Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 E21 -81 "Till Salu"
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (16512 totalt)
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Licenskursdags!

8/8 i linköping är det dags för mig att ta banlicens. Ska blir skoj! =)

Uppdaterar med lite bilder. Vet ni vad jag kan göra för att få den mer kursstabil i högfart + kurvor? Den har en förmåga att kasta med bakvagnen vid "slalom"svängar i hög fart. Jag har sänkt den så mycket det går bak för att få ner tyngdpunkten, men det känns som den är för mjuk i fjädringen i bak. Jag upplevde den som hårdare när den var högre (fjädern är mer komprimerad då).


Bilder:






Tacksam för svar!

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Ingen som vet vad det kan bero på om bilen är ostadig i bakvagnen vid växlande höger-vänstersvängar i hög fart?

Likaså undrar jag vad jag kan göra för att göra den känsligare i styrningen kring 0-punkten? Alltså när man kör rakt fram.

Jag ska ta min banlicens nästa fredag och vill gärna ha bilen i tipptopp innan dess. =)


Mvh Johan.

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sladdriga bussningar, däckstryck, sitter allt fast ordenligt dvs stötdämpare, kränghämmare etc.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
steffe skrev:
Sladdriga bussningar, däckstryck, sitter allt fast ordenligt dvs stötdämpare, kränghämmare etc.


Det är nya superflexbussningar i bak (ej silentblocken), nya bilstein sprint, kontrollerat däckstryck. Bilen är mycket stadig upp till en viss gräns, sen blir den "slängig". Det är ju betydligt bättre än original, men inte så bra som jag vill ha den.

Har provat att sänka den bak så mycket det går för en lägre tyngdpunkt, men då blir bilen lite mjukare istället och problemet kvarstår. Höjer jag bilen bak blir den lite hårdare, men inte tillräkligt stabil så som jag vill ha den.

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hjulinställningar
Mycket ändrar sig vid höjdjustering av bakvagnen:
Toe in/out
Camber

Hur justerar du höjden?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
steffe skrev:
Hjulinställningar
Mycket ändrar sig vid höjdjustering av bakvagnen:
Toe in/out
Camber

Hur justerar du höjden?


Jag justerar höjden genom att flytta den nedre fjädertallriken. Det finns 4 olika fasta lägen att sätta den på.

Det går ej att justera toe in/out eller camber på bakvagnen då den är original i övrigt. (Något som jag på sikt kommer göra om.)

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Vad jag förstår har du sk sänkfjädrar, som bara är marginellt hårdare än original.
Du behöver nog lite tuffare prylar för seriöst bus på bana/slalombanan.
Går fint att montera racingfjädrar( 60mm inv mått ) bak med hemgjorda distanser
i original fjädertallrik.
Själv hade jag 450p fram och 336p bak på min gamla E21a , du kan nog öka lite fram
eftersom du har 6 cyl.
Silentblocken måste också vara i bra skick förstås. Bra däck med rätt tryck gör underverk.

Mer negativ camber fram om du vill ha bilen lite nervigare rakt fram och bättre instyrning.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Marcus S skrev:
Vad jag förstår har du sk sänkfjädrar, som bara är marginellt hårdare än original.
Du behöver nog lite tuffare prylar för seriöst bus på bana/slalombanan.
Går fint att montera racingfjädrar( 60mm inv mått ) bak med hemgjorda distanser
i original fjädertallrik.
Själv hade jag 450p fram och 336p bak på min gamla E21a , du kan nog öka lite fram
eftersom du har 6 cyl.
Silentblocken måste också vara i bra skick förstås. Bra däck med rätt tryck gör underverk.

Mer negativ camber fram om du vill ha bilen lite nervigare rakt fram och bättre instyrning.

MS//


Jo, det är Lesjöforsfjädrar. Jag försökte få tag i värre grejor via stötdämparexperten men detta var det enda han lyckades få fram till min bil. Sprint-dämparna borde ju klara lite hårdare fjädrar än vad som sitter på nu. Om jag höjer den nedre fjädertallriken bak kanske jag slipper distanserna om jag monterar andra fjädrar?

Fram känns bilen ändå rätt så bra när det gäller fjädringen. Dock har jag inte testat den på bana än så jag kommer nog ändra mig på den punkten.

För att ändra cambern fram måste jag förmodligen byta till andra fjäderben då original troligtvis kommer att ta i tornet. Men vad tror du om att flytta ut länkarmen ii nederkant istället för att flytta in fjäderbenen i överkant? Jag tror nämligen det finns lite mer plats åt det hållet.

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



groze skrev:
Marcus S skrev:
Vad jag förstår har du sk sänkfjädrar, som bara är marginellt hårdare än original.
Du behöver nog lite tuffare prylar för seriöst bus på bana/slalombanan.
Går fint att montera racingfjädrar( 60mm inv mått ) bak med hemgjorda distanser
i original fjädertallrik.
Själv hade jag 450p fram och 336p bak på min gamla E21a , du kan nog öka lite fram
eftersom du har 6 cyl.
Silentblocken måste också vara i bra skick förstås. Bra däck med rätt tryck gör underverk.

Mer negativ camber fram om du vill ha bilen lite nervigare rakt fram och bättre instyrning.

MS//


Jo, det är Lesjöforsfjädrar. Jag försökte få tag i värre grejor via stötdämparexperten men detta var det enda han lyckades få fram till min bil. Sprint-dämparna borde ju klara lite hårdare fjädrar än vad som sitter på nu. Om jag höjer den nedre fjädertallriken bak kanske jag slipper distanserna om jag monterar andra fjädrar?

Fram känns bilen ändå rätt så bra när det gäller fjädringen. Dock har jag inte testat den på bana än så jag kommer nog ändra mig på den punkten.

För att ändra cambern fram måste jag förmodligen byta till andra fjäderben då original troligtvis kommer att ta i tornet. Men vad tror du om att flytta ut länkarmen ii nederkant istället för att flytta in fjäderbenen i överkant? Jag tror nämligen det finns lite mer plats åt det hållet.


Ang distanser tänkte jag på att sk racingfjädrar som är mindre i diam ska passa. Invändig styrning
mellan fjäder och dämpare liksom..

Länkarmen går fint att flytta ut. Gjorde så på min plus ställbara topplagringar. Tänk på att original
styrled inte tillåter att du flyttar för mkt , typ 8mm är nog max. Ska inte vara omöjligt att hitta
längre styrleder med rätt gänga iof.. Sen har du k-hämmaren att ta hänsyn till . Jag köpte en 28mm
från 02-depån som faktiskt passade bättre med utflyttade länkarmar..

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Marcus S skrev:
groze skrev:
Marcus S skrev:
Vad jag förstår har du sk sänkfjädrar, som bara är marginellt hårdare än original.
Du behöver nog lite tuffare prylar för seriöst bus på bana/slalombanan.
Går fint att montera racingfjädrar( 60mm inv mått ) bak med hemgjorda distanser
i original fjädertallrik.
Själv hade jag 450p fram och 336p bak på min gamla E21a , du kan nog öka lite fram
eftersom du har 6 cyl.
Silentblocken måste också vara i bra skick förstås. Bra däck med rätt tryck gör underverk.

Mer negativ camber fram om du vill ha bilen lite nervigare rakt fram och bättre instyrning.

MS//


Jo, det är Lesjöforsfjädrar. Jag försökte få tag i värre grejor via stötdämparexperten men detta var det enda han lyckades få fram till min bil. Sprint-dämparna borde ju klara lite hårdare fjädrar än vad som sitter på nu. Om jag höjer den nedre fjädertallriken bak kanske jag slipper distanserna om jag monterar andra fjädrar?

Fram känns bilen ändå rätt så bra när det gäller fjädringen. Dock har jag inte testat den på bana än så jag kommer nog ändra mig på den punkten.

För att ändra cambern fram måste jag förmodligen byta till andra fjäderben då original troligtvis kommer att ta i tornet. Men vad tror du om att flytta ut länkarmen ii nederkant istället för att flytta in fjäderbenen i överkant? Jag tror nämligen det finns lite mer plats åt det hållet.


Ang distanser tänkte jag på att sk racingfjädrar som är mindre i diam ska passa. Invändig styrning
mellan fjäder och dämpare liksom..

Länkarmen går fint att flytta ut. Gjorde så på min plus ställbara topplagringar. Tänk på att original
styrled inte tillåter att du flyttar för mkt , typ 8mm är nog max. Ska inte vara omöjligt att hitta
längre styrleder med rätt gänga iof.. Sen har du k-hämmaren att ta hänsyn till . Jag köpte en 28mm
från 02-depån som faktiskt passade bättre med utflyttade länkarmar..

MS//


okej! Då hänger jag med vad du menar! Borde inte vara alltför svårt att få till.

Sitter här på jobbet nu och längtar efter våren. Beställde banlicensen för 2009 häromveckan.

Bifogar lite bilder som jag sitter och drägglar över från min senaste bankörning på sviesta:











NU VILL JAG UT PÅ BANAN IGEN! =)


_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hittade några bilder på originalben med 60mm racingfjäder. Förlängde topplagringen så stötdämparn
kom upp lite mer.. Lite lång kolvstång för de kortare fjädrarna.
Ringen fungerade som invändig styrning av fjädern nertill



Annars kan du skaffa avsedd fjädertallrik till 60mm fjäder och kanske svarva några spår för ställbar
höjd i dina Bilstein. Det gjorde jag på min senare variant. Tallriken hittar du hos Sellholm.



MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
okej! Det ser ju kanon ut! Smart lösning. =)

Vad tror du om jag monterar hårdare fjädrar på mina bilstein sprint? Dom bör väl klara lite värre fjädrar än dom lesjöforsfjärdrar som sitter på nu?

Mvh Johan

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4695



ooooh... Vilken snygg bil du har Jag har faktiskt en alipinagrön E21 323 -79 som står i ett skjul och väntar på att E30in ska bli klar... Jag har BBS paketet också, har samlat på mej från olika hörn. Tyvärr saknar jag sidokjolarna än så länge. E21 är fina bilar, kul att du kör med den thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Cammo skrev:
ooooh... Vilken snygg bil du har Jag har faktiskt en alipinagrön E21 323 -79 som står i ett skjul och väntar på att E30in ska bli klar... Jag har BBS paketet också, har samlat på mej från olika hörn. Tyvärr saknar jag sidokjolarna än så länge. E21 är fina bilar, kul att du kör med den thumbs up


Tack så mycket!
E21or är härliga bilar. =) ...Synd att jag inte fick veta lite tidigare att du saknar sidokjolarna..jag hade fram tills ganska nyligen kompletta sidokjolar.
Jag kör den mycket sparsamt och endast på sommaren, men när jag väl kör så blir det ju ganska tuff körning, men min erfarenhet sedan tidigare (jag är inne på min 6e e21a) är att bilarna håller för väldigt mycket "bus".

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



groze skrev:
okej! Det ser ju kanon ut! Smart lösning. =)

Vad tror du om jag monterar hårdare fjädrar på mina bilstein sprint? Dom bör väl klara lite värre fjädrar än dom lesjöforsfjärdrar som sitter på nu?

Mvh Johan



Dubbla hårdheten eller lite drygt jämfört med original ska nog inte vara några problem.
Sänkfjädrar brukar bara vara 25% hårdare än original. Vill man avancera kan Sellholm
ställa om dina dämpare och strypa slaglängden om du önskar.

Jag har lite skrot liggandes , några halvhårda bakfjädrar i originaldiam bl a.
Kan kolla om du är intresserad.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Marcus S skrev:
groze skrev:
okej! Det ser ju kanon ut! Smart lösning. =)

Vad tror du om jag monterar hårdare fjädrar på mina bilstein sprint? Dom bör väl klara lite värre fjädrar än dom lesjöforsfjärdrar som sitter på nu?

Mvh Johan



Dubbla hårdheten eller lite drygt jämfört med original ska nog inte vara några problem.
Sänkfjädrar brukar bara vara 25% hårdare än original. Vill man avancera kan Sellholm
ställa om dina dämpare och strypa slaglängden om du önskar.

Jag har lite skrot liggandes , några halvhårda bakfjädrar i originaldiam bl a.
Kan kolla om du är intresserad.


MS//


Det låter bra. Då bör jag kunna få till det hela ganska bra då. Iaf så det räcker för mig tills vidare. =)
Jag är definitivt intresserad om du har fjädrar på hyllan!

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Liten uppdatering:

Nu har jag köpt ny åka-fort-ratt. Det blev en Sparco R325 som är ganska ljup, vilket gör att jag får ratten lite närmare kroppen. En fördel för mig som har väldigt långa ben.

Utöver det så har jag hämtat hem bilen från den kalla boden på landet till varmgaraget. Så nu står den hemma på pallbockar och jag håller på med ett kamremsbyte och diverse uppfräsching och småpill.

Idag var jag också förbi BMW och hämtade en uppsjö av småkraffs. Jag passade på att utnyttja den 20% rabatten dom har på reservdelar den här veckan. thumbs up

Det som är kvar att fixa förutom "servicen" är ett irriterande elfel till ena bakljuset. När parkeringsljuset är tänt så lyser båda bakljusen, men när man tänder halvljuset så slocknar vänster bakljus.
Jag provade att dra en fusk-kabel från det andra bakljuset, men då vägrade bilen starta...däremot kunde jag rulla igång bilen? Märkligt...jag gissar på ett jordfel nånstans.

//Johan

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Kamremsbytet är klart. Gick bättre än väntat. Bilen startade på första försöket och går numera som en dröm!

Sedan jag skrev sist har bilen hunnit bli besiktad, fått en ventilspelsjustering, ny fräsch olja i bakaxel och växellåda, nya R-däck Dunlop Direzza, och snart också BBS-krysseker till dessa.

Jag har också bestämt att ta en premiärresa ner till Ringen i vår/sommar. Sista helgen i maj är det tänkt. Ska blir otroligt skoj och spännande! Hoppas att bilen håller ihop tur o retur plus några varv på banan.

Jag är tacksam för alla tips på vad jag bör tänka på inför resan. Just nu försöker jag gå igenom hela bilen så jag vet att allt är tipptopp. Mitt största orosmoln just nu är om topplockspackningen kommer ryka på vägen... Min erefarenhet med 323or är att packningen går sönder nån gång mellan 18000mil och 23000mil, och min har rullat 17000. Packningen fyller dessutom 28år i år....men lite gambling måste det ju såklart vara när man ska på semester.

Nu är det dags för mig att fira att det är lördag. Har skruvat färdigt i garaget för ikväll och ska ta nya friska tag imorn.


//Johan

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4695



Ja E21or kanske inte är väldens driftsäkraste bilar, men eftersom du använder din flitigt och den inte verkar vara sönderskruvad går det säkert bra. Jag har alltid haft bekymmer med kallstart och sprutet överlag på mina gamla E221:or... ( mest berodde det nog på att jag var 18 år och ville att den skulle bluddra tufft på tomgång. Ser skruvade jag bort Co skruven så jag aldrig hittade rätt igen )

Hur är alla tänddelar? dom ska du nog kolla innan en så lång resa med. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Cammo skrev:
Ja E21or kanske inte är väldens driftsäkraste bilar, men eftersom du använder din flitigt och den inte verkar vara sönderskruvad går det säkert bra. Jag har alltid haft bekymmer med kallstart och sprutet överlag på mina gamla E221:or... ( mest berodde det nog på att jag var 18 år och ville att den skulle bluddra tufft på tomgång. Ser skruvade jag bort Co skruven så jag aldrig hittade rätt igen )

Hur är alla tänddelar? dom ska du nog kolla innan en så lång resa med. thumbs up


Jo, sprutet är lite speciellt på dessa. Just Co-skruven ska man vara lite försiktig med om bilen går bra i övrigt. Jag har på tidigare E21or mest haft problem med spridare som bäckar igen, men dom är lätta att göra rent.

Alla tänddelar inkl tändmodulen, alla filter, vattenpump, kamrem, kylarslangar är nya. Så där bör det inta vara några problem.

Jag hittade en annons på blocket i går på en fräsch m20b25 motor, komplett med kabelhärva och box...jag är lite sugen på att byta innan jag åker, mest för att få ner oljeförbrukningen...nu drar den ca 1liter på 15mil om man har tung gasfot.

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 E21 -81 "Till Salu"
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (16512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande