Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (111200 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4334



Riktigt läckert bygge thumbs up
Men jag vill bara poängtera att spridaroffset inte på något sätt är unikt för Nira eller nytt inom eftermarknads-styrsystem.

De riktigt seriösa systemen har nu även offset beroende på bensintryck då det kan diffa något beroende på tryck (mer relevant för turbobilar).

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
GustafB skrev:
Riktigt läckert bygge thumbs up
Men jag vill bara poängtera att spridaroffset inte på något sätt är unikt för Nira eller nytt inom eftermarknads-styrsystem.

De riktigt seriösa systemen har nu även offset beroende på bensintryck då det kan diffa något beroende på tryck (mer relevant för turbobilar).


Sant, det har funnits länge i industrin, och som jag förstått så har fabriker inte gått ut med några uppgifter på grund av utvecklingskostnader. Jag har ju inte testat alla system, långt därifrån. Bara kollat lite mjukvaror.
Du får därför gärna upplysa mig om hur offset upplägget ser ut på och vilka system det berör. Om dom inte har offset siffrorna angivna från början för olika spridare så undrar jag om folk i allmänhet vill ta det besväret att själva mäta upp detta. Skulle vara mycket intressant att få lite offset uppgifter för olika spridare.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4334



Det är sant, det är svårt att få fram uppgifter och det är en stor fördel med Nira som har så bra förberett med många olika presets. Det finns ett par leverantörer av spridare som levererar fullständiga data men annars är det svårt att hitta rätt uppgifter.
I den aspekten är den mest seriösta leverantören av spridare i mina ögon Injector Dynamics i USA, http://www.injectordynamics.com/

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Enda sättet att verkligen veta är att ha ett uppmätt och för enkelhetens skull, helst också matchat set spridare, annars är det bra jävla stökigt att få allt att marschera i takt och många sprut påstår sig kunna kompensera för saken, i praktiken rör det sig dock om rena rama handpåläggningen för att få mångas lösningar att fungera helt 100% och det är i många fall långt ifrån lika lätt som med Nira.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Nu har jag monterat själva spolarna. Då är det bara lite småjusteringar innan första startförsök, spännande.
Göran

[/img]

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Hur har du säkrat/tätat av WV COP:arna ?

Själv har jag haft en hel del strul med dessa (115R) i mitt motorbygge som inte löste sig förrens jag säkrat COP:arn ordentligt, dock fortfarande känsliga för vatten i brunnarna. Mycket ström drar dom, iof vid överladdat o 2 COP:ar per cylinder, fick säkra av med 30A vid 1bar.

Kan dom röra sig finns risk att dom skadas, troligen brände jag 3st av den anledningen
(dom fungerar men skapar störningar/överslag i systemet).

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Roos skrev:

1
Hur har du säkrat/tätat av WV COP:arna ?
2
Själv har jag haft en hel del strul med dessa (115R) i mitt motorbygge som inte löste sig förrens jag säkrat COP:arn ordentligt, dock fortfarande känsliga för vatten i brunnarna. Mycket ström drar dom, iof vid överladdat o 2 COP:ar per cylinder, fick säkra av med 30A vid 1bar.
3
Kan dom röra sig finns risk att dom skadas, troligen brände jag 3st av den anledningen
(dom fungerar men skapar störningar/överslag i systemet).


1
Än så länge har jag inte bestämt säkrings Ah. Men jag har ju inte någon överladdning. Vad har du kört för ladd tid på spolarna?
2
Det lär inte bli vatten i mina brunnar, jag håller koll på det redan sedan tidigare.
3
Dom sitter ju ganska tight i rören, kan du precisera vibrations problemet?
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Göran Malmberg skrev:

1
Än så länge har jag inte bestämt säkrings Ah. Men jag har ju inte någon överladdning. Vad har du kört för ladd tid på spolarna?
2
Det lär inte bli vatten i mina brunnar, jag håller koll på det redan sedan tidigare.
3
Dom sitter ju ganska tight i rören, kan du precisera vibrations problemet?
mvh
Göran


1
Jag har använt laddtid motsvarande standard tabellen som jag tror finns i Nira eller om det var Civinco, ca 2.7ms med kompensering för batterispänning. Jag använder MSextra och där finns inte rpm som en parameter.
(på bilden ovan ser det ut som du endast ansluter 3 kablar, vilket jag antar är en synvilla eller ej slutfört)

2)
Bra, dom var knepigt känsliga trots dessa har en rejäl gummituta

3)
Min motor är en rak 4:a med följden att COP:arn kunde röra sig ganska fritt i sidled. Motorn är ganska stumt monterad. Vid körning "vickade" dom fram o tillbaka ganska fritt o orsakade glapp vid "tändhatten". Fungerade skapligt stillastånde/bromsning men redan efter första varvet på bana uppstod misständningar pgu av störningarna. Dessutom "ploppade" dom loss, körs spolen utan tändstift lär dom snabbt gå sönder.
Jag misstänker även att dessa störningar från tändspolen att gå sönder, jag fick byta ut 3 av mina nya COP:ar

Möjligt att Nira är mera tåligt, men en titt med oscilloskop visar överslag från -10 - 40V vilket aldrig kan vara speciellt bra. När spolen "går sönder" kommer även dessa störningar under drift, dock syns inget om man testar spolen utan kräver en belastning för att uppstå.

En kompis med en V6:a har liknade brunnar som dig, han monterade lite tjockare o-ringar vid räfflorna för att säkra sina tändspolar (han kör med samma recept som mig)

Jag gjorde på följande sätt:


Listen har en limmad gummiremsa och håller ned och i COP:arna ordentligt, efter denna justering har jag inte haft några problem med störningar.

Många är lite "lyriska" över dessa spolar (115R) men min åsikt är att det finns lite att önska, pratade med en mekaniker på Bodins i somras och han hade inte heller enbart positiva omdömmen. Man blir lite lätt negativ efter att felsökt i 2 månader och provat precis allt. Jag använde nya enheter så det var inte det första man kollade upp eller misstänkte.

Men jag har iof inga planer på att byta ut dom, passar som handsken och nu fungerar det bra

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Roos skrev:

1
(på bilden ovan ser det ut som du endast ansluter 3 kablar, vilket jag antar är en synvilla eller ej slutfört)

2)
Bra, dom var knepigt känsliga trots dessa har en rejäl gummituta

3)
Min motor är en rak 4:a med följden att COP:arn kunde röra sig ganska fritt i sidled. Motorn är ganska stumt monterad. Vid körning "vickade" dom fram o tillbaka ganska fritt o orsakade glapp vid "tändhatten". Fungerade skapligt stillastånde/bromsning men redan efter första varvet på bana uppstod misständningar pgu av störningarna. Dessutom "ploppade" dom loss, körs spolen utan tändstift lär dom snabbt gå sönder.
Jag misstänker även att dessa störningar från tändspolen att gå sönder, jag fick byta ut 3 av mina nya COP:ar

Möjligt att Nira är mera tåligt, men en titt med oscilloskop visar överslag från -10 - 40V vilket aldrig kan vara speciellt bra. När spolen "går sönder" kommer även dessa störningar under drift, dock syns inget om man testar spolen utan kräver en belastning för att uppstå.

En kompis med en V6:a har liknade brunnar som dig, han monterade lite tjockare o-ringar vid räfflorna för att säkra sina tändspolar (han kör med samma recept som mig)

Listen har en limmad gummiremsa och håller ned och i COP:arna ordentligt, efter denna justering har jag inte haft några problem med störningar.

Många är lite "lyriska" över dessa spolar (115R) men min åsikt är att det finns lite att önska, pratade med en mekaniker på Bodins i somras och han hade inte heller enbart positiva omdömmen. Man blir lite lätt negativ efter att felsökt i 2 månader och provat precis allt. Jag använde nya enheter så det var inte det första man kollade upp eller misstänkte.

Men jag har iof inga planer på att byta ut dom, passar som handsken och nu fungerar det bra


1
Enl Nira så var det inte nödvändigt med sekundärjord, den sidan av spolen går ut i skärmplåten som avses jorda mot stiftet, och som jag sett så klämmer och fjäder belastar sig hylsan mot stiftet. Detta ger kortaste jord mot stiftet och gnistan. Synpunkter?
2
Mina gummi ringar på COP var för stora så jag fick kapa ner lite och nu får jag trycka ned dom med lätt våld. Motron sitter i transaxel och vrider sig därför ingenting runt vevaxeln, den står helt still.
3
Ser att du har dubbelstift, har du jämfört mot att åka med ett stift? Jag har ju dubbelstift själv och lurade på att köra dubbelt. Nira förordar detta.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Ang spolarna så har jag använt dem i massor av installationer och aldrig använt sekundärjorden då den som du skriver inte behövs. Att se till att spolarna sitter fast på stiftet får man väl anse som självklart men man behöver inte tvunget ett fäste för att hålla ner dem. Jag har precis som du på min nuvarande BMW motor fått kapa ner tätningarna och får TRYCKA ner spolen i stiftbrunnen, när spolen sedan klickar fast på tändstiftet sitter den stenhårt fast. Orginal dwell-tabell fungerar bra, den behöver du inte ändra något i. Man behöver inte säkra av spolarna med mer än 20A är min erfarenhet (utan att ha räknat på det), har aldrig haft problem med skjutna säkringar om allt står bra till med tändsystemet.

_________________
Johan Kihl
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
johankihl skrev:
Ang spolarna så har jag använt dem i massor av installationer och aldrig använt sekundärjorden då den som du skriver inte behövs. Att se till att spolarna sitter fast på stiftet får man väl anse som självklart men man behöver inte tvunget ett fäste för att hålla ner dem. Jag har precis som du på min nuvarande BMW motor fått kapa ner tätningarna och får TRYCKA ner spolen i stiftbrunnen, när spolen sedan klickar fast på tändstiftet sitter den stenhårt fast. Orginal dwell-tabell fungerar bra, den behöver du inte ändra något i. Man behöver inte säkra av spolarna med mer än 20A är min erfarenhet (utan att ha räknat på det), har aldrig haft problem med skjutna säkringar om allt står bra till med tändsystemet.


Tackar för dom upplysningarna!
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Göran Malmberg skrev:

1
Enl Nira så var det inte nödvändigt med sekundärjord, den sidan av spolen går ut i skärmplåten som avses jorda mot stiftet, och som jag sett så klämmer och fjäder belastar sig hylsan mot stiftet. Detta ger kortaste jord mot stiftet och gnistan. Synpunkter?
2
Mina gummi ringar på COP var för stora så jag fick kapa ner lite och nu får jag trycka ned dom med lätt våld. Motron sitter i transaxel och vrider sig därför ingenting runt vevaxeln, den står helt still.
3
Ser att du har dubbelstift, har du jämfört mot att åka med ett stift? Jag har ju dubbelstift själv och lurade på att köra dubbelt. Nira förordar detta.
mvh
Göran


1)
Här gör man givetvis som man själv tycker, själv skulle jag vara tveksam till att enbart förlita mig på att metallblecket mot tändstiftet som jord. Jag använder ett Audi org. kablage och tveksamt till att dom skulle jorda ner COP:en via ett stift om dom inte ansåg att det behövdes.

2)
Behöver man trycka ned COP:en i brunnen med lite motstånd så har man säkrat som ni skriver och förhindrat att COP:arna rör sig i all led, sen om det är skruvat eller ej beror på installationens förutsättningarna.

3) 20A lär räcka på singelspole, jag har 30A på dubbelspole o 1bar

Angående att köra med dubbelstift har jag inte gjort några avancerade tester, provade med enkelspole och konstaterade att motorn gick sämre på tomgång och vid torrgasning. Det kan bero på att den går lite fett kanske.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Jag har en 15A säkring på 6st spolar för tillfället som levererar gnista för 750whp, 1,5 bar med e85. 1mm2 kablar för jord och 30 spänning.

Det råkar inte vara så att du har en gammal revision av spolarna eller någon/några spolar som glappar på stiftet?

_________________
Johan Kihl
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Enligt märkning är det 115R, glapp har jag förhoppningsvis byggt bort
Men jag triggar 2 spolar parallellt iom twinspark därav den högre strömmen, hade jag varit medveten om att spolarna drog så pass mycket skulle fördelat det på 2 säkringar då skulle 15A räckt till.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Roos skrev:

1)
Här gör man givetvis som man själv tycker, själv skulle jag vara tveksam till att enbart förlita mig på att metallblecket mot tändstiftet som jord. Jag använder ett Audi org. kablage och tveksamt till att dom skulle jorda ner COP:en via ett stift om dom inte ansåg att det behövdes.
3) 20A lär räcka på singelspole, jag har 30A på dubbelspole o 1bar
4)
Angående att köra med dubbelstift har jag inte gjort några avancerade tester, provade med enkelspole och konstaterade att motorn gick sämre på tomgång och vid torrgasning. Det kan bero på att den går lite fett kanske.

1
Det förefaller som den extra jorden aldrig är fel att använda, särskilt om hylsan slits och ägaren inte kollar sådana saker. Sedan så om man laddar på med ström så kan det bli överslag och då kan det bli tal om att
skippa i jordhylsan runt stiftet, då behövs definitivt sekundärjorden.
3
På lågvarv så turas ju spolarna om att ladda, men man kan ju ha lite mer marginal i Ah om man varvar mer.
4
Det är ju krångligt med tester för att klarlägga vari skillnader består, man behöver ju även oilka tändinställning med dubbelstift.


2
2,7 ms kan vara för mycket, tillexempel på lägre varvtal. Man kan minska någon 10ondel för att kyla spolarna lite mer. Nu hade ju inte du varvtal som parameter i dwell, så då får du minska över alla varvtal,
bara det inte misständer.

Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
PT
Alingsås
Här sen Aug 2007
Inlägg: 14



Några bilder...

Göran[/quote]

Va är detta för box av niran som du har?
den liknar inte alls den som dem visar på deras sida.
http://www.niramotorsport.com/index.php?thepage=products&lang=swe& . . . .

//PT

_________________
Pieter Teintang
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Hej, min skall vara i3+. Ska kolla varför den inte ser likadan ut som på Nira:s bild.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Då har jag provstartat nya Nira systemet, bara åkt 1000 meter än så länge, men det kanske blir mer i morgon. Jag fick lov att mäta upp offset på mina spridare eftersom dom uppgifterna inte fanns. Kul uppgift, började med att mäta hur många cc spridaren gav i verkligheten genom att helt enkelt låta den stå öppen en viss tid och väga det som hamnade i en glasburk. Jag kunde konstatera att strålen hade väl liten spridning och därför inta var så väldigt lämpad att montera som jag gjort, den borde ha vinklats mer mot ventilen. Eller, varit idealisk ovanför trattarna. Men så är det när man inte ser upp från början > . Sedan körde jag spridarna med tongenerator (varvtal) under viss tid och vägde bränsleflödet. Räknade om till tid och satte in i Niras offset tabell. Det hela tog sin tid men det är smällar man får ta. Jag kalkylerade en VE tabell med ledning av siffrorna jag sparat från Haltech:en. Satte lambda 1 för i stort sett hela arket och sedan insugningsvacuum med 20% trottel givare. Åsså lite till grejor förståss men det lämnar vi. Motorn startade på 2 varv och gick på 700 rpm och Lambda 0.95 direkt, 80gdr och Lambda 0.92. Monteringen av vevaxelgivaren stämde på graden rakt av, med ledning av instruktionsboken. Tänk så härligt när nått äntligen stämmer! Så jag är tämligen nöjd med startskottet som jag har att justera ifrån framöver. Ska trimma sekvensen på insprutningen för att klara mig med så lite accpump som möjligt.

Tändspolarna blev som sagt långa Wv, jag vågade inte changsa på nått annat. Dom passade ju helt 100:a på motorn.

Allt på plats.

Alla spolar kopplade och klart.

Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Jäkla trevligt!!

och en snygg installation!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Cobolt skrev:
Jäkla trevligt!!

och en snygg installation!


Tackar tackar!
Glömde att skriva att det var flera mätningar med tongenerator under OLIKA spänningar.
Det är ju en KURVA man måste få fram där.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Göran, som andra sagt, härligt att se lite mer/uppdaterat av din bil...en legend!
Har dock en fråga till dig, har du inte funderat över den nya HEMI DP-motorerna? Lättare, mycket effekt etc, borde vara väldigt intressant i den typ av bil som du har?!

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Hemipanter 1973.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
3 besök senaste veckan (111200 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande