Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (56724 totalt) |
Update 2012
Har arbetat lite på sistone men inte gjort någon uppdatering. Men nu känner jag att det är "dags" för en bump. Det blir nämligen en ändring av projektet och jag skall bygga en kompromisslös timeattack bil. Och det kommer innebära att det blir väldigt HÅRD fokus på lättning, aerodynamik och väghållning. Steg är ett lätta bilen. Och en(flera) bilder säger mer än tusen ord så här kommer det lite bilder: Dags att bita i! Motor och växellåda fattas? Potentiell breddning av framskärmarna + valsning. Dörrarna väger BLY. Här kommer det kapas kilon med CF dörrar och plastrutor Hur tar man ur denna då..? *HMM* Så var det visst! Inte lätt nog Komplett kabelstamm i ett stycke. Den skall inte in igen! Nu börjar det likna något. Det skall också bli mer effekt. Dock blir det inget ProEFI utan det lutar åt Vipec. Samt blir det en mindre turbo, kanske en PTE 6466 lr 6766. Men det här är en början iaf! _________________ David Andersson |
||||
ProEFI är dyrt och avancerat. Det har väldigt mycket lull lull som jag helt enkelt inte behöver i en timeattack bil. Och då duger Vipec V88 för mig samt har ju våra killar i Avesta(ppf) lyckats väldigt bra med vipec på s54 motorn.
Så jag är lite feg och går den säkra vägen! _________________ David Andersson |
||||
Drog en snabbis i garaget och fick lite gjort.
Be gone dämpmattor! Finess har gett mig en fin fullbur samt lite extra rör för förstärkning av bakvagn Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med Vad är nu detta? Borrat i karossen... HMM! Bilen verkar stöta från sig det folierade kolfiber taket. Antar den vill ha riktigt kolfiber istället! Tittut! Spånar lite på att flytta kylaren bak, dels för att kunna få mer utrymme fram. Skulle dock behöva kapa bort hatthyllan eller modifiera den lite sedan när buren är inne för kylaren måste upp en bit. Kommer nämligen sticka upp rörbitar från bakvagnsinfästningen som sedan skall svetsas in i buren. Kylaren skall för övrigt bytas ut emot någon tjockare i aluminium. Då kanske man skulle passa på att skaffa en som är lite mindre i höjd men bredare. Potentiell luftscoop Som gjort för att gjuta luftkanal i plast _________________ David Andersson |
||||
Kan rekomendera att ta bort resterna från dämpmattorna med Biltemas Label off. Luktar betydligt bättre oxå Mvh Daniel. _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||||
Det gick faktiskt väldigt bra med E85n men jag kommer bara grovt gå över för att sedan blästra.
Någon som har tips om vars man kan köpa måttbeställda alu kylare samt en "bra" 12v vattenpump? _________________ David Andersson |
||||
Tänkte just skriva det, ett riktigt mirakel medel |
||||
Ppf tar ju hem den kylaren du vill ha och så säljer dom ju davies craig vattenpumpar! men du klarar dig nog fint med originalet även om du flyttar bak kylaren! _________________ Fredrik Edholm |
||||
Jo jag fick tipset att dimensionera ner slangarna/rören som går till kylaren så volym inte skenar iväg. Kanske man kör på 12-16mm alurör.
bmw_fredde kanske det. Har skickat iväg ett mail till vacmotorsport och dom har ju byggt några race e46or. Dom kanske har några förslag och tips. Köpt in en liten gullig Esab caddy c200i som skall få bekänna lite färg. Och om 3 veckor kommer det en Esab 2200i ac/dc tig svets med vattenpaket och hela köret. Då kan man göra finarbeten så som buren, grenrör m.m _________________ David Andersson |
||||
Åkt upp till Norge för att arbeta lite så nu kommer det inte hända så mycket under 10 dagar.
Blev dock lite gjort just innan jag for upp. Vaggan är nästan klar(75%) och fick hem ett paket Blir ledig 3 veckor efter jag arbetat klart och då är målet att bygga klart vaggan, skrapa rent underredet och påbörja burbygget. Airjacksen blir ett fint tillskott då bilen kommer vara väldigt låg och ha ett helt platt underrede. Bra-att-ha länk: http://www.modified.com/tech/modp-09 _________________ David Andersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (56724 totalt) |