Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS Mk1 -01
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (22873 totalt)
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Tack, men det fattas lite ännu för att riktigt hänga med toppen i 8C.
Linus körde på 1.14,05 som bäst med mig bredvid. Han bromsade ngt tidigare än han hade gjort om bilen var hans egen sa han, annars låg han på rätt bra, men i skarpt läge är det klart att det går fortare, hur mycket lär vi aldrig få veta.
Rött=jag, blått=Linus om någon undrar. Finns en del tid att hämta om man gör rätt överallt.


_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Missljudet var inte generatorn utan en spännrulle till generatorremmen. Porsche skulle behöva 1,5 vecka för att få fram en spännrulle, det går ju inte. Men Mtech lyckades snabbt som blixten fixa fram en och BilElektro i Norrtälje var också snabba så nu är allt på plats och OK för Mantorp.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
PCSR på Mantorp idag. Hade glömt kolla bromsbeläggen så fram tog de helt slut efter halva dagen, klantigt, det gick inte att köra vidare. Men som tur var hade Pelle M en beg. extra uppsättning belägg med sig, och Mtech var racehelgsponsor med mekaniker på plats så en kvart senare var det fixat! Dubbelt tack!
Riktigt nöjd med dagen. Försökte tänka på vad Linus tipsade om, och ibland kom jag ihåg det, så stegvis sker det nog en förbättring utifrån det.. Börjar känna mig bekväm med kärran, kanske dags att rejsa snart.....men det är så j-a fult med alla klisterlappar och nummersköld på en gatbil. Det borde finnas magnetlappar istället.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154



Hallå
Är imponerad av din folieering
jag lämnad bort min, dock skulle jag vilja komplettera lite
Var köpte du folien?

_________________
Martin Viberg
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
PCSR helg på Gelleråsen 7-8 juli. Ca 40 bilar på plats inklusive ett antal norska o finska, kul! Jag körde s k funktionärskörning d v s alla tränings- och open pit-pass för R-däcksbilarna. Det blev nog mer än 100 varv trots att jag inte körde alla tillgängliga pass. Fler borde upptäcka dessa körtillfällen, mkt prisvärt!

Det blev en tråkig start med bromsfading på första passet i slutet av rakan, så jag fick ta escapen rakt fram. Körde sedan några lugna varv som funkade OK, men lite svampigt kändes det nog. Sprillans nya belägg runt om och nya skivor fram, vad hade hänt? Luftade bromsarna och hittade lite luft i ett av fram-oken. Resten av dagen funkade allt perfekt, tänk vad en liten bubbla kan göra.

Lördagen hade mest torr bana och jag slog mitt pers och landade på 1.14,297. Det roliga var att den tiden satte jag på ett pass när batteriet i min lapttimer-telefon var slut när jag satte mig i bilen (men transponder hade jag, det får man låna på alla PCSR-körningar). Jag brukar säga att det är värdelöst att köra utan lap-timer, så jag tänkte hoppa över passet, men tänkte sedan att äh, jag kan väl rulla runt lite och testa lite olika spår osv. Resultatet av att jag körde avslappnat och utan stress från en rullande lap-timer blev alltså dagens bästa tid. En aha-upplevelse som kommer förändra hur jag gör framöver. Mer körning utan laptimer i bilen alltså.

Söndagen var regnig men varm, jag körde ett par pass på cup-däcken. Det är riktigt kul att ligga på gränsen och ibland över i regn, och det gick rätt fort jämfört med övriga på samma pass, jag skulle vilja kunna köra lika nära gränsen i torrt men där finns lite kvar ännu.

Kollade på fyra race också, bra racing och händelsrika, men det får andra skriva om som körde.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Undrar om det var någon som körde alla pass som fanns att köra?
Orkar man det så ska man nog få en pokal för det.

Du får gärna skriva hur du upplevde racen från läktaren, själv hade jag fullt sjå
att hålla mig kvar på banan när det regnade.

Ska försöka skriva ihop det jag minns.

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
PelleM skrev:
Du får gärna skriva hur du upplevde racen från läktaren, själv hade jag fullt sjå
att hålla mig kvar på banan när det regnade.


Ditt feta ställ i utgången på rakan utan att släppa av det minsta minns man ju, det var snyggt räddat!
Och snabbare blir du för varje race må jag säga. thumbs up

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Premiär för mig på Anderstorp 18 augusti med PCSR. Efter vad jag hade läst på diverse forum så hade jag fått uppfattningen att banan skulle vara lite tråkig att köra, men där hade jag fel. En av de roligaste banorna jag kört i Sverige!

Lära banan i regn med gatdäck på förmiddagen, sol och cupdäck på efter lunch då jag hann med ett par pass på s k fri träning. Bästa tid 1.50,026 (transponder). Det hade räckt till bästa kvaltid i klass 8C.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Får vi se lite nummerlappar på bilen nästa år! Bra fart och håller med dig banan är roligare än vad ryket förtäljer

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Mycket "fri körning" med PCSR på Mantorp 8 september. Hade en förarcoach i stolen till höger om mig större delen av dagen. Klockade som bäst på 1.27,9 (ensam i bilen) vilket var ca 2 sekunder bättre än snabbaste kvaltid bland de tävlande i "min" klass 8C. Jippie! Dessutom en mycket bättre lägstanivå än tidigare, låg stadigt på 1.29-tider (med passagerare) och någon 1.28a.
Blir svårt att hålla sig ifrån nummerlapp nästa säsong.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Smygkikade lite på dina tider och det ser löjligt imponerande ut. Förarna i 8C får nog vässa till sig rejält till nästa säsong

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Premiär på Spa-Francorchamps i veckan, vilken bana! Snabb men inte toksnabb, utmanande, omväxlande, stora avåkningszoner. Och när det gället käket har Kinnekulles korvmoj ingen chans, jag lovar!

Ett par partier kräver hår på bröstet, ska man hålla bra fart i Eau Rouge och Blanchemont kräver det att man kommer in exakt exakt rätt annars kan det lätt bli lite . Fick ett lätt fyrhjulssläpp i uppförshögern efter Eau Rouge när det var lite fuktigt på banan och det var ingen behaglig känsla kan jag säga. I Blanchemont vågade jag aldrig satsa riktigt, höll Vmin 140km/h, med mer erfarenhet och R-däck kan det gå betydligt fortare där. Kämpade på för att komma ner under 3:00 och lyckades precis, 2:59,6.





Tog också fyra varv på Ringens turistkörning onsdag kväll, det var ingen kö alls och relativt lugnt på banan, tyvärr ett vägarbete dock.

På båda banorna saknade jag verkligen Cup-däcken, det blir så mycket roligare då. Det blir ett måste vid nästa besök.

Hade med min fru Viveca också, hon har aldrig äkt med på bana förut, nu blev hennes premiär 4 varv på Spa och dagen därefter ett Ringen-varv, sämre premiär kan man ha!

Blev ca 300 mil totalt, vi hade ett annat ärende i östra Tyskland också. Bilen gick perfekt förutom vibrerande frambromsar när de blev varma vilket förtog mycket av känslan, måste kollas genast.

Sen är det problemet med ratten som återigen hamnade lite snett för tredje gången efter korrekt fyrhjulsinställning, jag blir inte klok på vad det beror på.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



SPA är riktigt grym!
Jag körde ju SPA direkt efter Ringen och jag måste säga att det är en riktig kontrast. På SPA känns det som man kan mata på mer utan större risker!
Lyckades köra 2.43 när jag var där! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Puppan skrev:
SPA är riktigt grym!
Jag körde ju SPA direkt efter Ringen och jag måste säga att det är en riktig kontrast. På SPA känns det som man kan mata på mer utan större risker!
Lyckades köra 2.43 när jag var där! :-)


Håller med, det är mer mata på fullt och full broms på Spa, på Ringen blir det oftare att rulla med stödgas, i alla fall för mig.
Grym tid, du körde med din Super Duper Turbo på slicks förmodar jag?

_________________
Anders Zimdahl
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Anders Zimdahl skrev:
..när det gället käket har Kinnekulles korvmoj ingen chans, jag lovar!

Säger du det..men skillnaden är hårfin..
Käket på SPA går verkligen utanpå det mesta.
Första gången jag var där -08 blev det t.o.m gåslever o skumpa efter körningen..

SPA och Nürburgrings Nordslinga är två underbara kontraster.
Man kanske kan säga att dom är exakt samma sak..i två totalt olika smaker..
Många jämför Eau Rouge och Fuchsröhre..vilken som är bäst eller mest utmanade..
Har själv också funderat en hel del på det och nog till slut lagt min röst på Fuchsröhre..eller kanske Eau Rouge..eller..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Anders Zimdahl skrev:
Puppan skrev:
SPA är riktigt grym!
Jag körde ju SPA direkt efter Ringen och jag måste säga att det är en riktig kontrast. På SPA känns det som man kan mata på mer utan större risker!
Lyckades köra 2.43 när jag var där! :-)


Håller med, det är mer mata på fullt och full broms på Spa, på Ringen blir det oftare att rulla med stödgas, i alla fall för mig.
Grym tid, du körde med din Super Duper Turbo på slicks förmodar jag?


Jepp superduper turbon! :-)
Men på Toyo R888. Tror effekten gjorde sitt faktiskt!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



mcburn4ever skrev:
Anders Zimdahl skrev:
..när det gället käket har Kinnekulles korvmoj ingen chans, jag lovar!

Säger du det..men skillnaden är hårfin..
Käket på SPA går verkligen utanpå det mesta.
Första gången jag var där -08 blev det t.o.m gåslever o skumpa efter körningen..

SPA och Nürburgrings Nordslinga är två underbara kontraster.
Man kanske kan säga att dom är exakt samma sak..i två totalt olika smaker..
Många jämför Eau Rouge och Fuchsröhre..vilken som är bäst eller mest utmanade..
Har själv också funderat en hel del på det och nog till slut lagt min röst på Fuchsröhre..eller kanske Eau Rouge..eller..


I min bil gillar jag SPA mer men i en hyrswift väljer jag nog Ringen!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Jag hörde ngn viska att ser det inte ut som bilen är lägre höger fram? Jag mätte höjden på bilen vid framhjulen och höger sida var ca 2 cm lägre! Hm, där har vi kanske förklaringen. Det visade sig att låsmuttern på fjäderbenet hade lossnat och justermuttern har snurrat ett antal varv på egen hand. Jag justerade till ungefär samma höjd och körde en sväng. Vilken skillnad, bilen gick nu spikrakt, ratten satt rakt och bilen kändes mycket stadigare och lugnare till och med vid lugn gatkörning, jag längtar till hur det kommer att kännas på bana. Skönt men jag grämer mig att jag inte hittade detta tidigare. Jag har alltså kört hela j-a säsongen med en halt bil. Och en så enkel lösning.

Nu har hela bilen setts över i detalj, gjorts hjulinställning och corner weight och bytts några slitna gummi-bussningar i framvagnen till semi-solida. Till våren byter blir det nya bromsar runt om, så blir bilen redo och i perfekt skick. Ser fram emot nästa säsong, tänker nog tävla i PCSR igen, det lär komma flera "nya" GT3or i klass 8C har jag hört från olika håll, så det lär bli fullt ös i klassen, kul!

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Du får lämna in till oss så ska vi göra en riktig CW med extra allt..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Mycket lärorik dag i dag på warmup på Gelleråsen/Karlskoga med Jocke Mangs som instruktör i högerstolen större delen av dagen. Bra att få feedback både på det man gör hyggligt bra och synpunkter och tips på det som går att förbättra eller göra lite annorlunda. Man blir så mycket tryggare i körningen.
Om två veckor blir det årets första race på Mantorp. Yeaah!

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS Mk1 -01
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (22873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande