Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -86 - BMW Cup #84 *såld*
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26008 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Min är bromsad utan kat

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Kul byggtråd! thumbs up
Vad blev det för fabrikat på de nya vipporna?



Febi var det visst, fick fråga Streetpower

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



coyn skrev:
Johan Samson skrev:
Kul byggtråd! thumbs up
Vad blev det för fabrikat på de nya vipporna?



Febi var det visst, fick fråga Streetpower

Ta med ett par extra vippor till tävlingarna och träna gärna på att byta dem innan, för tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan de går av.
BMW original håller, det gör tyvärr inte Febi, även om man inte varvar mer än original. Fråga mig inte varför jag vet...

I all välmening!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Nu har jag inte koll på årsmodellerna, men 325 hade motrinic sprut, och 320 hade LJ tronic sprut. Bara de sena 320 fick motronic. Så det kan vara något där som är knas. Har du flyttat över hela kabelhärvan med box? För övrigt så svarar motronic bra på en riktig mappning. Att bara byta till ett "chip" brukar bara flytta varvstoppet.

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Johan Samson skrev:
coyn skrev:
Johan Samson skrev:
Kul byggtråd! thumbs up
Vad blev det för fabrikat på de nya vipporna?



Febi var det visst, fick fråga Streetpower

Ta med ett par extra vippor till tävlingarna och träna gärna på att byta dem innan, för tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan de går av.
BMW original håller, det gör tyvärr inte Febi, även om man inte varvar mer än original. Fråga mig inte varför jag vet...

I all välmening!

Det var ju inte skoj att höra får ta med mig ett par av dom gamla då till årets resterande tävlingar och hoppas dom håller till vintern.

Martin Skoog skrev:
Nu har jag inte koll på årsmodellerna, men 325 hade motrinic sprut, och 320 hade LJ tronic sprut. Bara de sena 320 fick motronic. Så det kan vara något där som är knas. Har du flyttat över hela kabelhärvan med box? För övrigt så svarar motronic bra på en riktig mappning. Att bara byta till ett "chip" brukar bara flytta varvstoppet.


Motorbytet skedde inte i min ägo så jag har ingen aning om det tyvärr, jag vet dock att jag har en "modern" e30 styrbox och den är chippad, varvstoppet ligger på 6200 så det är inte flyttat.


Att mappa ett gammalt motronic känns väldigt bortkastat när man kan byta styrsystem till nästan samma pengar. Jag är mer inne på att byte till ett Cvinco SA3000 eller Link G4

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Kolla in http://www.tunerpro.net/
I princip gratis att mappa Motronic. Det som kostar är emulator, eprom-brännare etc. lite beroende på vad man vill göra. Inga dyra pengar, alltså.
Dessutom slipper man bygga kabelhärva.
Grundmapp och fungerande givare har du ju redan.

Men det klart, det är alltid kul med nytt sprut.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
pastaracing skrev:
Kolla in http://www.tunerpro.net/
I princip gratis att mappa Motronic. Det som kostar är emulator, eprom-brännare etc. lite beroende på vad man vill göra. Inga dyra pengar, alltså.
Dessutom slipper man bygga kabelhärva.
Grundmapp och fungerande givare har du ju redan.

Men det klart, det är alltid kul med nytt sprut.


Vad jag förstår så tar det ganska lång tid att mappa ett motronic eftersom man måste i och ur med chippet för att bränna mellan varje svep.
Bygga ny kabelstam är oaktuellt då reglerna säger:

"BMW original motor styrning får ersättas helt eller delvis med annan hårdvara eller programvara om
inte annat står i respektive klassregler. Kablage till original motorstyrning skall lämnas helt orörd.
Original sensorer och andra anordningar kopplade till original kablage får ej ersättas men behöver ej
vara i funktion."

Civinco SA2000 (inte 3000 som jag skrev tidigare) finns som PnP http://www.streetperformance.se/sa2000-bmw-e30-alla-med-fordelare-aven . . . .
Jag har länge velat gå ifrån bensin till etanol men vart insöad på att jag inte får byta spridare, men när jag nu satt och läste i reglementet är bränslesystemet i princip fritt så länge man följer SBF TR!
Vad jag läst mig till har M20B25 190cc spridare och med etanol vill man ha ~30% större spridare, 190*1,3=247. 535 spridare ligger på 246cc.
Nu fick jag vatten på kvarnen igen med mina etanol planer!
Om någon anser detta vara regelbrott eller kan bekräfta att min regeltolkning är korrekt får ni väldigt gärna skriva det här!

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



coyn skrev:
Vad jag förstår så tar det ganska lång tid att mappa ett motronic eftersom man måste i och ur med chippet för att bränna mellan varje svep.


Jag kan inte riktigt det här ännu men det skall gå att köra en emulator istället för chipet och, om man vill, bränna ett chip när det är klart.
En del verkar köra med emulatorn i hela tiden också.
Man kan alltså mappa 'online'
Till BMW finns alla xdf-filer som beskriver var alla mappar ligger.
Det verkar värre med mitt Alfa-sprut, tyvärr.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Kolla det med spridarna en gång till.. Bara att maila reglementsgruppen. Jag är rätt säker på att vi inte får byta dem i standard

Allt som inte står i reglementet skall vara original.

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Martin Skoog skrev:
Kolla det med spridarna en gång till.. Bara att maila reglementsgruppen. Jag är rätt säker på att vi inte får byta dem i standard

Allt som inte står i reglementet skall vara original.


Känns som att frågan vippar på om spridaren ska gå under punkt 9.0 Bränslesystem eller 2.0 Motor
Jag skrev till ett pm till Samson och fick svar att han inte var säker så han skulle kolla med dom andra i gruppen.
Om det inte är tillåtet vill jag att dom diskutera en eventuell ändring till reglementet för nästa år.
Kanske något i stil med att vid Etanol konvertering godkänns ökning av spridarstorlek max 30% och att spridaren skall vara ifrån en bmw bil.
Vi måste ju ta hand om vår miljö
Detta är nog dock inte diskuterat över en kopp kaffe.
Det finns många för och nackdelar med etanol, man behöver ha med sig 30% mer bränsle ut på banan, mer vikt dom första varven, på en M20B25 som redan är väldigt tung.
Etanolen är idag inte 30% dyrare så det är mer ekonomiskt med etanol.

Att etanol konvertera en M20B25 utan att byta spridare = 30% effekt förlust då spridarna redan original ligger på nästan 100%

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



coyn skrev:
Martin Skoog skrev:
Kolla det med spridarna en gång till.. Bara att maila reglementsgruppen. Jag är rätt säker på att vi inte får byta dem i standard

Allt som inte står i reglementet skall vara original.


Känns som att frågan vippar på om spridaren ska gå under punkt 9.0 Bränslesystem eller 2.0 Motor
Jag skrev till ett pm till Samson och fick svar att han inte var säker så han skulle kolla med dom andra i gruppen.
Om det inte är tillåtet vill jag att dom diskutera en eventuell ändring till reglementet för nästa år.
Kanske något i stil med att vid Etanol konvertering godkänns ökning av spridarstorlek max 30% och att spridaren skall vara ifrån en bmw bil.
Vi måste ju ta hand om vår miljö
Detta är nog dock inte diskuterat över en kopp kaffe.
Det finns många för och nackdelar med etanol, man behöver ha med sig 30% mer bränsle ut på banan, mer vikt dom första varven, på en M20B25 som redan är väldigt tung.
Etanolen är idag inte 30% dyrare så det är mer ekonomiskt med etanol.

Att etanol konvertera en M20B25 utan att byta spridare = 30% effekt förlust då spridarna redan original ligger på nästan 100%


Att köra etanol när man inte får modifiera motorn ger (inte så mycket/ingenting)
för att det ska bli trevligt vill man gärna ha upp kompen i motorn vilket inte är tillåtet i std

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
coyn skrev:
Martin Skoog skrev:
Kolla det med spridarna en gång till.. Bara att maila reglementsgruppen. Jag är rätt säker på att vi inte får byta dem i standard

Allt som inte står i reglementet skall vara original.


Känns som att frågan vippar på om spridaren ska gå under punkt 9.0 Bränslesystem eller 2.0 Motor
Jag skrev till ett pm till Samson och fick svar att han inte var säker så han skulle kolla med dom andra i gruppen.
Om det inte är tillåtet vill jag att dom diskutera en eventuell ändring till reglementet för nästa år.
Kanske något i stil med att vid Etanol konvertering godkänns ökning av spridarstorlek max 30% och att spridaren skall vara ifrån en bmw bil.
Vi måste ju ta hand om vår miljö
Detta är nog dock inte diskuterat över en kopp kaffe.
Det finns många för och nackdelar med etanol, man behöver ha med sig 30% mer bränsle ut på banan, mer vikt dom första varven, på en M20B25 som redan är väldigt tung.
Etanolen är idag inte 30% dyrare så det är mer ekonomiskt med etanol.

Att etanol konvertera en M20B25 utan att byta spridare = 30% effekt förlust då spridarna redan original ligger på nästan 100%


Att köra etanol när man inte får modifiera motorn ger (inte så mycket/ingenting)
för att det ska bli trevligt vill man gärna ha upp kompen i motorn vilket inte är tillåtet i std


Nej precis, och att bara byta spridare på en bil utan andra modifieringar ger heller ingen effekt.
Det är kombinationen av andra saker som gör att man kan plocka mer effekt med etanol.
Jag är relativt säker på att en väl mappad bil på E85 eller BF98/V-Power ger ~ samma siffror.

Däremot ekonomiskt.
Kollade Staoils priser på

BF98 obemannad station : 15,53
Etanol obemannad station: 10,59*1.3=13,767
Det blir 1,763kr billigare per liter.
På ett år blir det några kronor.

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Du får köra mer ekonomiskt - en lättare högersko - under tävlingarna

_________________
BMW MC-klubben
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Tyvärr var det inte tillåtet av byta spridare i standard klassen så vill jag byta till etanol får jag byta klass.
Det lockar väldigt att bygga en högvarvig M20 men det känns för tidigt att ta steget upp till modifierad redan till nästa säsong, jag har mycket kvar att göra på bilen innan den är som jag vill.
Pengarna och tiden till en sådan motor behöver läggas på karossen i vinter med nya skärmar, laga all rost och få en ny lack.
Idag är det ju tyvärr bara en en komponents lack.

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Tänkte skriva lite om vad som är på gång framöver.
Tyvärr ser det ut som att jag kommer vara ute i nordsjön på plattform under Gelleråsen men hemma under Mantorp, dock är inget spikat ännu.

Hemma har jag ett paket ifrån Schmiedmann med ny stötfångare och frontspoiler i glasfiber.
http://www.schmiedmann.se/3_serien/e30/utrustning_-_tillbehor/utrustni . . . .

Bilen ser så tråkig ut nu när den saknar spoiler & oljekylaren är väldigt oskyddad.


När jag kommer hem ifrån Nordsjön börjar arbetet med att passa in & bygga fästen för dessa, tanken är att använda 4 dzus fästen per del, tror det skall bli stabilt nog.
känns dock onödigt att montera och måla det med den enkomp färgen bilen är lackerad i nu när bilen ändå ska byta färg i vinter/vår.
Vad för färg det blir i vinter/vår vet jag inte, Min tanke är att Sjögren ska lackera bilen och funderar på att ge honom helt fria händer.

Köpte även en magnetisk oljeplugg hos schmiedmann som monteras när jag byter olja och filter vilket jag tycker är vettigt att göra nu igen.
Det blir tredje oljebytet sedan April.
När jag renoverade toppen och allt var ihop igen bytte jag olja före uppstart, Vid uppstart kördes kammen in 20 min på 2000-2500RPM och sen provkördes bilen en sväng, därefter byttes oljan igen.
Oljefiltret har inte bytts sedan April, därför kommer jag göra ett nytt byte nu igen.

Jag har bokat en 4:10 diff utav Johan Rius här på Rejsa som skall monteras när den är färdig, har dock sagt till honom att det inte är super bråttom, men han skulle försöka ha den färdig innan Gelleråsen.

Av Franzén här på forumet ska jag köpa Delrin bussningar, tänkte plocka upp dom när jag passerar Göteborg på väg hemmåt.

Jag har sneglat ganska mycket på att köpa en Dash 2 + dl1 logger ifrån race-technology.
Får se lite hur plånboken ser ut efter allt annat är fixat, det får kanske förläggas till vintern

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 493



Hemma har jag ett paket ifrån Schmiedmann med ny stötfångare och frontspoiler i glasfiber.
http://www.schmiedmann.se/3_serien/e30/utrustning_-_tillbehor/utrustni . . . .

Bilen ser så tråkig ut nu när den saknar spoiler & oljekylaren är väldigt oskyddad.


Hej Conny
Kolla med reglementsgruppen, jag fick inte köra med glasfiber front.
Kolla även i min tråd hur den godkända och icke godkända ser ut.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60197&postdays=0&postor . . . .


Lycka till.
MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



Halloj Conny,

vad har hänt med bilen? Såg att du bytt klass...

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Dags att uppdatera här igen, bilen stog stilla hela 2013 och rullade inte en meter primärt för alla tävlingar krockade med jobbet men bilen är nu anmäld och jag har betalt för serien 2014.
Vi är två som kommer köra bilen under 2014, andra föraren blir Hannes Nordström och vi kommer tävla som Team Streetpower Racing.

Bilen kommer rulla i Modifierad fast med samma standard M20B25 motor som 2012.
Tävlingar som jag kan köra är.

2014 Delt. 1 & 2 - 3 Maj Mantorp
2014 Delt. 5 & 6 - 4-5 Juli Gelleråsen
2014 Delt 7 & 8 - 16 Aug Anderstorp
2014 Delt 11 & 12 - 11 Okt Ring Knutstorp

Bägge tävlingarna på Kinnekulle krockar med jobbet.
Till start på Mantorp är planen i kort att bilen ska ha fått följande förändringar.

* Glasfiber skärmar, huv, front & bagagelucka.
* Nytt styrsystem & mappning
* Dash 2 & DL1
* Ny lack.
* Lätta bilen
* Större bromsar, eventuellt ifrån XYZ.

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul då syns vi på mantorp

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



thumbs up thumbs up

Låter trevlig, kanske vi ses i depån i sommar då, håller själv på återuppliva min gamla E21 för specialklassen!


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384



thumbs up gott att du fått tummarna loss, och åker på 4 hjul igen

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -86 - BMW Cup #84 *såld*
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (26008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande