Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 20364 besök totalt |
Behöver lite hjälp här.
Jag ska köpa hem Adjustable TCA http://www.rallydesign.co.uk/product Hur fungerar dem tillsammans med http://www.rallydesign.co.uk/product förstår inte riktigt vilka bussningar man ska köra med för att få ihop detta? och går det att köra med vanlig krängningshämmare tillsammans med detta? Eller är det bästa alternativet att köra en kraftig 20mm krängningshämmare istället? mvh johan _________________ Johan Andreasson |
||||||
Visst det är inte gratis men grejerna håller toppskick, du kan säkert få din omålad om du vill, Jättetrevlig kille som har siten! Sen är det klart det kostar när det är fabriksny utväxling, fabriksny torsendiff, nya lager ![]() MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
+1 Dom är dessutom ruggit bra att ha att göra med... bra service! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Hej ! Den ändan på "casterstaget" utan uniball monteras i hålet där kränghämmaren sitter, man skiftar även sida på bärarmarna, detta för att vinkeln ska stämma. Krängarn går ju framåt och staget bakåt. Jag har detta kit på min bil (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=609_687&products_id=4341) innehåller allt du behöver. Du får bara svetsa fast ett fäste för "knackstaget" på TCA:n Har bild på krängaren monterad på min bil, kan maila om intresse finnas. Vill du att framhjulen skall vara kvar i samma position så måste du ha antingen ovanstående eller ett annat kit med stag framåt, säljs även det av RD. Frågar igen: Var kommer dina breddare ifrån ? Mvh Uffe _________________ Ulf Melander |
||||||
Hejsan Uffe! Skulle hemskt gärna vilja se lite mer detaljer på din framvagn! Har lite dåligt med info om vad som är nödvändigt. Skulle du vilja maila någon bild på andreasson.johan@hotmail.com vore jag väldigt tascksam! Mina skärmbreddare har jag köpt från www.ralloy.co.uk De heter Tarmac bak alltså inte Tarmac wide som också finns. De breddar en bra bit mer än de jag har men finns inga framskärmar som jag personligen tycker passar med de breddarna så jag körde med vanliga tarmac bak och 15" front wheel arches fram. _________________ Johan Andreasson |
||||||
Då var 31 nya delar till forden beställt från rallydesign.co.uk.
Blev bl.a Justerbara länkarmar, nya styrleder, 2,4 varvs styrväxel, en ny framvagnsbalk så jag kan köra motorfästen i rambenen istället, nya bladfjädrar, uretanbussningar till bakvagnen, panhardstag, compression strut osv osv. Landade på ca 9700kr Sen ska bara nya coilovers fjäderben fram beställas! ca 7500 kr för 1 par. _________________ Johan Andreasson |
||||||
Varför skulle du behöva använda originalsprut på en 75a? _________________ Per Ferm |
||||||
Vill man göra det enkelt för sig är ju en Saab T5 kortmotor väldigt käckt. Du behöver inget eftermakrnadssprut utan endast andra spridare och turbo för att nå en bit över 300hk. Ska du ha mer kan du behålla sprutet och byta grenrör, kamaxlar etc. Finns många färdiga recept dessutom. Och med T5 suite kan du mappa själv eller använda en färdig "standardmapp" från ngn som redan gjort en bra mapp för de prylar du använder.
Gällande besiktning så kan du ju göra det enkelt för dig och köra in med motorn standardbestyckad (154hk) och börja med att lägga till en magnetventil och steg1 mappning. 225hk kan vara en bra början i en lätt bil tror jag. Och så får du köra med en gång. Sedan kan du byta till 630cc Siemens Deka spridare, mapp för E85 steg 2 och så ska du landa på ca 270-280hk. Sedan klarar inte turbon mer. Med bensin orkar turbon bara ca 240-250hk. En billig uppgradering är aero-turbon från 240hk 2,3:an. Den klarar ca 300-310hk nånstans och kan fås beg från ca 2000:-. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
För att registrera bilen som obyggt fordon måste jag ha i en orginalmotor tillsammans med orginalhärva och boxar. _________________ Johan Andreasson |
||||||
Jag vet en 2 liters motor som är komplett (har även växellåda från omega) som nog kan vara till salu om du är sugen
![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Med 3 bars mapsensor för att kunna ladda 2 bar bla ![]() Den kan du ta ut 450hästar ur utan att öppna, med original sprut, Robert Uhr kör t5 suite mappat originalsprut i sin kolfiberräser tex, finns launch controll i t5 suite om du vill ha det också _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||||||
svarva en distans till urtrampningslagret så de kommer rätt mot kopplingen är allt som behövs, lådan sitter skruvad på motorn just nu, dock ingen distans, men de är bara mäta vars urtrampningslagret ska vara, dvs några mm från kopplingen, mät tjocklek på svänghjul och koppling från flänsen på blocket så att säga, sen motsvarande på lådan och in, då ser du ju hur tjock distans du ska ha, sen är de bara me nån med en svarv göra en, är inte raketforskning direkt, sen är de vajerkoppling på lådan så de underlättar ju en del också. Har även första stumpen av mellanaxel med hardyskiva för att skarva ihop med din befintliga, dvs rätt spline in i lådan finns redan, kan lägga upp lite bilder på paketet om det är intressant _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||||||
Korta vevaxel har jag aldrig hört om någon som behövt göra! På någon motor över huvud taget! ![]() En distansring eller en distans som flyttar ut kulan som kopplingsarmen ligger på Kan behövas, annars är de bara att skruva ihop! Henrik har nog bättre koll ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Som sagt, jag har två lådor ![]() och de senare har jag redan svarat på ![]() _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||||||
Jag ska fundera lite till på motor och växellådsvalet. Det är inte 100% aktuellt just nu. prio ett är att få bilen på egna hjul nu först. Men jag vet om att du har en låda
![]() Nu kommer iaf lite bilder äntligen! Fick hem 2 stora paket från Rally Design med massa godis. Har lite problem att veta exakt position för Compression strut stagen. Har bankat fast det provisoriskt för att kunna ta lite bilder och få lite hjälp om det kan vara på rätt positon eller ej. ![]() Ny framvagns balk. Skönt med en förstärkt liten jävel. ![]() lite av det andra blandade godiset. Bl.a singel bladfjädrar, 2,4 varvs styrväxel, grupp 4 styrknut osv osv. ![]() och nu då till det viktiga som jag är osäker på. Var fästet för stagen ska sitta? Någon som har samma compression strut monterat på sin escort så vore jag väldigt tacksam för bra bilder så jag vet positionen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() När jag har själva spindelleden i denna position så har jag skruvat ut staget ca 2,5cm. Totallängd på gängorna är ca 4,5cm så jag har alltså bara 2 cm gänga inne i staget om ni förstår var jag menar. Är det för lite så jag borde försöka få fram fästet för staget i karossen lite längre fram eller kommer detta funka ändå skulle man av någon anledning vilja få fram länkarmen mer frammåt eller? För isf kommer det inte gå för då har jag inga gängor kvar på compressionstrut staget. Hoppas på snabba och kunniga svar! MVH Johan _________________ Johan Andreasson |
||||||
om du missat de har ja ju motorn också ![]() _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||||||
Har en polare som jobbar på kronobergsbil så han är kunnig gällande motorerna så jag tror jag tar en motor via han isf.. är mest växellådor som är svåra att hitta ![]() Har du några synpunkter på mina länkarmar? _________________ Johan Andreasson |
||||||
Inte helt sant, du kan byta sprut & regga med E85 & turbokonvertering med, finns en BMW i norrland som gjort detta. [quote=Driftar_N] Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo. Reggad via SFRo[/quote] _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 20364 besök totalt |