Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 V8 RWD
<<   1, 2, 3, 4   >>
29614 besök totalt
audittquattro
Kristianstad
Här sen Nov 2005
Inlägg: 640



Riktigt häftigt!!
Ja hade tanken på att bygga rwd i en a3 en gång men de va med orginallåda och motor.
Men ditt projekt va verkligen helrätt.
Vad kommer du att varva tror du?

_________________
Emil Larsson

Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Spännande bygge. Detta måste följas!

Måste ändå fråga hur det kommer sig att du inte hänger ner en modern v8, tex en audimotor skulle ju passa bra i en audi?!

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



M3Jonas skrev:
Spännande bygge. Detta måste följas!

Måste ändå fråga hur det kommer sig att du inte hänger ner en modern v8, tex en audimotor skulle ju passa bra i en audi?!

MVH Jonas


Hur dyrt är det inte att trimma europeisk v8? Jänken går ju att köpa delar till relativt apbilligt. thumbs up
Med alutoppar och lite sånt såå blir det inte så tungt heller.
Men man får nog ändå hoppas på en motor placerad långt bak i motorrummet för viktfördelningens skull.

Klockrent projekt annars. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Det är det sköna "gurglandet" man vill ha från jänken med...... bara det kan man betala för.

Som föregående talare sa, det är billigare. Det blir inte tyngre med all elektronik som ska med från tysk8an med.

Det såg nämligen ut som förgasare på bilderna, vilket i så fall gör det enklare med installationen antar jag. Men det är bara gissningar från mig.

Lycka till, kommer att följa det med stort intresse!!!!!


thumbs up

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



det räcker nog att kika på eftermarknaden för chevy sb och en audi v8 för att ta detta beslutet.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19612



bullen! skrev:
det räcker nog att kika på eftermarknaden för chevy sb och en audi v8 för att ta detta beslutet.
Kan du köra en Audi V8a med fördelare och fugg öht (vad kostar ett sånt insug...)?

Elinstallationen för en jänkevinkel är ju dessutom oftast patetiskt enkel. Startmotor, generator och tändspole.
När mer än hälften av kablarna i motorrummet består av tändkablar är det nåt annorlunda iaf.

Nä jag räknar inte med belysningen, den är ju det mest komplexa

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Skönt projekt! Kommer följas...

Även om jag förstår varför man går jänkevägen, KOSTNADEN och enkel installation, tycker jag det är lite synd på ett annars cleant bygge, med stel axel och gjutjärn...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Lasse S Bromölla
Bromölla
Här sen Sep 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Hej

Anledningen till Cheva V8 är som många säger priset, soundet och enkelheten.
Kör man med förgasare blir det ju både enkel installation och förhållande billig, fast lite race betonade grejer
kostar även till en gammal stötstångsmotor men man vågar ju inte tänka på vad en mappning skulle kosta till en sån här motor.
Sen har vi ju effektuttaget, det går ju inte att bygga en Audi V8 ( som sugmotor) med liknande effekt uttag som min motor har med min budget iallafall.

Jag håller med att stelbakaxel är stenålder men dom är starka och förhållande vis billiga.

Bilen skall ju först och främst vara rolig att sladda med , kan man sen skrämma slag på folk blir det ju ännu roligare.

Kul att ni gillar bilen, mer bilder kommer snart det har hänt en del sen dessa bilder togs.

Mvh Lars

_________________
Lars Svensson
Bromölla
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



stoppa dit en 9" de är ganska billiga och hästlängder bättre än den som sitter där. billiga utväxlingar oxå om man vill prova sig fram.

_________________
Sammy Lundin
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Niklas Falk skrev:
bullen! skrev:
det räcker nog att kika på eftermarknaden för chevy sb och en audi v8 för att ta detta beslutet.
Kan du köra en Audi V8a med fördelare och fugg öht (vad kostar ett sånt insug...)?

Elinstallationen för en jänkevinkel är ju dessutom oftast patetiskt enkel. Startmotor, generator och tändspole.
När mer än hälften av kablarna i motorrummet består av tändkablar är det nåt annorlunda iaf.

Nä jag räknar inte med belysningen, den är ju det mest komplexa


framförallt så finns allt man kan tänkas behöva. det finns vippor som håller, gördlar, block som är odödliga. jättecoola vevaxlar för småpengar i sammanhanget. en uppsjö av kammar och toppar och insug osv osv osv. visst hade det varit tufft och passande till karossen att bygga på audi. men inte mer. man kan nog t.o.m kosta på sig ett alublock och ändå komma undan billigare än med en audi v8.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19612



bullen! skrev:
man kan nog t.o.m kosta på sig ett alublock och ändå komma undan billigare än med en audi v8.
427 med alublock listas som 550hk i Summitkatalogen, endast $13k (iofs 84papp men det är många pållar).
För likande pengar får du även 572an (men det är ju lite väl stort med 9,4 liter) med 620hk...

Men för halva dessa pengar så kommer du inte mycket efter (tex LS2 med fugg och 440hk. Det är fortfarande nya motorer i låda det handlar om).

Katalogdrömma går ju (vad man nu skulle med sån effekt till)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Niklas Falk skrev:
(vad man nu skulle med sån effekt till)


Powerslides!!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19612



Roger Gustafsson skrev:
Niklas Falk skrev:
(vad man nu skulle med sån effekt till)
Powerslides!!!
Lite otydligt; Vad skulle jag med sån effekt till. Andra kan ju garanterat dra nytta av den till acceleration i rätt riktning,


Nåja, lycka till med brutalbullen. Bakdäcken kommer att leva ett hårt liv om de skall vara i sleeperdimension

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Niklas Falk skrev:
bullen! skrev:
man kan nog t.o.m kosta på sig ett alublock och ändå komma undan billigare än med en audi v8.
427 med alublock listas som 550hk i Summitkatalogen, endast $13k (iofs 84papp men det är många pållar).
För likande pengar får du även 572an (men det är ju lite väl stort med 9,4 liter) med 620hk...

Men för halva dessa pengar så kommer du inte mycket efter (tex LS2 med fugg och 440hk. Det är fortfarande nya motorer i låda det handlar om).

Katalogdrömma går ju (vad man nu skulle med sån effekt till)


har en vän som har 990 sughästar i en helalumaskin (donovan 565", dragracing) som kostat honom 90k lätt begagnat. så hk per krona är svårslaget med jänk. så att en audi v8 skulle va bättre, starkare och billigare finns inte.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66



Med Audi motor.
Audi A3 V8 4.2 Avantgarde


_________________
Mattias Nilsson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Pekke skrev:
Med Audi motor.
Audi A3 V8 4.2 Avantgarde


Synd att den är "tyskstylad"

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Roger Gustafsson skrev:
Pekke skrev:
Med Audi motor.
Audi A3 V8 4.2 Avantgarde


Synd att den är "tyskstylad"


Förstår inte vad du menar? finns ju inget fetare än ett riktigt tyskstuk! 205or på 10" fälgar, böse m.m.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Tjenar Lasse!

Riktigt häftigt bygge!
Blir det lika bra som förra gången så är det bara att gratulera. thumbs up

Du behöver möjligen inte bromsar för att få stopp på grejorna??
Mina original skivor/ok fram ligger på hyllan och tar plats...

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



24-Seven skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Pekke skrev:
Med Audi motor.
Audi A3 V8 4.2 Avantgarde


Synd att den är "tyskstylad"


Förstår inte vad du menar? finns ju inget fetare än ett riktigt tyskstuk! 205or på 10" fälgar, böse m.m.


Dom har missat ett par tjugo illasittande plastbitar på bilden. Men bilen på bilden kanske inte är färdig...

Sorry för att jag trashar din tråd!!
Dock skulle man ju vilja se och höra hur den går! och är den bak/fram/fyrhjulsdriven?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19612



Roger Gustafsson skrev:
och är den bak/fram/fyrhjulsdriven?
Undrar om trådtiteln och första inlägget kan ge nån hint

om det är den inflikade exemplet på en A8a i en A3a som du syftar på så har det tydligen växellåda från 928GT, så då blir det nog inget driv till framhjulen. länk. Google är jobbigt, jag vet...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Niklas Falk skrev:
Roger Gustafsson skrev:
och är den bak/fram/fyrhjulsdriven?
Undrar om trådtiteln och första inlägget kan ge nån hint

om det är den inflikade exemplet på en A8a i en A3a som du syftar på så har det tydligen växellåda från 928GT, så då blir det nog inget driv till framhjulen. länk. Google är jobbigt, jag vet...


Google suger!
Det finns ju datanerdar!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 V8 RWD
<<   1, 2, 3, 4   >>
29614 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande