Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (37354 totalt) |
Lite uppdatering!
tror nog att bilderna får tala. Började med att passa in motorn och göra nya motorfästen ![]() ![]() ![]() Växellådan måste ju också få plats ![]() ![]() ![]() Motorrummet lackade jag lite snabbt för att skydda från rost. ![]() Motorn kom sedan på plats med hjälp av hockey puckar ![]() ![]() Va tvungen att testa hur det blir med skärmar och front monterad. Sen så smög det dit en lite ic med för att se helheten i allt ![]() ![]() ![]() Framvagn och bromsar monterade efter att fått lite uppfräschning. ![]() ![]() ![]() Stolen får nya golvfästen. Bakflyttade ca 20cm ![]() Fäste för ratten börjar också ta form. ![]() ![]() Sen satte jag ratt,stol och pedaler på plats för att se om jag få plats i den lilla bilen ![]() ![]() Slutade semestern med att börja spackla in skärmarna. funderar på om man ska spaca ut fälgarna lite när man ska köra med gatdäck. Annars så sitter dom rätt bra för M/T däcken. ![]() _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||||
|
||||||
Per: Mycket bra fråga du
![]() Jag vet faktiskt inte.. ser man det? Roger: Ja jag har hört den innan ![]() Jag ska köra med cossie motor så småningom ![]() Man måste ju börja leka med en billigare motor där det finns mycket delar till. _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||||
Ja, jag vet. Världens tråkigaste skämt i bilkretsar... Man kommer ju alltid att tänka på sin flåsande 240 när man hör om Volvomotor... Men ett klockrent val såklart vad gäller pris prestanda!
![]() ![]() |
||||||
Jag tror att vi försökte reda ut spindlarna med föregående ägare och minns jag rätt lutar det åt att det är Taunusspindel. I så fall alltså med inte riktig ideal geometri. Men jag kan minnas fel.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Så du vet vem det är som har plockat ihop alla delar till denna bil? Skulle gärna vilja veta det ![]() _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||||
Kör vidare på volvomotorn
![]() |
||||||
|
||||||
Jag vet inte om Cosworth verkligen är värd de extra pengarna mot vad du får ut i effekt jämfört med andra "billigare" alternativ.
|
||||||
nää det är sant..
Men nu har jag fått mer jobb framöver.. Det blir så att jag bygger om hela subframen ![]() Har pratat lite med kryckan (han hade bilen före killen som jag köpte bilen av) Jag märkte lite att det va något fel på framvagnen (typ sne) så jag kontaktade honom och han förklarade att sfro har synat ned denna framvagnen och kommit fram till att den är helt fel byggd ![]() Så det får bli till att göra en ny jigg av min orginala kaross och sedan bygga nytt på projektbilen. Man vill inte att framvagnen ger sig i 200 km/h Så fjäderbenen jag säljer är inte till salu längre ![]() onödigt på en rakt fram bil.. Tråkigt men sant! Säkerhet före osäkerhet ![]() _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||||
|
||||||
Nej, det var "Kryckan" jag språkade en del med och du har ju hört lite av vad vi kom fram till. Fast min bedömning är ju utifrån foton men det ser ut som geometrin är sådär... Eftersom McPhersonbenen är så otroligt välbeprövade i Escort och det finns så mycket färdiga lösningar brukar jag rekommendera att man bygger med dem. Då kan man lära sig av andras misstag, det blir oftast billigast, snabbast och med bra resultat ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Va tror du om att göra en ny subframe och använda dessa ben och bromsar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||||
Lagom beroende på belastning ;-)
Det går att bygga i 25x25x2, 40x80x3, 40x3, 60x4 eller en mängd olika, det beror helt på hur man gör konstruktionen. Behåller man original rambalkar och ska göra "innerskärmsstag" brukar de flesta välja en dimension motsvarande burens, normalt sett runt 40-45x3 mm. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (37354 totalt) |