Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (41598 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Lite smalt (vi är ute efter 7x15) men tack för tipset Steffe.

För undrande fans och bävande konkurenter kommer här en lite djupare insikt i hur Team Bufords nobla tävlingsredskap är utformat. Jag antar att ni är undrande, för det är vi också ibland...



Hjärtat. Vi ber er särskillt lägga märke till den intrikata dragningen av elsystemet som är gjort och den revolusionerande upptäckten att man kan jorda i en gummislang. Vi funderar starkt på att patentera denna ide och på så sätt finansiera årets säsong. Eller, om det slår väl ut satsa på en Le mans-start nästa år. Även tankegångarna över lättviktstänket på fastsättningen av batteriet (läs gravitation) har funnit vårt gillande.



Det måste finnas en tidigare tävlingshistoria, någon annan förklaring än att lacken följt med när en tävlingssiffra tagits bort kan vi inte komma på...



Four finger club? Du, jag tror inte att http://www.youtube.com/watch?v=a5f4rXjPcgU är några problem heller. Och det är stooor NSFW-varning här (erkänn, du googlade )



F1-teamen är ju begränsade av att man inte får ha aerodynamik som ändras med fart, men den begränsningen slipper ju vi, och därför kommer våra framskärmar lekande lätt ändra form vartefter den minsta lilla fartvind trycker på dem.



Fundera över följande: Vad för sorts bränslesystem har vi? Hur ser filtret ut? och hur många skarvar skall egentligen begövas här?



Såsom i så många andra sportiga oplar före och efter: Recaros. Och en i övrigt härligt patinerad inredning.



Vårt hemliga vapen! (och vad det där halvtuggade till höger är vill jag inte veta...)



Riktigt vad som menas vet vi inte ännu. Fritidssysselsättning för att överleva ägandebiten eller nåt kanske...



Visst ser det funktionellt ut? Önskar bara att det var det också... Nån som vill köpa 5 jättelika Bosch extraljus? Funkar. Kanske...



Med tanke på doften av död och förintelse i bilen lade vi ingen större tid på att ta reda på vad för rester det var som låg och skräpade i bilen. Vi satte bara Dogge på att ta bort det



Mysigt och ombonat. En nog så viktig tankegång när man skall köra långa stint. Vi räknar kallt med att utrusta bilen med en full multimedia-anläggning för att kunna underhålla förarna loppen igenom (nåt måste de ju ha att göra under all depåtid vi kommer att ha. eller...).



En del kör med kolfiberdörrar. Vi är män däremot, så vi gillar inte fibrer. Vår variant är plåtpåvägmotkol-dörrar. Ett nog så lätt alternativ!



När vi ändå är inne på matbiten, vår kylare kan väl bäst beskrivas som frasig



Nästa nytänk är antifriktionsdäcken. Då dubbarna verkar sitta kvar med en oanad envishet räknar vi med ett evigt liv för dessa däck, och det kommer spara både tid och pengar för oss. A win-win situation.



och om det mot förmodan inte skulle räcka till så har vi en reservdelsbil stående i garaget. Vi vill VERKLIGEN inte förnedra oss med att blanda in en massa utom-russelheimska delar i bygget, men vi gör å andra sidan också allt för att vinna. Det är väl det här inlägget, om något, ett bevis för.



Bensinpumpen, tidigare föredömligt lågt placerad under bilen. Även kabeldragningen var av avancerad lättviktsmodell med en klistrig, svart plastprodukt ersättandes de vanliga metallkopplingarna. Ja, även denna ide kommer att hamna hos patentverket imorgon och jag ser nu en hel säsong i FIA GT så gott som bokad. Skall jag ringa Pro Drive och beställa en ny Aston imorgon pojkar, eller utvecklar vi Asconan vidare?



Bränslefiltret i närbild. Märk väl, bränslefiltret till vår direktinsprutade bil. Men även här ser vi ett bevis på ett klart avancerat tänkande: om filtret nu är en klar begränsare i flödet måste ju soppaförbrukningen bli positivt påverkad, och då måste vi ju tjäna in ännu mer tid på färre depåbesök. Vi får nog be Fredrik om dispans om att få köra ännu längre stint (jag har haft funderingar om en 20-liters vattentank i bagagen och en spolarpump för att kunna ge föraren vatten under loppet, men det kanske skall gå åt andra hållet istället ). Och filtret? ja, det funkar ju bevisligen utmärkt, så det återanvänder vi nog.



om inte turbovägen är den rätta nnehåller garaget även ett gäng kompressorer som kanske kan användas till något kul.



Här har Dogge och Jerre (i stilriktig föraroverall) precis kommit tillbaka ifrån en provkörning, och om bilden varit aningen bättre hade ni sett skräcken i Dogges ögon. Känslan när aga-diffen river loss antifriktionsdäcken är inte att leka med...



Jag kan ju nämna något om det som gjorts för att förbättra läget. Steg ett var ju att faktiskt med viss kontinuitet få igång eländet. Och för att det skulle kunna ske var startmotorn tvungen att samarbeta, och det gjorde den inte. Så jag fick order om att plocka ur den. lätt gjort, om det inte vore för att det nu är så trångt i garaget att man inte kan gå runt bilarna, man får klättra... Så jag klättrade, kom över, insåg att det var lite trångt mellan bil och vägg, satsade på att ta stöd mot väggen med högernäven och hoppa...



Problemet var bara att där var ingen vägg, där var (med betoning på var...) en fönsterruta. Viktor, som känner mig sedan gammalt lyfte inte ens på blicken när det började låta underligt ifrån rummet bredvid. hans pappa och min polare Stefan som var på besök såg lite mer chockade ut.



Men, jag ser mig som vinnare i striden. Fyra små skärsår mot en totaldemolerad ruta kan inte tolkas på annat sätt. Och startmotorn var ute 15 min senare. Mitt nästa trick blir att gå igenom garagedörren utan att öppna först

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



Haha Detta kommer inte att sluta bra Den andra rostiga prylen vid bränslepumpen vad fyller den för funktion? Behövs den. Är det någon som vet var man hittar en verkstadmanual till Opel rekord 2,2i och ascona från 77 så vore det underbart! Vissa lösningar undrar man ju lite över ibland på denna "underbara" Bil Skulle vi lyckas hålla liv i denna skapelse i 24h så är det en större bedrift av detta team än vad någon har gjort på ett 24h le mans

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Härlig rapport, Patrik! thumbs up

och bilen: Jäklar vilket bojsänke! Det var bland det värsta jag har sett..

Tar ni målflagg på ett 24h-lopp, inom femton - nej förresten - femti varv från segraren,
så utlovar jag fem backar kvalitetsöl till teamet.

Är ni inom tio varv från segraren får ni banne mig tio backar. Go for it!

_________________
--
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



jeremia skrev:
Haha Detta kommer inte att sluta bra Den andra rostiga prylen vid bränslepumpen vad fyller den för funktion? Behövs den. Är det någon som vet var man hittar en verkstadmanual till Opel rekord 2,2i och ascona från 77 så vore det underbart! Vissa lösningar undrar man ju lite över ibland på denna "underbara" Bil Skulle vi lyckas hålla liv i denna skapelse i 24h så är det en större bedrift av detta team än vad någon har gjort på ett 24h le mans


Gör om och gör "rätt" På Opelsportclub finns alll information ni behöver!
Jag ska ta och skicka förstärkningarna till p.p bara jag hinner mellanlanda hemma en stund..

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Äntligen kan vi få kvalificerat motstånd i depån, en tävling i tävlingen liksom
Små skitfel värderas högre än armcoincidenter etc.
Total depåtid utan att bryta tävlingen.
Finns säkert fler grenar inom den ädla sporten.
Reservdelssökande.

Fyll på med mer kreativa ideer. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11386



jeremia skrev:
Den andra rostiga prylen vid bränslepumpen vad fyller den för funktion? Behövs den.


Det skall vara någon form av tryckutjämnare om jag minns rätt, på en av mina gamla oplar så fick den respass när jag bytte sopparör/alangar utan något som helst problem. Precis som Lindgren skriver så finns alla svar på OSC, denna prylen dyker upp lite då och då...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Onk
Västervik
Här sen Mar 2005
Inlägg: 83



Haha ni är hårda killar!
Fint patinerad opfel..

Har fyra st 7x15" alu liggande i Västervik om det kan vara av intresse?
Priset är 200 kr stycket..

_________________
Tomas Frick


Mazda Miata '91
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3550



Härlig tråd!
Jag tolkar det som att bilen faktiskt är körbar, men det ser ut som om den skulle må bra av lite elsanering.
2,2ans insprut är busenkelt att koppla in, sök lite på OpelSportClubs forum.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007
Inlägg: 73



ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLLLLLL!

Nu jävlar, P.P. jag kommer ut imorgon och ser till så att oskar får ordning på det där jävla el-systemet!
Vi ska fan vinna det här

_________________
Douglas Richardson
Mazda Rx-7 FD3S (såld)
Nyinköpt Rx-7 Re amemiya
Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Fredrik, du anar inte vad du satt rullning Ungtupparna kommer göra vad som helst för tillgången till en massa kvalitetsbärs.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Ja jävlar komposit-Opel där har man varit......


Vauhall Carlton har väl shyssta bromsar.... eller struntade de i sånt .....


Den rostiga grunkan vid b.pumpen skulle jag sätta en öl på att det är en tryckbegränsare.

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Skit i vad bromsarna kommer ifrån...

Måste ju för tusan inte vara från en Opel för att sitta på en Opel...... eller tror ni dom får klåda......

Bara hugg största bästa från skrot eller dylikt ju oket får man alltid dit ju...

Ni är välkomna för övrigt att hämta det som hämtas vilja på gården.....

Har en saab 9000 som står som ni kan slakta på om det är nåt kylare kanske bromsarna är bara 280mm jag skulle satsa på större iofs är det väl inte så mycket fart att bromsa.... hmmm nu var jag taskig...

Good luck boys

Mvh

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
pellby
Sverige
Här sen Jun 2008
Inlägg: 14



Du bjuder ständigt på lika underbar läsning P.P. Och roligt att nu på bild fått se bilen det ordats om


Önskar all lycka och välgång i projektet till er alla!

_________________
Olle Pellby
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
om ni, våra fans, vill beskåda underverket själva kommer oscar och jag att befinna oss på plats i huvudkvarteret ifrån 10 imorgon och ni är välkomna att besöka oss. Slå en signal på 070-33 22 272 först bara så att vi inte är iväg och provianterar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



ska ni ha besök får de hjälpa till med minst en skruv iaf! Jag har massa saker att delegera ut till besökare Annars blir de bara kafferep av det

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator
Trådstartare
Till skillnad ifrån vissa andra garage har vi prioritarat plats för bilar, inte för nån kaffehörna.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



vissa garage har plats för bilar mc kaffehörna å dansbana om man vill hehe. Vi har de sjukt bra i vårat garage Synd bara att bilen man har inte är lika snabb som man har fint garage......

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 909



Hehe, detta projekt är "spännande", i brist på vilja att välja ett elakare ord.. Bakvagnen som står i vårt garage har redan gett våra ädla riskokare spontanklåda överallt o stackars jerre får ju ingen nattsömn längre. Men viljan är stor har jag förstått, räkna med att jag tar med mig brassestol o folkpilsner till första tävlingen och agerar "Appelgren" i depån!

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19 -såld
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



Hehe vi kommer nog behöva all hjälp vi kan få i depån vätksa är viktigt, obs läs ÖL

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jeremia skrev:
Hehe vi kommer nog behöva all hjälp vi kan få i depån vätksa är viktigt, obs läs ÖL


After race e helt ok annars är det lättisar som gäller, tyvärr >
(undrar varför jag vet det )

Ser fram emot att ni får skrotet på hjul och rull tills Barkarbyracet

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 720



Skööööööön inställning, skrattar rätt gött åt denna tråd thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona-80 Buford T. Justice Racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (41598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande