Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (44811 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Libell skrev:
Broman skrev:

Slidspjäll är väl det som står överst på önskelistan, men har tyvärr inte pengar till sånt just nu.

Kul med lite annorlunda bilar i skogen thumbs up
Nu är det ett tag sedan jag slutade med "skogsåka", men hur klassas denna in i grp H ? som överårig grp A ? Får du då använda individuella spjäll ? Har för mig att man inte fick ändra något på insugsidan (förutom portning)


Detta är en djungel =) Då vi håller på med min brors 2.0 16v för tillfället så rotar vi lite i det.
Den här är ju än mer speciell eftersom den är 2.3 16v? Över-årig grupp a är det enda jag kan tänka mig och då är det ju grupp A grejjerna som gäller. Men - nu får du fixa annat insug men med restriktor. Tror tom grenröret är fritt nu men inte helt säker.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Jag måste erkänna att jag inte heller har full koll på vad som gäller för den här bilen.
Grenröret är orginal som sitter på nu.
Kollar man på transportstyrelsens hemsida så står det Rallybil Grupp H.
Jag kan kolla lite i vagnsboken och homologeringshandlingarna och se vad som står där.

Bilen har ju tävlats i det skick den är i nu, så man tycker ju att det borde vara godkännt o köra med iallafall

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Har fått lite gjort idag också..


Spakställ och stag bortplockat för ombyggnad.


Dom har misslyckats endel med matchportningen mellan insug och topp..

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Svartlock skrev:
Libell skrev:
Broman skrev:

Slidspjäll är väl det som står överst på önskelistan, men har tyvärr inte pengar till sånt just nu.

Kul med lite annorlunda bilar i skogen thumbs up
Nu är det ett tag sedan jag slutade med "skogsåka", men hur klassas denna in i grp H ? som överårig grp A ? Får du då använda individuella spjäll ? Har för mig att man inte fick ändra något på insugsidan (förutom portning)


Detta är en djungel =) Då vi håller på med min brors 2.0 16v för tillfället så rotar vi lite i det.
Den här är ju än mer speciell eftersom den är 2.3 16v? Över-årig grupp a är det enda jag kan tänka mig och då är det ju grupp A grejjerna som gäller. Men - nu får du fixa annat insug men med restriktor. Tror tom grenröret är fritt nu men inte helt säker.

Det stämmer nog det där med restriktor, kom på det när jag hade postat. Men strypningen "tog bort" fördelen med att byta spjäll.
Vilket som, kul bil

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3382



Händer de något på bilen??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Jovani skrev:
Händer de något på bilen??


Lite händer det, men har tyvärr inte haft så mycket tid att vara i garaget.

- Fixat isdäck, så ska försöka hinna åka lite på sjön nästa helg.
- Byggt nytt avgassystem med v-bands klämmor.
- Svetsat uttag för 2st avgastempar, en där cyl 1-4 går ihop, och en där cyl 2-3 går ihop.
- Fixat bredbandslambdautttag samt sond och mätare.
- Krånglat lite med spakstället.. borde ha det klart inom några dagar förhoppningsvis.

Lägger upp bilder på allt när det är klart.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering..

Har endel nya bilder, men av nån anledning så vill inte min mobil skicka det till datorn, så bilderna kommer senare.

Spakstället är så pass klart att det går att köra nu, dock med ett mindre "friskluftsintag" ner i kardantunneln
Det är uppflyttat 5 cm, framflyttat 5 cm och kortare lägen. Känns riktigt bra vid torrkörning iaf. Eftersom lägerna är kortare än orginal blev det inga problem med att slå handen i instrumentbrädan.

Ny kod ligger MS'et nu så man kan köra med MegaTune 2.25. Det blev nått strul när vi la in nya koden, så alla mappar och alla inställningar försvann.. Fick höfta fram lite inställningar och soppa/tänd-mappar så starta den nästan direkt.

.. Men, som vanligt ska inte allt gå smärtfritt Jag har konstant 7 CAD förtändning nu, även om MegaTune säger att det ska vara nått helt annat. Har mappat hyffsat mycket MS förut, men har aldrig behövts nån tänd-inställningsfelsökning så får ta en titt i manualen och se vad som kan vara fel.

Ni som har hållt på med dom här inställningarna vet säkert hur extremt ologiskt inställningsmenyerna ser ut

Tänkte forsätta imorrn och se om man kan fixa allt småstrul och mappa den hyffsat så blir det iskörning på söndag.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3382



Du kan iaf ha målet på ca 35° förtändning när du börjar känna dig bekväm med motorn thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Har varit lite dåligt med uppdateringar här.. beror på att det inte har hänt så mkt
Jobbat lite i trollhättan (saab) och mkt annat att göra hela tiden.

Hjälp från någon som är duktig på MS uppskattas

Har iaf hunnit felsöka tändproblemet lite och kommer fram till följande:
(Jag har ett MS1 v2.2 med ford EDIS tändmodul)
Efter att vi la in nya koden så går motorn med konstant förtändning, spelar ingen roll vad man skriver i megatune.
Detta beror antagligen på att EDIS systemet går i limp-home läge som den gör då något är fel, tex. dålig/ingen signal från MS.

Tanken med EDIS är att man ska koppla triggersignalen till EDIS-boxen. Där filtreras den och skickas vidare till MS. I MS görs signalen om så man får den förtändning man vill ha och man skickar tillbaka en annan signal till EDIS-boxen som sen skickar signal till tändspolen.

Kollar man på kopplingsschema för systemet så känns det som att det är felkopplat i min bil, men det har ju fungerat före vi bytte koden.

Enligt schema så ska det kopplas in på pinne 1 och 3 i EDIS-boxen (vilket det är)
Pinne 24 och 25 ska användas i MS, vilket det inte är. Pinne 6 och 25 anänds istället. Pinne 6 används normalt som triggeringång om man inte kör med EDIS. 25 är en LED-utgång som ska användas. Jag har ringt sladdarna, och det är inget kabelbrott.
Det känns lite konstigt att det är inkopplat så, men som sagt har det fungerat förut, men kan det vara så att det inte fungerar med nya koden?

Nån som har någon annan idee på vad som kan vara fel? Allt i megatune är inställt enligt ms-manualen som ska ska vara då man kör EDIS.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Det borde vara så men jag frågar ändå......är MS-boxen byggd för att styra EDIS? Dom ska ju moddas lite olika beroende på vad du har för tändsystem.
Annars blir det ju precis som du säger att boxen går på limp-home, tror det är konstant 10 grader.

_________________
Martin Johansson
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
inka skrev:
Det borde vara så men jag frågar ändå......är MS-boxen byggd för att styra EDIS? Dom ska ju moddas lite olika beroende på vad du har för tändsystem.
Annars blir det ju precis som du säger att boxen går på limp-home, tror det är konstant 10 grader.


Antar att den är byggd för det eftersom bilen har gått med den boxen + EDIS några år. Det var när vi uppdaterade koden som det slutade att fungera.
om det är 90 grader mellan triggergivare och saknade tänderna på triggerhjulet så blir limp-home 10 grader. Nu är det inte exakt 90 på min bil, så den går med konstant 7-8 grader typ.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Så, nu fungerar bilen som den ska
Problemet var att boxen inte är lödd som det står i manualen, så pinn-numrerna är helt fel. Fick ställa in i Megatune att köra tändtrigger i utgången för tomgångmotorn istället för LED-utgång som ska användas. Triggersignalen från EDIS till MS sitter i pin 6 istället för 24 som det egentligen ska vara. Så även om det verkar vara helt fel nu så fungerar det som det ska

Har vait ute och grundmappat lite idag, så bilen går bra, men finns fortfarande endel att hämta med lite finjustering av soppan och lite mer tändning. Kan filma lite vid nästa mappning, det är bra sång med 3" avgassystem runt 9k rpm

Nya spakstället känndes riktigt bra efter första provturen.
Ska spana lite på sbf nu och se om jag hinnar nån bra debutanttävling.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Fortsatte med mappningen idag, och är rätt så nöjd med det tills vidare. Får bli finjustering på rullar nån gång i framtiden. La först soppan runt lambda 0.9 på större delen av mappen, men fick inte riktigt till transienthanteringen av soppan vid snabba trottelförändringar. Fick lite magerpeakar ibland. Så gjorde om så den går på lambda 0.85 mellan 3-6k rpm så blev det bättre. Fetade lite extra över 8k rpm också för lite säkerhetskylning. Varvstopp på 9k rpm känns rätt lagom, man känner att den börjar tappa lite i slutet.
Tändningen ligger på 30 grader vid 5k rpm och med linjär ökning till 35 grader vid 9k rpm. Verkar funka fint på v-power, även om det kanske är lite svårt att höra spikningar med en brölande bil..

Blev två små filmer också på lite provkörning under mappningen.

Här grep rejsas censur in... Vi försöker undvika att förhärliga "busåka" på allmän väg... Trist kanske men så är det...

Tog en bild på nya spakstället också när det är monterat och klart i bilen.



Så här ser soppamappen ut i megatune:


_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



Trodde inte att en gammal ziggismerca kunde låta sådär skönt:) thumbs up

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1770



Få se hur länge filmerna får vara länkade. (Nästan ett dygn... Bra försök... )
gött ryt iaf =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Skönt att det bara var ett så pass "enkelt" fel
När får jag komma å kolla nästa gång? :P

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Hehe, ja, det var väl inte så rejsa-anpassade filmer direkt
Lägger upp filmer från tävlingar sen när jag har kört "på riktigt" istället.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Nu har jag anmält mig till Trendab-Rallyt som blir min debutanttävling. Debutanttävlingen kör man inte på tid, utan man ska bara åka runt för att lära sig hur allt fungerar med tidkort och så före man tävlar på riktigt.

Eftersom min Merca behöver en A-besiktning och dom bara har B-besiktning så kommer jag köra med min Bmw 323. (Bruksbil)
Första riktiga rallyt blir antagligen Vikingarundan den 16 maj.

Med Mercan har det inte hänt så mkt i övrigt. Bytte växellådsolja och har monterat tillbaka hasplåt och andra lösa saker, så bilen är rätt så klar för ett skogsbesök nu. Ska montera en Dashlogger/trippmätare till kartisen också.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Verkar ha lite otur med tävlingar hittils. Trendab-rallyt blev framflyttat eftersom vägarna var för dåliga. Vikingarundan blev inställd pga. för få anmälda.

Som det ser ut nu så blir midnattspecialen (skepptuna) den 29/5 debutanttävling och brensontrofen (12/6) den första riktiga tävlingen med mercan.

Bilen är redo och står bara och samlar damm i garaget just nu. Har bytt stödlager till kardan då det var lite slitet, annars tror jag inte att det finns så mkt att göra på den.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006
Inlägg: 119


Trådstartare
Nu har jag äntligen varit ute i skogen och åkt lite
Debutatnttävlingen blev bresontrofen. Eftersom det fanns A-besiktning där så fick Mercan luftas.

Avlastat vid besiktningen


Besiktningen gick bra, utom halvlyserna som hade lite diffus ljusbild. Så tänkte köpa ett par nya orginallysen istället. Nån som vet var man hittar såna till bra pris?

På väg till start utanför Hall2000 i Rasbo


1an i och redo för start


Har tyvärr inga bilder på själva körningen. Men eftersom jag körde som debutant så gick det rätt sakta och försiktigt. Gasa på endel ibland iallafall där det inte var nån risk för att göra bort sig. (man kör ändå inte på tid på debutanttävlingen)
om nån var och kollade och tog bilder så posta dom gärna här i tråden.

om jag kan ta ledigt från jobbet några timmar på fredag så har vi tänkt att köra lite i eskilstuna.

_________________
Robert Broman
- Merca 2.3 16v Grupp H -
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3382



och intrycket av bilen som rally slägga blev....?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (44811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande