Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen)
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (73981 totalt)
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
091016

Tröskeln börjar återgå till sin ursprungliga form.


Putsade bort en massa ytrost från skärmkanten med


allt för denna dag

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Bra jobbat thumbs up ska du blästra ytorna sen?....Behövs om det inte ska komma tillbaka till våren

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Jag fuskar faktiskt lite med det. Blir inget blästrat på karossen på denna bil. Hatar att friblästra bilar, har varit för mycket sånt i sommar
Har kört med stålborste på vinkelslip och scotchbrite och X-rost på porrosten. Kommer det tillbaka så gör det. Orkar inte med nått seriösare justnu med denna bil. Grundar iallafall med Epoxi så det bör klara sig en stund. Är aldeles för seriös ändå egentligen. Tror faktiskt inte så många hade räddat denna bil från rostdöden då den var riktigt dålig. inte en enda panel på bilen är rostfri, utom taket. Ska byta båda dörrar, båda skärmarna, troligtvis baklucka och huv med. Fronten var sönderrostad bakpanelen är rostig osv.

Projektbilen och min ti blir däremot superseriöst

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Har varit på ett 12-timmars garagepass ikväll så jag tänkte updatera ännu en dag innan jag lägger mig

091017

Den här dagen sprutade jag de lagade ytorna med Epoxi grund.




sedan slutfinishen inne i kupén med lite body



sådär ja nu är det bäst att sova, fler dagar kommer

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Tycker det ser alldeles lagom seriöst ut, man kan ju se se som att du räddar bilen i väntan på en superseriös renovering, mao skjuter upp rostdöden.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Ja den går nog lätt 20år till nu thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Mattias Sandgren
Sävar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 15



Riktigt seriöst räddat, den kommer ju bli kanon-fräsch !

När du svetsar dit karossplåtarna, använder du MIG ?kör du kant-i-kant eller med överlapp?
Det ser inte ut som överlapp.. övning med MIG så går det säkert fint. På synliga ytor känns det som man får lite svårt att hålla god finish på fogarna men det är väl bara å slipa ner så mycket man kan.

I övrigt, tänkte du fylla den med tectyl sen också?
Jag är lite sugen på att prova vanlig billig motorolja.. hälla i några deciliter i slangen till kompressorn och blåsa med 8 bar in i håligheterna.. blir bra smörjning för de andra trycklufts-verktygen också.
Sen att det dryper olja om bilen där under och kanske luktar konstigt första tiden, det kan jag ta..

_________________
Mattias Sandgren
BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77
Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Mattias Sandgren skrev:
Riktigt seriöst räddat, den kommer ju bli kanon-fräsch !

När du svetsar dit karossplåtarna, använder du MIG ?kör du kant-i-kant eller med överlapp?
Det ser inte ut som överlapp.. övning med MIG så går det säkert fint. På synliga ytor känns det som man får lite svårt att hålla god finish på fogarna men det är väl bara å slipa ner så mycket man kan.

I övrigt, tänkte du fylla den med tectyl sen också?
Jag är lite sugen på att prova vanlig billig motorolja.. hälla i några deciliter i slangen till kompressorn och blåsa med 8 bar in i håligheterna.. blir bra smörjning för de andra trycklufts-verktygen också.
Sen att det dryper olja om bilen där under och kanske luktar konstigt första tiden, det kan jag ta..


på min första bil, en gammal saab 99a från 82 så rostskyddade vi med motorolja och det fungerade kalasbra. har hört att man kan använda spillolja oxå men det är inget jag provat

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Ja den ska fyllas i alla hål
Ja motorolja funkar men jag tror inte jag vill ha kladdet, det torkar ju som inte riktigt. tycker tunnflytande hålrumsvätska funkar fint, och jag har en liter för spruta som står i mitt skåp sedan många år. Lika bra att spruta upp den. Hittade även 2 liter body som var från 96 och 97 Den som spar han har haha

Jag svetsar nästan uteslutande kant i kant. Kanske lite överseriöst men det blir klart snyggast. Blir helt slätt om man är noga med fogslipningen sedan.

Tack för alla positiva kommentarer, kan behövas för jag börjar va måttligt less på skiten nu

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
091020

Dax för ännu en dag.

Hittade en bättre passagerardörr. Varken vacker eller buckelfri men ingen rost thumbs up
Här kan man även se en M5 E34 tank som ska bli donator till 02an


Sedan snyggade jag till fronten en aning. Bytte en stor plåtbit i mitten. Inte orginal men i alla fall bättre än före.
Före:


Efter:


Sen väntade lite rost som var kvar under baksätet. Bakaxelinfästning och hjulhus.
Förarsidan först.
Före:


Efter, grundat:


Före bild på passagerar sidan. Tidigare lagat som var helt ok, bara lite ytrost som kommit och en del kompletteringar var nödvändigt. Han dock inte det denna dag.



_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
091021

Har spånat lite på ett blästerskåp modell lite större. Får se när jag har tid att slutföra det projektet.


Gjorde klart passagerar sidans golv och hjulhus. Hann måla innan jag tog kort


Såhär blev förarsidan


Lyckades sätta eld på ett lakan jag hade som skydd över golvmattan då jag slipade en svets. golvmattan brinner inte, men det gjorde tyvärr lakanet. Tack vare det så smälte mattfibrerna av lågorna. Blev inte så fint Shit happens


Började slipa golvet i bagaget som hade ytrostat nått grymt pga. nått gammalt batteri som stått där och läckt.



_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Det är verkligen ett omfattande jobb du lägger ner på bilen! Inte många som skulle räddat den där ifrån rostdöden, kändes som den stod lite med ena hjulparet i kistan innan du förbarmade dig över den!? stark jobbat!!!
Att du sedan verkar är en plåtkonstnär gör nog att det ser enklare ut än vad det egentligen är...

Gör färdigt vinterskottet nu så vi får se dig göra klart din 4002ti !

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Kan glädja dig med att min pendlar bil har nästan lika mycket rost som din, och den ska bes nästa vecka

Fortsätt jobba nu thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Per Lidbom skrev:
Det är verkligen ett omfattande jobb du lägger ner på bilen! Inte många som skulle räddat den där ifrån rostdöden, kändes som den stod lite med ena hjulparet i kistan innan du förbarmade dig över den!? stark jobbat!!!
Att du sedan verkar är en plåtkonstnär gör nog att det ser enklare ut än vad det egentligen är...

Gör färdigt vinterskottet nu så vi får se dig göra klart din 4002ti !


Tack Per det värmer. Ja jag ska göra mitt bästa att lyckas få tid och råd att göra projektet färdigt sedan.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Nikel skrev:
Kan glädja dig med att min pendlar bil har nästan lika mycket rost som din, och den ska bes nästa vecka

Fortsätt jobba nu thumbs up


Lycka till med besiktningen och hoppas den håller ihop tills du ska ge den lite plåtslagar kärlek

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
091022

Fick lust att göra nått annat än rost denna dagen. Tänkte modifiera en orginaltank så den ska klara insprutning på ett bra sätt.


Kapade sönder donatortanken från en M5 E34 för att få de delar som verkar vara gällande.


Här har jag en orginal 02 tank jag hittade i garaget, ringen till tankarmaturen från M5 tanken samt catch/pumphållare och hållare till denna.


Börjat kapa upp 02 orginaltanken



Här är ringen samt catchtank/pumphållare på plats.


Nått sånt här blev det till slut


Blir spännande att testa detta. Om man bara kör ner rör i en 02 tank brukar man ha problem med att den suger luft då man har under 15 liter i tanken. Hoppas att detta löser alla problem thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Mattias Sandgren skrev:


När du svetsar dit karossplåtarna, använder du MIG ?kör du kant-i-kant eller med överlapp?
Det ser inte ut som överlapp.. övning med MIG så går det säkert fint. På synliga ytor känns det som man får lite svårt att hålla god finish på fogarna men det är väl bara å slipa ner så mycket man kan.


Alltså när man byter ut plåt så MÅSTE man svetsa kant-i-kant. Annars blir det hålrum mellan plåtarna som det garanterat blir rost i. Det är ju inte svårare att göra så än att fuska. Sen bör man helsvetsa så det inte blir några hål mellan ytorna, annars lär man tennspackla...

Bra jobb du gör - en god gärning att rädda en gammal 02:a

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
091023

Dags att ge skuffen en uppfräshning.
Har börjat demontera lite och skrapa för att se var det finns rost. Finns en del gamla lagningar som var i bra skick på hjulhusen.


En fägring in action. vinkelslip i högsta hugg


Nån liten lagning fick jag göra och massor av stålborstning.
Gillar verkligen inte sånt här


Men finare blev det helt klart thumbs up 1,5 liter Body senare


och här hamnade den halvliter Body som blev över när jag ändå höll sprutan i handen.



_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
091024

Började med att titta efter läckor på tanken...tyvärr hade jag 2-3 st så jag tyckte det verkade enklast att förtenna svetsarna.


Kom på att jag glömde kitta där jag tog bort gammalt och löst kitt. Fick fixa det. Blir att bättra Bodyn senare.


Hann inget mer denna dag. Tog en paus med en riktigt fest på kvällen istället

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



FSRacing skrev:
Nikel skrev:
Kan glädja dig med att min pendlar bil har nästan lika mycket rost som din, och den ska bes nästa vecka

Fortsätt jobba nu thumbs up


Lycka till med besiktningen och hoppas den håller ihop tills du ska ge den lite plåtslagar kärlek


Började i natt med det, förstår inte att en bil som gått 21ooo mil blivit så dålig, Jag har redan svetsat på den i 12 timmar för 2 år sedan, men nu har rosten kommit tillbaka i dubbel bemärkelse.
dom 2 håler jag fixade var på 20x5 och 30x10 cm, i vänster innerskärm thumbs down

Blir nog bra när jag är klar


Det ser toppen ut med den svarta bodyn på thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mattias Sandgren
Sävar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 15



tvalkopp skrev:
Alltså när man byter ut plåt så MÅSTE man svetsa kant-i-kant.

Jo, jag kan bara hålla med för jag har inte sett en lagning som gjorts med överlappande som hållt sig. Jag är inte skyldig till nån sån rostlagning ännu, men det kommer att behövas lite kant-i-kant framöver på minst ett av mina fordon.

_________________
Mattias Sandgren
BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77
Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen)
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (73981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande