Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Abarth R1
<<   1, 2, 3, ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (106440 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Vad skall jag se upp för....en kanske...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Det beror på om heter ABARTH!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du ska väl ha lite hjälpfläkt på Lancian va? thumbs up

Såg att Marklund klämmde ut 370 hk och 470 nm ungefär ur en "Hajjabussa"-motor...

Borde ju bli ganska bra drag då...

Att det inte skulle gå ihop med framhjulsdrift är inte sant. Vi har mer vrid...fast kanske lite mer gummi oxå.. Fast skit i det!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113



Magnus Thomé skrev:
Undrar vart alla tog vägen?

Men vad hade de under huven egentligen?




http://www.maas-online.de/a112/0-angebot.htm


De har väl rostat bort?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nej, någon fläkt kommer inte att monteras i första taget. Tror att det kommer att gå fort iaf. Men skulle det visa sig att det saknas massor av effekt, har man väl inget val.. .
Är i full gång med att kasta ut den gammla motorn nu. Instumentbrädan åkte också ut idag, onödig vikt "5kg" . Rutorna kommer också att bytas ut mot MKT lättare samt huv mm...

Super7 när skall du börja bantningen av sjuan? 730kg!!! Minst 200kg för mycket..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mr ABARTH skrev:
TACKAR MERA INFo OCH BILDER!!
Jag HAR fått tag på en i södra sverige dock ingen av de ovan. Bilderna kommer inatt någon gång hoppas jag.....
Motorn var dock inte helt kry "MKT vevhusventilation" han trodde att den gått mager och bränt en kolv. 12st kolvar, vevar, topp, stakar fanns extra.
Jag hade tänkt att byta ut motor och låda mot MC prylar och en volvo grA diff hus i alu. El back samt kedje drift....Blir lite lättare samt bibehållen vikt fördelning och 6växlad seqvensiell låda "framhjulsdrift"!!! Hoppas det blir affär..


Det låter riktigt skoj! men jag fattar inte din tänkte lösningn riktigt!? Är det en bakhjulsdrivningskonvertering (långt ord...) på gång?

_________________
Pär Hylander
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Mr ABARTH skrev:
Nej, någon fläkt kommer inte att monteras i första taget. Tror att det kommer att gå fort iaf. Men skulle det visa sig att det saknas massor av effekt, har man väl inget val.. .
Är i full gång med att kasta ut den gammla motorn nu. Instumentbrädan åkte också ut idag, onödig vikt "5kg" . Rutorna kommer också att bytas ut mot MKT lättare samt huv mm...

Super7 när skall du börja bantningen av sjuan? 730kg!!! Minst 200kg för mycket..


Den kanske blir tyngre vem vet...skall ju göra en bättre båge..
men jag har ju väghållning..får väl se vem som kommer först över..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nix. det blir framhjulsdrift och snedställd motor

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nu är allt beställt , motor "yamaha 1000 R1-01", compomotive ML 7X13", yokohama A032R. .. Det fattas nu egentligen bara en typ av diff med diffbroms!!!

Eller är det egentligen nödvändigt med diffbroms???? Kommer den att spinna på innerhjulet?? Spinner den mer/mindre på innerhjulet om man har styvt chassi, nu snackar vi framhjulsdrift..?? Jag har ingen aning i ämnet gällande asfalt åka så det vore kannon om någon som kan ämnet bättre berättar om sina erfarenheter thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41687

Forumägare
Forumägare

Diffbroms är nog en extremt bra idé tror jag även med 032'or....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



Så du beställde efter motorn idag? najsigt..
ska blir kul att kika förbi i garaget senar i vecka =D

kommer bli råsköna ljudet från den vill jag lova..
men har du tänkt på vad en mc ljuddämapare kostar
och du kan ju inte köra med orginal utan det ska vara riktgi race variant för 14000:- =P

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41687

Forumägare
Forumägare

Hej o välkommen hit Maxpower!! thumbs up

Är du snäll o läser tråden med regler för forumet, tråden heter något i stil med "LÄS DET HÄR annars &/%##"¤"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Diff vill du ha kan jag lova!

Tokgoo kännsla när framhjulen riktigt griper tag i backen och drar bilen ut ur kurvan. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



tackar!

ok ska försöka läsa dom där reglerna.. brukar inte idas läsa sådana saker.. står oftast samma sak =)

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Med andra ord: DIFFBROMS måste jag alltså ha
Är BMW:s 25%are för klen eller vill man ha den hårdare?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



alltså du kommer att få slita som ett jur bakom den ratten
fatta vad den kommer vilja dra rakt fram med hård diff och r1 motor muahaha

jag är alltså tim --> Tk i 402m.com forumet =P

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mr ABARTH skrev:
Med andra ord: DIFFBROMS måste jag alltså ha
Är BMW:s 25%are för klen eller vill man ha den hårdare?


25% räcker nog en stund, annars fixar Peder W på Mobimech det till en bra peng. Han säljer även kit så man kan bygga om själv har jag för mig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Maxpower skrev:
alltså du kommer att få slita som ett jur bakom den ratten
fatta vad den kommer vilja dra rakt fram med hård diff och r1 motor muahaha

jag är alltså tim --> Tk i 402m.com forumet =P


Vi har snudd 600nm i våran SAAB och jag kan säga att det är riktigt trevligt att köra den trots hysterisk Sellholmdiff. Utan vill jag absolut inte vara! Med rätt geometri i framvagnen ska det inte behöva dra så införnaliskt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41687

Forumägare
Forumägare

Maxpower skrev:
tackar!

ok ska försöka läsa dom där reglerna.. brukar inte idas läsa sådana saker.. står oftast samma sak =)


Njaaeee.... jag vill inte att det här forumet ska gå samma öde till mötes som många andra och därför är reglerna om usernames och underskrift lite annorlunda än vanligt. Enklast är att du fixar underskriften automatiskt under "Mina inställningar"

Så läs reglerna ordentligt. Typ nu....


_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Det absolut enklaste vore bara att steloperera med en vanlig axel med ett drev på, kedja direkt till motorn- minst effekt förluster . Men, hur uppför sig en bil som är stelopererad i framvagnen? kommer man att tappa greppet i kurvorna? Visst finns det risk att man bryter ut baken när man vrider på framhjulen...?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41687

Forumägare
Forumägare

AL skrev:
Vi har snudd 600nm i våran SAAB och jag kan säga att det är riktigt trevligt att köra den trots hysterisk Sellholmdiff. Utan vill jag absolut inte vara! Med rätt geometri i framvagnen ska det inte behöva dra så införnaliskt...

Eh.... vilka däck kör ni på? Är det slicks då eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Abarth R1
<<   1, 2, 3, ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (106440 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande