Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 15861 besök totalt |
Lite frågor:
1) Några krav på hur fönsternätet ska vara monterat? Nu har vi 4 carbinhakar till buren som har 4st M8 öglor svetsade. ![]() 2) Det står att det ska vara tätt till bagagelucka, men vi har originaltank som sitter under bilen. Måste det fortfarande vara tätt? 3) Är det någon som har tips på vart vi får tag på 4st uppsättningar racekläder snabbt och billigt? 4) Ska man ha huvudströmbrytare manövererbar från förarplats och utifrån? /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Har frågat Fredrik om samma sak och fått OK på att vara utan, men det är bra att ha. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
BMW E30 med exakt den motorkombinationen ni satsar på .
![]() http://www.youtube.com/watch?v=2-ziU http://www.youtube.com/watch?v=_3rBI _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
1.... ser ok ut, så länge det sitter ordentligt i karossen är det ok.... dörren är inget bra att fästa nätet i, för om man rullar och dörren går upp så blir det så långt till nätet.... 2. Tätt är bättre men om det inte finns något i bagageluckan så är det ok utan. 3. ÅBR Motorsport gjorde någon drive här på Rejsa.nu forumet.... kolla med dom 4. Inget krav på huvudströmbrytare nu, men det är bra för egen skull såklart och då självklart både utifrån och innefrån..... |
||
Tyckte mig se att batteriet sitter skuffen, apropå detta med tomt bagage om det saknas skiljevægg... Bara en liten observation.
Tror detta blir en hojdar kombination av bil och motor ![]() _________________ Nicklas Silfverlin The cost of racing hasn't increased in 30 years. Back then, it took everything you had. And it still does. |
||
Så sant, men jag trodde vi skyddade oss mot bensin? Får väl sätta igen dessa stor hål som någon kapat upp för att ha jättehögtalare i då... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Bilen är nu startad och provkörd med framgång!
Motorn hoppar igång http://www.youtube.com/watch?v=dPlPc och sjunger bra. http://www.youtube.com/watch?v=Uinwo Huv med huvlås ![]() och en takplåt på plats ![]() Nu är det dags att samla styrkorna. /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Men va fan killar. Det borde ni väl veta... Vi hade självklart hjälpt till. Lycka till! /J _________________ Johan Moberg |
||
![]() Racet är över och Civinco är riktigt nöjda med resultatet givet förutsättningarna - en hedrande 4:e plats! Jag tackar hela teamet som har gjort ett sjukt bra jobb! Emil Roos af Hjelmsäter, Markus Nilsson, Johan Fries och jag Henrik Fries som har byggt bilen. Elin olofsson som stod för all markservice. Johan Moberg som lånat ut kläder. Peter Utzon och Andrea Tuti som med sina raceerfarenheter och professionalism drillat teamet till perfektion i depå och på banan. Racet började sådär. När vi kör ner bilen från släpet konstaterade vi att kylaren var spräckt - 2 timmar från start! Troligtvis sprängd av is, när bilen kom ut i kylan på släpet. Andrea åkte direkt till sin verkstad, letade upp en E30, och plockade loss kylaren. Vi fick dit den 12:30, så att även vi fick komma ut och känna på bansträckningen innan. Vi ställde upp som 13 på gridden för att inte vara inblandad i potentiellt startdebackel. Denna placering visade sig sedan vara ungefär samma som vår inledande placering, efter att fått åka 20 varv extra som "Bullshit-straff". Civinco tolkar straffet oerhört positivt, för det antyder ju hur mycket expertjuryn anser att Civincos motorstyrning kan påverka ett race ;-). Nu började långtidstestet av bilen, vår senaste generation av motorstyrning och datalogger! För att i möjligaste mån garantera att alla som byggt bilen (vilka heller aldrig rejsat) skulle få köra, så inledde vi med 4 st 30 min pass. När de gamla rävarna tog över blev det 1 timmes pass. Framåt timme 6-7 inser vi att vi sliter vänster bakbelägg oroande snabbt och snett och beslutar för att byta enbart detta. Med bara ett par i reserv, förstår vi att vi inte kan hålla ut ända till 10:00 då Biltema öppnar igen.... Teamorders börjar florera i radion samtidigt som Andrea åker iväg till verkstan för att leta, och rycker till slut loss ett par belägg från en gammal racer. Sedan tar han fram datablad på hur våra ser ut och sågar till de nyfunna beläggen så att de ska se ungefär lika ut. Hjälteinsats! Relativt snart är det åter dags att byta bakbeläggen, men vi tar även frambeläggen för säkerhets skull. För att i fortsättningen inte tappa onödig tid nu när medaljplats hägrar, går vi upp på 1.5 timmes byten. Klockan 7 på morgonen får jag tillbaka bilen på en härlig 3:e plats som jag tappar direkt., då vi vid tankningen inser att andra sidans bakbelägg är nere på metallen och vi får åka i depå direkt. Under fantastiska förhållanden som var mellan 7-9 på morgonen börjar bilen gå riktigt snabbt med låga 1:08. En nackdel med racebelägg bak, är att man måste gå på bromsen stenhårt, så man hinner få ner farten innan de blir varma och nyper. Jag hade många breda inbromsningar på långa rakan innan jag insåg sambandet. Dock förstår vi då att vi inte kan köra ikapp Team Speed, utan bara bevaka och ta byten och tankning på gulflagg. Detta räckte inte, utan vi rullar in bilen på en slutlig 4 plats, 6 varv från 3:e plats. Långtidstestet då? Efter att ha haft alla problem man kan tänka sig ända in på startlinjen, är det helt otroligt att vi inte fick ett enda problem på hela dygnet förutom att bakbeläggen slets konstigt mycket. Våra frambelägg från Biltema skulle ha hållit hela racet om vi inte säkerhetsbytt. Våra Kinadäck höll hela racet utan byte, och klarar nog ett 24h till! Vår motor som gått 27'000 mil ser ut att klara hur många race som helst till. Motorstyrningen, tändsystemet och loggboxen behöver jag kanske inte nämna. Självklart fungerade detta utan mista glitch! Vad var då framgångsreceptet?: BMW 318i E30 kaross, 21'000 mil Inköpt för 1500 kr påställd & skattad. Fick tillbaka 846 kr på skatten. Tagit stolar & dörr och gett till annan bil Motorn var helt kass och är donerad till Renova som metallskrot Helt rostrutten i golvet, som vi har ersatt med plåt. BMW 525 E34 komplett bil skattad och besiktigad 4000kr. Skuret framhjullager och massa elfel. Sålde delar för 5500 kr (diff, dragkrok, komplett front, huv) Motor & låda tog vi 2.5 liter 192 hk Hade gått 27'000 mil Skrotad nu Civincos motorstyrning SA1000G3 & Civincos datalogger. Civincobilen ser vi som PR och testbänk så vi är beredda att ta vårt straff, och hoppas på bättre förstående expertjury i fortsättningen. Diffbroms för 400kr på Agnesbergsskroten. oljekyl till diffbroms från gammal båt. oljepump till diff. Dieselpump från Biltema. originalbromsar runt om med Nya Biltema originalbelägg runt om 219 kr/axel Nya Biltemaskivor runt om Stålomspunna slangar Racevätska originaldämpare runt om 1 omgång Biltema original i reserv. Kapade fjädrar från Biltema från någon bil. Använde 1 fram och 1 bak som vi delade på mitten för att spara pengar. Ny olja och nytt vatten i maskinen från Biltema. Avgassystem hemmabyggt från rör vi hade, och dämpare från Biltema. Däck, 1 omgång nya 205mm sommardäck på 17" fälg, som vi bytte mot en lambdasensor (1500kr) Extraljus från Mekonomen 2 x 249kr Helbur från Finess för 4000kr. FIA Racestol, lånad FIA bälten, lånade /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Vill bara påminna om vår stand alone-utbildningen Fredag 13 mars.
Vi drar igång med motorteori 9:30 och fortsätter med genomgång av vårt motorstyrstystem på eftermiddagen. Som praktiskt exempel kör vi just vår BMW 5papp racer som ni kan mappa sönder för oss om ni vill... Välkomna, men anmäl er innan. /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
_________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 15861 besök totalt |