta kabelskor på originalkabeln. Men det verkar lite overkill att ha 50mm2 kabel genomhela bilen och sedan bara M6 anslutningen på batteriet.
Så frågan är om man klarar sig med 25mm2 eller liknande? Kan man på nåt sätt veta vad som krävs som absolut minium på kabelarea? Det borde göra rätt rejält skillnad på vikten om man byter ut en 5m lång 50mm2 till nåt tunnare. Det finns lättare material än koppar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Såg nu att orignalet är 3475mm lång och väger 3kg.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Samuel Lindkvist skrev:
Såg nu att orignalet är 3475mm lång och väger 3kg.


Här finns en sida men data på lite kablar

http://www.batteriunion.se/datablad/tillbehor_batterikablar.pdf

Startmotorn till e30m3 -87 är enligt realoem på 1,4kw det blir ju 1400w vid 13,8 volt blir det ca 100 Amp

Jag avrundade kabeln till 3,5m för enkelhetens skull. Då får vi följande

50mm2 3,5*0,000386 ohm per meter = 0,001351 ohm * 100amp =0,1351 volt spänningsfall
Effektförlust i kabel 13,5W
35mm2 3,5*0,000554 ohm per meter = 0,001939 ohm * 100amp=0,1939 volt spänningsfall
Effektförlust i kabel 19,4 W
25mm2 3,5*0,000780 ohm per meter = 0,00273 ohm * 100amp=0,273 volt spänningsfall
Effektförlust i kabel 27,3W

Strömmen & spänningen kan variera lite upp & ned men det är ju väldigt små föluster med alla
kablarna( alla kablar har inte samma spec värt att tänka på om man köper men skillnaden
brukar vara försumbar vid dessa grovlekar)

Vikter en 25mm2 väger i 3,5m 0.9kg

Vikter en 35mm2 väger i 3,5m 1,2kg

Vikter en 50mm2 väger i 3,5m 2,4kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Tack. då har jag alltså 1,5kg att hämta på kabeln. Blir nog endel jobb att byta. Men många bäckar små. Samtidig blir det hemskt krångligt och fult att ha 50mm2 och pyttesmå kabelskor.

Jag tänker samtidigt använda mig av ett extern startbatteri i garaget och och de gånger det behövs. Om jag då tar grejerna jag har tillradicalen så är det färdigt med batterihandske och kabel. Den är på 10mm2 men man behöver ju inte så lång kabel där.

Räknar jag enl. dig så har en 1m meter 10mm2 kabel ungefär samma förluster som en 35mm2 kabel. Mao ingen fara med en bit 10mm2 dom få gånger man måste ha extra batteri.

Jag ser att det är exakt likadan twinflex kabel i PDF:en som jag har. Så den verkar ju bra.
Sen va mitt största problem kontakten där fram som ser ut som en batteripol. Men det verkar va precis en sådan som också fanns på bilden där. Då man kanske ska ringa dom och beställa en färdig kabel.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Vad har du fått ner vikten på dim M3:a till den väger väl in på 1360 kg från början.

Såg den på banan på mantorp så riktigt fin ut. Får at & kika närmare vid nästa
tillfälle & hälsa lite

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Vad har du fått ner vikten på dim M3:a till den väger väl in på 1360 kg från början.

Såg den på banan på mantorp så riktigt fin ut. Får at & kika närmare vid nästa
tillfälle & hälsa lite


Den väger 1133kg med cirka 30-40liter soppa i tanken.

Så drar man bort 10-10-10-2-2-2,5-1,5 så är man nere på 1095kg.
1095/300hk = 3,65kg/hk
Nuvarande 1133/270hk = 4,2kg/hk

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Som den ser ut nu.




_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



jaha...nu börjas det igen... ....du ska alltid "fuska"

Du kan beställa det dära förresten. Fixar du läppen?

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Samuel Lindkvist skrev:
Tack. då har jag alltså 1,5kg att hämta på kabeln. Blir nog endel jobb att byta. Men många bäckar små. Samtidig blir det hemskt krångligt och fult att ha 50mm2 och pyttesmå kabelskor.
Har du funderat på att flytta batteriet och ha kortare kabel?
Med LiFePo-batterier (2.8kg för 12Ah) kommer ju vikterna ned såpass att man kan börja fundera på kabellängden för att spara vikt. Du har ju pulat såpass att du du inte har så stora problem att uppväga bristen av blyvikt balansmässigt.
Men LiFePo-batterier är ju inte allmängods, än. Och priset kunde gärna gå ner lite

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Samuel Lindkvist skrev:
Michael Bäck skrev:
Vad har du fått ner vikten på dim M3:a till den väger väl in på 1360 kg från början.

Såg den på banan på mantorp så riktigt fin ut. Får at & kika närmare vid nästa
tillfälle & hälsa lite


Den väger 1133kg med cirka 30-40liter soppa i tanken.

Så drar man bort 10-10-10-2-2-2,5-1,5 så är man nere på 1095kg.
1095/300hk = 3,65kg/hk
Nuvarande 1133/270hk = 4,2kg/hk


tjänstevikt 1360 - 70kg förare - 10 kg bränsle = 1280 - 1133 = 147 kg
Tomvikt (utan förar & bränsle) ca 1100 kg

Inte illa då har du lättat bort ca 150 kg

Den vikt som inte måste accelereras måste ej heller bromsas

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Niklas Falk skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Tack. då har jag alltså 1,5kg att hämta på kabeln. Blir nog endel jobb att byta. Men många bäckar små. Samtidig blir det hemskt krångligt och fult att ha 50mm2 och pyttesmå kabelskor.
Har du funderat på att flytta batteriet och ha kortare kabel?
Med LiFePo-batterier (2.8kg för 12Ah) kommer ju vikterna ned såpass att man kan börja fundera på kabellängden för att spara vikt. Du har ju pulat såpass att du du inte har så stora problem att uppväga bristen av blyvikt balansmässigt.
Men LiFePo-batterier är ju inte allmängods, än. Och priset kunde gärna gå ner lite


Man kan ju testa med biltema gel batterier 12V 19Ah 6,62kg (kenson kör sånt i sin ultima så det funkar att
starta en v8 med thumbs up )

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Samuel Lindkvist skrev:


Grymt snygg!! thumbs up Det är nästan så att jag ångrar e36köpet och funderar på om man skulle satsat på e30 istället

Vad är det för fälgar? Dom är snygga och ser lätta ut.. Jag kanske får för mig att härmas

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag kör med batteriet i skuffen och med 21 mm^2 kabel, funkar prima

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



djungel-Jim skrev:
Vad är det för fälgar? Dom är snygga och ser lätta ut.. Jag kanske får för mig att härmas




Smakprovsbild från den andra M3an... thumbs up


Samuel Lindkvist skrev:
Bilen är i mycket fint originalskick och ska förbli så är det tänkt.



Syns om en liten stund

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Wow dom är ju toksnygga även på e36an! Vad är det för modell nu då??!!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Får man gissa på dessa?

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=LTW5-WHEEL

Jag har fått upp ögonen för dem med och såg därefter att de passar finfint på Samuels bil. PEAN har agenturen i Sverige.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



PeOR skrev:
Får man gissa på dessa?

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=LTW5-WHEEL

Jag har fått upp ögonen för dem med och såg därefter att de passar finfint på Samuels bil. PEAN har agenturen i Sverige.

Peo.

Det ser ut som dem ja! och nu när jag sökt runt efter info verkar de rekommenderas för m3 e36:or om man vill ha lätta 17"fälgar. Tack!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



ohh mycket fina bilar.
Tror du att du kan åka snabbare med e36án än med e30in i superstage??


Mvh Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (20346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande