Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 323 1984 BMW Cup #88 SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 14 besök senaste veckan (57825 totalt) |
Tidigare ägaren har tidigare sagt att det är sänkningsfjädrar, jag ska kolla med honom vad det är. Vad ska du ha dem till? Race bil eller? Ja, dem är till salu. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Är det vanliga sänkfjädrar...då är det inte intresan för mej. Men om dom är stenhårda...kan det vara något. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Då passar förmodligen inte dessa fjädrar dig för att jag tyckte att dem kändes mjuka, men å andra sidan så kan man ju tycka olika. Stötdämparna som var monterade var slut (kändes som cykelpumpar när jag tog bort dem) och det kan ju påverka känslan. Är du fortfarande intresserad? /Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kan en diffad E30 bakaxel vara så sliten så att när man vrider på det ena hjulet när hjulen hänger i luften så står det andra still?
Hur kan jag med säkerhet kolla om min bakaxel är diffad eller ej? Bakaxeln som sitter på är originalbakaxeln. Det var automatlåda innan det blev en racebil. Finns det någon expert på området här på forumet? Några tips? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Här kommer lite bilder hur fjäderbensbygget fortskrider.
Här är delarna som behövs för den undre delen, exkl ledlagret som ska sitta i camber och caster justeringen. Packbox och 2 styrlager för OSD stötdämparen. Muttrar och brickan som ska sitta mellan hjälpfjäder och huvud fjädern. Nästa steg är att rikta in och svetsa ihop röret och spindeln. Materialet jag använt i röret heter EN 2391 BK. om det är någon som försöker nåt liknande så kan jag rekomendera att ta det försiktigt när man svarvar gängan, jag förstörde det ena röret för att det degade ihop. Vilket gjorde att jag fick göra ett nytt. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Tack för tipset. Kan det vara så att diffen kan vara så slut att det andra hjulet inte snurrar? Eller vad är det för symtom när en diff är slut? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Här kommer ett par bilder på Milltek avgassystemet som jag monterat.
Det ser bra ut på bilen, hoppas det ger lite effekt. Här kommer en bild från motorutrymmet, ingen vidare puts men det får duga tillsvidare. Jag får börja med finish när chassit är färdigt. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
snyggt Finns det plats för SBF katalysator också eller du får såga upp Milltek systemet? _________________ Patrik Skoog |
||||
snyggt
Finns det plats för SBF katalysator också eller du får såga upp Milltek systemet?[/quote] Jag vill egentligen inte visa bilder underifrån för att den ser så tråkig ut under, jag ska fixa det senare. Men här är en bild hur det ser ut. Den sitter lite långt fram om man ska nyttja gränsen för reglementet, men jag ville inte kapa sönder Milltek systemet i onödan. Den fick plats men jag var tvungen att kapa lite i Milltek systemet, jag har kvar även den främre ljuddämparen för att vara säker på att den inte ska låta för mycket. Hoppas inte att den tar för mycket effekt bara? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Smart att behålla dämparen, banägarna kommer inför 2010 få än högre krav på sig vad gäller bullernivåer. _________________ Patrik Skoog |
||||
Jag har hoppas att det var ett klokt beslut och att jag inte förlorar för mycket effekt. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Jag var och körde ett 3h race på Gelleråsen med Polestar Racing.
Efter fick jag åka med Robert Dahlgren, där gick det undan kan jag lova. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Här kommer lite fler bilder:
Det händer lite sakta men säkert. Coilover ihoppressad. Jag ska mäta upp så att rören hamnar lika innan jag svetsar ihop den. Det är lite trixigt o mäta så jag ska kolla om jag kan använda mätmaskinen på jobbet. Stötdämpare nyrenoverade och ombyggda till Grupp N dämpare. Nylackade med samma färg som bilen. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Äsch, Dahlgren hade säkert upplevt både mer glädje och skräck om han hade fått åka med dig i din E30 _________________ BMW MC-klubben |
||||
[quote="PH-Racing"]Här kommer lite fler bilder:
Det händer lite sakta men säkert. Coilover ihoppressad. Jag ska mäta upp så att rören hamnar lika innan jag svetsar ihop den. Det är lite trixigt o mäta så jag ska kolla om jag kan använda mätmaskinen på jobbet. Nu har jag mätit upp fjäderbenen. Jag en mått skillnad på 0,17º på camber vinkeln (YZ) mellan höger och vänster sida (101,46º respektive 101,63º). Är det någon som vet vad det ska vara för vinkel original om man mäter vinkel mellan stötdämparröret och spindeln (hjullager fästet)? Jag har en måttskillnad på 0,08º toe in vinkeln (XY). Äre nån som vet om det är gott nog eller ska jag försöka rikta dem bättre innan jag svetsar ihop dem? Förmodligen så kommer dem väl röra sig när man svetsar i alla fall, men svetsar man på samma sätt på båda benen så borde värmen påverka lika mycket. Äre nån som har några andra synpunkter eller andra goda tips? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Ja....man kan inte vara alltför noga med en gammal bil.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Här kommer lite bilder på delar som skall monteras.
Bilstein Grupp N dämpare Det går sakta men säkert. En fundering: Ska man ha en hjälp fjäder bak med? Vilket är bäst? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Hjälpfjäder behöver du bara om fjädern trillar av vill full utfjädring eller om "ride heighten" blir fel, dvs om huvudfjädern + justeringen inte räcker till på något håll. Kan du slippa den så är det skönt men jag fick åka med hjälpfjäder för att få det som jag ville. 100mm lång huvudfjäder + 85mm lång hjälpfjäder + justering är ett beprövat "E30" koncept Bild utan justeringen: Fjädern du hittat, är den progressiv eller linjär? Kan annars rekommendera en "vanlig" 60mm linjär fjäder. _________________ Patrik Skoog |
||||
Jag vet inte om den är progressiv eller ej, jag följde rekomendationerna jag fick på Sellholm.
Dem är ju proffs på fjädring. Hur ser man om den är progressiv? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 323 1984 BMW Cup #88 SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 14 besök senaste veckan (57825 totalt) |