Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (56724 totalt)
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Mycket möjligt!

_________________
David Andersson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



sjukt ball! nått sånt här projekt hade varit kul att bita i.

thumbs up thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Update 2012

Har arbetat lite på sistone men inte gjort någon uppdatering. Men nu känner jag att det är "dags" för en bump.

Det blir nämligen en ändring av projektet och jag skall bygga en kompromisslös timeattack bil.
Och det kommer innebära att det blir väldigt HÅRD fokus på lättning, aerodynamik och väghållning.

Steg är ett lätta bilen. Och en(flera) bilder säger mer än tusen ord så här kommer det lite bilder:

Dags att bita i!


Motor och växellåda fattas?


Potentiell breddning av framskärmarna + valsning.


Dörrarna väger BLY. Här kommer det kapas kilon med CF dörrar och plastrutor


Hur tar man ur denna då..? *HMM*


Så var det visst!


Inte lätt nog


Komplett kabelstamm i ett stycke. Den skall inte in igen!


Nu börjar det likna något.




Det skall också bli mer effekt. Dock blir det inget ProEFI utan det lutar åt Vipec. Samt blir det en mindre turbo, kanske en PTE 6466 lr 6766.
Men det här är en början iaf!

_________________
David Andersson
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Härligt när de spårar ur Jag tar fram chipsen och väntar på mer bilder

_________________
Citera
Figgeh

Här sen Jan 2008
Inlägg: 178



Börjeson skrev:
Härligt när de spårar ur Jag tar fram chipsen och väntar på mer bilder


Samma här! thumbs up

_________________
S1000RR
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Här har vi lite härliga inspirationskällor som man dreglat över.




_________________
David Andersson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Schysst koncept thumbs up

Får man fråga varför du går ifrån ProEFI ?
Jag har själv funderat på ProEFI, men det finns så få som har kört med systemet.

_________________
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
ProEFI är dyrt och avancerat. Det har väldigt mycket lull lull som jag helt enkelt inte behöver i en timeattack bil. Och då duger Vipec V88 för mig samt har ju våra killar i Avesta(ppf) lyckats väldigt bra med vipec på s54 motorn.
Så jag är lite feg och går den säkra vägen!

_________________
David Andersson
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Drog en snabbis i garaget och fick lite gjort.

Be gone dämpmattor!


Finess har gett mig en fin fullbur samt lite extra rör för förstärkning av bakvagn


Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med


Vad är nu detta? Borrat i karossen... HMM!


Bilen verkar stöta från sig det folierade kolfiber taket. Antar den vill ha riktigt kolfiber istället!


Tittut!


Spånar lite på att flytta kylaren bak, dels för att kunna få mer utrymme fram.
Skulle dock behöva kapa bort hatthyllan eller modifiera den lite sedan när buren är inne för kylaren måste upp en bit.
Kommer nämligen sticka upp rörbitar från bakvagnsinfästningen som sedan skall svetsas in i buren. Kylaren skall för övrigt bytas ut emot någon tjockare i aluminium. Då kanske man skulle passa på att skaffa en som är lite mindre i höjd men bredare.


Potentiell luftscoop


Som gjort för att gjuta luftkanal i plast

_________________
David Andersson
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Davajn skrev:




Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med



Kan rekomendera att ta bort resterna från dämpmattorna med Biltemas Label off.

Luktar betydligt bättre oxå

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Det gick faktiskt väldigt bra med E85n men jag kommer bara grovt gå över för att sedan blästra.


Någon som har tips om vars man kan köpa måttbeställda alu kylare samt en "bra" 12v vattenpump?

_________________
David Andersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Daniel.K skrev:
Davajn skrev:




Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med



Kan rekomendera att ta bort resterna från dämpmattorna med Biltemas Label off.

Luktar betydligt bättre oxå

Mvh Daniel.


Tänkte just skriva det, ett riktigt mirakel medel thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Nu balla de ur ordentligt

_________________
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Ja tycker de verkar ta sig!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 409



Davajn skrev:
Det gick faktiskt väldigt bra med E85n men jag kommer bara grovt gå över för att sedan blästra.


Någon som har tips om vars man kan köpa måttbeställda alu kylare samt en "bra" 12v vattenpump?


Ppf tar ju hem den kylaren du vill ha och så säljer dom ju davies craig vattenpumpar! men du klarar dig nog fint med originalet även om du flyttar bak kylaren!

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Jo jag fick tipset att dimensionera ner slangarna/rören som går till kylaren så volym inte skenar iväg. Kanske man kör på 12-16mm alurör.

bmw_fredde kanske det. Har skickat iväg ett mail till vacmotorsport och dom har ju byggt några race e46or. Dom kanske har några förslag och tips.

Köpt in en liten gullig Esab caddy c200i som skall få bekänna lite färg. Och om 3 veckor kommer det en Esab 2200i ac/dc tig svets med vattenpaket och hela köret. Då kan man göra finarbeten så som buren, grenrör m.m

_________________
David Andersson
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1067



Citat:
Komplett kabelstamm i ett stycke. Den skall inte in igen!


Hur mycket väger detta kabelmästerverk totalt?

_________________
Janne Ström
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Ca 30-40kg kanske. Lite svårt och väga den när den är så himla stor!

_________________
David Andersson
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Jösses vilket fett projekt, jag är imponerad!

Detta ska jag följa med nöje, jag tar inte fram chipsen då jag redan är för tung, men jag sitter och väntar på updates!
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Ja verkligen häftigt. Och supersnygga bilder. Gillas thumbs up Mer av den varan

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004
Inlägg: 105


Trådstartare
Åkt upp till Norge för att arbeta lite så nu kommer det inte hända så mycket under 10 dagar.
Blev dock lite gjort just innan jag for upp. Vaggan är nästan klar(75%) och fick hem ett paket
Blir ledig 3 veckor efter jag arbetat klart och då är målet att bygga klart vaggan, skrapa rent underredet och påbörja burbygget.

Airjacksen blir ett fint tillskott då bilen kommer vara väldigt låg och ha ett helt platt underrede.



Bra-att-ha länk:
http://www.modified.com/tech/modp-0908-project-honda-s2000/photo_02.ht . . . .

_________________
David Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (56724 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande