Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTi 16V -88 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 19710 besök totalt |
Var även i förrådet och rotade fram buren.
Har en Grupp-H bur stående sedan tidigare(ofärdiga) projekt. I och med att den måttats och kapats så var den inte riktigt komplett. Ett samtal till Finess.se löste problemet. Det är ju en Svets & Smidesbur från början. Det var bara att beställa nya delar av buren. Lite extrarör blev det med. Takröret fram vid framrutan beställdes. Samt nya dörrsträvor och och takrör till ett kryss. Behövde ju nya skarvrör åxå så ett gäng sånna behövdes. Efter det har man väl ingen ursäkt längre väl _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Sen när bilen hämtades så fick jag en uppsättning R-däck.
Får se om det finns liv kvar i dem eller om de är hårt och halt? Dessa är skänkta av Pekka den gode Finnen. Även dessa rotades fram vid garagegenomgången. Får ta och fixa lite bilder på grejorna sen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
||||||
Medan man väntade på delar så blev lite annat gjort.
Renslipade och sömmade bakre fjäderbenstornet. Va ett litet hål efter en skruv där med. Då det ser ut som ankskit men är bättre än det ser ut _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Ja svetsen fungerar fint. Är apan som håller i den som är sämre. Nu när det är kylskåpsvärme i garaget kanske det går lättare Jag liksom länktar efter bur. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Det gör inget om svettsen inte ser bra ut bara det bränner igenom samt övning ger färdighet så tillslut är du ett proffs så då är det fina strängar när du är klar med bilen, Ja buren ska vara i till BR annars så blir det ingen öl hehe. _________________ Pekka Kiiskilä. |
||||||
Bur till Bug Run Beställd!
Fixar det jag. Efter detta var det till att bygga burplattor bak med. Vile ha lådor istället för att borra i innerskärmarna. Det är nog med brunpest i denna bil utan att skapa mer. Dessutom kan man förbinda buren med fjäderbenstornen bak då. Så jag tänkte svetsa övre delen av lådan till burplattan i tornet. Detta gjordes med papp först för att få en hum om hur det skulle bli. Är dålig på räkna så praktiska övningar är lättare att fatta. Rakt framifrån. Renslipat bakom och svetsat. De fula sömmarna göms under lådan Bra att öva dör det inte syns Svetsade med god genombränning. Vred på med massa kräm på svetsen. Men sedan fylde jag lite extra det är de som syns ovanpå. Detta för att kunna slipa av och fixa snyggare. Så ser det ut boxat. och nog med plats för bultar bakom. Kommer boxa hela lådan och hålborra för att komma åt bultarna. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Det ser bra ut Lillen svettsningen blir nog allt bra och lite ska man väl slipa på om man vill göra om svettsningen synlig med fina skarvar ,
Själv svettsar jag en hel del igen för det är veteran lastbilar som gäller för min del så dom renoveras helt utan fusk eftersom jag själv ska köra med dom till träffar mm . Jag bjur på"en öl eller två på BR samt att det ska nog med ett partytält på 9*3 m så man får plats med bilarna där med. _________________ Pekka Kiiskilä. |
||||||
Ja ännu har jag lite kvar innan det är dags datum på uppdateringarna.
Ligger lite före trots att jag inte är den snabbaste. Bygger lite när tiden finns. Bakre burdelen tar form. Måttade in och punktades. Sedan slipa till notchningen. och svetsa fast. Gick ganska bra den gången. MEN förutseende som man är så hade jag köpt en hålsåg på järnaffären. Detta för att få en riktig såg och ingen skit som pajjar efter några gånger. Haha "in my face" , hålsågen höll 1 rör. Sedan var det bara hälften av tänderna kvar. Bara att slipa till med rondellen efter det. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Självklart hinner jag. Är ju inget putsbygge KUL att någon sett tråden Säger som du angående komentarer. Nu är ju min bil endast en vanlig Golf. Men som sagt VAG är inte rejsing _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Tyvärr är detta fel bil. Men kanske kanske? Tror ni man kan undvika knövel i 5papp+ eller är det ingående att få bucklig bil? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Här är min reflektion... Vanlig 5papp vet jag av erfarenhet att den låter hornen växa nån centimeter extra och att plåten inte är där för att åka hem igen lite grovt sett. 5papp+ är på riktigt, men till bättre pris så att säga. Klart du ska köra 5papp+ med bilen! Race är kul! _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Ja det har jag fattat. Vanliga 5papp är inte aktuellt. Det är som folkrejs med vanliga bilar. Men 5papp+ är ju mer banåka och lockar lite mer. Så kan man hålla hornen innanför hjälmen så är det lugnt med andra ord? Kanske ska sikta på det då...... Så är man riktigt osäker på att komma till Bug Run med hel bil _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
I samma veva som den tidigare uppdateringen så gjordes dessa saker med.
Va bara att jag inte uppdaterade klart då. Burplatta och box på andra sidan. Sedan strävor uppe och nertill. Påbörjade Krysset baktill. Punkta burdelar. Box för buren på andra sidan. Burplattan. Borrat och fixerat med en bult. Andra strävan ditpassad. Nedre Stötta. Taskig hålsåg gjorde att man fick handjaga. Rondell och ögonmått samt passa , kapa , passa & kapa. Här första strävan i krysset. Just tilsatt för att kolla notchar och passform. Nästa rör. Inpassning och kolla så det blir rakt. Snyggt snöre att passa in med va......high tech is "the shit". Men rakt blir det om man gör så iaf. Sista kryssröret ditlagt. Notchat ena änden och mätar längd. Sedan kapa och passa in. Mer bilder kommer. Men kameran är på annan ort just nu...... _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTi 16V -88 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 19710 besök totalt |