Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84
<<   1, 2, 3   >>
23087 besök totalt
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Grattis till nyköpet

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Den buren från OMP verkar väldigt intressant. Verkar vara rätt bra pris oxå. Har mailat Trendab för att se vad de tar för den.
Sitter fästplattorna moterade på buren från fabrik eller måste man svetsa dit dem? Nån som vet?

Har hittat ett par bbs fälgar som jag ska kika på. Inte världens snyggaste men de är iallafall 7-8x15"
Då kan man åka 205 resp 225/50 . Lutar åt Toyo r888.

Ska även slänga på ett par bakdäck på 17".arna . De var lite väl slitna.

Man längtar att få prova den lite på bana. Sviestad nästa..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Kul med en vassare bil! Då kanske jag kommer och hetsar dig lite med Mondeon. Tycker inte att Toyo håller så bra med lite tyngre bil. Läste om Magnus på Automobil som kör Toyo på sin 968a och tyckte de var alldeles för mjuka.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3093



Toyo är mjuka, min bil som har liknande effekt men lite mer vikt körde ner 205or r888 ganska snabbt. I ditt fall skulle jag köra 225 runt om istället, ingen mening att ha olika fram eller bak, möjligtvis blingmössigt då

Du har fö rabatt på trendab via porsche club sverige, kan vara bra att veta

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Peppe Fröjd skrev:
Den buren från OMP verkar väldigt intressant. Verkar vara rätt bra pris oxå. Har mailat Trendab för att se vad de tar för den.
Sitter fästplattorna moterade på buren från fabrik eller måste man svetsa dit dem? Nån som vet?

Har hittat ett par bbs fälgar som jag ska kika på. Inte världens snyggaste men de är iallafall 7-8x15"
Då kan man åka 205 resp 225/50 . Lutar åt Toyo r888.

Ska även slänga på ett par bakdäck på 17".arna . De var lite väl slitna.

Man längtar att få prova den lite på bana. Sviestad nästa..


Efter vad jag förstått är OMP burarna är lika som om du köper en bur från Finess. Du måste alltså notcha och svetsa allt själv. Tittat på en själv till nästa år, men tror det är bättre för min del att handla via Finess mest pga att OMP buren i mitt tycke behöver ha en hel del extra rör för att duga till. Laddade ner och lusläste reglementet för att få ett hum om hur buren bör vara utformad, kan vara ett tipps

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Ja, det verkar vara en del att svetsa även på en omp-bur. Då kan man lika gärna köpa en Finess-bur och svetsa lite till när man ändå är igång.

Trendab skulle 7300:- för omp-buren... Lite väl saftigt pålägg nu när pundet är lågt..
Finess tar 3850:- för en liknande.....

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Peppe Fröjd skrev:
Ja, det verkar vara en del att svetsa även på en omp-bur. Då kan man lika gärna köpa en Finess-bur och svetsa lite till när man ändå är igång.

Trendab skulle 7300:- för omp-buren... Lite väl saftigt pålägg nu när pundet är lågt..
Finess tar 3850:- för en liknande.....


Låter vettigt

Det värsta är att Finess saknar mall för min bil, måste alltså traila upp den för att måtta in allt.

Vi får väl köra bursvetsar kvällar sen

EDIT: Jag kan nog fixa OMP buren ganska mycket billigare än trendab. Men jag tror som sagt att finess är ett bättre alternativ.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Den här buren funderar jag på.


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Peppe Fröjd skrev:
Den här buren funderar jag på.



Finns ett antal saker jag skulle vilja göra annorluda på den buren efter att ha läst SBF's tekniska reglemente + FIA's guide för HANS installationer.

Som jag tolkat reglementet går det inte att bygga en 100% OK skruvbur. Men man kan ju bygga så nära som möjligt. Iaf är det min tanke. Vill du höra mer ang hur jag tänkt är det bara slå en signal.

EDIT: Hemma från jobbet och kan nu greja lite mer med bilden. Något åt det här hållet skulle jag vilja att det skulle se ut. Den blå stävan är till för bältet, funderar nämligen på att köra med HANS krage och uppfattar FIA's rekommendation som att avståndet från stol till bältes fäste inte bör vara för långt iom att man då tvingas korsa bältena. Hade varit intessant att få lite mer input från någon riktigt insatt.
Helst skulle jag vilja ha en tvärstäva i taket också men det blir nog svårt att lösa med en skruvbur.


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Lördagen bjöd på en liten shoppingtur.
Ett par 15" bbs kryssekerfälgar inhandlades som kommer fungera som banfälgar.
Lutar åt att det blir Toyo r888 eftersom de fungerat bra tidigare.
Tänkte nog köra 205/50 fram på 7" och 225/50 på 8" bak.

Kikade igenom lite papper som följde bilen och hjulinställningen verkar vara:

Fram

Camber: -3,45'
Caster: 3,4'
Toe: 0,1mm

Bak

Camber: -3,1'
Toe 0,1mm

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Provmonterade de nya fälgarna och det duger säkert alldeles utmärkt för lite banåka
Riktiga ballongdäck fram.

Såhär kan det se ut. En tvätt och lite bättre däcksprofil så kan det nog bli snyggt.




_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hejsan Peppe, jag såg att du ville ha inspiration till burbygge. Nu har jag fått tummarna loss ock restaurerat bilderna i min bil-tråd. Kolla från sidan 4 och framåt så får du se mitt äventyr..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
ahh..tack tack. Alltid kul att se hur andra gjort.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
En biltråd ska ju innehålla mycket bilder så jag fyller på med lite mer

Nu är nästan all inredning borta. En del asfaltsmattor är väck. Ska nog ta bort resten med.
Kvar är en del lim som vi funderar på om Label off kan göra underverk och få bort.

Vi har bestämt att det blir en Finess-bur med några extra strävor. Besiktningsnojig som jag är funderar man om bilen klarar en reg.besiktning eftersom det är lite ombyggd. Fronten...coilovers ..? Men det borde väl inte vålla några större problem...?
orginalstolen lär väl få sitta i vid en besiktning..




och lite senare...




Kommer slängas på lite färg när allt är klart..

Det som måste göras direkt är att laga upp lite rost som dykt upp vid ett stolsfäste.
Dessutom hålla lite koll på kylvattnennivån som blev lite låg. Det hängde ihop med att värmen sattes på i bilen så man får hoppas att kanske var en luftficka eller att allt vatten inte gått runt i värmepaketet..
Verkar inte vara nåt läckage. Luftade systemet och det verkar fungera...

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Fick laga lite rost vid stolsfästet, då passade vi på att fixa till så vi kan använda orginalskenorna ihop med Sparcostolen. Blev riktigt bra. Tur man är kort

En bur står på inköpslistan. I veckan blir det att beställa från Finess tillsammans med några extra rör.




Upptäckte ett litet bekymmer. Är det dämparen som läcker..? Eller vart kommer oljan ifrån?
Kan det krypa uppåt??



_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
I lördags blev det bandebut med bilen på Sviestad. Förutsättningarna var inte de bästa.
Regn, däck från stenåldern, iskallt och första gången med en bakhjulsdriven bil. Kan säga att vi var nog bland de långsammare på banan men vi tog det riktigt lugnt med tanke på omständigheterna.
Det gick riktigt brett ibland och jag lyckades med en liten piruett efter långa rakan.

Men jösses vilken underbar bil

Man fick en liten känsla hur den är att köra och jag kan tänka mig att man kan åka riktigt fort bara r-däcken kommer på.

Nu väntar en lång vinter.
Några punkter ska nog fixas till:

- Svetsa i en bur
- Måla bilen invändigt
- Montera i Sparcostolen på passagerarsidan
- Se över framdämparna
- Allmän översyn (byta olja/bromsvätska)
- Beställa R-däck
- Montera den främre spoilern (kan man ha den svart måntro?)
- Dekaler..! En Racerbil ska ju ha lite dekaler

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Hallå!

Trevligt att träffas i lördags! Är övertygad om att det kommer att gå undan med er bil! Tror att det är en utmärkt utsorterad grund ni har där. thumbs up Föret var väl som sagt lite halvbra i lördags men själv går jag fortfarande som på moln efter körningen. Hur kul som helst! Första gången jag vågat ta i åtminstone lite i åtminstone några kurvor sedan jag själv bytte till bakhjulsdrivet. Finns dock många sekunder kvar innan föraren är i kapp bilen i mitt fall (och då är inte bilen speciellt potent...).

Jag glömde kika på ert stag som ni har bältet i. Sitter i övre infästningen till baksätet eller? Eller er kanske hade 3P-bälten bak från början? Det hade inte min. Vore trevligt med flerpunktbälte men då skulle man väl egentligen ha bur också. Vore som sagt trevligt men jag vet inte om tiden finns. Jag tänker iaf följa er burinstallation med stor nyfikenhet!

Lycka till vinter!

M.v.h. Uffe, i svartvit 944 med öhhh.... patina...

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Tack detsamma! Alltid trevligt att pratas vid. Ibland pratar man så mycket så man missar en massa körtid

Jag ska erkänna att jag har blivit helt 944-frälst. Det är ju ingen extrem sportbil men ack så underbar att köra.
Det var nästan dumt att testa bilen så här i slutet på säsongen. Vintern kommer bli extra lång nu!!

Angående bältesstaget så tror jag nog att det sitter i bältesinfästningen. Är lite osäker faktiskt.

Jag ska självklart försöka ta en massa bilder på installationen.


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Idag levererades ett kolli med rör som till slut ska bli en bur från www.finess.se . Riktigt snabb leverans. Knappt en vecka. thumbs up


Men man kan konstatera att en bur inklusive fästplattor väger en hel del. 40 kg enligt följsedeln.
Tur man har rensat ur bilen rejält (eller rättare sagt så är det ju brorsan som fått skrapa asfaltsmattor )

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Då var det dags att börja bygga bur

Roligt att äntligen komma igång. Frågan är om man kommer tycka det är lika roligt under resans gång.
Mycket mätande och planering blir det.

Frågan är vart man ska sätta bakåtsträvan egentligen. Känns naturligt att ha den mot hjulhuset men då blir vinkeln för liten.
Några har satt den mot bagagegolvet som gör att den kommer lite längre bak..
Vi får vad som verkar bäst när det är dags för dem.

Det verkar vara sjukt bra passform på rören.

Några av rören som skall i ..:



Fortsättning följer

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 897


Trådstartare
Dags att uppdatera lite kanske.

Har inte hänt så mycket på burbygget. Våran svetskunnige har börjat med en husrenovering men vi ska nog hinna klart innan sommaren Huvudbåge och fästplattor är iallafall klara.

Testade med lite Label-off för att få bort limrester. Värsta mirakelmedlet. Citrondoften sprider sig i garaget.

Bilen har haft en stort vattenläckage vilket beror på att aluminiumhuset till oljekylaren har spruckit.
Tillbringade förmiddan i garaget åt att lossa det vilket gick väldigt smidigt. Lite trångt men inte omöjligt.

Ska se om det går att svetsa ihop eller om man ska byta till en extern kylare. Tips mottages gärna.
thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84
<<   1, 2, 3   >>
23087 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande