Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (18062 totalt) |
_________________ Johan Palm Porsche 911 RSR IROC replika https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=638751 |
||||
Hade valt svart färg på buren, för retrolookens skull.
Många lackar i bilens färg, i tron att det ska smälta in bättre. I mina ögon blir det ofta tvärt om buren lyser ännu mera och bur i bilens färg känns mest som 1990-2000tal. På 70-talet när bilen var aktuell hade de flesta race saloons och GT bilar fortsarande svart bur (blanksvart) har precis haft samma fudnerignar och diskussion i mitt eget retroprojekt, en Saab från 1959. Då hade man inte ens båge i saabarna, så det fick bli en fri tolkning hur det såg ut på andra bilar som hade båge. De var svarta eller kromade. enstaka lackades i silver, eller i bilens färg. Men allt är ju tycke och smak, men bilderna från tidnignsartikeln tyderj u pa att svart gällde i dessa bilar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Du har helt rätt BOSSE L.
Jag undar om inte en vit kan upplevas som störande eftersom bilen i är kläd i svart interiört... _________________ Johan Palm Porsche 911 RSR IROC replika https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=638751 |
||||
Hej,
vilken fin bil! Din egen är mer lik en IROC RSR än den vita RSR - 74 du postat bilder på. Här finns massor av information att hämta för IROC RSR och andra RS och RSR bilar: http://www.pbase.com/slidevalve911rs Din bil ser ut att ha turbobreddning, medan IROC RSR har 2.8 RSR skärmar i plåt bak (RSR - 74:an har i glasfiber och ser ut som på dina bilder). För att göra en lång historia kort så tror jag att man kan sammanfatta det hyfsat ok på följande sätt: En IROC RSR är en 2.8 RSR i RS 3.0 kosltym (med en 3 liters motor byggd på 7R blocket, samma block som i RS-73). Den har coil-over chassi både fram och bak, dubbeltänding (som 2.8 RSR) etc. Den har även karossförstärkningar som på RSR 2.8 och jag tror att stavarna är bortplockade (eller så kör man med både och?) Kör hårt och lycka till! /David _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
FM Grapichs i Ystad är riktigt duktiga. http://www.fmgr.se/ _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Det finns lite olika uppgifte om detta. I en av Porsches egna böcker framgår det att IROC RSR hade Rs skärmar bak och RSR fram... Jag återkommer med mer info inom kort. _________________ Johan Palm Porsche 911 RSR IROC replika https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=638751 |
||||
om RS 3.0 och RSR 2.8 har samma bakskärmar så stämmer våra uppgifter ![]() Det här DVD:n är kult - en kopia av livesändningarna från den första IROC serien 1973/1974, med IROC RSR bilarna. Jackie Steward är expertkommentator, 70-tals faktorn är maxad!!! http://www.motorsportcollector.com/c /David _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
|
||||
Peter von L tittade på bilen igår, men gör inte den typen av jobb. Peter/Vonne är annars mitt förstahandsval och kan varmt rekommenderas! Bl a har han stripat min RS4 svart matt!! Peter samarbetar med tyska Intax som kanske är de mest kunniga när det gäller foliering i Europa och hans killar utbildas av Intax. Peter är dessutom pedant och Porscheälskare! _________________ Johan Palm Porsche 911 RSR IROC replika https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=638751 |
||||
Dekaler till IROC RSR går att hitta här:
http://www.tremotorsports.com/page.c Kolla under Accessories och IROC RSR Stripe Kit. Dom har även hod pinns och bakvinge (som är större än den som sitter på din bil nu). Jag vet inte ngt om kvalitén på deras grejer. om du bara vill ha IROC loggan som satt på RSR bilarna så finns den för 12 USD här: http://www.drivernetwork.net/porsche Andra länkar som kan vara bra om du vill bygga IROC RSR inspirerat: Fuchs (kopior som är ok enligt FIA, om du inte vill bredda dina som du har på nu) http://www.advancedautosport.com/bra Däck som passar dessa: http://www.classictires.co.uk/michel Dom har även andra märken, som t.ex. Avon. Tror dom säljer deras slicks oxå. En annan däcklänk... http://www.racecarnewmedia.com/bmtr/ Fick det här från dom när jag ställde en fråga om förslag på gatlegala däck (för banåka) till 9x11x15: The front tyre would be 245/60r15 Avon CR6zz at a cost of £177.00 each + vat. The rear tyre would be 295/50r15 Avon CR6zz at a cost of £210.00 each + vat. /David _________________ D a v i d B r a n t m o Nu: 951 Cup 3,0 16v Då: 996 GT2 CS 951 s 964 RS 911 Carrera 3,2 |
||||
Grymt projekt, har själv viljat bygga en RSR banracer ett tag nu. Hårdare bil får man leta efter. Får bli framöver! Detta ska följas
![]() _________________ Martin Henriksson http://www.boxerracing.info.se/ Mina bilar: Porsche 911 Carrera 3.2 VW Karmann Ghia coupe RS 911 drivlina VW 1950 splitt |
||||
Var i England i veckan och köpte majnumret av GTPorsche på vägen hem.
http://www.gtpurlyporsche.com På framsidan av tidningen finns en grön IROC RSR och en 11 sidors artikel men grymma bilder. Lite kul är att artikelförfattaren citerar Bobby Unser i början av artikeln, jag var nämligen i påskas på Unsers museum i Albuquerque och träffade Al Unser, him self. http://www.unserracingmuseum.com/ Bilen i artikeln är till salu på Cars of Malton http://www.specialistcarsltd.co.uk/porsche_sales/greenporsche6-2-8.htm Köp tidningen för där finns flera läsvärda reportage enligt min mening och lycka till med projektet. Behöver du hjälp skulle jag rekommendera Tony Andersson i Mala som fö jobbade hos Zirkelbach på den gamla goda tiden. Lycka till med projektet, skulle gärna titta närmare på bilen, men det kommer väl tillfälle skulle jag tro :-) _________________ ![]() |
||||
Hej Johan
Du skickade en fråga till mig angående Heigo-buren du beställt. Jag skrev ett svar men min jobbdator ville inte skicka det vidare till dig så det får bli hemifrån istället. Svaret var att du ska ransaka dig själv vad du vill göra med din nya bil. Ska du rejsa på riktigt? eller köra på gatan och roadsport-lopp? eller köra historiska lopp? (uppvisningar etc.)? Buren du nämnde uppfyller FIA:s Appendix K, som är för historiska bilar och gäller för den typen av tävlingar. Ska du rejsa riktigt ska buren uppfylla FIA:s Appendix J Art 253 . Sådana burar du hittar i t.ex. Carrera Cup-bilarna. Ska du rejsa i roadsport med gatbil (detta innebär att den måsta passera bilprovningen varje år), då kan du använda den buren du nämnt, om du ser till att huvudbågen är min. 45 mm i diameter + att du köper till de rördelar som fattas (sidorören i dörrar + tvärgående rör). De s.k. "toyotastag + hjälmkrossarstag" får du dispens från då SBP ej accepterar dessa i gatbilar. Ännu en gång, rannsaka dig själv vad du vill göra och kolla runt på andra bilar i samma klasser som du själv vill agera i inna du kastar ut några pengar i onödan. Vill du rejsa riktigt så är mitt tips att du ringer Guss Telnr: 08-57030022 eller "rolfstorpar'n" Gunnarsjö Svets o Smide Tel. 0320-860 55 och ber att få skyddsburen inmonterad. Då blir det raceklart och riktigt. _________________ Sigge Skålberg _________________ Sigge Skålberg |
||||
_________________ Johan Palm Porsche 911 RSR IROC replika https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=638751 |
||||
hej,
här har du lite fler länkar till den "nya" Braid Fuchsarna... http://cgi.ebay.co.uk/Porsche-Felgen Från ett annat forum... några funderingar kring dessa Braid Fuchs replikor, t ex vad tillverkaren säger och vad ÅF säger till slutkund... Each to his own... http://www.transend.co.uk/latest_new Finns även lite att läsa om dessa på pelicanparts, forum sektionen. Enligt personer "InTheKnow" så är det inte en 100%-ig replika (kan ju finnas orsaker till det, copyright t ex), dock så verkar de vara lika lätta och t o m lättare än orginal. Sen är det ju den eviga diskussionen om "cast" kontra "forged". Tillverkas av Braid i Spanien (och Braid har väl generellt ett gott renomé), säljs av ett par ÅF, bland annat den i länken från d_b (Design911 i UK är också ÅF tydligen). Priserna är enligt uppgift ganska så likvärdiga vart man än väljer att spendera sina pengar, och inte mycket utrymme för "internet-discounts" eller "whole-sale discounts", enligt hörsägen dock. Hursomhaver, tuff kärra har du iaf! ![]() Lycka till! mvh _________________ Andreas Nordin VW Typ-1 -62 Soltak, 2165cc, 044CNC, 48IDA |
||||
_________________ Johan Palm Porsche 911 RSR IROC replika https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=638751 |
||||
Idag har jag supertvättat bilen invändigt, rubbat lacken samt vaxat och polerat exteriört!
![]() ![]() ![]() Imorgon ska jag få strömbrytare och spännen till huven. Har beställt nya paneler till dörrarna i svart läder samt fjäderbenstag idag. _________________ Johan Palm Porsche 911 RSR IROC replika https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=638751 |
||||
En 3,2 är nog det minsta man kan tänka sig...och den är igentligen ngt svag och bör preppas om man ska vara ärlig. Bättre att sattsa på en 3,6 och utgå från den i stället. Finns en heldel sådana snurror att hitta. Men lägg hellre ut några kronor extra på en frisk maskin än många kroner mer på att fixa upp en sämmre! Man hittar 3,6 från 45k och uppåt. Men en bruxad maskin bör kollas igenom innan man börjar köra dom hårt. Vad är gjort åt chassit? Rsr dämpare eller något liknande rsr specifikt monterat? _________________ Pelle Persson |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (18062 totalt) |