Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TB -96, MSIII v.3. Turbobyte!
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26785 totalt)
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Jag gillar formen på bilen, mycket vacker.

Hur är karaktären på motorn?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Argentaperra skrev:
Jag kör ju en mkt närbesläktad bil och till denna funkar Toyo R888 mkt bra, speciellt med lite extra camber fram (har vad man kan justera H&R-bultarna till, max -1.5grader. Bra kompromiss gata/bana).


Så dessa däck fungerar hyfsat trots en ganska låg camber? Låter lovande, ett par framdäck med hårdare compund vore inte helt fel dessutom.

Dignell - Servicen blir dyr, speciellt när den kan jämställas med en smärre renovering... Jag får väl helt enkelt lufta bromsarna lite mer då. Typiskt, vätskan e ju snart slut.
Jag behövde bara byta en kam, så det blev ganska mycket billigare med en original ist för två trimmkammar. Siktet är istället instält på en 3 liters 12v motor med turbo, har nämligen två block ståendes i garaget.

KS_Wolfman - Karaktären är helt ok, gör sig helt ok på banan, men motorn är inte alls lika "häftig" som en sugsexa, sugmotorn är mer livlig lixom. På gatan e turbon död under 2500rpm, innan den börjar ladda, å andra sidan matar den på rätt bra över detta varvtal.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186



Har du en Q2 på den, intressant. Hade varit skoj att testa på 155an. Synd att det inte finns motsvarande Q2 diff till 2.0 motorerna. Riktigt bra pris på Q2 diffarna.

Häftigt bil, ses på Knutstorp.

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Sturup avverkades tillsammans med CAR. Originalbromsar fungerade helt ok, det är uppenbarligen inte en speciellt bromskrävande bana. däremot passade inte mina "nya" 8" breda fälgar bak, delvis pga dåliga bussningar. 225/45-17 V70A-hard däcken fungerade däremot prima.

Ytterligare ett stort problem är att de främre dämparna är slut. Har först nu i efterhand reflekterat över att det är Bilstein B6 dämpare jag har monterat. Dessa har inte kortad kolvstång likt B8 modellen. Mina dämpar har helt enkelt bottnat eftersom jag kör med Eibach sänkningsfjädrar (som dessutom även är för mjuka). Resultatet är att olja har trängt ut och dämpverkan har gradvis försvunnit. Inte bra.

Bröllopsdagen spenderades med att svarva till nya bussningar till nedre främre länkarmen bak. Dessa var riktigt slut, den vänstra länkarmen hade börjat nöta i subframen, inte bra eftersom den är i aluminium.

Materialet är sannolikt Acetalplast, typ Delrin. Jag är osäker på vilka shore tal de olika materialen har. Den svarta, inre bussningen är riktigt hård och lättbearbetat. Den yttre bussningen är något mjukare, svårbearbetad.

Tanken med valet av det mjukare materialet är att försöka bibehålla den passiva medstyrningen. Original sitter det en kulledsbussning på denna position, men dessa var helt slut.



Dessutom görs ytterligare en översyn av bromsarna på bilen. Bakbeläggen har bytts till Ferrodo DS2500. Framsivorna kommer uppgraderas till 330x36mm AP racing. PFC01 belägg behålls, likaså Willwood superlite oken. Nya skivnav har tillverkats. Material: aluminium 6082-T651. Nu kvarstår enbart tillverkning av okadaptrar.



Förra årets Willwood HD skivor klarade endast en säsong, mkt stort slitage från PFC01 belägen, dessutom sprack ena skivan på Mantorp. Förhoppningen är att AP skivorna har bättre materialkvalitet, samt att temperaturen hålls lite lägre. Sålänge de inte spricker mellan hålen...

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Nya bromsar är monterade, det blev som sagt 330x36mm AP racingskivor samt PFC01 belägg vid banträffar, annars EBC greestuff, bak sitter ferrodo DS2500. Biltema bromsvätska, funkade fint förra året.


I år med okadaptrar i aluminium

På bilen:


Stötdämparna är kanske inte så dåliga som jag tror, men i vilket fall är fjädrarna för korta/mjuka. Ska därför försöka bygga om fjäderbenen till justerbara.

I morgon blir det förhoppningsvis uppmätning av originalfjädrarna samt eibach sänkningssatsen för att få en uppfattning om hur hårda fjädrarna bör vara.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Megasquirt III v.3 införskaffat.

Tänkte behålla det mesta på motorn så som original fördelare. Detta får bli ett första steg mot ytterligare trimmning. 3l turbo är nog målet.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Bra val av styrbox thumbs up Riktigt skoj att leka med samt fiffigt med loggfunktionen, kör själv med MS II v3.

Med en snygg installation lär det troligen gå att passera SBP:s nålsöga då 3liters blocket är tämligen lika utseendemässigt (om du skulle råka byta till ett sådant).


Intressant att du haft "problem" med wilwoodbromsarna, kommer köra på en liknande setup på min bil år, dock går jag från en mindre wilwood setup som även denna fungerat bra.
Men min bil väger iof närmare 600kg mindre än din.

Vi kanske ses i sommar

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Styrboxbytet går inte riktigt så fort som tidigare det var tänkt...



Ni ser ju, inte ens katten är nöjd. Föresten, är det lämpligt att klappa katten samtidigt som man pillar med känsliga mikroprocessorer?

Ett expansionskort behöver inhandlas, för att möjliggöra bla. laddtrycksstyrning. Dessutom vill jag undvika att kapa sönder originalsystemet, och då behövs Bosch 32 pinnars kontakter (eller var det 35...), dessa sitter bla. annat på styrboxar till Saab 9000 och Volvo 740/940. Men skrotarna vill fortfarande ha alldeles för mycket för dessa, och jag behöver 2st. Så om någon har en eller två begagnade så kan jag betala en mindre slant.

Istället har framhjulslager och handbromswirar bytts. Trodde att wirarna var orsaken till att handbromsen inte kan låsa bakhjulen (vill ju kunna göra handbromsvändning när man kör konbana). Men det visade sig vara golvet under spaken som flexar när man drar i spaken. Förstärkningar behöver göras runt wireinfästningarna.

Nya fälgar införskaffades, dessa är lite snyggare än mina gamla, och framförallt runda.


ACE Dino 7,5x18"

Lite extramätare monterades även, oljetryck, oljetemp samt voltmätare. Det ska bli spännande att se vad oljetempen blir på nästa banmöte, det är tyvär inte helt ovanligt att motorn nästan kokar om det är varmt ute.



Bilen är i vilket fall klar för Kinnekulle p ålördag med CAR. Första gången på denna bana för mig.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Nu är styrsystemet bytt till Megasquirt 3. Än så länge kör jag med alla spridare på en utgång då detta är originalkopplingen i bilen, kommer nog dra om kablarna till semi sekventiell insprutning senare. Även original fördelare används, den kan enkelt bytas ut mot wasted spark.

MS styr original laddtrycksstyrnings ventil, detta fungerar helt ok efter att man justerat PID regulatorn hyfsat. Den 2 poliga tomgånsmotorn kommer jag dock inte helt överens med.

När jag höjde laddet så räckte inte original spridare till (199cc/min @ 3.0 bar), dutycycle hamnade på typ 110%... Nu sitter det spidare med 334cc/min @ 3.8 bar. Men Bränsltrycket är inte förändrar, jag vet inte vad pumpen kan tänkas klara.

Jag har provat 1.4 bars laddtryck, men jag tror inte original turbo gillar det, kör nu på 1.3 bar. Bilen går helt klart bättre nu, men det är nog främst för att den laddade strax över 1 bar innan. Vid längre tid på fulllast stiger insugstempen till 70 grader C, annars verkar den ligga runt 30 grader, jag har inte kört tillräckligt mycket än för att ha riktig koll.

Jag har mappad en del med Bredbandslambda, men då min egen innovate LC1 styrenhet verkar död så kör jag nu med smalbandslambdasond. Jag vet därför inte riktigt vad lambdat är vid max labb, men det ligger nog runt 12-13 i afr. Det finns med andra ord mycket att justera både på bränsle och tändning.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Är LC1:an helt död ? Annars kan du alltid prova att flasha om firmware om du inte gjort det, då fick jag min att hoppa igång igen (efter att jag redan köpt en ny iof...)

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Jag får ingen kontakt med den genom datorn, men den verkar värma sonden... Får pröva med en dator som har COM-port.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Nu är bilen preppad inför Mantorp den 17:e. Den störta skillnaden från tidigare år är nog megasquirt och därmed ett högre laddtryck. Ska bli kul att se hur stor skillnaden blir.

Idag fixade jag en lite bättre ducting till intercoolern, originalet hade tyvärr försvunnit i bilens tidigare liv.

Dessutom ar den blivit lite lättare, har monterat ur 2kg styrboxar. samt att batteriet är bytt till ett 45Ah, lättare än 55Ah innan och definitivt lättare än originalets 62Ah. Att det var billigare hade inte så mycket med valet att göra...

Har även funderat på att montera elektriskt styrservopump i bilen till vintern. Frågan är bara vilken som är lämpligast.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Film från Mantorp i fjol. Ska bli intressant att se hur turbo och intercoolerbytet påverkar insugstempen...


_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Planen för vintern var att byta ut turbon...

Nu är det iallafall igång, tyvärr blir det inget 1:a Maj firande för min del. Det känns lite som att ropa hej innan man kommer över bäcken, eftersom allt svetsarbete knappt är påbörjat.

Tanken är att turbon ska sitta på ungefär samma ställe som tidigare, första bilden är när jag försöker måtta in 3,5" downpipe. Original rör från främre och bakre cylinderbank kommer användas, det är därför endast en kort snutt grenrör som ska tillverkas. Inloppet är puls-splittat, jag hoppas kunna förbättra spool-up tiden därigenom (aggregatet sitter på Volvos senaste T6 motor). Trots storleken på turbon så får den faktiskt plats bakom original främre grenrör, men det är lite trångt.

Andra bilden visar den smärre justeringen jag gjorde på AC-pumpen. Jag rensade ur "månlandaren" och annat stål skrot som den var fyllt med, därefter kapade jag bort så mycket som möjligt av huset. Den frigjorda platsen kommer nog att användas till inloppsröret till intercoolern.

Sista bilden visar lite plåt-modd av fronten, balken kommer flyttas fram ngn centimeter för att göra plats för intercoolern. Självkart slant jag med vinkelslipen och touchade kylarröret till servon... Det går nog att svetsa ihop den skadan. Det blir föresten inget el servo i år ser det ut som.




_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Intercoolern är omsvetsad och monterad, väntar på siliconsnuttar, därefter kan jag svetsa ihop rör mellan intercooler och turbo, därefter är insugsidan klar.




Luftfiltret kommer sitta framför framhjulet med rakt inlopp direkt in i turbon, det ska tydligen vara det bästa. Kommer även skärma av filtret så att det bara får luft framifrån. Jag passade även på att montera en kylfläkt från biltema för att få mer plats mellan turbo och kylare, dessutom är den avsevärt lättare.



Grenrörssnutt med twin-enty samt downpipen är färdigsvetsad, så när som på mutter till lambdasensor. Den blev i rostfritt, mest för att det var det materialet som trimmfirman hade hemma (streetpower.se). Sen är det ju kul att få bruka tigsvetsen lite, rostfritt är ju en dröm att svetsa jämfört med aluminium.

Markfrigången har eventuellt minskat någon cm, men det går nog att leva med.

Utloppet på turbon är 3,5" eftersom katalysatorn sitter där på moderna bilar. Jag har konat ner till 2,5" efter första böjen. Konan tiggde jag till mig av streetpower, det finns två nackdelar med den. Dels är den i ca 0,8mm plåt, jag är rädd att den spricker. Men framförallt var det deras drinkmixer... Hur ska det nu klara en arbetsdag?


_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Nu är laddtrycket fixat, jag bytte plats på slangarna från taktventilen... 1,5 bar är tyvärr max vad trycksensorn i sprutet klarar av, därför får det bli den övre gränsen så länge. Men det rör på sig riktigt bra nu!

Insugstempen verkar definitivt ha sänkts, såg värden på ca 45 grader C nu, jämfört med 90 grader C som jag loggade på Mantorp i fjol.

Bild på motorutrymmet.


Fronten med luftfilter längst ner till höger och intercooler i mitten. Här skulle en CUP-spoler samt en plyfa-splitter sitta fint!


Förarutrymme med extramätare som man inte har tid att titta på, de sitter lite för långt bort. Lambdamätaren sitter längst bort.



Börjar därmed bli redo för Knutstorp på fredag. Denna säsong blir det Hawk DTC-70 bromsbelägg, Ska bli intressant att jämföra dessa med PFC01 jag tidigare kört med. Hittills verkar de ha lika bra initialt bett.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Snyggt, matas turbon från bägge cylinderbankarna numera?
Visst kör den bara på ena cylinderbanken i originalutförande?
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1686



Patrik Ö skrev:
Snyggt, matas turbon från bägge cylinderbankarna numera?
Visst kör den bara på ena cylinderbanken i originalutförande?


Den matas från bägge original också. Men ena röret är sjukt mycket längre än det andra.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
Körningen på Knutstorp gick sådär. Det flöt på ganska bra tack vare regnet som höll ner tempot. Under första passet på torr asfalt steg oljetemperaturen oroväckande fort, såg 130 grader redan efter 4-5 varv. En större oljekylare är nog nödvändigt, samt en översyn av lufströmmar och oljeflöde. Kanske vore det smart att montera bort termostaten till oljan.

Annars var det ett jädra drag i maskinen vid 1,5 bars ladd, hög fart på rakan iaf I regnet vågade jag tydligen stå på mer än många andra i samma grupp. Antagligen tack vare bilens "trygga" understyrningsegenskaper. Det är näst in till omöjligt att få bilen att snurra. Vid urgången ur kurvorna går den rakt fram när framhjulen börjar spinna...

Vid utgången ur vissa kurvor hördes ett oroväckande högt klonkande ljud från framvagnen någonstans. Det har jag inte helt lyckats lokalisera än. Däremot har jag upptäckt att ena länkarmen behöver bytas då spindelleden återigen är glapp, det är tredje gången höger sida behöver bytas i min ägo. Denna gången har jag beställt Alfa originaldel från shop4parts. £84 jämfört mot £34 för en piratdel. Hoppas den är lika grovt byggd som vänstra sidans länkarm, den har ej börja glappa ännu.

Jag undrar om det inte är så att GTV med v6:a har en grövre länkarm än övriga bilar (GTV TS, 155, 145, Fitat brava osv) med samma länkarm. Piratdelarna som sägs passa har eventuellt en klenare spindelled. Någon med liknande uppfattning?

Jag har även tröttnat på bilens fjädringsegenskaper i framvagnen, därför bygges Bilstein B6 dämparna om till justerbara coilovers. Delar inhandlades på rallyshop.se Jag köpte 7" lång fjäder, diameter 2,25" samt med en hårdhet på 550 lbs, på svenska blir det 178 mm lång samt 98 N/mm.

Fjädertallriken kapades bort och rörets ytterdiameter minskades med ca 0,2mm


Det gängade röret pressades på fjäderbenet och svetsades fast. Skälva dämparkroppen monterades självklar ur först. Jag fick bygga en egen "press". Vid två tons belastning lyfte innerväggen en cm från golvet...


Ihopmonterad med hjälpfjäder för att besiktningen ej ska klaga. Nu när diametern är smalare är det även möjligt att montera justering för camber/caster i fjädertornen. Men det finns väl inga delar som passar rakt av? 155 passar inte, hur är det med camberplatta till Fiat Coupe?


Monterat på bil inför höjdjustering.


Bilen är nu 3-4 cm högre än innan, gött med markfrigång, men den ska nog sänkas lite. Direkt märkte jag att bilen tidigare mer eller mindre legat på genomslagsgummit. Vid skarpare gupp har dämparen alltid bottnat ur med en jädra smäll. Nu sväljer den gupp i det närmaste ljudlöst. Dämparna känns för svaga, det blir eventuellt en ombestyckning av dess i vinter.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170


Trådstartare
På söndag blir det körning på Knutstorp igen. Sannolikt kommer motorn att bli mycket varm även då. Jag har aillafall försökt göra vissa förbättringar för att öka luftflödet genom kylaren. Även luftfiltret är bättre avskärmat från motorutrymmet.

Det klonkande ljudet har identifierats, det var helt enkelt skruven som klämmer fast spindelleden i på höger sida som var dåligt åtdragen. Detta förklarade naturligtvis även glappet i spindelleden. Synd bara att jag precis fick hem den nya länkarmen...

Laddtrycket är inställt på 1,2 bar på ettans och tvåans växel, på trean och uppåt är det 1,5 bar. Tanken är att minska hjulspinn på de lägre växlarna. Tyvär är det någonting vajsing med regleringen, vid växling på fullgasacceleration verkar laddtrycket inte vilja gå över 1,2 bar på 3:an. När man gör en acceleration på bara treans växel är 1,5 bar inga problem. Detta problem hade jag även innan jag kopplade in hastighetsgivare till megasquirtet. Antar att det är PID regulatorn som behöver justeras något, felet är iallafall mkt irriterande, det fattas ju en del effekt...

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2177



Härligt bygge, hur det är med dina toppfästen till fjäderbenen vet jag inte exakt, men de som bytt till coil-overs på Coupe har bytt till Fiat Bravo's toppfästen (alltså 90-talets Bravo då..). Kolla det!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TB -96, MSIII v.3. Turbobyte!
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26785 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande