Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975 busräser!
<<   1, 2, 3   >>
20364 besök totalt
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Behöver lite hjälp här.

Jag ska köpa hem Adjustable TCA

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=7177

Hur fungerar dem tillsammans med

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=609_881_882&pr . . . .

förstår inte riktigt vilka bussningar man ska köra med för att få ihop detta?

och går det att köra med vanlig krängningshämmare tillsammans med detta?

Eller är det bästa alternativet att köra en kraftig 20mm krängningshämmare istället?

mvh

johan

_________________
Johan Andreasson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



RaGnaR RattmuFF skrev:
erikjakan skrev:
Bakaxel köper du från bakaxel.se, ta 1031an med torsendiff, den är kalas!

Har sån på asconan, fungerar ypperligt!

MVH Erik


Känns som det är lite överpriser där. Kommer ju ändå få slipa hela axeln ren på fästen mm så färgen och allt det ryker ju väck ändå. Fördelen är väl att de förhoppningsvis är lite genomgångna med packningar osv och sen att diffspärren sitter där direkt.


Visst det är inte gratis men grejerna håller toppskick, du kan säkert få din omålad om du vill, Jättetrevlig kille som har siten!

Sen är det klart det kostar när det är fabriksny utväxling, fabriksny torsendiff, nya lager . Fördelen är att det håller kalasbra!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



erikjakan skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
erikjakan skrev:
Bakaxel köper du från bakaxel.se, ta 1031an med torsendiff, den är kalas!

Har sån på asconan, fungerar ypperligt!

MVH Erik


Känns som det är lite överpriser där. Kommer ju ändå få slipa hela axeln ren på fästen mm så färgen och allt det ryker ju väck ändå. Fördelen är väl att de förhoppningsvis är lite genomgångna med packningar osv och sen att diffspärren sitter där direkt.


Visst det är inte gratis men grejerna håller toppskick, du kan säkert få din omålad om du vill, Jättetrevlig kille som har siten!

Sen är det klart det kostar när det är fabriksny utväxling, fabriksny torsendiff, nya lager . Fördelen är att det håller kalasbra!

MVH Erik


+1
Dom är dessutom ruggit bra att ha att göra med... bra service!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
ulm
Hedemora
Här sen Maj 2008
Inlägg: 36



RaGnaR RattmuFF skrev:
Behöver lite hjälp här.

Jag ska köpa hem Adjustable TCA

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=7177

Hur fungerar dem tillsammans med

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=609_881_882&pr . . . .

förstår inte riktigt vilka bussningar man ska köra med för att få ihop detta?

och går det att köra med vanlig krängningshämmare tillsammans med detta?

Eller är det bästa alternativet att köra en kraftig 20mm krängningshämmare istället?

mvh

johan


Hej !

Den ändan på "casterstaget" utan uniball monteras i hålet där kränghämmaren sitter, man skiftar även sida på bärarmarna, detta för att vinkeln ska stämma. Krängarn går ju framåt och staget bakåt. Jag har detta kit på min bil (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=609_687&products_id=4341) innehåller allt du behöver. Du får bara svetsa fast ett fäste för "knackstaget" på TCA:n

Har bild på krängaren monterad på min bil, kan maila om intresse finnas.

Vill du att framhjulen skall vara kvar i samma position så måste du ha antingen ovanstående eller ett annat kit med stag framåt, säljs även det av RD.

Frågar igen: Var kommer dina breddare ifrån ?

Mvh

Uffe

_________________
Ulf Melander
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
ulm skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
Behöver lite hjälp här.

Jag ska köpa hem Adjustable TCA

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=7177

Hur fungerar dem tillsammans med

http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=609_881_882&pr . . . .

förstår inte riktigt vilka bussningar man ska köra med för att få ihop detta?

och går det att köra med vanlig krängningshämmare tillsammans med detta?

Eller är det bästa alternativet att köra en kraftig 20mm krängningshämmare istället?

mvh

johan


Hej !

Den ändan på "casterstaget" utan uniball monteras i hålet där kränghämmaren sitter, man skiftar även sida på bärarmarna, detta för att vinkeln ska stämma. Krängarn går ju framåt och staget bakåt. Jag har detta kit på min bil (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=609_687&products_id=4341) innehåller allt du behöver. Du får bara svetsa fast ett fäste för "knackstaget" på TCA:n

Har bild på krängaren monterad på min bil, kan maila om intresse finnas.

Vill du att framhjulen skall vara kvar i samma position så måste du ha antingen ovanstående eller ett annat kit med stag framåt, säljs även det av RD.

Frågar igen: Var kommer dina breddare ifrån ?

Mvh

Uffe


Hejsan Uffe!

Skulle hemskt gärna vilja se lite mer detaljer på din framvagn! Har lite dåligt med info om vad som är nödvändigt. Skulle du vilja maila någon bild på andreasson.johan@hotmail.com vore jag väldigt tascksam!

Mina skärmbreddare har jag köpt från www.ralloy.co.uk

De heter Tarmac bak alltså inte Tarmac wide som också finns. De breddar en bra bit mer än de jag har men finns inga framskärmar som jag personligen tycker passar med de breddarna så jag körde med vanliga tarmac bak och 15" front wheel arches fram.

_________________
Johan Andreasson
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Då var 31 nya delar till forden beställt från rallydesign.co.uk.

Blev bl.a Justerbara länkarmar, nya styrleder, 2,4 varvs styrväxel, en ny framvagnsbalk så jag kan köra motorfästen i rambenen istället, nya bladfjädrar, uretanbussningar till bakvagnen, panhardstag, compression strut osv osv.

Landade på ca 9700kr

Sen ska bara nya coilovers fjäderben fram beställas! ca 7500 kr för 1 par.

_________________
Johan Andreasson
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
...

_________________
Johan Andreasson
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



RaGnaR RattmuFF skrev:

Men rund 350-400 hk ur en saabmotor hade varit riktigt roligt =). Måste bara registrera bilen med orginalsprut och allt. Känns lite sådär tyvärr..


Varför skulle du behöva använda originalsprut på en 75a?

_________________
Per Ferm
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Vill man göra det enkelt för sig är ju en Saab T5 kortmotor väldigt käckt. Du behöver inget eftermakrnadssprut utan endast andra spridare och turbo för att nå en bit över 300hk. Ska du ha mer kan du behålla sprutet och byta grenrör, kamaxlar etc. Finns många färdiga recept dessutom. Och med T5 suite kan du mappa själv eller använda en färdig "standardmapp" från ngn som redan gjort en bra mapp för de prylar du använder.

Gällande besiktning så kan du ju göra det enkelt för dig och köra in med motorn standardbestyckad (154hk) och börja med att lägga till en magnetventil och steg1 mappning. 225hk kan vara en bra början i en lätt bil tror jag. Och så får du köra med en gång. Sedan kan du byta till 630cc Siemens Deka spridare, mapp för E85 steg 2 och så ska du landa på ca 270-280hk. Sedan klarar inte turbon mer. Med bensin orkar turbon bara ca 240-250hk. En billig uppgradering är aero-turbon från 240hk 2,3:an. Den klarar ca 300-310hk nånstans och kan fås beg från ca 2000:-.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Per F skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:

Men rund 350-400 hk ur en saabmotor hade varit riktigt roligt =). Måste bara registrera bilen med orginalsprut och allt. Känns lite sådär tyvärr..


Varför skulle du behöva använda originalsprut på en 75a?


För att registrera bilen som obyggt fordon måste jag ha i en orginalmotor tillsammans med orginalhärva och boxar.

_________________
Johan Andreasson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Jag vet en 2 liters motor som är komplett (har även växellåda från omega) som nog kan vara till salu om du är sugen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



Cassius skrev:
Jag vet en 2 liters motor som är komplett (har även växellåda från omega) som nog kan vara till salu om du är sugen


Med 3 bars mapsensor för att kunna ladda 2 bar bla

Den kan du ta ut 450hästar ur utan att öppna, med original sprut, Robert Uhr kör t5 suite mappat originalsprut i sin kolfiberräser tex, finns launch controll i t5 suite om du vill ha det också

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Det kan låda intressant! Är växellåda bolt on så man inte behöver modda med urtrampningslager, korta vevaxel osv osv?

MVH
Johan

_________________
Johan Andreasson
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



RaGnaR RattmuFF skrev:
Det kan låda intressant! Är växellåda bolt on så man inte behöver modda med urtrampningslager, korta vevaxel osv osv?

MVH
Johan


svarva en distans till urtrampningslagret så de kommer rätt mot kopplingen är allt som behövs, lådan sitter skruvad på motorn just nu, dock ingen distans, men de är bara mäta vars urtrampningslagret ska vara, dvs några mm från kopplingen, mät tjocklek på svänghjul och koppling från flänsen på blocket så att säga, sen motsvarande på lådan och in, då ser du ju hur tjock distans du ska ha, sen är de bara me nån med en svarv göra en, är inte raketforskning direkt, sen är de vajerkoppling på lådan så de underlättar ju en del också.

Har även första stumpen av mellanaxel med hardyskiva för att skarva ihop med din befintliga, dvs rätt spline in i lådan finns redan, kan lägga upp lite bilder på paketet om det är intressant

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



RaGnaR RattmuFF skrev:
Det kan låda intressant! Är växellåda bolt on så man inte behöver modda med urtrampningslager, korta vevaxel osv osv?

MVH
Johan


Korta vevaxel har jag aldrig hört om någon som behövt göra! På någon motor över huvud taget! Lådan passar, undra om han inte har 2st t.o.m? (jag som sålt honom lådan/orna)

En distansring eller en distans som flyttar ut kulan som kopplingsarmen ligger på Kan behövas, annars är de bara att skruva ihop! Henrik har nog bättre koll

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



Cassius skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
Det kan låda intressant! Är växellåda bolt on så man inte behöver modda med urtrampningslager, korta vevaxel osv osv?

MVH
Johan


Korta vevaxel har jag aldrig hört om någon som behövt göra! På någon motor över huvud taget! Lådan passar, undra om han inte har 2st t.o.m? (jag som sålt honom lådan/orna)

En distansring eller en distans som flyttar ut kulan som kopplingsarmen ligger på Kan behövas, annars är de bara att skruva ihop! Henrik har nog bättre koll


Som sagt, jag har två lådor

och de senare har jag redan svarat på

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Jag ska fundera lite till på motor och växellådsvalet. Det är inte 100% aktuellt just nu. prio ett är att få bilen på egna hjul nu först. Men jag vet om att du har en låda

Nu kommer iaf lite bilder äntligen! Fick hem 2 stora paket från Rally Design med massa godis.

Har lite problem att veta exakt position för Compression strut stagen. Har bankat fast det provisoriskt för att kunna ta lite bilder och få lite hjälp om det kan vara på rätt positon eller ej.



Ny framvagns balk. Skönt med en förstärkt liten jävel.


lite av det andra blandade godiset. Bl.a singel bladfjädrar, 2,4 varvs styrväxel, grupp 4 styrknut osv osv.


och nu då till det viktiga som jag är osäker på. Var fästet för stagen ska sitta? Någon som har samma compression strut monterat på sin escort så vore jag väldigt tacksam för bra bilder så jag vet positionen.


















När jag har själva spindelleden i denna position så har jag skruvat ut staget ca 2,5cm. Totallängd på gängorna är ca 4,5cm så jag har alltså bara 2 cm gänga inne i staget om ni förstår var jag menar. Är det för lite så jag borde försöka få fram fästet för staget i karossen lite längre fram eller kommer detta funka ändå skulle man av någon anledning vilja få fram länkarmen mer frammåt eller? För isf kommer det inte gå för då har jag inga gängor kvar på compressionstrut staget.

Hoppas på snabba och kunniga svar!

MVH
Johan

_________________
Johan Andreasson
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



RaGnaR RattmuFF skrev:
Jag ska fundera lite till på motor och växellådsvalet. Det är inte 100% aktuellt just nu. prio ett är att få bilen på egna hjul nu först. Men jag vet om att du har en låda



om du missat de har ja ju motorn också

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
OpelMannenRacing skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
Jag ska fundera lite till på motor och växellådsvalet. Det är inte 100% aktuellt just nu. prio ett är att få bilen på egna hjul nu först. Men jag vet om att du har en låda



om du missat de har ja ju motorn också


Har en polare som jobbar på kronobergsbil så han är kunnig gällande motorerna så jag tror jag tar en motor via han isf.. är mest växellådor som är svåra att hitta .

Har du några synpunkter på mina länkarmar?

_________________
Johan Andreasson
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



Länkarmar är inget jag är direkt påläst på, så jag har tyvärr inget att komma med

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



RaGnaR RattmuFF skrev:

För att registrera bilen som obyggt fordon måste jag ha i en orginalmotor tillsammans med orginalhärva och boxar.


Inte helt sant, du kan byta sprut & regga med E85 & turbokonvertering med, finns en BMW i norrland som gjort detta.

[quote=Driftar_N]
Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo.
Reggad via SFRo[/quote]

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975 busräser!
<<   1, 2, 3   >>
20364 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande